یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وحید حاج سعیدی: در زمان‌های گذشته وقتی یک بزرگتر چیزی می‌گفت، همه به گوش می‌گرفتند و آن پند و نصیحت را با آب طلا می‌نوشتند. " البته طلا آن روز‌ها آنقدر نوسان نداشت و حتی روی جلد کتاب‌ها را نیز طلا کوب می‌کردند و قس علی هذا...  
اصلاً یکی از خصایص و ویژگی‌های گذشتگان عبرت گرفتن از حوادث و وقایع اتفاقیه بود و قاطبه‌ایشان خیلی شدید اللحن و قاطع بر این باور بودند که « جهان سر به سر عبرت و حکمت است » و همواره سعی داشتند از وقایع و رخداد‌ها عبرت بگیرند و حتی اوقات فراغتشان را این گونه پر می‌کردند. البته آن موقع‌ها تاریخ اختراع نشده بودند و مردم مجبور بودند از جغرافی و علوم اجتماعی عبرت بگیرند و این کار هم با دشواری‌هایی همراه بود! حتی اساتید دانشگاه نیز برای رسیدن به درجه استادی می‌بایست علاوه بر چندین سال تدریس، ارائه مقالات ISI، چاپ کتاب و... از یاران عبرت می‌گرفتند که این بیت نشان دهنده همین موضوع است « عبرت از یاران بگیر استاد شو! »
 
در هزاره سوم و قرن جدید علی رغم نیاز مبرم به عبرت گرفتن از سرگذشت دیگران، به دلایل گوناگون نظیر بالا رفتن سواد اطلاعاتی مردم به واسطه فضای مجازی، واگیر دار بودن مدارک دانشگاهی، عقل کُل شدن مردم و چندین عامل ریز و درشت دیگر که در این مقال نمی‌گنجد، مردم نسبت به عبرت‌پذیری از وقایع مختلف بی‌تفاوت شدند و کمتر به این قضیه توجه می‌کنند. اما از آنجا که این رویکرد اجتماعی در کنترل نا هنجار‌ها و ساختار شکنی‌های مدرن اثر بخش است، پاره‌ای از مسئولین به فکر چاره‌اندیشی و احیای این سنت حسنه افتادند. یادش به خیر سال ۹۱ وزیر اقتصاد فرموده بودند: « نوسانات بازار ارز عبرت‌آموز بود! »
 
اینکه مسئولان با این همه گرفتاری و مشغله به امور فرهنگی و اجتماعی هم توجه ویژه دارند جای بسی تشکر و قدر دانی و خدا قوت دارد. فقط گاهی اوقات ما در درک کنه و ذات این جملات دچار ثقل هاضمه می‌شویم که صد در صد به علت قِلّت دانش و پائین بودن سواد اطلاعاتی بنده است وگرنه سخنان مسئولان کامل و بی‌نقص است ( مرد حسابی این همه دانشگاه دولتی و غیر دولتی و آزاد و پیام نور و... تو هم برو درس بخون تا صحبت‌های وزیر حالیت بشه، بیل به کمرت نخورده! وا... )
 
اما بدون تعارف گاهی اوقات ما متوجه نمی‌شویم این این نوسانات و حکایات برای چه کسی عبرت‌آموز است برای مردم یا مسئولین. اینکه هر روز یک قانون و بخشنامه مصوب می‌شود، یک نفر اصرار می‌کند در بورس سرمایه‌گذاری کنید یا فعلاً خانه و خودرو و هویج و سیر و... نخرید، مردم باید عبرت بگیرند و مراقب باشند ضرر نکنند «که تا عبرت شود لایعلمون را» یا مسئولین که در صدور بخشنامه‌ها و اظهارنظرات‌شان دقت کنند و همه جوانب کار را در نظر بگیرند. تا نظر شما چه باشد؟

دیدگاه‌ها  

#1 خرم آبادی 1401-08-01 17:52
نظر ما این است که هر کاری میکنند بکنند فقط سعی کنند اوضاع را به 10 سال قبل برگردانند واقعا زندگی سخت شده و آدمهای شرافتمند که فقط به حقوق حلال و پرزحمتشان چسبیده بودند جلوی خانواده شرمنده اند کاهش ارزش پول ملی و تورم کمر مردم را شکسته و نان آن را فقط دلالان و قاچاقچیان میخورند سنگ را بسته و سگ را رها کرده اند
نقل قول کردن
#2 مرید 1401-08-02 16:11
مشکل اصلی مااین هست قوامامستقل نیستندچون زمانیکه تفکریک فردسرلوحه قوا میباشدوخروجی عملکردقوابایدبه میل وعلاقه یک شخص باشدخواستهای مردم ومنافع مردم قربانی دیدگاه وتفکرات یک شخص میشود.سوال آیا یک فردمیتوانددرتما می امورخردوکلان مملکت صاحب نظرباشدازصنعت گرفته.کشاورزی .خدمات.پزشکی و....جالبه خط فقربنا به گفته متولیان ذی ربط۱۸میلیون ۲۵۰هزارتومان هست .خوب یک کارگروامانده وشرمنده درمقابل خانواده چگونه میتواندپاسخگوی خواستها ونیازهای ابتدایی فرزندانش باشدباحقوق پنج میلیون چهارصدهزارتومان .جایی هم برای اعتراض نیست وجالبه مسولان مملکت مگه دراین سرزمین زندگی نمیکنندیعنی خبرازقیمت های کمرشکن وسرسام آورکالا وخوراکی ها ندارند .
نقل قول کردن
#3 محمد 1401-08-03 15:15
عمل باید کرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا