یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سیزدهم فروردین و روز ملی انس با طبیعت همه در تب و تاب با هم بودن و حضور دسته‌جمعی و خانوادگی در طبیعت‌اند.



به گزارش پایگاه خبری یافته، طي اين روز در دامان پرسخاوت طبیعت ایران، از خلیج نیلگون فارس تا دریای زیبای خزر، در دامان البرز پر نشاط و زاگرس پرصلابت و در کویر پر رمز و راز، شاهد برگزاری بزرگ‌ترین همایش خانواده و طبیعت هستیم و پیشاپیش آرزو دارم که روزی خوب و شاد، پر از لطف خداوند و بدون تخریب محیط‌زیست داشته باشید.
 13 فروردین با محیط‌بانان، حافظان زیبایی‌ها و سرمایه‌های زیستی، همراه و همیار شویم و هرکدام از ما هرکجا هستیم؛ محیط‌بان محدوده‌ی محل استقرارمان شویم و فراموش نکنیم: در توشه‌ی سفر و کوله‌بارمان، اره، تبر، تیشه، تفنگ، تور و هر چیزی که تخریب‌کننده طبیعت و تنوع زیستی را قرار ندهیم.
 تا جایی که می‌توانیم ظروف یک‌بارمصرف و چیزهایی که قابلیت تبدیل‌شدن به زباله دارند کمتر استفاده کنیم و خوردوخوراکمان را جوری انتخاب کنیم که نیاز به آتش کمتری داشته باشیم.
سعی کنیم با خودمان گاز پیک‌نیکی یا زغال صنعتی ببریم و لباس گرم را به خاطر سرمای هوا همراه داشته باشیم تا برای گرم کردن خودمان نیازی به برافروختن آتش پیدا نکنیم.
ماشین را تا نوک قله، وسط جنگل، داخل دریا و تا دل تالاب نبریم و اجازه ندهیم لاستیک خودروی ما، زندگی هيچ جانداری را به مخاطره اندازد.
 به مناطق حفاظت‌شده، پارک‌های ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش و سایر زیستگاه‌های حساس حیات‌وحش وارد نشویم.
در انتخاب محل استقرار دقت کنیم و فصل گلدهی گیاهان، آشيانه جانداران، مظهر چشمه‌ها و سایر حساسیت‌های طبیعت را لحاظ کنیم.
 تنها از مسیرهای موجود مالرو یا پاکوب‌های موجود جهت تردد استفاده کنیم و تا می‌توانیم از لگدکوب کردن گیاهان یا به هم زدن خاک بپرهیزیم.
تلاش کنیم که از برافروختن آتش اجتناب کنیم و چنانچه به‌ناچار نیاز به برافروختن آتش پیدا کردیم تا وقتی‌که از خاموش شدن آن و سرد شدن خاکسترش مطمئن نشده‌ایم رهایش نکنیم.
 مواظب گیاهان و درختان باشیم و از کندن و شکستن آن‌ها پرهیز کنیم؛ شکار و صید بدترین ناسپاسی نسبت به طبیعت در این روز است چون علاوه بر تخریب خزانه ژنتیکی و انفال، به دلیل حضور افراد و به‌ویژه کودکان، بدآموزی بسیار دارد؛ یادمان باشد که کمترین اثر تیراندازی، ترقه درکردن و ایجاد سر و صدای ناهنجار در طبیعت، سقط‌جنین و به خطر افتادن زندگی حیات‌وحش است.
 زباله‌ها را جمع‌آوری کنیم و به شهر برگردانیم تا در چرخه مدیریت پسماند قرار گیرند و تا جائی‌که مقدور است ردپا و آثاری از خودمان بر جا نگذاریم.
 مهم‌تر از همه اینکه از این فرصت خوب برای آموزش کودکان و نوجوانان استفاده کنیم، این عزیزان هم نیاز دارند و هم حق‌دارند که همگام با فراگیری سایر علوم و معارف به درک و فهم درستی از زیست‌بومشان برسند و از حقوق زیست‌محیطی خویش آگاه شوند و بدانند در مقابل خدمات و کارکردهای زیست‌بوم خود، چه بایدها و نبایدهایی را بر عهده‌دارند.
محمد حسین بازگیر مدیر کل محیط زیست شهر تهران- یافته 
مهربانی با طبیعت در روز 13 فروردین/ فرزندان را با حقوق شهروندی آشنا کنیم.

محمدحسین بازگیر / رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

 
 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی 1401-01-11 22:07
آقایون منابع طبیعی سری به پارک جنگلی شوراب بزنید هیچ کس رعایت نمیکند تمام محوطه جای اتش است هیچ کس زباله را نمی برد شما یک نفر که حتی نگهبان باشد نمی بینی خودشان یک نفر با لباس مخصوص وبا یک موتور و بلندگوی دستی بگذرید فقط تذکر دهد
نقل قول کردن
#2 سبزواری 1401-01-12 08:48
پارکهای جنگلی اطراف خرم‌آباد هیچکسی رعایت نمیکند. درختان را میشکنند. آشغالها را در طبیعت رها میکنند. آتش روشن شده را رها میکنند. خواهش میکنم طبیعت را برای آیندگان هم حفظ کنید
نقل قول کردن
#3 #حسین 1401-01-12 23:10
پارک جنگلی شور آب به حال خود رها شده و هیچکس پاسخگونیست واقعا حیف است این پارک اگر در استان های دیگری بود گلستان میشد نه آبخوری مناسب نه سرویس بهداشتی مناسب نه درختکاری نه گل کاری نه نگهبان ونه باغبان ونه نظافتچی و......
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا