یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به استناد بند ح و ط  تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور وظیفه لایروبی و ساماندهی رودخانه‌های داخل محدوده شهرها بر عهده وزارت نیرو وشرکت های اب منطقه‌ای  استان‌ها محول شده است.
به گزارش یافته، در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور/ تبصره ۸- آب، کشاورزی و محیط زیست آمده است:

ح- به منظور پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل و ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها به شرکتهای آب منطقه‌ای استانها و سازمان آب و برق خوزستان اجازه داده میشود بهره برداری از مصالح مازاد رودخانه‌ای را از طریق مزایده به پیمانکاران و بهره برداران شن و ماسه (با بکارگیری پیمانکاران دارای صلاحیت) به شرط واریز حقوق دولتی و رعایت ملاحظات محیط زیستی و حقوق ذینفعان واگذار نماید. درصورت وصول درآمد مازاد بر عملیات تعیین شده در قرار داد، منابع حاصله به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز و منابع حاصله درچهارچوب موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف سردهنه سازی و ساماندهی رودخانه‌های کشور میشود. آیین‌نامه اجرائی این بند ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت نیرو تهیه و ابلاغ میگردد.
‌ط- به منظور تسریع در جبران خسارت و ترمیم خرابیهای ناشی از وقوع سیل وجلوگیری از افزایش خسارت، کارگروهی مرکب از استاندار یا معاون عمرانی وی (رئیس کارگروه)، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان و حسب مورد مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان برای این استان، مدیرکل مدیریت بحران استان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و رئیس کل دادگستری استان مجاز است متناسب با میزان خسارت و خرابی برآورد شده، با پیشنهاد فرماندار شهرستان ذی‌ربط، مجوز ترک تشریفات مزایده برای بهره‌برداری از مصالح مازاد رودخانه‌ای و خاک مازاد آب‌بندانها برای پیمانکارانی که در راستای جبران خسارت و ترمیم خرابی‌های سیل بکار گرفته شده‌اند را صادر کند.
 واگذاری بهره‌برداری از مصالح مازاد رودخانه‌ای برای ساماندهی و لایروبی رودخانه مربوط در محدوده شهرها از طریق ترک تشریفات مزایده به شهرداری همان شهر و وزارت راه و شهرسازی، توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها و حسب مورد سازمان آب و برق خوزستان برای این استان مجاز می‌باشد.
 
شایان ذکر است لایروبی (گلال) به عنوان اصلی‌ترین رودخانه داخل شهر خرم‌آباد، در برخی سنوات همواره مورد اختلاف شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای لرستان بوده و هر دستگاه، دیگری را موظف به انجام این مهم می‌دانست. برخی کارشناسان اعتقاد داشتند که عدم لایروبی رودخانه خرم‌آباد یکی از عوامل اصلی وقوع سیل ۱۳۹۸ بود که خسارات زیادی را بر جا گذاشت. در سنوات اخیر نیز با مداخله مقامات ارشد استان این وظیفه به طور مشترک توسط برخی دستگاه‌های اجرایی و در راس آن شرکت آب منطقه‌ای لرستان انجام گرفت.
با توجه به این که در بند (ط) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ وظیفه ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها به طور شفاف به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها واگذار شده است، انتظار می‌رود در سال جاری شاهد رفع اختلافات قبلی باشیم، ضمن این که وظیفه لایروبی عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه‌های لرستان تنها به شهر خرم‌آباد محدود نیست و در تمامی شهرستان‌ها طی یک بازه زمانی مشخص باید اجرایی شود.
 
عبدالرضا قاسمی/ یافته

دیدگاه‌ها  

#1 رشیدی 1402-01-11 23:24
خب الان شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیاد و رودخانه خرم‌آباد را لایروبی کند تا مثل سال ۹۸ سیل دوباره به خرم‌آباد آسیب نزند
نقل قول کردن
#2 بازگیر 1402-01-13 21:53
به نقل از رشیدی:
خب الان شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیاد و رودخانه خرم‌آباد را لایروبی کند تا مثل سال ۹۸ سیل دوباره به خرم‌آباد آسیب نزند
رودخانه پر لجن و گیاه و زباله است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا