یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از دوشنبه دوم خردادماه دوباره با ورود توده گرد و خاکی که سوغات شبه‌جزیره عربستان است، هوای اغلب مناطق غربی تا مرکزی کشور از جمله لرستان وارد شرایط نامطلوب شد و به وضعیت بسیار ناسالم رسید.
با این شرایط و در موارد مشابه مردم هر استان منتظر تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا می‌مانند تا از چگونگی فعالیت‌های آموزشی و اداری مطلع شوند.
 در این موارد تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس و توقف فعالیت‌ها توسط استانداری انجام می‌شود. بر اساس قانون هوای پاک کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل و توسط استاندار یا معاون استاندار تصمیمات اعلام نهایی می‌شود.
با این اوصاف اعلام تصمیم برای تأخیر دو ساعت در شروع به کار ادارات و تعطیلی مدارس برای روز سه‌شنبه سوم خرداد، در ساعات پایانی دوشنبه ابلاغ شد.
اعلام این تصمیم با واکنش بسیاری از مردم، اهالی رسانه و کنشگران مواجه شدِ و اغلب اعتقاد داشتند که هر چند تصمیمات کمیته اضطرار در لرستان معمولاً در ساعات پایانی شب و با تأخیر نسبت به سایر استان‌ها ابلاغ می‌شود، لذا انتظار می‌رود در تصمیمات اخذشده نهایت دقت و سرعت صورت گرفته تا از سردرگمی مردم کاسته شود.
در هر حال صبح امروز کارکنان ادارات لرستان با تأخیر دوساعته در محل کار حاضر شده و هنوز گرم کار نشده بودند که خبر رسید کارگروه اضطرار هوا، تصمیم به تعطیلی ادارات از ساعت ۱۲ ظهر کرده است.
این برای اولین بار بود که تصمیمات کارگروه با خطا مواجه شده است. دوشنبه ۲۲ فروردین هم به تصمیم این کارگروه تمام ادارات و مراکز آموزشی در بروجرد که هوایی پاک داشت، تعطیل اعلام شد. این در حالی بود که در خرم‌آباد و در شرایط ناسالم، مراکز اداری ملزم به حضور در محل کار شدند!
اما دالوند معاون عمرانی استاندار که ریاست کارگروه را در جلسه شب گذشته را بر عهده داشت و در این مورد با رکنا سخن می‌گفت، توپ را به زمین هواشناسی انداخت و اعلام کرد که تصمیمات کارگروه بر اساس گزارشات هواشناسی است و چون این اداره اعلام کرده بود که از ظهر به بعد اوضاع هوا بهبود خواهد یافت، لذا تصمیم به تعطیلی مدارس و آغاز شروع به کار ادارات به دو ساعت تاخیر شد.
به نظر می‌رسد این توضیحات رافع مسئولیت استانداری لرستان در قبال ایجاد اختلال در برنامه‌ریزی روزانه شهروندان نمی‌شود و دقت در تصمیمات باید مد نظر قرار گیرد.
موردی که طی این روزها مشخص شد، ضعف کمیته اضطرار آلودگی هوا در تصمیم‌گیری اضطراری است، این ضعف یا به زیرساخت‌های هواشناسی استان برمی‌گردد یا به ضعف‌های مدیریتی در تصمیم‌گیری! اما آنچه مشخص است این مردم هستند که از این گونه تصمیمات متضرر شده و آسیب می‌بینند.
آنچه مشخص است گرد و خاک دست از سر شهرهای کشور برنداشته و با شروع خردادماه باز هم آسمان شهرها را خاکستری کرده و گویا این روند ادامه دارد.
بخش اصلی حل این بحران به تصمیم مقامات کشوری برمی‌گردد و شاید کاری از دست مقامات استانی بر نیاید؛ اما انتظار می‌رود مقامات استانی ضمن تامین زیرساخت‌ها و تجهیز سیستمهای نرم افزاری و سخت افزاری، برای تصمیم‌گیری در موارد اضطراری و در خصوص چگونگی فعالیت دستگاه‌های اداری و آموزشی که ارتباط مستقیم با سلامت روح و جسم مردم دارد، نهایتا دقت و سرعت را در اتخاذ تصمیم مناسب مد نظر قرار داده و تلاش کند درصد خطا در تصمیمات به حداقل برسد.
 
عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته
سوم خرداد 1401

دیدگاه‌ها  

#1 حمید 1401-03-03 15:56
با سلام
ممنون از آقای قاسمی به خاطر مطالب ذکر شده
نقل قول کردن
#2 غلامرضایی 1401-03-03 17:02
هوا هم گرمه و هم آلوده است. یعنی خود کشورهای عربی مثل عراق و اردن و سوریه و عربستان مردمشان از این وضعیت ناراحت نمیشن؟ خب یک فکری کنند الان امارات با موانع لاستیکی و کاشت نهال و مالچ پاشی کنترلش کرد ولی این کشورها بی تفاوتند و مردم هر روز صدمه می بینند
نقل قول کردن
#3 خرم آبادي 1401-03-03 17:22
من متوجه نميشم مسوولين مربوط به اين ستاد توي خرم آباد نيستن كه با ديدن هوا و تنفس حتي در منزل متوجه وخامت اوضاع بشن و دستور تعطيلي رو زودتر اعلام كنن
نقل قول کردن
#4 اسمان 1401-03-03 18:48
ببخشیدریاست جلسه ستاد استان با کیست آقای معاون استاندار......
نقل قول کردن
#5 اکبر-ظ 1401-03-04 07:51
وجود این گرد وخاک منطقه ایی است و بیشتر بخاطر سدسازی کشور ترکیه روی سر چشمه های دجله و فرات است که باعث کم شدن اب و ایجاد بیابانهای بیشتر در اطراف عراق است.کشورهای ایران-عراق-سوری ه می بایست همه با هم در شورای امنیت سازمان ملل از کشور ترکیه شاکی بشن و با ایجاد یک صندوق مشترک و گرفتن اعتبار از سازمان ملل برای انجام مالچ باشی-و کاشت گیاهان مقاوم جلوی گسترش بیابانها را بگیرند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا