ساعت از 10 گذشته است. بچههای 115 خسته از یک روز کاری سخت در حال استراحت هستند که از مرکز یک مأموریت جدید اعلام میشود. آمبولانس اعزام میشود و چند دقیقه بعد به مقصد اعلام شده میرسند. بیمار که یک مرد شصتساله است و چند روزی از درد در ناحیه شکم رنج میبرد و کمی بیحال است، از تأخیر کارکنان شاکی است! زن در حالی که سبد مسافرتی، فلاسک چای، دستمالکاغذی، ملحفه، تعدادی میوه و دو استکان را آماده کرده است، سوار آمبولانس میشود. ظاهراً حفظ کردن تلفن 115 اورژانس از حفظ کردن تلفن آژانسها آسانتر است.
بر اساس پروتکلهای درمانی، وظیفه اورژانس پیش بیمارستانی رسیدگی به موارد فوریتهای پزشکی و ارائه خدمات به مصدومین و بیماران اورژانسی میباشد. در واقع کار این مجموعه از صحنه حادثه آغاز شده و در مرکز درمانی به پایان میرسد.
اما به چه مواردی فوریتهای پزشکی گفته میشود؟
بیماریها و حوادث اورژانس به مواردی اطلاق میگردند که در صورت عدم ارائه بهموقع اقدامات امدادی - درمانی، منجر به صدمات عضوی و یا جانی و نیز مشکلات روانی بیمار میشود.
مثالهایی از موارد اورژانس که در زمره وظایف اورژانس ۱۱۵ هستند عبارتاند از اورژانسهای قلبی، اورژانسهای محیطی و شغلی، اورژانسهای اعصاب، اورژانسهای زنان و زایمان، اورژانسهای گوارشی، اورژانسهای تنفسی، اورژانسهای دستگاه اسکلتی و ...
درواقع وظیفه اورژانس 115 رساندن بیمارانی به بیمارستان است که اولاً جان آنها درخطر باشد و زمان برای نجات آنها حیاتی است و یا اینکه انتقال بیمار توسط اطرافیان باعث خطرات دیگر نظیر قطع نخاع و فوت نوزاد و عوارض جبرانناپذیر گردد.
اما متأسفانه عدهای اورژانس 115 را با آژانس مسافرتی و تاکسیتلفنی اشتباه گرفتهاند و گاهی اوقات شاهد انتقال دستهجمعی یک خانواده با آمبولانس به مراکز درمانی هستیم که همگی از دچار بیحالی یا تهوع و ... هستند.
این رویداد که آن را ناشی خودخواهی یا ضعف در آموزش و معرفی وظایف اورژانس 115 و یا هر چیز دیگری بدانیم ممکن است روزی باعث به خطر افتادن جان عزیزان شود.
خدمات اجتماعی با خدمات شخصی تفاوت دارند. زندگی اجتماعی را بیاموزیم.
وجید حاج سعیدی
دیدگاهها