ابتدا در فرهنگ و رفتار اجتماعی ما شکل گرفت و بعدها بخشی از آن در رفتار سیاسی ما تداوم پیدا کرد.
همین کلمه نورد یا نوردیدن را میگویم.
در فرهنگ دهخدا کلمه نوردیدن اینگونه معنا شده است: طی کردن، بریدن، پیمودن، قطع کردن و سپردن.
اما حضرت معین آن را در فرهنگ لغاتش همین کلمه را اینگونه تعریف کرده است: پیچیدن، پیمودن و تا کردن
اگر دقت کنیم هم علامه دهخدا و هم حضرت معین راه فرار را در این کلمه مستتر کرده است تا در شرایط خاص بتوان از آن به نفع خود و به نحو احسن استفاده کرد و بهره برد.
خوب اینها را گفتم تا بروم سر اصل مطلب و نورد را به نبردی روشن و شفافتر برسانیم.
ابتدا کوهنوردی بود برای لذت بردن از طبیعت و بعد صخرهنوردی را یاد گرفتیم برای تفریح و ورزش و بعد دریانوردی و بیابان گردی را تمرین کردیم تا شیوههای بالا رفتن از دیوارها را یاد بگیریم.
حالا یا با اجازه یا بیاجازه فرقی نمیکرد. مهم هم آن بود چطور بتوانی از دیوار بالا بروی و برای دیگران و خودت هزینه درست کنی.
هر چه فکرش را میکنم نمیتوانم رفتار و کردار بعضی از آدمها را به هم ربط ندهم. مثلاً بین فضانوردی یا دریانوردی با سفارت نوردی چه ارتباطی میتواند داشته باشد که ما از آن بیاطلاع بودهایم.
اگر خاطر مبارکتان باشد، گروهی از دیوار سفارت آمریکای جنایتکار بالا رفتند و بعدها فرزندان برخی از همین افراد چه از طریق فضا و یا دریا به همین کشور آمریکا رفتند برای زندگی کردن. همان کشوری که سفارتش توسط پدران و مادران آنها روزی تسخیر شده بود.
خوب پس تمرین کردن کوهنوردی روزی به درد میخورد مثل همان روز که عدهای سفارت عربستان را در نوردیدن و کلی هزینه برای مملکت و مردم درست کردند.
هر چند افراد خودسر را نمیتوان مثل صخرهنوردان افراد با تجربهای در فتح قلهها دانست، ولی خوب این هم شیوهای است برای رسیدن به اهدافی که برای خودشان تعریف کردهاند.
حالا که به اینجا رسیدیم بهتر است چند نتیجه هم بگیریم:
نتیجه ورزشی: در پی هر فتحی یک امتیاز برای افراد وجود دارد حالا چه فتح یک کوه باشد چه فتح سفارت یک کشور!!
نتیجه مدیریتی: گاهی باید آب را گلآلود کرد تا به نتیجه مورد نظر خود رسید.
نتیجه سیاسی: مهم سودی است که افراد و گروه من میبرند به ما چه مربوط چقدر برای دیگران هزینه دارد.
نتیجه فرهنگی: آدمهای که از سفارت آمریکا بالا رفتند فرق چندانی با آدمهای که از سفارت عربستان بالا رفتند ندارند، فقط نوع گفتارشان با هم فرق میکند.
نتیجه اخلاقی را پیش از این حافظ گفته است:
آسایش دو عالم تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
ای کاش جهانی عاری از خشنوت شکل بگیرد و همه انسانها در سایه دوستی و آرامش در کنار هم زندگی کنند.
عبدالرضا شهبازی
دیدگاهها
نباید تکرار بشه چه ضمانتی هست که دوباره تکرار نمیشه ؟؟؟