یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ترافیک خودرو‌ها و نبود پارکینگ همواره یکی از مهم‌ترین معضلات شهری خرم‌آباد در سالیان گذشته بوده به طوری که اغلب کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر به محل پارک خودرو تبدیل شده و گذر از برخی معابر عمومی برای مردم غیرممکن شده است.



به گزارش ایرنا، رشد جمعیت، افزایش وسایل نقلیه شخصی، تجمع مطب‌های پزشکان در یک نقطه از شهر و نبود سیستم حمل ونقل شهری مناسب در خرم‌آباد موجب شده تا تردد در برخی خیابان‌های این شهر برای رانندگان خسته‌کننده باشد.
افزایش تردد خودرو‌ها و وسایل نقلیه در سطح شهر علاوه بر این که باعث آلودگی هوا و افزایش ترافیک شهری می‌شود، معضلی بزرگ یعنی کمبود پارکینگ در خرم‌آباد را به وجود آورده و همین مسأله موجب مشکلات بسیاری برای شهروندان و مسافران شده است.
خیابان‌های کم‌عرض، افزایش روزافزون خودرو‌ها و ترویج فرهنگ رانندگی نادرست نظیر پارک دوبل و از همه مهم‌تر نبود پارکینگ طی سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را برای مردم خرم‌آباد در پی داشته است.
کمبود پارکینگ طبقاتی یا انواع دیگر پارکینگ‌ها در سطح شهر باعث می‌شود مالکان خودرو و رانندگان وسیله نقلیه خود را در کوچه‌ها و در کنار خیابان‌ها پارک کنند و باعث سد معبر شوند و علاوه بر آن جلوه شهر را ناپسند کنند.
همچنین خطر سرقت، خودرو‌ها رو تهدید می‌کند و مشکل نبود جای پارک باعث شده است که بسیاری از رانندگان، ماشین‌های خود را در مکان‌های عمومی و در ساعات مختلف پارک می‌کنند و همین امر سبب دزدیده شدن وسایل، مدارک و حتی خودرو شده است.
یکی از مهمترین زیرساخت‌های شهری، پارکینگ‌های عمومی هستند که نقش مناسبی در کاهش ترافیک دارند و می‌توانند بر کیفیت زندگی شهری تأثیر بگذارند ضمن اینکه نبود فرهنگ شهرنشینی و به تبع آن نبود فرهنگ رانندگی در کلانشهر‌ها، در کنار نبود خدمات و تأسیسات مرتبط، مشکلات را مضاعف کرده است.
افزایش تولید خودرو در سال‌های اخیر و ورود بی‌رویه آن‌ها به خیابان‌ها، خرم‌آباد را با معضل کمبود پارکینگ مواجه کرده است؛ همچنین گره کور ترافیک پدیده ناخوشایندی است که در سالیان گذشته این شهرستان را دچار مشکل کرده است.
در ایام نوروز امسال با ورود مسافران به خرم‌آباد و بازدید از مکان‌های تاریخی و گردشگری مرکز شهر، بسیاری از خودرو‌ها به دلیل نبود پارکینگ در کنار خیابان توقف می‌کردند و که همین امر باعث شده بود تا از سوی ماموران راهنمایی و رانندگی جریمه شوند.
در برخی نقاط شهر هم مکان‌های مخروبه با ظرفیت محدود به پارکینگ تبدیل شده که نمی‌تواند جوابگوی این حجم از خودرو باشد بنابراین همت مسوولان برای ایجاد پارکینگ‌های مختلف با ظرفیت بالا باید در دستور کار قرار گیرد.
توسعه زیرساخت‌های گردشگری که پارکینگ نیز یکی از ملزومات آن است، در افزایش میزان جذب گردشگر و رضایتمندی آنان از خدمت‌رسانی مؤثر است.
یک مسافر که برای دیدن آثار تاریخی به خرم‌آباد سفر کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: برای رسیدن به مرکز شهر و دیدن از مجموعه تاریخی قلعه فلک افلاک مسیر پر پیچ و خم را طی کرده‌ایم و زمانی که به محوطه مورد نظر رسیدیم متأسفانه به دلیل کمبود فضای پارکینگ به ناچار چندین بار خیابان‌های اطراف دور‌زده تا در موقعیت مناسب اقدام به پارک خودرو کنیم.
وی ادامه داد: یک پارکینگ بزرگ که فضای مسکونی تخریب شده روبروی سینما می‌باشد تنها فضای پارکینگ بود که به دلیل حجم بالای خودرو موفق به پارک نشدیم و به ناچار خودرو را در کنار خیابان اصلی ر‌ها کردیم و موقع بازگشت با قبض جریمه راهنمایی و رانندگی مواجه شدیم.
یکی شهروند دیگر که از پلدختر برای درمان به خرم‌آباد آمده بود گفت: برای رسیدن به مطب پزشک متخصص شاهد حجم گسترده‌ای از ترافیک بودم که وقت زیادی برای پارک خودرو از ما گرفت.
یک شهروند ساکن خرم‌آباد نیز به ایرنا گفت: اگر کار ضروری حد فاصل چهار راه بانک تا چهار راه فرهنگ و خیابان شهدا در طول روز داشته باشید، شاهد ترافیک طولانی خواهید بود، طوری که به سختی و اتفاقی می‌توانید، کنار خیابان جای پارکی پیدا کنید و یا اینکه در کوچه‌های اطراف مکانی پیدا شود.
 



ضرورت ایجاد پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر خرم‌آباد
معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری خرم‌آباد در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بیشترین مشکل ترافیک محوطه اطراف قلعه فلک الافلاک می‌باشد که نبود پارکینگ و خیابان‌های با عرض کم این دغدغه را دوچندان کرده است.
"محمدصادق سپهوند" گفت: باغ فیض خرم‌آباد روبروی پارک شهر(مشاهیر) قرار دارد اکنون کاربری پارکینگ است اما حضور سرمایه‌گذار برای گودبرداری و ایجاد پارکینگ تا طبقات منفی ۲ ضروری است.
وی بیان کرد: این مکان محدودیت ارتفاع دارد و نمی‌توان پارکینگ طبقاتی ایجاد کرد اما ظرفیت مناسب برای پارکینگ با طبقات منفی می‌باشد.
وی ادامه داد: همچنین بخشی از ترافیک شهری مربوط به بیمارستان شهید رحیمی می‌باشد که پارکینگ مجموعه را حذف کرده و در بسیاری از ساعات شاهد حجم گسترده از خودرو‌ها در محوطه بیرونی این بیمارستان هستیم.
سپهوند با اشاره به اینکه مراکز تجاری که پارکینگ را لحاظ نکنند پروانه کار تعلق نخواهد گرفت گفت: برای تعطیلات نوروز قرار شد محوطه رودخانه پل گپ سبزه میدان را به پارکینگ تبدیل شود اما با مخالفت معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری خرم‌آباد مواجه شدند و مانع شدیم چراکه در صورت بارندگی عواقب جبران ناپذیر به همراه داشت.
 
مدیریت شهری با توجه به بافت تاریخی خرم‌آباد کار ویژه می‌طلبد
شهردار خرم‌آباد گفت: شهر خرم‌آباد با قدمت زیست ۶۳ هزار ساله مأمن مناسبی برای زیست انسان بوده است و شرایط متعددی به لحاظ امنیتی، غنای گیاهی و آب و هوا و دیگر مسائل معیشتی و اقتصاد شرایط مساعدی برای زیستگاه انسان داشته است و اقداماتی که در طی دهه‌های گذشته شرایط را به گونه‌ای رقم‌زده است که مدیریت این شهر کاملاً حساس شده است.
داریوش بارانی بیرانوند اظهار کرد: این شهر هم در حوزه منظر شهری و نقاط منظرگاهی به دلیل ساخت و ساز‌های نامناسب در معرض تهدید قرار گرفته است و از طرفی در حوزه پدافندی و مدیریت بحران این شهر در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه حریم نیز برای این شهر مشکلاتی پیش آمده است گفت: در راستای مسکن‌سازی در این شهر به دلیل اینکه سیاست‌های درستی دنبال نشده است و سیاستگذاری مسکن منطبق بر مسائل جمعیتی و اجتماعی نبوده است و شرایط زیست ساکنان شهر تنظیم نشده به همین دللی در برخی خیابان‌ها با معضل ترافیک روبرو هستیم.
وی افزود: خرم‌آباد بصورت غیرقانونی و بدون زیرساخت و ضوابط شهرسازی در حال گسترش است و در حوزه ترافیک نیز به دلیل پیکره‌بندی خاص خرم‌آباد و قرار گرفتن در دره محدودیت‌های خاصی دارد و مدیریت این شهر مشکل است.
 
خودرو‌های شخصی مسافر بر معضلی برای ترافیک خرم‌آباد
مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی خرم‌آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲ هزارو ۳۸۰ دستگاه تاکسی درون شهری که مجوز تردد را دریافت کرده‌اند و ۳۵۰ دستگاه خودرو شخصی مسافربر در این شهر فعالیت می‌کنند که این تعداد خودرو هم بر ترافیک شهر افزوده است.
"محمدرضا بیرانوند" افزود: ۱۱۴ دستگاه اتوبوس درون شهری در خرم‌آباد وجود دارد که ۶۵ دستگاه از آن‌ها فعال می‌باشند و اغلب این خودرو‌های عمومی نیز در حاشیه شهر و به مقصد دانشگاه لرستان و دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنند.
به گفته وی برخی خیابان‌های شهر امکان تردد اتوبوس را ندارد تا مردم از وسیله نقلبه عمومی استفاده کنند به همین دللی از خودرو شخصی استفاده می‌شود.
در هر حال ما در طول روز برای رفتن به محل کار و یا خرید از وسیله نقلیه خود برای تردد در سطح شهر استفاده کنیم، در این مسیر ممکن است با حجم زیاد خودرو‌ها و وسایل نقلیه‌ای که در حال تردد در خیابان‌ها هستند مواجه شویم که کافیست هرکدام از خودرو‌ها دقایقی را کنار خیابان‌های اصلی توقف کنند در این صورت علاوه بر ایجاد چهره زشت شهری، ترافیک را به همراه خواهد داشت.

دیدگاه‌ها  

#1 فرزاد 1402-02-19 10:19
با این ترافیک سنگینی که در اغلب خیابانهای خرم آباد وجود دارد معلوم نیست که اگر آمبولانس 115 بخواهد به بیمار قلبی و یا تصادفی امداد رسانی کند ...این امر چگونه میسر میشود...؟؟؟؟مسئ ولین چاره ای بی اندیشند....
نقل قول کردن
#2 ذ 1402-02-19 10:41
متاسفانه استانداری لرستان . شهرداری خرم آباد و راهنمایی و رانندگی هیچگونه برنامه ای برای رفع مشکلات شهری خرم آباد ندارند
نقل قول کردن
#3 علی 1402-02-19 13:47
شهرداری خرم آباد مشغول جذب نیروهای انتقالی از شهرداریهای شهرستانهای دیگه است دوتا بازنشسته میشه ۳تا جایگزین میکنه هزینه حقوق اینها از کجا تامین بشه از درآمدی که باید صرف آبادی شهر بشه صرف حقوق بالای اینها میشه انگار هیچ نهاد نظارتی هم وجود نداره نیروی انتقالی برای شهرداری هیچ فرقی با استخدام نداره چون باید حقوقش تامین بشه
نقل قول کردن
#4 امیر 1402-02-19 14:16
کارت پارک طرح خوبی بود و تقسیم عادلانه پاک خودرو بود ولی متاسفانه به دلایلی نامعلومی جمع شد
نقل قول کردن
#5 اسدی 1402-02-19 19:15
از شهرهای دیگه میان خرم‌آباد مسافرکشی می‌کنند و مردم هم سوار ماشین پلاک غیربومی می‌شوند درصورتیکه تاکسی زرد هم بیمه دارد و هم امنیت دارد. مروز شهر پارکینگ طبقاتی ندارد و مردم تو کوچه ها در خونه مردم پارک میکنند
نقل قول کردن
#6 جودکی 1402-02-20 07:10
به نقل از علی:
شهرداری خرم آباد مشغول جذب نیروهای انتقالی از شهرداریهای شهرستانهای دیگه است دوتا بازنشسته میشه ۳تا جایگزین میکنه هزینه حقوق اینها از کجا تامین بشه از درآمدی که باید صرف آبادی شهر بشه صرف حقوق بالای اینها میشه انگار هیچ نهاد نظارتی هم وجود نداره نیروی انتقالی برای شهرداری هیچ فرقی با استخدام نداره چون باید حقوقش تامین بشه
احسنت ادارات خرم‌آباد شده بنگاه کاریابی برای بقیه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا