یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

طی ۹۸ ساعت گذشته هواشناسی لرستان هشدار‌های متعددی مبنی بر بارش گسترده باران در اغلب نقاط استان پیش‌بینی و متعاقب آن هشدار سطح قرمز صادر شده بود. ستاد بحران استان نیز بر اساس این پیش‌بینی‌ها اعلام کرد دستگاه‌های امدادی و اجرایی لرستان در حالت آماده باش قرار گرفته و تمهیدات لازم برای مقابله با هر گونه حادث احتمالی‌اندیشیده شده است.
زیویار استاندار لرستان عصر سه شنبه در بازدید از شهرستان پلدختر با بیان اینکه احتمال طغیان رودخانه‌ها بسیار بالاست، گفته بود: "با روند بارشی که ما با آن مواجهیم احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل بسیار زیاد است.
چهارشنبه موعود فرا رسید اما بارش‌ها به گونه‌ای نبود که در افکار عمومی موجی از وحشت و نگرانی را برانگیخته بود، هواشناسی لرستان از هشدار‌های سطح نارنجی روز‌های قبل به هشدار قرمز رسیده بود و اطلاع‌رسانی‌ها به گونه‌ای بود که بسیاری از مردم احساس می‌کردند سیلی نظیر سیل فروردین ۹۸ در پیش است!
سیستم بارشی که از صبح سه شنبه فعالیت خود را در لرستان آغاز کرده بود گرچه بارش‌های قابل توجهی داشت اما در حد بحران و تخلیه روستا‌ها و همچنین ایجاد رعب و وحشت بین عموم مردم نبود زیرا این موج یک موج کاملاً عادی بود که در فصل ماه‌ها و سال‌های اخیر در جندین نوبت با شدت و ضعف در استان رقم خورده بود، شرایط اقلیمی و بررسی‌های کارشناسی نیز نشان می‌داد که این بارش‌ها حتی اگر به جای ۲۴ ساعت در ۴۸ ساعت نیز رقم بخورد قادر به تکرار رخداد طغیان کشکان و سیمره مشابه نوروز ۹۸ نخواهد بود.
بارش‌های ۲۳ و ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ قابل قیاس با بارش‌های روز‌های ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ فروردین ۹۸ نیست، از آنجا که جهت بروز یک سیلاب بزرگ نظیر سیلاب ۱۲ فروردین ۹۸ عواملی نظیر میزان بارش‌ها، دبی پایه رودخانه، قدرت جذب زمین، میزان روان آب، میزان رطوبت هوا، دمای هوا، فراگیر بودن بارش در سطح کل استان و وضعیت پوشش گیاهی ذوب شدن پوشش برف و.. نیاز است، این عوامل در ۴۸ ساعت گذشته مهیا نبود، بر اساس بررسی کارشناسان و متخصصین زبده استان از آنجا که این عوامل فراهم نبودند از چند روز قبل از شروع بارش‌ها پیش‌بینی شده بود سیلی نظیر فروردین ۹۸ رخ نخواهد داد امامدیریت بحران استان به علت ضعف مدیریت، نداشن دانش کافی به اطلاع‌رسانی در شمایل"گال و راو " روی آورده و این سبک مدیریت باعث رعب و وحشت در میان افکار عمومی شده بود.
در فروردین سال ۹۸ دو سیل رقم خورد، نخستین سیل در پنجم فروردین همان سال رقم خورد که باعث وقوع سیلابی با حجم ۳هزار متر مکعب بر ثانیه در رودخانه کشکان شده و همین آب‌گذاری پایه این بیم را ایجاد کرده بود که با بارش‌ها در سه چهار روز پس از آن سیلی دیگر را رقم بزند.
نهایتآ بارندگی‌های نهم و دهم و یازدهم فروردین سال ۹۸ باعث افزایش دبی سیلابی رودخانه کشکان به ۶ هزار و ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه شده و در روز سیل نیز این حجم به ۷ هزار متر مکعب بر ثانیه هم رسید که مازاد سیلاب به روستا‌های حاشیه کشکان و شهر‌های پایین دست از جمله پلدختر خسارات بی‌سابقه‌ای زد.
آن سیل با میانگین بارشی ۱۲۷ میلی‌متر در استان لرستان رقم خورد و در برخی نقاط نیز بارش نقطه‌ای به بیش از ۲۲۰ میلی‌متر هم رسیده بود، در سامانه بارشی اخیر اما نه از این حجم بارش‌ها خبری بود و نه عوامل و مؤلفه‌های مؤثر برای بروز سیلاب سیلاب قوی فراهم!
طول رودخانه کشکان به گونه‌ای است که ۹ ساعت طول می‌کشدتا حجم تمامی آب‌ها به شهر پلدختر برسد، پس از بارش‌های دیروز و دیشب، دبی رودخانه کشکان در شهر پلدختر در غروب روز پنجشنبه ۲۴ فروردین که سامانه بارشی به پایان رسیده ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه است که دقیقاً یک سوم حجم رودخانه در سیل پنجم فروردین و یک دهم سیل ۱۲ فروردین سال ۹۸ است.
سرعت کم جریان سیلاب، ججم بالای پوشش گیاهی بهاری بر اثر بارش‌های اخیر در سال زراعی به خصوص بارش‌های بهاری فروردین ماه و تبخیر بخشی از بارش‌ها باعث شد تا این سامانه بارشی در فروردین ۱۴۰۲ هیچ شباهتی با سیل فروردین ۹۸ برای پلدختری‌ها نداشته باشد.
احتمالاً مدیریت بحران استان بر طبل شادانه بکوبد که با میانگین بارش ۵۴ میلی‌متری در لرستان اقدامات پیشگیرانه، خطرات بارندگی‌های سیل آسای ۴۸ ساعت گذشته را کاهش داده است که البته "گال و راو " دو روز اخیر گرچه رعب و وحشت را در میان مردم ایجاد کرد اما احتمالاً در حوادث احتمالی آینده ممکن است این شیوه اطلاع‌رسانی تبعات منفی خود را به جای بگذارد و مردم را در مواجهه با سیلی دیگر بی‌خیال و البته بی‌اعتماد به اطلاع‌رسانی‌ها کند.
عباس دارایی/ بلوطستان

دیدگاه‌ها  

#1 چوپان دروغگو 1402-01-25 00:28
با گال و راو الکی، میخوان جلو خسارت سیل تخیلی رو بگیرن. همین اخبار سیل کذب باعث از بین رفتن سطح اطمینان مردم از دانش و اگاهی مسعولین و دستگاههای مربوطه برای میشه برای سالهای اینده و اتفاقات بعدی میشه.
"" چوپان دروغگو"""
نقل قول کردن
#2 خرم‌آبادی 1402-01-25 00:43
بارون میاد خاکو میشوره میبره پایین دست و سرانجام دست کشاورز در فصول گرم سال خالی می‌ماند لذا مسئولان استان بفکر ساخت سدهای بزرگتر باشند
نقل قول کردن
#3 عباس 1402-01-25 06:06
با این حال همین امادگی هم در پیشگیری از حوادث موثر است و نباید کسی را سرزنش کرد
نقل قول کردن
#4 علی 1402-01-25 12:31
کجا گال و راو بود با توجه به اطلاعیه سازمان هوا شناسی ایران و اظهارات آقای فیروز قاسم زاده سخنگوی سازمان آب ایران احتمال وقوع سیلاب شدید در استانهای غربی کشور که لرستان هم یکی از این استانها بوده وجود داشته ، یعنی شما با وقوع سیل خوشحال میشدید و آرام می گرفتید چرا منتظر سیل بودید تا آن را با سیل سال۹۸ مقایسه کنید آیا خسارات سیل ۹۸ جبران شده است متاسفم برای نگارنده این متن لطفاً ارزش را ضد ارزش و ضد ارزش را ارزش تبلیغ نکنید
نقل قول کردن
#5 رضا 1402-01-25 12:57
به نظر من باعث کاهش اعتماد عمومی به هشدارها نخواهد شد.مردم خودشان می فهمند که هر هشداری به معنای وقوع سیل نیست بلکه نوعی آماده باش عمومی است.از این منظر، هشدارها و آماده باش عمومی لازم است و هیچ ایرادی هم ندارد.ضمن اینکه آنچه باعث خسارت می شود فقط سیل نیست.مثلا در دو روز اخیر دیدیم سقوط درخت در خیابان شهدا به یک خودرو آسیب زد یا در محله کوروش سقف یک خانه فروریخت.به یاد داریم که در سالهای گدشته سر خوردن پای یک دانشجو و سقوطش به جوی آب باعث مرگش شد.بنابرین هشدارها لازم است به ویژه برای کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری.پنج شنبه به خاطر همین باران کل کشور عراق را تعطیل کردند.انتقاد بکنید اما از کارهای واقعا مضر و اشتباه انتقاد کنید
نقل قول کردن
#6 منصوری 1402-01-25 15:01
خوب بود شما هم قبل از پایان بارندگی این مطالب را بیان میکردید،معما چون حل شود آسان شود
نقل قول کردن
#7 مهرداد 1402-01-25 17:40
دستگاههای مسول برابر قانون میبایست این موارد را انجام دهند تا در صورت اتفاقی ناگوار خسارات آنرا به حداقل برسانند و اتفاقا با استفاده از تجربیات قبلی همگی خوب عمل کردند و بایستی از همگی تشکر کنیم و یک مانور واقعی انجام شد و خدا را شکر که اتفاق ناگواری رخ نداد نگارنده محترم هم بهتر است تلاش زحمت کشان در خدمت به مردم را ضعف مدیریت و کم دانشی قلمداد نکند که اگر اتفاقی می افتاد حتما آنها را بی عرضه و ... می نامیدید که با این همه پیش بینی هوا شناسی کاری انجام نداده اند
نگارنده اگر بهتر میداند بهتر است در دفعات بعد قبل از بارندگی قلم بزنند و صراحتا بگویند هیچ اتفاقی ممی افتد نه بعد از اتمام بارندگی ها به دیگران توهین کنند
نقل قول کردن
#8 Khorramabdi 1402-01-25 17:53
ضمن احترام به نوسینده محترم، با اینکه از استاندارد و تیمش بسیار انتقاد دارم اما چند نکته در رابطه با اقدامات استاندار و تیم مدیریت بحران قابل توام است.
۱- همکاری نکردن مردم روز قبل از سیل ۹۸ به گونه ی که مردم برای حوادث عیر مترقبه آموزش ندیدند. ۲- انتقاد غیر منصفانه همین مطبوعات، رسانهها و تمام افرلد در سیل قبل به گونه ی که صرفا بر طبل عیر منصفانه و دور از انصاف میزدند.
۳- بالا بودن خسارت و همچنین بالا بودن کمکهای مردمی در سیل قبل به گونه ی که متاسفانه یک بدعت بد در استان و کشور گذاشته شد که منبعد مردم نه تنها از خسارت اولیه سیل خوشحال نمیشوند بلکه برخی حتی خوشحال خواهند سد.
۳- نبود تجهیزات پیش بینی به روز هواشناسی در استان که و کشور به گونه ی که هیچ کارشناسی با اطمینان نمیتواند تکیه کند
نقل قول کردن
#9 Khorramabdi 1402-01-25 18:07
۴- یکی از روشهای مدیریت حوادث سیلاب، اقدامات عیر سازه ی است، به گونه ی که قبل از وقوع سیلاب مردم حداقل اشنایی و اموزش در مقابله با سیلاب و میشگیری داشته باشند.
۵- سیل ۹۸، مدیرعامل اب منطقه ی وقت استان در دیدار با مردم بابازید گزارش داد که فردا اثری از این روستا نیست و سریع تخلیه کنید اما مردم بهش خندیدند اما بعد سیل به او ناسزا گفتند که خوب توجیه نشدیم.
۶- ضمن داشتن انتقاد بسیار به استاندار فعلی و تیمش، اما در حوادث عیر مترقبه پیشگیری حرف اول را میزند، لدا استانداد پی انتقاد اخیر را به بدن مالید، اما چند روز اخیر را با خیال راحتر مدیریت کرد و وقتش را هدر نداد.
۷- از نظر آماری سیلاب و باران یک داده تصادفی هست و لدا هیچ کس به قطع نمیتواند ان را پیش بینی کند و بهترین راهکار صرفا امادگی است.
۸- ضمن احترام به نویستده محترم، اتفاقا سیلابهای اردیبهشت و فصول گرم به دلیل بارانهای همرفتی و زمان کم، به مراتب دبی بیشتر و خطرناکتر دارند
نقل قول کردن
#10 Khorramabdi 1402-01-25 18:08
همچنین سرعت اب تابع شیب، صریب زبری و ... است که تقریبا در رودخانه کشکان سیل ۹۸ و ۴۰۲ ثابت است، لدا کارشناسی رشته اب که اطلاعات به شما تقدیم کروه است، در این زمینه اطلاعاتش کم و ناقص است.
نقل قول کردن
#11 نعمت 1402-01-25 19:46
به نقل از خرم‌آبادی:
بارون میاد خاکو میشوره میبره پایین دست و سرانجام دست کشاورز در فصول گرم سال خالی می‌ماند لذا مسئولان استان بفکر ساخت سدهای بزرگتر باشند
بله ما سد نداریم که جلوی سیلاب رو بگیره مثلا در گزارشی که از شبکه خبر تلویزیون پخش شد استان خوزستان بیش از ۵۴۰ سد بزرگ و کوچک و بند و طرح آبخیزداری داشت درصورتیکه تمام این منابع آب از لرستان و بختیاری و کهگیلویه تامین می‌شود اونوقت ما تو لرستان سد و بند و طرح آبخیزداری نداریم و هر ساله این بارندگی ها از دست ما می‌رود و نمی‌توانیم آب ذخیره کنیم
نقل قول کردن
#12 حاج میرزا 1402-01-26 00:14
بنده نمی دانم منظور از آمادگی که در کامنت گفته شده چی هست مثلا شما دو سه روز آماده باشی میخواهی چکار کنید مگر با سیل می خواهیم کشتی بگیریم که آماده باشیم آمادگی یک فرایند زمان بر است که با پیش بینی اتفاقات و سابقه وقوع آنها تمهیدات لازم را بعمل آوریم مثلا پل ها و بستر رودخانه و مسیر های عبور لوله ها انرژی و مخابرات را ایمن سازی کنیم و این کارها باید قبل از وقوع انجام شده باشد با اینکه چندین تجربه تلخ از سیلاب های گذشته را داشتیم و کلا لرستان سیل خیز است ولی باز دیدیم که برق و مخابرات و آب صدها روستا و شهر قطع شد که نشان میدهد هیچ آمادگی وجود نداشته است و دوباره همه چیز فراموش می شود تا سیلاب بعدی این اتفاقات نشان میدهد ما هیچ وقت آمادگی در مقابل این حوادث نداشته و نخواهیم داشت فقط نمایش است
نقل قول کردن
#13 پورخداداد 1402-01-27 08:49
جای تاسف داره که چند هفته پیش در خبر کشف معدن مس خواندیم به علت کمبود آب توانایی بهره برداری نداریم و امروز خبر سیل و طغیان رودخانه را میخوانی!!کدام خبر دروغ است؟بی آبی یا طغیان رودخانه!؟
به نظر میرساد پاسخ بی مسئولیتی مسئولان تنها درد لرستان باشد، نه صرفا مسئولان حال بلکه مسئولان پیشین مقصر اصلی حال و روز بد این روزهای مردم و استان هستند.امیدوارم هم ولایتی هایم برای انتخاب نماینده مجلس و اعضای شورای شهر معیارهای درستی انتخاب کنند تا حداقل فرزندانشان زندگی بهتری داشته باشند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا