یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قبل از همه‌گیری کرونا، سالانه ۱۰ هزار زائر لرستانی به عتبات عالیات سفر می‌کردند و اکنون که سفرهای هوایی برای پایان سال در حال برقراری است، مردم استان انتظار دارند تا از طریق فرودگاه مجهز خرم‌آباد به زیارت عتبات مشرف شوند.



به گزارش ایرنا مسوولان استانی و ملی در ادوار مختلف بارها اذعان کرده‌اند که فرودگاه خرم‌آباد از نظر امکانات و تجهیزات پروازی و کمک ناوبری یکی از فرودگاه‌های برتر کشور به شمار می‌رود و شرایط لازم را برای برقراری پروازهای مختلف در شبانه‌روز دارد.
فرودگاه خرم‌آباد دارای مجوز مرز خارجی است و امکانات و تجهیزات آن به روز و هم‌تراز با استانداردهای روز دنیا تعریف شده است اما متأسفانه استفاده چندانی از این مجموعه نمی‌شود که یکی از مصادیق این گفته، انجام سفرهای زمینی عتبات در سال‌های گذشته بوده است.
اکنون که سفرهای هوایی عتبات عالیات برای پایان سال برنامه ریزی شده است بازهم فرودگاه خرم‌آباد و زائران لرستانی بهره‌ای از این فرصت ندارند و باید برای سفر به کربلای معلی و نجف اشرف فاصله ۵۰۰ کیلومتری را تا تهران طی و فرودگاه مجهز شهر خود را رها کنند تا به پرواز تهران - نجف برسند.
مخاطرات سفر زمینی و خستگی راه در آغاز سفر چندان خوشایند نیست، از طرفی این خستگی در زمان بازگشت از سفر نیز مضاعف و دوچندان می‌شود و البته باید یادآور هم شد که بسیاری از آشنایان و بستگان نزدیک زائران، هنگام بازگشت آن‌ها به تهران می‌روند تا علاوه بر استقبال، زائران را به استان بازگردانند که این هم زمینه‌ساز بروز حوادث رانندگی در این مسیر ۵۰۰ کیلومتری است.
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه فرودگاه خرم‌آباد نسبت به تهران به مرزهای غربی نزدیک‌تر است و انجام پرواز عتبات از این فرودگاه زمان کمتری نیاز دارد، همچنین بسیاری از زائران شهرهای هم‌جوار نیز می‌توانند به‌جای مراجعه به تهران، مسافت کمتری را تا خرم‌آباد طی و از این پروازها استفاده کنند.
متأسفانه باوجود دارابودن زیرساخت‌های تجهیزاتی، نزدیک بودن لرستان به مرزهای غربی و مخاطرات سفرهای زمینی برای رسیدن به فرودگاه‌های تهران، پرواز عتبات در خرم‌آباد برقرار نشده است و ظرفیت‌های میلیاردی این فرودگاه که سالانه حدود هشت میلیارد تومان برای نگهداری آن‌ها هزینه می‌شود بدون استفاده مانده است.
نخستین پرواز خارجی فرودگاه خرم‌آباد در مسیر نجف ۳۰ اردیبهشت ۹۴ با همکاری بخش خصوصی برقرار شد و با توجه به اینکه مردم لرستان علاقه‌مند به خاندان اهل‌بیت (ع) و مشتاق سفر به اماکن مذهبی و عتبات عالیات هستند اولویت برقراری پروازهای خارجی در این فرودگاه بُعد مذهبی داشت و تا حدودی مورد استقبال نیز قرار گرفت.
قرار شد این پرواز یک بار در ماه انجام شود و زمان رفت و برگشت این سفر زیارتی نیز یک هفته بود اما هواپیمای بوئینگ MD با ظرفیت ۱۶۰ نفر چندان در این فرودگاه پرواز نکرد و کمتر از ۶ ماه سفرهای هوایی عتبات عالیات در لرستان لغو شد.
دلیل این لغو پروازها عدم استقبال کامل مردم و صندلی‌های خالی ذکر شد، دلیلی که هیچ‌گاه برای رفع آن چاره‌ای اندیشیده نشد و موجب پرکشیدن فرصت سفرهای خارجی از فرودگاه خرم‌آباد شد.
اما اکنون‌که فقط سفرهای هوایی عتبات عالیات برقرار شده است بدون شک دلیل صندلی خالی در پرواز خرم‌آباد - نجف وجود نخواهد داشت چراکه سفر زمینی برقرار نیست تا جایگزین مسافرت‌های هوایی زائران عتبات عالیات شود بنابراین باید از این فرصت به‌خوبی استفاده و پروازهای خرم‌آباد - نجف را برقرار کرد.
 
نکته قابل‌توجه اینکه برنامه‌ریزی تابستانه سفرهای هوایی از ۱۰ فروردین تا ۹ آبان هرسال انجام می‌شود بنابراین زمان چندانی برای برقراری پرواز عتبات در فرودگاه خرم‌آباد وجود ندارد و از مسوولان استان انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر نسبت به پیگیری این مهم اقدام عاجل و جدی داشته باشند.
 
شرایط کامل برقراری پرواز عتبات در فرودگاه خرم‌آباد فراهم است
مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد در این خصوص می‌گوید: این فرودگاه به‌عنوان تنها مرز رسمی استان برای ورود و خروج مسافر به داخل و خارج از کشور آمادگی ارائه هرگونه سرویس سفر در خصوص عتبات عالیات را دارد.
"علی کاملی" به ایرنا گفت: هشت میلیارد تومان سالانه برای تعمیر، نگهداری و بهسازی تجهیزات این فرودگاه هزینه می‌شود و تمام زیرساخت‌های فرودگاهی، ارتباطی، کمک ناوبری و راهبری در این مجموعه آماده پذیرش پروازهای عتبات عالیات است.
وی با بیان اینکه سال‌های گذشته پنج مورد پرواز عتبات از طریق فرودگاه خرم‌آباد صورت گرفته است ادامه داد: پروازهای موردی و غیرمستمر موجب کاهش اعتماد مردم می‌شود و این در حالی است که امکان ارائه خدمات سفر عتبات در هر ساعتی از شبانه‌روز برای فرودگاه خرم‌آباد وجود دارد.
وی افزود: ۲۰ طرح توسعه و بهسازی فرودگاه خرم‌آباد به ارزش ۳۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان هم‌زمان با هفتمین روز از دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید که با اجرای این طرح‌ها سطح ایمنی و امنیت فرودگاه، باند و سطوح پروازی، تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری و تجهیزات بازرسی و حفاظتی ارتقا یافته است.
کاملی با تاکید بر اینکه فرودگاه خرم‌آباد هیچ محدودیتی برای پذیرش پروازها ندارد اظهار داشت: برقراری پروازها ازجمله حج و عتبات عالیات در حوزه اختیارات و وظایف فرودگاه نیست و رایزنی‌ها باید از طریق استانداری و سازمان حج و زیارت انجام شود.
 
پیگیری مدیریت اجرایی استان برای برقراری پرواز عتبات
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز به ایرنا گفت: انجام پروازهای عتبات عالیات از فرودگاه خرم‌آباد در دستور کار قرار دارد که به همین منظور جلسه‌ای در هفته جاری با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشور، استاندار لرستان و مسوولان استانی برنامه‌ریزی شده است.
احمدرضا دالوند افزود: مخاطرات سفر جاده‌ای لرستان به تهران برای رسیدن به پرواز تهران - نجف قابل‌چشم‌پوشی نیست و این در حالی است که تمامی زیرساخت‌های لازم برای انجام این سفر در خرم‌آباد وجود دارد.
وی تأکید کرد: می‌توان به نحوی برنامه‌ریزی کرد که برای تکمیل ظرفیت هواپیما، مسافرانی از شهرهای هم‌جوار به‌جای عزیمت خودرویی به تهران، به مقصد خرم‌آباد سفر و از پرواز خرم‌آباد - نجف استفاده کنند.
حال باید منتظر ماند تا نتیجه دیدار مسوولان استان و سازمان هواپیمایی کشور چه نتیجه‌ای خواهد داشت که البته پیشنهاد می‌شود علاوه بر پذیرش زائران عتبات استان‌های هم‌جوار لرستان در فرودگاه خرم‌آباد، برای مباحث مالی این سفر نیز، رایزنی‌هایی با بانک‌ها و ادارات صورت گیرد تا با پرداخت تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان، علاوه بر بهره‌مندی مردم لرستان و استان‌های هم جواز از سفر هوایی عتبات عالیات، شرکت‌های هواپیمایی نیز متضرر نشوند تا این سفر معنوی در خرم‌آباد برقرار و مستمر باشد.
 
گزارش: الهام بابایی / ایرنا



توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


دیدگاه‌ها  

#1 فرزاد 1400-12-10 08:12
واقعا حیفه که تنها فرودگاه استان 2 میلیون نفری لرستان ، فقط به تهران پرواز داره....
یکی از راه های افزایش تعداد مسافران ، تشریک مساعی با فرودگاه های استان های همجوار از جمله کرمانشاه هستش که با هم مسافران و فرودگاه ها رو جایگزین کنن...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا