یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس اهمیت بسیار زیادی دارد و هر عاملی که باعث ایجاد اختلال در روند یادگیری دانشآموزان باید شناسایی و حذف شود. چرا که باعث میشود دانشآموزان در معرض افت تحصیلی و مشکلات آموزشی عدیده قرار بگیرند و در روند یادگیریشان اختلال ایجاد شود. در چنین شرایطی دادن انگیزه به دانشآموزان و درک ریشه و علل مشکلات آموزشی یک ضرورت است. از سویی ایجاد انگیزه و توجه به ساختارهای انگیزشی در مدارس و کلاس درس بسیار مهم هستند. تنها انگیزه درونی عامل موفقیت محسوب نمیشود بلکه انگیزه بیرونی نظیر پاداشها و مشوقها باید مکمل انگیزش درونی باشد. اما یکی دیگر از مواردی که میتواند کمک حال دانشآموزان در برطرف کردن نقاط ضعفشان باشد، برگزاری کلاسهای فوق برنامه و جبرانی است. در حقیقت در این دورهها، میتوان با صرف زمان و برگزاری کلاسهای فوق برنامه و جبرانی این ضعفها را جبران کرد.
برگزاری کلاسهای تقویتی برای دانشآموزان باعث میشود شرایط پیشرفت تحصیلی برای آنها بیشتر از قبل فراهم شود و علاوه بر درک مشکلات آموزشی آنها به دلیل داشتن وقت کافی و یا تعداد کمتر دانشآموزان، میتوان نقاط قوت آنها را نیز شناسایی کرد.
گاهی دانشآموزان در یادگیری دروس خود دچار مشکل میشوند و کلاسهای جبرانی جهت افزایش یادگیری دانشآموزان و ارائه نمونه سؤالات امتحانی به آنها تشکیل میشود. گاهی این کلاسها برای تقویت بخش از مهارتهای فردی آنها تشکیل میشود و در مجموع میتوان گفت کلاسهای جبرانی با اهداف و مختصات مشخصی تعریف و برگزار میشوند. اکثرا این کلاسها توسط مدیران و معلمان مدرسه برگزار خواهد شد و نوع و ساختار آنها با توجه به ضرورت دوره و مقطع تغییر میکند.
به عنوان مثال در تمام دنیا یادگیری ریاضیات از جمله موارد هراسانگیز و آزاردهنده برای دانشآموزان است و والدین، همیشه نگران نمره پایین ریاضیات فرزندان خود هستند. بنابراین، سعی میکنند به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. در اکثر مواقع آموزش منظم درس ریاضی در مدرسه و حضور در کلاسهای مدرسه برای دانشآموز کافی نیست، چرا که معلم فرصت کافی برای پرداختن به پیشرفت و موقعیت هر دانشآموز ندارد، طبق آمار در ایالات متحده امریکا کلاسهای فوق برنامه ریاضی از جمله محبوبترین کلاسهای خارج از برنامه مدرسه محسوب میشوند. در واقع کلاس خصوصی ریاضی درک عمیقتری از موضوع و مفاهیم پایهای ریاضی را در ذهن دانشآموزان ایجاد میکند. فراهم کردن چنین برنامهای برای دانشآموز به او در داشتن مهارت در حل مسأله و درک مفاهیم کمک میکند و دانشآموز را وادار میسازد تا به طور فعالانهای در کلاس شرکت کرده و درگیر تجربه یادگیری شود.
کلاسهای جبرانی برای دوره کردن دروس مخصوصاً دروسی که برای اکثر دانشآموزان دشوار بوده و باعث بیانگیزگی آنها در یادگیری و امتحانات شده، برگزار میشود و دانشآموزان میتوانند با شرکت در این کلاسها مشکلات و ضعفهای درسی خود را برطرف کنند که این کار باعث انگیزه و افزایش اعتماد به نفس آنها در امتحانات و موفقیتشان میشود. ناگفته نماند روشهای تدریس و پاسخ به سؤالات در برنامههای مختلف آموزشی جبرانی متفاوت است و کلاسهایی باید با شیوه تدریس استاندارد و متناسب با سیستم آموزش و پرورش داشته برگزار شوند. این بسیار مهم است که شیوههای آموزشی یکسان باشد در غیر اینصورت ممکن است دانشآموز دچار سردرگمی یا دوگانگی آموزشی شود. این مسأله به ویژه در مورد الگوریتمهای حل مسأله و یا درک مطالب علمی مختلف اهمیت بیشتری پیدا میکند.
از اثرات مثبت این کلاسها را میتوان در یادگیری بهتر مطالب درسی، کمک به موفقیت در امتحانات پایانی، جبران عقب ماندگیهای درسی، برطرف کردن نقاط ضعف دانشآموزان در هر درس، رشد توانایی و استعداد دانشآموزان اشاره کرد. هر چند در این کلاسها میزان یادگیری دانشآموزان بیشتر و بهتر است چرا که دانشآموزان پیش زمینهای در خصوص دروس دارند و این کلاسها باعث شده با تکرار و تمرین دروس دانشآموزان سریعتر و بهتر دروس را یاد بگیرند. از سویی باید اذعان داشت یکی از مزایای اصلی کلاسهای جبرانی و تقویتی این است که این کلاسها نسبت به کلاسهای معمولی در مدارس از جمعیت کمتری برخوردار هستند و همین امر باعث شده تا بهتر و بیشتر و با زمان بیشتری به مشکلات درسی آنها رسیدگی شود.
در مجموع باید خاطر نشان شد برگزاری کلاسهای تقویتی و جبرانی باید متناسب با نیازهای دانشآموزان و شرایط روز آنها طراحی، تعریف و وارد مسیر اجرا قرار گیرند و این کلاسها در پایههای مختلف و حتی کلاسهایی با پایههای مشابه نیز باید با دقت و اعمال نظر علمی طراحی شوند. ناگفته نماند هر نوع تداخل آموزشی و به کارگیری شیوههای غیر استاندارد آموزشی و باعث ایجاد اختلالات آموزشی در درک مطالب درسی شده و چه بسا باعث ایجاد افت و عقب ماندگی آموزشی شود و مدیران و دبیران مدارس در زمان برنامهریزی برای برگزاری کلاسهای تقویتی باید این نکات را مورد توجه قرار دهند.
«محمود حیدری» کارشناس ارشد ریاضیات
دیدگاهها
سایت یافته لطفا چاپ کنید