یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بر خلاف پادگان ۰۷ خرم آباد که نگرانی‌ها درباره سرنوشت آن بعد از حدود یک دهه هم چنان ادامه دارد، شورای عالی معماری و شهرسازی در جلسه ۱۹ اردیبشهت خود با تأیید مصوبه کمیسیون ماده ۵ خراسان رضوی که حاصل تعامل و هم کاری آستان قدس رضوی، مدیریت شهری و ارتش بود، با انتقال پادگان ۷۷ به خارج از شهر و تغییر کاربری آن به نفع مردم موافقت کرد.


نکته قابل توجه در توافقات مربوط به تعیین تکلیف پادگان حدود ۴۰۰ هکتاری ۷۷ ارتش در مشهد، چه در حوزه شهرستان و چه در سطح ملی این است که خبری از معامله پایاپای (تهاتر) در کار نیست و حتی یک متر از این اراضی وسیع در قبال ساخت خانه‌های سازمانی در بیرجند و یا هر جای دیگر کشور، به هیچ پیمانکار یا پیمانکارانی واگذار نشده است!
این موضوع نشان دهنده پاک دستی این مسئولان شهرستانی و استانی در کنار عِرق و علاقه آن‌ها به بوم و زادگاه خود می‌باشد که موجب شده هیچ مسئولی در هر رده و جایگاهی به خود اجازه ندهد که تصمیمی خلاف رای و نظر مردم بگیرد و منافع عده‌ای محدود را بر مصالح عمومی جامعه مقدم بدارد.
این مقدمه را گفتم تا به جلسه مسئولان وقت استان در سال ۱۳۹۴برسم؛ در این جلسه مقرر می‌شود به محض تخلیه پادگان ۰۷ از سوی ارتش، این مکان تخریب و بخشی از آن تبدیل به منازل سازمانی (بخوانید واگذاری به پیمانکار ساخت منازل سازمانی) و بخش دیگر به شهرداری واگذار شود!
این اقدام (توافق مسئولان وقت استان با شهرداری خرم آباد و ارتش ) با مخالفت مدیرکل وقت میراث فرهنگی لرستان مواجه و پرونده به شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع می‌شود.
آذر ماه ۱۳۹۹ در این باره گفتگویی با باستان‌شناس لرستانی داشتم که در خلال یادداشت «افکارعمومی نگران وضعیت پادگان تاریخی ۰۷ "هنگ سوار" است» ۰۵ آذر ۱۳۹۹در پایگاه خبری تحلیلی "یافته " منتشر شد.
با توجه به این که ماجرا‌های مربوط به پادگان تاریخی ۰۷ هم چنان ادامه دارد و بحث روز رسانه‌های استان و افکار عمومی شهر خرم آباد است، بخشی از این گفتگو برای اطلاع خوانندگان گرامی و این که این مکان تاریخی تحت چه شرایطی و توسط چه کسانی ثبت ملی شده، در پی می‌آید.
«عطا حسن پور با اشاره به سختی‌ها و مشکلات ثبت پادگان ۰۷ گفت: " زمانی که برای ثبت پادگان ۰۷ اقدام کردم به هیچ عنوان امکان ورود برایم میسر نشد، با کمک موتور جستجوگر گوگل و چند عکس هوایی که از روی تیر‌های چراغ برق خیابان انقلاب گرفتم، موفق شدم ظرف یک شب مدارک مورد نظر را تهیه کنم که بعد از چند روز شماره ثبت ۳۱۵۶۸ که به صورت اضطراری تأیید شده بود، به استان ابلاغ شد. "
دکتر حسن پور با اعلام این که ابلاغ ثبت ملی این مجموعه، مسئولان وقت استان را خوش نیامد، افزود:"این اقدام مهم با اصرار و تأکید [عبدالرضا مهاجری نژاد] مدیرکل وقت میراث فرهنگی لرستان صورت گرفت که با مطرح کردن این موضوع در کمیسیون معماری و شهرسازی کشور موفق شد رای دکتر پیروز حناچی رئیس وقت کمیسیون و شهردار اسبق تهران، مبنی عدم تخریب بنا‌های درون محدوده پادگان را بگیرد و مانع از تخریب آن شود. " »
با این تفاسیر و اینک که پس از مدت‌ها با تلاش فعالان رسانه‌ای و مدنی، مسأله پادگان ۰۷ به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شده و خوشبختانه نماینده ولی فقیه در لرستان، مسئولان ارشد استان و شهرداری خرم آباد به جمع مطالبه گران پیوسته‌اند، برخی فعالان اقتصادی در صفحات شخصی خود در فضای مجازی‌ایده پردازی‌های جالبی می‌کنند که به قول یکی از دوستان، همه این پیشنهاد‌ها به یک چیز و آن هم خرید یا واگذاری اراضی پادگان به خودشان ختم می‌شود!
این در حالی است که مردم ما دلِ خوشی از خصوصی‌سازی‌ها در استان و به ویژه این قبیل واگذاری‌ها ندارند و اگر این مجموعه عظیم به بخش خصوصی واگذار شود، تَه ماجرا می‌شود چیزی نظیر واگذاری "شهربازی کیو" به بخش خصوصی که طی یک قرارداد که بی‌شباهت به قرارداد‌های ترکمانچای و گلستان نبود، برای سال‌های طولانی به یکی از سرمایه‌گذاران واگذار شد و در نهایت سرمایه‌گذار مربوطه با کلی دردسر دست از سر بزرگ‌ترین شهربازی لرستان برداشت!
یکی از نتایج توافقات مربوط به پادگان ۷۷ ارتش در مشهد این بود که برای جلوگیری از خشک شدن درختان آن، بلافاصله سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری این شهر ۳۰۰ نیرو را برای اصلاح و رسیدگی به فضای سبز پادگان مامور کرد و به نظر می‌رسد شهرداری خرم آباد نیز باید هر چه سریع‌تر تعدادی نیرو برای آبیاری و نگهداری فضای سبز پادگان ۰۷ بگمارد و منتظر توافق نهایی با ارتش نماند.
 

۲۳خرداد۱۴۰۱
مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 فرزاد 1401-03-23 08:41
مقایسه بین شهرداری مشهد و شهرداری خرم آباد واقعا قیاس مع الفارقه ، شهرداری خرم آباد باید با تملیک این زمین با به کارگیری عناصر بومی ، محلی یه چیزی شبیه میدان نقش جهان اصفهان احداث کنه که هم نماد مدرنیته شهر خرم آباد محسوب بشه هم گردشگران رو جذب کنه ،به جرات میتونم بگم اگه این موقعیت در همین کرمانشاه یا همدان به وجود می اومد شهرداریش این کارو میکرد اما دریغ از خرم آباد......
نقل قول کردن
#2 مجیدشیران 1401-03-23 08:43
درود به همه دلسوزان شهرودیار. جناب آقای دکتر حسن پور عزیز که انسانی باصداقت قانونمدار باسواد فرهیخته و مورد قبول همکاران اداره متبوع خود و شهروندان حق شناس میباشد. و جناب آقای استاد مصطفی رباطی که پیگیر مطالبات بحق مردم و عدالت هست. آنشااله دراین مهم با توکل بخداوندعا ل ومهربان توفیق نصیبشان و موفق به کسب حقوق حقه مردم شریف و محروم و مظلوم گردد.
نقل قول کردن
#3 ابو حنیفه 1401-03-23 14:07
ارتش در مورد کاری که با پادگان 07 کرده بحق است و بی تقصیر . چرا ؟ چون از قدیم گفته اند که مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسد . چون پادگان حمزه هم مال ارتش بود
قبلا نصف شمالی پادگان 07 را جهاد اشغال کرد و بعد زمینهایش را برای خودش فروخت و یک ریال هم به ارتش نداد .
ساختمان قدیم دانشگاه لرستان جنب قلعه و سینما فلسطین باز مال ارتش بود که باز بردند و ریال به ارتش ندادند .با این باقیمانده 07باز همین کار را میخواهند بکنند
نقل قول کردن
#4 مالزیری 1401-03-24 00:53
به نقل از ابو حنیفه:
ارتش در مورد کاری که با پادگان 07 کرده بحق است و بی تقصیر . چرا ؟ چون از قدیم گفته اند که مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسد . چون پادگان حمزه هم مال ارتش بود
قبلا نصف شمالی پادگان 07 را جهاد اشغال کرد و بعد زمینهایش را برای خودش فروخت و یک ریال هم به ارتش نداد .
ساختمان قدیم دانشگاه لرستان جنب قلعه و سینما فلسطین باز مال ارتش بود که باز بردند و ریال به ارتش ندادند .با این باقیمانده 07باز همین کار را میخواهند بکنند
زمینها متعلق به ملت ایران است نه ارگان یا سازمان خاصی
نقل قول کردن
#5 اسدی 1401-03-24 00:54
تمام پادگانهای داخل شهر شهرهای ایران شدن مجموعه های فرهنگی و گردشگری بجز خرم‌آباد. چرا؟؟؟ میشه پادگان 07 را تبدیل به نقش جهان خرم‌آباد کرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا