یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

✍عباس شاه علی: این روز‌ها با شروع فصل جابجایی مسکن‌های اجاره‌ای شاهد روزگار دردآور قشر خانه بدوش جامعه هستیم.
مدت یک‌ساله‌ای که با سرعت برق می‌گذرد و اجاره‌نشین‌ها پس از عقد قرارداد با دغدغه سررسید مهلت اتمام آن روزگار سپری می‌کنند و سالی نامعلوم را در پیش دیدگان خود تداعی می‌نمایند.
آن زمان که صاحب‌خانه پایان قرارداد را یادآور می‌شود و افزایش اجاره‌بهای غیرمتعارف را طلب می‌نماید غم و اندوه فضای خانه را احاطه می‌نماید.
اجاره‌نشین‌ها که در سخت‌ترین شرایط بخش عمده‌ای از درآمد ماهیانه خود را باید صرف هزینه‌های مسکن نمایند کاسه چه کنم، چه کنم به دست گرفته و به‌ناچار پرسه زدن در مشاوران املاکی را به‌عنوان شغل عصرگاهی خود برگزیده‌اند.
متأسفانه این روز‌ها افزایش قیمت کالا‌ها و سوء مدیریت‌ها در مهار گرانی بخش مسکن را هم از تیررس خود در‌امان نگذاشت و در سال جاری بهای خرید و اجاره مسکن و املاک تجاری به شکلی غیرقابل‌تصور افزایش یافت.
افزایش صددرصدی اجاره و رهن مسکن در الیگودرز به شکلی غیرقابل‌باور این شهر را هم‌تراز مراکز استان‌ها قرار داده است و چه بسیار مردان و زنان سرپرست خانوار که از نان زن و فرزند می‌زنند تا بتوانند سرپناهی داشته باشند اما به‌راستی چه کسی پاسخگوست؟! آیا کسی هست به بازار بی‌سروسامان مسکن و اجاره نظارت نماید؟!
 
بی‌گمان با همه انتقاداتی که به طرح مسکن مهر دولت‌های نهم و دهم وارد می‌شود تمرکز در ساخت سرپناه برای طبقه متوسط جامعه از جمله نکات مثبت این دولت‌ها می‌باشد که با وجود همه ایرادات تعداد قابل‌توجهی از مستأجران را صاحب‌خانه نمود و به‌صورت منطقی بازار مسکن را تحت تأثیر قرارداد اما متأسفانه با آغاز دولت یازدهم بجای تداوم این حرکت خط بطلان آلوده به سیاست زدگی بر این طرح کشیده شد.
 
به گفته اکثر کارشناسان اجاره مسکن با دستور کاهش پیدا نخواهد کرد و راهکار اساسی در راستای تثبیت اجاره‌بهای مسکن افزایش تولید و عرضه مسکن می‌باشد زیرا تنها عاملی که می‌تواند بازار مسکن و اجاره را به تعادل برساند توازن عرضه و تقاضا می‌باشد.
 
امروز دولت سیزدهم برای رفع مشکل مسکن طرح نهضت ملی مسکن را کلید زده است و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی طرح‌های کلنگ‌زنی شده نهضت ملی مسکن در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، مرکزی و هرمزگان انجام گرفت اما متأسفانه تعلل مسوولان لرستان در معرفی زمین موجب شده فعلاً نامی از این استان در میان نباشد و قطعاً وضعیت بغرنج مسکن در لرستان همت بیشتر مسوولان را طلب می‌کند.
 
به هر حال امیدواریم مسؤولین برای سامان دادن به این وضعیت و گرانی کاذب مسکن و اجاره فکری بیندیشند که یقیناً تداوم این روال تا مهرماه بخش اعظمی از اجاره‌نشین‌ها را با مشکل تهیه سرپناه مواجه خواهد نمود.
اگر چه برخی مشاوران املاک با افزایش اجاره مسکن مخالفتی ندارند و این افزایش در میزان کمیسیون آن‌ها تأثیر‌گذار می‌باشد اما سخنی هم با مالکان منازل اجاره‌ای؛
هرچند بعضی از موجران ممر کمک درآمدشان دریافت اجاره‌بها می‌باشد اما روی سخن ما با کسانی است که واحد‌های مسکن لقمه سر سیری زندگی آن‌هاست.
بی‌شک امروز شرایط نامناسب اقتصادی گریبان گیر جامعه شده و اکنون‌که خداوند متعال عنایت کرده و مالی افزون بر آنچه دیگران دارند نصیب شما نموده لحظه‌ای خود را بجای خانواده اجاره‌نشین بگذارید و سعی کنید اجاره‌ای را که دریافت می‌نمایید به رضایت و توان مستأجران باشد که یقیناً رضایت خداوند را در پی خواهد داشت و حلاوت این نوع‌دوستی شما کامتان را شیرین و سلامتی خانواده شما را در پی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها  

#1 علییزاده 1401-03-06 22:56
آقا فکری بکید والله سخته خیلی
نقل قول کردن
#2 رضا 1401-03-07 07:46
متاسفانه اگر تمام و کمال حقوق و اضافه کارنم بیم بازهم توانایی پرداخت یه آپارتمان 50 متری د مین شهر خوم نارم..
هر روز سراغ میگردم املاک ..... دقیقا 250 نفر پرسنل استخدام کرده که قیمت ملک و رهن و اجاره حوننه خوشو گرتنه د دس..
هر حونه ایی که د دیوار میزنش اینو تماس میرن وا موجر و وش موعن ایما دو برابر سیت اجارش میمو ... و صاو ملکه مونن د هوا..
نقل قول کردن
#3 اکبر-ظ 1401-03-07 07:48
دولت برای رفع مشکلاتش همیشه روی جیب مردم حساب باز میکند.در بخش اجاره مسکن برای صاحبان املاک تعیین تکلیف میکند که چقدر مالیات اجاره و چقدر مالیات عدم اجاره شامل مالکین میشود اما کاری برای خانه دار شدن مستاجرین و یا وام مناسبی برای اجاره خانه در اختیار مستاجرین نمی گذارد.در بعضی از کشورها با تولد هر فرزند در هر خانواده ایی هماهنگی های لازم برای ساخت مسکن برای او انجام میدهند که در اینده با بحران مسکن مواجه نباشند.اما در کشور ما مثل بقیه موارد هیچ برنامه جدی برای خانه دار شدن مردم وجود ندارد.
نقل قول کردن
#4 علیرضا 1401-03-07 14:28
دولت هیچ نظارتی روی املاک ندارد .کدام معامله اجاره در سامانه ثبت میشود هم اکنون سقف اجاره بها نسبت به سال قبل در خرم اباد 20 درصد تعیین شده اما مالکین به کمتر از 100 درصد راضی نیستند.مالیات فقط مختص قشر حقوق بگیر است.معاملات بنگاههای املاک جایی ثبت میشود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا