یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

✍️یادداشت ارسالی: عباس شاه علی: این روز‌ها یکی از نگرانی‌های مردم الیگودرز و ازنا تأمین آب آشامیدنی می‌باشد، نگرانی‌هایی که همراه با نوعی تبعیض و بی‌عدالتی سؤالات بسیاری در اذهان این مردم بوجود آورده است.
ساکنان الیگودرز می‌پرسند در حالیکه سالانه میلیارد‌ها متر مکعب بصورت روان آب از منطقه خارج می‌شود، چرا هیچگاه مسوولان نتوانسته یا نخواسته‌اند در راستای مدیریت این میزان روان آب اقدامی انجام دهند؟!



و یا چنانچه بواسطه پیش‌بینی احداث سد‌های مخزنی در منطقه این هدف را پی گرفته‌اند اجرای آن‌ها به هر دلیل در مرحله مطالعات تعطیل و به فراموشی سپرده شده است؟!
گذشته از ساکنان روستا‌های الیگودرز که برای تأمین آب شرب و کشاورزی با مشکلات بسیاری مواجه هستند و برغم وعده‌ها تا کنون پروژه‌های جبران خسارات طرح موسوم به قمرود به سر انجام نرسیده است، شهروندان هم می‌پرسند در حالیکه سالانه ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب زلال جهت مصارف کشاورزی، صنعت، توسعه گردشگری، شرب و... از الیگودرز به شهر‌های مرکزی ایران انتقال می‌یابد، آیا سزاوار است که ساکنان مبدا انتقال، از آب بی‌کیفیت چاه‌های قدیمی و.... استفاده کنند؟!
اگر چه در سال‌های نه چندان دور آب شرب شهر الیگودرز از سراب کمندان تأمین شده است، اما متأسفانه خشکسالی سال‌های اخیر الیگودرز و ازنا را گرفتار مشکلات کم آبی نمود و به نظر می‌رسد تنها برون رفت مشکل این دو شهر آبگیری سد کمندان و احداث زیرساخت‌های لازم برای بهره‌مندی خطوط انتقال شرب از این سد می‌باشد.
همانگونه که می‌دانیم احداث سد کمندان در سال ۱۳۸۳ و همزمان با سد حوضیان الیگودرز آغاز شد، پروژه‌ای که تأمین آب آشامیدنی دو شهر الیگودرز و ازنا و همچنین کشاورزی منطقه از جمله اهداف اجرای آن بود اما برغم وعده‌های آبگیری در سال ۹۴ متأسفانه از کورس رقابت با پروژه سد حوضیان جا ماند و تا کنون آبگیری نشده است و همین موضوع در روز‌های اخیر انتقاد سعید رازانی مدیر کل بازرسی لرستان را در پی داشت،
وی با انتقاد نسبت به طولانی شدن ساخت سد کمندان گفت: پیگیر تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل این سد و تملک زمین‌ها و ساختمان‌های مورد نیاز آن در روستای کمندان از طریق سازمان بازرسی کل کشور هستیم.
حال با توجه به ورود سازمان بازرسی به این موضوع مهم، یقیناً اقدامات خوبی را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود و در فصل بارش‌ها نیز‌امید به آبگیری سد کمندان افزایش خواهد یافت اما آنچه مسلم است آماده‌سازی زمینه انتقال آب به شبکه‌های ازنا و الیگودرز برای مصارف شرب از هم اکنون باید مد نظر قرار گیرد و قطعاً این مهم همت مسوولان دو شهر الیگودرز و ازنا را طلب می‌کند.
چرا که اگر از هم اکنون همت و‌اندیشه‌ای برای اجرای عملیات خط انتقال و تکمیل پروژه وجود نداشته باشد سال آینده بانگاهی حسرت آلود به رقص موج‌های آب زلال سد کمندان باز هم باید از آب چاه‌های قدیمی و... برای تأمین شرب استفاده شود.
کلام آخر؛
از فرمانداران محترم الیگودرز و ازنا درخواست می‌شود ضمن ایجاد هماهنگی بین ادارات آب و فاضلاب و امور آب دو شهرستان موضوع را از هم اکنون پیگیری نموده تا در سال آینده مجموعه مدیریتی دچار غافلگیری نشوند.


عباس شاه‌علي



عباس شاه‌علی/ الیگودرز

دیدگاه‌ها  

#1 موگویی 1401-08-09 12:54
ثانیه ای ۵ هزار لیتر آب از الیگودرز لرستان آب به اراک و ساوه و گلپايگان و خوانسار و قم انتقال میدن بعد ۹۰ درصد زمین‌های خود الیگودرز دیم است خب اول الیگودرز و مشکلاتش را حل کنید بعد آبو انتقال بدید جاهایی دیگه :cry:
نقل قول کردن
#2 توکل 1401-08-09 22:38
99روستا به لطف قمرود ابدارشدند شامل بربرود غربی،شرقی،مرکزی وروستاههایی مثل برم وپیردزگاه
انصافا این ابرسانی بزرگ الیگودرز به لطف خط لوله قمرود بود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا