یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

محسن رستمی: در حالی که طی روز‌های آینده سمفونی بزرگ موسیقی به مناسب روز خرم‌آباد برگزار می‌شود و اسباب و لوازم لازم برای اجرای آن تدارک دیده شده که یک سری معضلات در سطح شهر خودنمایی می‌کند و آن چه که مشخص است این برنامه سترگ و فاخر به مناسبت روز خرم‌آباد تهیه گردیده که در نوع خود حرکتی بدیل و در خور توجه می‌باشد که برای اولین بار است که این رویداد و اتفاق فرهنگی در شهر و دیارمان خرم‌آباد صورت خواهد گرفت که ‌امیدواریم زمینه‌ساز و بستر اتفاقات بهتر و خوب‌تری در آینده به نفع شهر پدید آورد ولی در کنار توجه به این رویداد فرهنگی نمی‌توان به مشکلات و نارسایی‌های موجود در حوزه شهری که واقعاً سیمای شهر را ناموجه و زشت می‌نماید بی‌توجه بود و گویی قرار نیست که یک‌بار برای همیشه فکر اساسی برای این معضلات اندیشیده شود و به این رویه‌های غلط پایان داده شود.



یکی از این نابسامانی که در سالیان گذشته در تارنمای یافته به آن پرداخته شد ولی متأسفانه کوچک‌ترین اقدامی در جهت رفع این معضل صورت نگرفت اشاره می‌گردد که جا دارد مسؤولین امر به‌ویژه شهرداری نسبت به ورودی‌های شهر که به مکانی جهت تجمع دام‌ها و خریدوفروش و ذبح آن‌ها بدون توجه به مسائل بهداشتی تبدیل شده پایان دهد و با توجه به ساماندهی و اختصاص مکان برای دام‌ها هرگز و تحت هیچ شرایطی اجازه استقرار دام‌ها خارج از مکان‌های اختصاص داده شده را ندهند و جدیت و اقدامات لازم را در دستور کار داشته باشند و با برخی فروشندگان بی‌ملاحظه دام‌ها در ورود‌های شهر به‌ویژه در منطقه شمال شهر که در منظر و نگاه هر مسافر و گردشگر بیرونی قرار دارد که تصویری نامناسب از شهر ارائه می‌شود برخورد نمایند که با اصل زیباسازی و مبلمان شهری مغایرت دارد.
اتفاقاً شهرداری باید نگاه ویژه و خاصی نسبت به مقوله ورودی‌های شهر داشته باشد و نباید با رها‌سازی این نقاط اجازه دهد که افراد هنجارشکن چهره‌ای ناموجه و وارونه از شهر به تصویر بکشند و بعید می‌دانم که این‌طور پدیده‌ای در مناطق دیگر از کشور وجود داشته باشد.
مسئله دیگر که از بدیهیات ساختار شهری است متأسفانه به معضل تبدیل‌شده و در‌شان و جایگاه مرکز استان نمی‌باشد و حقوق پایه‌ای و اساسی شهروندان است مسأله پیاده‌روها و سنگ‌فرش‌های موجود در آن می‌باشد که از نظم و نسق خاصی برخوردار نیست و درمجموع در بعضی از پیاده‌روهای شهر فاقد هرگونه سنگ‌فرش می‌باشیم که با توجه به نامناسب بودن و چاله‌های موجود در آن برای رفت و آمد مردم به‌ویژه افراد مسن می‌تواند آسیب‌زا و زیان‌بار باشد و جا دارد که پیاده‌روهای فاقد سنگ‌فرش در اولین فرصت بازسازی شوند و به این معضل که چهره‌ای زشت و ناموجه از شهر ترسیم می‌کند پایان داده شود.
مسئله دیگر که خودنمایی می‌کند فضای عمومی و حاکم بر پارک‌ها و فضا‌های سبز می‌باشد که متأسفانه به جرات می‌توان گفت که تقریباً به حال خود ر‌ها شده و توجه چندان و اقدامی در جهت زیباسازی و هرس درختان که نقش بسزایی در زیبا بخشیدن به درختان و پارک‌ها دارد صورت نمی‌گیرد که جا دارد به این امر مهم توجه گردد و با توجه به شهرت و وسعت پارک کیو از سمت میدان ۲۲ بهمن که نقطه آغازین ورود به پارک می‌باشد شرایط خیلی مطلوبی بر آن حاکم نیست و فاقد سر در و جایگاه ورودی می‌باشد در حالی که می‌توان از نماد‌های بومی و تاریخی فراوانی که داریم استفاده نماییم که غنا و زیبایی خاصی می‌تواند به پارک در بدو ورود برای مسافران و گردشگران ایجاد نماید و هیچ تابلو و شناسنامه‌ای از معرفی کلیت پارک و دریاچه وجود ندارد و در آخر بخشی از نرده‌های محافظ دریاچه تخریب شده و از بین رفته که باید بازسازی شوند و در صورت بی‌توجه بودن به این نقیصه در جهت رفع آن به‌مرور کل نرده‌ها که زیبایی خاصی به دریاچه بخشیده در معرض تخریب و نابودی قرار خواهند گرفت.
در خاتمه فکر کنم می‌توان خرم‌آباد را به‌عنوان تاریک‌ترین شهر کشور نام نهاد و به قول یکی از دوستان بعضی از خیابان‌های شهر همچون تونل وحشت می‌باشند اگر در طول شب گشتی در خیابان‌های آن ‌زده شود به عینه درخواهید یافت که روشنایی بسیار ضعیفی بر خیابان‌های آن حاکم است در صورتی که در بسیاری از شهر‌های دیگر بزرگ‌ترین نقطه قوت و زیبایی آنان در طول شب است که با استفاده از لامپ‌های بسیار قوی جلوه خاصی به شهر می‌بخشند که می‌طلبد نسبت به روشنایی‌ها شهر به‌ویژه در خیابان انقلاب که از لامپ‌های بخار سدیم استفاده شده که نور بسیار ضعیفی دارد از لامپ‌های ال‌ای دی که بسیار کم‌مصرف و پرقدرت و از عمر طولانی‌تر برخوردار هستند استفاده کرد همان‌طور که در خیابان ۶۰ متری از این نوع لامپ استفاده شده که زیبایی خاص و شعاع دید بیشتری را ایجاد کرده است و هرازگاهی هم می‌توان شست‌وشوی لامپ‌ها را در دستور کار داشت و از مدیریت جدید اداره برق انتظار می‌رود که برای رفع این معضلات و کاستی‌ها اقدامات عملی و مناسبی انجام گیرد که بدون شک اگر توجه و عنایت لازم برای سامان دادن این امور صورت گیرد زیبایی و چشم اندازه‌های بهتری را در زیست شهری برای شهروندان و مردم فهیم و خونگرم شهرمان به وجود خواهد آورد.


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 د



دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1401-02-19 08:07
با سلام خدمت نويسنده محترم, از آنجا كه نگهداري از ابنيه و كارهاي خدماتي كه توسط شهرداري انجام ميگيرد بر عهده شهروندان محترم است لذا خوب است يك سوزن به خود بزنيم يه جوال دوز به ديگران. من از پرسنل زحمت كش شهرداري كه با دست خالي شهر را سرپا نگه مي دارن تشكر ميكنم
نقل قول کردن
#2 سلگی 1401-02-19 08:28
احسنت. الان در همان سبزه میدان وسط شهر خرم‌آباد و پیش قلعه حتی یک سرویس بهداشتی مجهز نیست. درختها به سمت خیابان کج شدند. جوب آب پُر از آشغاله. جدولها مال زمان قبل انقلابه. پیاده روها سیمانی هستند. روبرو درب قلعه پر از کارگاه کابینت سازیه که خیابان و پیاده رو را اشغال کردند. حتی یک رستوران و غذاخوری و هتل در اطراف قلعه نیست. بعد چطور همایش و جشنواره برگزار میکنند درصورتیکه حتی پارکینگ ندارد؟
نقل قول کردن
#3 چگنی 1401-02-19 08:31
شهرداری خرم‌آباد بجای برگزاری جشنواره و همایش بهتر نیست وانتی های دستفروش که غیربومی هستند و سو5ات کرمانشاه را میفروشند را جمع‌آوری کند. دور سبزه میدان تبدیل به میدان تره بار شده. کیسه خیار را وسط میدان پهن کردند. جلوی عبور و مرور ماشین ها را هم میگیرند. تمام بلوارها و معابر در تصرف وانتی ها و دستفروش هاست. اینقدر کار وانتی ها گرفته که دو تا وانت بار خریدند و باهاش روزانه میلیونی پول درمی آورند بعد نه عوارض میدهند نه مالیات!!! خب شهردار اینها را ساماندهی و جمع آوری کند
نقل قول کردن
#4 سپهوند 1401-02-19 08:33
میراث فرهنگی بجای برگزاری جشنواره اون خونه ها و مغازه‌های خشتی گلی و قدیمی روبرو قلعه را تخریب کنه. شهردار خرم‌آباد بجای همایش و جلسات بی نتیجه بهتر نیست بفکر تکمیل پل ماسور باشه؟؟؟
نقل قول کردن
#5 دیناروند 1401-02-19 10:26
به نقل از شهروند:
با سلام خدمت نويسنده محترم, از آنجا كه نگهداري از ابنيه و كارهاي خدماتي كه توسط شهرداري انجام ميگيرد بر عهده شهروندان محترم است لذا خوب است يك سوزن به خود بزنيم يه جوال دوز به ديگران. من از پرسنل زحمت كش شهرداري كه با دست خالي شهر را سرپا نگه مي دارن تشكر ميكنم
نگهداری از ابنیه؟ ابنیه جمع بناهاست. یعنی خانه‌ها و ساختمانها. ببخشید مردم از کدام ساختماننگهداری کنند؟ ساختمان شهرداری که نگهبان و حراست دارد. منظورتان نگهداری از صندلی و سطل های زباله است؟ خب اونارو ضایعاتی ها و نان خشکی ها که اتفاقا غیربومی هستند شبانه به سرقت می‌برند
نقل قول کردن
#6 اسدی 1401-02-19 10:27
این چوپانها از کجا می آیند که گله هایشان در بام خرم‌آباد و پارک کاسیت و پارک گلدشت و پارک پل شاپوری خرم‌آباد تمام چمن ها و درختها و نهالها را خراب کردند و کسی نیست جلو اینهارو بگیره؟
نقل قول کردن
#7 بازگیر 1401-02-19 13:22
به نقل از اسدی:
این چوپانها از کجا می آیند که گله هایشان در بام خرم‌آباد و پارک کاسیت و پارک گلدشت و پارک پل شاپوری خرم‌آباد تمام چمن ها و درختها و نهالها را خراب کردند و کسی نیست جلو اینهارو بگیره؟
هرچی مهندس مظفر افشار درخت و نهال در بام خرم‌آباد کاشت چوپانهایی که از استان ایلام و کوهدشت به سمت خرم‌آباد می آیند سر راهشان تخریب کردند
نقل قول کردن
#8 میرمقدم 1401-02-19 13:24
به نقل از اسدی:
این چوپانها از کجا می آیند که گله هایشان در بام خرم‌آباد و پارک کاسیت و پارک گلدشت و پارک پل شاپوری خرم‌آباد تمام چمن ها و درختها و نهالها را خراب کردند و کسی نیست جلو اینهارو بگیره؟
شهرداری خرم‌آباد میره درخت و نهال و چمن میکاره بعد چوپانها نمیدونم از کجا مطلع میشن سریع میان و از عمد گله هاشون را میارن تو چمن ها و درختها را نابود کردند برید تو زیباکنار یا پارک گلدشت یا بام خرم‌آباد یا پارک کاسیت که این چوپانها گله شون را میارن تو پارکها. چرا پلیس و محیط‌زیست و منابع طبیعی و شهرداری اینها را مجازات و جریمه نمی کنند؟
نقل قول کردن
#9 جایدری 1401-02-20 21:13
شهر خوب ساختی است نه یافتنی. مردم و جوانان خرم‌آباد بجای اینکه برای زندگی شون تلاش کنند و شهرشون را بسازند مهاجرت میکنند حاشیه کلانشهرها و جا خالی می کنند برای یک عده تازه به شهر رسیده که هیچ درکی از توسعه و تمدن و شهریت ندارند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا