یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

علی رحمتی - با رشد و توسعه جمعیت و صنعتی شدن جهان، رسیدگی به مسائل بهداشتی و درمانی به امری مهم و ضروری و اصلی برای سنجش توسعه کشور‌ها تبدیل شد.
کشور ایران نیز به واسطه گستردگی جغرافیایی و آب و هوای متنوع و با قرار گرفتن در مسیر آسیا به اروپا، از دیرباز بستری برای بسیاری از بیماری‌ها بوده است.
از این رو با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌ها با نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ موضوع بهداشت و درمان در جای جای استان‌ها و دورأفتاده‌ترین روستا‌ها قوت گرفت.
استان لرستان نیز با جمعیت حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از این قاعده مستثنی نبوده و تنها دانشگاه علوم پزشکی لرستان وظیفه توزیع عادلانه زیرساخت‌های بهداشتی و زمینه‌های درمانی را بر عهده دارد.
در سال‌های اخیر و با گسترش جهانی کرونا در همه جهان، عملکرد دانشگاه علوم پزشکی در دوره‌های مختلف با فراز و فرود همراه بوده و در برخی موارد نبود امکنات و تجهیزات و دانش کافی در این دستگاه عریض و طویل به مرگ انسان‌های بی‌گناه انجامیده است.
اما در چند سال اخیر و با تغییرات گسترده و تیمی در مجموعه مدیریتی این دانشگاه، مشکلات و کمبود‌ها بیشتر به چشم می‌آید و مردم از همه این مشکلات گلایه‌مند هستند.
نبود پزشک متخصص در استان، فرسوده بودن بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات عکسبرداری و آزمایشگاهی دولتی در استان، کمبود داروی تخصصی و... همه و همه موجب شده تا بیماری بنام بهداشت و درمان در لرستان پیدا شود که مردم از این مشکلات در رنج هستند.
در ماه‌های اخیر و با بازگشایی مدارس و ورود به فصل پاییز و بیماری‌های فصلی و شیوع نابهنگام آنفلوانزا در کنار کرونا، بسیاری از مردم کشور به بیماری‌های فصلی مبتلا شدند.
در کنار این شیوع فصلی، کمبود دارو مردم را با مشکلات مواجه کرد و بسیاری از بیماران علاوه بر رنج بیماری، با کمبود و گرانی دارو، قطع بودن سیستم نسخه‌های الکترونیکی و یا عدم همراهی و نبود قرارداد برخی داروخانه‌ها با بیمه‌ها مواجه شدند.
کمبود دارو در کشور نیز به موضوعی رسانه‌ای تبدیل شد که وزارت بهداشت برای این مهم دستور پیگیری و تسریع در تأمین دارو را نیز صادر کرد.
اما در لرستان و وجود داستان همیشگی مافیای دارو و درمان و عدم نظارت دقیق بر آن، مشکلات دو چندان بوده و کمبود پیگیری برای رفع این مشکلات از سوی مسوولان امر باعث شد تا ذخیره دارویی لرستان به یکباره کاهش یابد و مردم در اوج بیماری با کمبود سرم و بسیاری دارو‌های آنتی بیوتیک مواجه شوند.
 
ضرب‌الاجل به علوم پزشکی لرستان؛
موضوع کمبود دارو در داروخانه‌های لرستان به موضوع بحث ستاد تنظیم بازار نیز رسید تا جاییکه معاون استاندار لرستان گفت: دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سریع‌ترین زمان ممکن وضعیت کمبود و افزایش قیمت دارو را پیگیری و نتیجه را به ستاد گزارش کند.
سیروس ابراهیمی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سریع‌ترین زمان ممکن وضعیت کمبود و افزایش قیمت دارو را پیگیری و نتیجه را به ستاد گزارش کند.
اما روی دیگر سکه کمبود دارو از طرف مدیران دانشگاه علوم پزشکی لرستان چیز دیگری است و موضوع را مسأله‌ای کشوری می‌دانند.
 
مشکلات کمبود دارو در لرستان برطرف می‌شود
معاون غذا و دارو دانشکاه علوم پزشکی لرستان گفت: مشکلات کمبود دارو به زودی در استان برطرف می‌شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح دارویار و تغییر قیمت‌ها، کارخانه‌های تولید دارو با تأخیر شروع به کار کرده‌اند و اکنون اصلاح قیمت‌ها انجام شده است و دارو‌های مورد نیاز در حال توزیع در سطح داروخانه‌ها است.
اسدبیگی اظهار داشت: در مورد بیماری کووید ۱۹، عده‌ای اقدام به مصرف داروی غیر منطقی و ناهنجار آنتی بیوتیک می‌کنند در صورتیکه این بیماری ویروسی است و مصرف آنتی بیوتیک تأثیری بر درمان آن ندارد اما شرایط بازار دارو را با مشکلاتی مواجه ساخته است.
وی ادامه داد: کمبود اقلام دارویی در استان در حال مدیریت و سرم مورد نیاز بیمارستان‌ها در حال تأمین و توزیع است و این در حالیست که کمبود برخی اقلام دارویی کشوری است و بصورت سهمیه‌ای در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه اکنون دارو‌های اساسی و اصلی در سطح استان موجود است اضافه کرد: ۲۵۱ داروخانه، ۲۷ شرکت توزیع‌کننده و ۲۷۰ مرکز تجهیزات پزشکی در استان لرستان فعالیت می‌کنند.
وی در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا نیز اظهار کرد: «ظرفیت تولید سرم در کشور بالاست و شرکت‌های تولیدکننده سرم بدون وقفه و بدون تعطیلی به صورت سه شیفت کار می‌کنند. »
این پزشک با بیان اینکه ما باید مصرف سرم را مدیریت کنیم، اضافه کرد: در طرح دارویاری بحث اصلاح الگوی مصرف دارو و تجویز و مصرف منطقی دارو در دستور کار است.
اسدبیگی یادآور شد: یکی از موارد آن هم شامل همین بحث سرم است که باید به آن پرداخته و این مشکل را حل کنیم.
این مسئول با بیان اینکه در این ماه، ۲۲۰ هزار سرم در تمام داروخانه‌ها و بیمارستان‌های لرستان توزیع شده است، گفت: این درحالی است که مصرف ماهانه سرم در استان ۱۵۰ هزارتاست.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه در بیمارستان‌های استان برای بیماران سرپایی و بستری مشکل سرم نداریم، افزود: متأسفانه مصرف غیرمنطقی سرم در لرستان افزایش پیدا کرده است.
اسدبیگی گفت: سرم فقط برای بیمارانی که بدحال، دهیدراته، مشکل اسهال و استفراغ دارند تجویز می‌شود نه برای کسی که مشکل خاصی ندارد.
وی در خصوص آخرین وضعیت آنتی‌بیوتیک در لرستان، بیان کرد: تاکنون ۲۰ هزار شربت آنتی‌بیوتیک در استان توزیع شده و این بجز قرص‌های خوراکی است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: مشکل اینجاست که تقاضای کاذب برای سرم و آنتی‌بیوتیک در لرستان وجود دارد.
اسدبیگی بیان کرد: تقاضا برای تجویز دارو‌های آزیترومایسین، سفکسیم، آموکسی کلاو و آموکسی‌سیلین در بین مردم لرستان بالاست که متأسفانه مضر است و باعث مقاومت دارویی در بدن می‌شود.
وی عنوان کرد: مردم باید رعایت مصرف دارو‌ها را داشته باشند؛ برای یک تب ساده نیاز به تزریق سرم نیست.
 
مشکل دارو یک مشکل کشوری است
اما معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و داروی کشور این موضوع را ملی دانسته و با بیان اینکه کمبود دارو در سطح کشور به دلیل نوسانات قیمتی در این مقطع است، گفت: این مشکل در روز‌های آتی به حداقل ممکن خواهد رسید و مردم در کوتاه‌ترین زمان به دارو دسترسی پیدا خواهند کرد.
با همه این اوصاف؛ بیماری و درمان موضوعی پیچیده است و ثانیه‌ها برای جان یک نفر تصمیم می‌گیرند.
گفتگو و مصاحبه و وعده‌های مسوولان نمی‌تواند قفسه‌های داروخانه‌ها را پر کند و وزارت بهداشت و درمان و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بر اساس وظیفه ذاتی خود باید در اسرع وقت و با ضرب الاجل برای بیماران در سراسر کشور و بخصوص لرستان دارو تهیه کنند.
 
منتشر شده در بهار لرستان

دیدگاه‌ها  

#1 نقی 1401-08-06 16:41
تحلیل ضعیف و غیر کارشناسانه بود و مثل همیشه برای خالی نبودن عریضه نگاشته شده. وقتی اموزش و پرورش حاضر نیست در جهت کنترل این بیماری همکاری کند ، دانشگاه به تنهایی و در این شرایط سخت چه کاری می تواند انجام دهد
نقل قول کردن
#2 توتونچی خرم‌آبادی 1401-08-07 13:57
کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ خریدم از داروخانه گفت ۲۰ هزار تومان درحالیکه قبلا ۸ هزار تومان بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا