یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

همانطور که می دانید، آداب و رسوم ازدواج و آیین سنتی عروسی در لرستان، زیبایی‌های خاص خود را دارد ولی برخی فرهنگ‌های غلط از جمله تیراندازی سبب شده این زیبایی‌های خاص تحت تاثیر قرار گیرد. در دوره مدرنیته جدید که بسیاری از آداب و رسوم زیبای گذشته در حال فراموشی است؛ اما برخی از فرهنگ‌های بد، این روزها تشدید شده و با رنگ و لعاب خاص‌تری ادامه دارد.
 
متاسفانه، فرهنگ غلط تیراندازی در مجالس عروسی و عزا، به درد فرهنگی تبدیل شده، شاخ و برگ دوانده و معضلات ناخواسته را به سبب شده است. وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.
 
تیراندازی در برخی از مراسم‌ عروسی در استان لرستان هم اکنون رسمی ناخوشایند بوده که به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.این رسم کهنه و غلط، خانواده‌های زیادی را تاکنون در این استان داغدار کرده تا جایی که همین دیروز در یکی از روستاهای حوالی بروجرد عموی داماد به هنگام تیراندازی میلاد اصلانی سرنا نواز خرم آبادی را به دلیل سهل انگاری به کام مرگ کشاند و این قصه پر غصه همچنان به دلیل بی توجهی مردم ادامه دارد و بدون شک این اتفاق اولین و آخرین قربانی این فرهنگ غلط نیست.
 
عادی انگاری رسم غلط استفاده از سلاح گرم در مراسم عروسی و عزا تبدیل به یک معضل جدی در مناطق شهری و به ویژه روستایی استان شده و بعضاً اتفاقات تلخ و حوادث خونباری را به دنبال دارد یا در جاهایی دیگر، گاهی صدای تیراندازی‌ های مکرر با اسلحه‌های جنگی و شکاری در ساعاتی از شب و حتی در روز امنیت شهر را تحت تاثیر خود قرار داده و نگرانی شهروندان را به دلیل احساس ناامنی مضاعف می‌کند که امیدوارم هر چه سریعتر مقامات قضایی و انتظامی در این خصوص برخورد قاطع و قانونی با خاطیان این امر ناپسند داشته باشند و در این راستا چاره ای عاجل بیاندیشند.
 
 پیام عالیخانی چگنی

دیدگاه‌ها  

#1 حاج میرزا 1402-03-04 14:06
تیراندازی در مراسم های عزا و عروسی در اصل از رسوم لری نبوده ولی به دلیل همسایگی با اقوام دیگر مخصوصا عربها در بین لرها رسم شده است البته این رسم قبلا فقط در روستاها معمول بوده ولی به دلیل کوچ عشایر به شهرها نیز کشیده شده است

برخی عربها اوج عصبانیت و خوشحالی خود را با شلیک گلوله نشان می دهند و از گذشته و الان هم در بعضی از کشورهای عرب نشین این رسم وجود دارد لذا مردم لر باید به رسوم خاص خود توجه کنند و نه از رسوم دیگران تقلید کنند بهترین راه حل برای رفع این مشکل مصادره کردن اسلحه کسانی که مسلح در عروسی و عزا شرکت می کنند و پرداخت جریمه سنگین است .
نقل قول کردن
#2 شهروند 1402-03-04 15:54
تو آبسرده عروسی عشایری بوده که تیراندازی کردند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا