یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وحید آریافر: صبح سومین روز شهریور ۱۳۱۷ بود که مردم شهر *بحرین از توابع لرستان با صدای مهیب قطار ار خواب بیدار شدند.
مردم شهر بحرین که در سال‌های بعد به آنان دورودی اطلاق می‌شد، تا آن زمان قطار را دیده بودند اما توقف قطار در ایستگاه دورود در سومین روز شهریور آن سال رسمیت یافت و از آن تاریخ راه‌آهن دورود به عنوان بخشی از راه‌آهن سراسری ایران محسوب شد.
خط آهن دورود را می‌توان یکی از کوتاه‌ترین خط آهن کشور دانست که دارای ۱۱‌ایستگاه در سرتاسر آن است.
این خط آهن سابق بر این متشکل از خط آهن لرستان کنونی و خط آهن زاگرس بود ه است که بنا بر دلایلی زاگرس در سال ۱۳۹۰ از این خط آهن جدا شد و به‌صورت مستقل با مرکزیت اندیمشک شروع به کار کرده است.
زمانی که زاگرس از این خط آهن جدا شد سه ایستگاه از اراک به این خط آهن اضافه شد. این راه‌آهن در حال حاضر طولی برابر با ۱۵۵ کیلومتر دارد که بیش از ۲۸ کیلومتر آن خط تجاری – صنعتی می‌باشد.
مؤمن آباد، ازنا، دربند، رودک، دورود، قارون، بیشه، سپیددشت، چمسنگر، کشور و تنگ هفت ایستگاه‌های این خط آهن می‌باشند.
توسعه این خط آهن قدیمی و فرسوده در سراسر لرستان به رؤیایی برای همه دولتمردان در استان تبدیل شده تا آنجایی که از دولت اصلاحات تا به امروز، بار‌ها و بار‌ها کلنگ زنی، تملک اراضی، بودجه و مصوبه‌های زیادی را به خود دیده است.
از سوی دیگر در دولت نهم و دهم، مصوباتی تحت عنوان راه‌آهن شرق به غرب و اتصال خرم‌آباد به‌عنوان مرکز لرستان به راه‌آهن سراسری به تصویب رسید.
این مصوبات بار‌ها و بار‌ها تغییر کرده تا جایی که در سال‌های اخیر عنوان راه‌آهن لرستان را به خود دیده است.
از اولین عبور قطار در میان کوه‌های لرستان تاکنون، سال‌های سال گذشته است و مردم با وعده راه‌آهن لرستان و یا اتصال خرم‌آباد به راه‌آهن سراسری اخبار زیادی را شنیده‌اند.
در کنار اتصال مرکز استان به راه‌آهن شمال به جنوب، بروجرد به عنوان دومین شهر پرجمعیت لرستان نیز از مصوبه راه‌آهن شرق به غرب و اتصال از دورود به شهرستان ملایر در استان همدان بهره‌مند می‌شود.
اما اتصال مرکز لرستان به شعاری بزرگ برای دولتمردان تبدیل شده تا جایی که استاندار لرستان از سرگیری عملیات اجرایی طرح راه‌آهن استان را اطلاع‌رسانی کرده است.
این سخن دکتر زیویار در حالی مطرح می‌شود که در ابتدای دولت دکتر روحانی و هماهنگی استاندار وقت و تلاش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) طراحی اولیه اتصال خرم‌آباد به راه‌آهن دورود اجرایی و بخش‌هایی از این طرح نیز عملیاتی شد.
وی در این خصوص گفت: طرح احداث راه‌آهن لرستان که با پیشرفت فیزیکی ۳۹ درصدی به صورت راکد درآمده بود به دنبال پیگیری‌های مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان از ماه آینده آغاز می‌شود.
وی در جریان بازدید از راه‌آهن خرم‌آباد - دورود - بروجرد در جمع خبرنگاران بیان کرد: این طرح از پروژه‌های مصوب سفر ۱۹ آذر ریاست جمهوری به لرستان است و نسبت به دیگر مصوبات سفر در استان متفاوت است و هزینه این طرح معادل مجموع مصوبات سفر به این استان است.
وی اظهار داشت: بر این اساس این طرح در قالب پروژه‌ای سه‌ساله در نظر گرفته شد و مجری طرح را آماده کرد و در اختیار وزارت راه قرار گرفت و قرارداد پروژه نیز در اوایل دهه ۹۰ بین کارفرما و مجری که قرارگاه خاتم‌الانبیا هست تاریخ‌ها و ارقام باید حک‌واصلاح شود.
وی ادامه داد: این ارقام باید در اختیار سازمان برنامه بودجه قرار می‌گرفت و این فرایند‌های طولانی قبل از عید سپری شد و سازمان برنامه بودجه اشکالاتی گرفت و در اختیار شرکت زیرساخت قرار گرفته شد و نکات موردنظر مجری حک و اصلاحات انجام شد.
استاندار لرستان گفت: در جلسه شورای فنی این طرح مطرح خواهد شد و در صورت تصویب فرایند‌های بعدی آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه این طرح از جمله پروژه‌های بزرگ کشور مطرح است، ادامه داد: اعداد و ارقام نیز چند هزار میلیارد تومانی است و تأمین اعتبار آن پشتوانه‌های متفاوتی نیاز دارد و بحث تهاتر نفت مطرح است.
زیویار افزود: این طرح از ماه آینده آغاز خواهد شد و پیشرفت فیزیکی طرح ۳۹ درصد است و موانع کار موارد اداری است و تلاش می‌شود که در اجرای این طرح تسریع شود.
وی اظهار داشت: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار منتظر رفع شدن موانع اداری است و اعتبارات این طرح تا حدودی آماده است و طرح از سرگیری خواهد شد.
استاندار لرستان گفت: این طرح بر اساس منویات مقام معظم رهبری کاری نو و دانش‌بنیان است که در امر اشتغال‌زایی نیز تأثیر فراوانی دارد.
وی افزود: تلاش می‌شود این طرح در دولت سیزدهم تکمیل و بهره‌برداری شود.
برای تحقق وعده استاندار لرستان چیزی کمتر از ۴۰ ماه باقی‌مانده و با توجه به گرانی‌های اخیر و البته با نگاهی به پیشرفت کند این طرح در دولت‌های قبل، باید در انتظار معجزه‌ای برای شنیدن صدای سوت قطار در خرم‌آباد بود.
 
*پی‌نوشت:
شهر دورود در دوره قاجاریه به دلیل تلاقی دو رودخانه تیره و ماربره، بین‌النهرین (به معنای دو رود) نامیده می‌شد. در دوره پهلوی یکم این نام به بحرین (بین دو دریا) تغییر پیدا کرد تا اینکه در دوره پهلوی دوم نام شهر از بحرین به دورود تغییر پیدا کرد. دلیل اصلی نام‌گذاری شهر دورود از گذشته تا به امروز، وجود دو رودخانه تیره و ماربره بوده که در این شهر تلاقی پیدا کرده‌اند.


دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1401-03-02 11:24
در گزارشات و اخبار قبلی ، تاریخ شروع بکار راه آهن خرم آباد به دورود ، خرداد ماه امسال اعلام شده بود .که امیدواریم هر چه زودتر ، عملیات اجرایی این پروژه آغاز گردد . تکمیل این طرح باعث رضایت مندی مردم لرستان بویژه خرم آباد خواهد گردید .
نقل قول کردن
#2 فرزاد 1401-03-02 13:38
امیدواریم هر چه زودتر این طرح شروع به کار کند و مردم استان از آن بهره مند شوند و همگام با آمدن قطار به خرم آباد، پیشرفت و آبادانی هم با خود به این شهر عقب نگه داشته شد بیاورد.
نقل قول کردن
#3 حبيب 1401-03-02 15:50
خدا کند این دورغ راست باشد ما که عمرمون تموم لااقل بچه های این سرزمین از برکتش بهره مند بشن
نقل قول کردن
#4 اکبر-ظ 1401-03-02 17:13
لطفا نمایندگان خرم اباد برای راه اهن خرم اباد پیگیر باشند قرار بود قرارگاه خاتم بعداز عید شروع کند که هنوز خبری نیست.
نقل قول کردن
#5 اعتمادنیا 1401-03-03 00:18
طرح راه آهن خرم‌آباد سال 1356 زده شد و نقشه اش هم موجود است و پیمانکاران فرانسوی آمدند که کار کنند ولی با وقوع انقلاب طرح متوقف شد سال 1389 کلنگ آنرا در زمان دکتر دهمرده زدند ولی بعد از گذشت 12 سال هنوز درست نشده است
نقل قول کردن
#6 فرزاد 1401-03-03 11:49
به امید روزی که صدای سوت قطار در خرم آباد طنین انداز شود...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا