یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مسأله اعتراضات صنفی بازنشستگان و معلمان کشور قبل از آن که اقتصادی معیشتی باشد ریشه در «تبعیض» دارد.
 
۱. به واقع ساختار پرداخت حقوق و دستمزد در کشور عادلانه نیست و روشن است تا زمانی که ساختار معیوب پرداخت‌ها اصلاح نشود و به تبع آن رضایت حقوق‌بگیران تأمین نشود آسیب‌های زیادی متوجه جامعه خواهد شد.
 
۲. نظام ناکارآمد حقوق و دستمزد در ایران حاصل عملکرد نادرست دولت‌ها و عدم شفافیت در پرداخت‌ها بوده است سال‌هاست شکافی عمیق در سطح حداقل و حداکثر حقوق و دستمزد وجود دارد. پدیده‌ای به نام «نجومی بگیران» که توسط رسانه‌ها افشا شد موجب تشدید احساس تبعیض در اقشار حقوق‌بگیر گردید، نجومی بگیران بی‌آنکه کارایی و ارزش‌افزوده‌ای برای کشور داشته باشند حقوق و دستمزد‌هایی تحت عنوان‌های مختلف بعضاً بالای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی و بلکه بیشتر (در نظام اداری و اجرایی کشور) دریافت نموده‌اند این مسأله برای آحاد مردم به‌ویژه معلمان و بازنشستگان به‌شدت آزاردهنده است این در حالی است که در دولت‌های مختلف عزم برای پایان دادن به این وضعیت دیده نشده است.
۳. با رسانه‌ای شدن قضیه نجومی بگیران و حقوق و مزایای افراد در دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و ورود افکار عمومی به این موضوع انتظار می‌رفت این مسأله ریشه‌یابی و سامان یابد اما متأسفانه اقدامی در خور انجام نشد و کماکان این ساختار تبعیض آلود وجود دارد!
 
۳. بدیهی است برای پایان دادن به نابرابری‌ها و کاهش چالش‌ها و تبعات اجتماعی ناشی از آن، دولت و مجلس وظیفه دارند اصل شفافیت حقوق و مزایا و تغییر ساختار‌ها را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.
قدر مسلم این که بایستی در مسیر صحیح تغییر و اصلاح ساختار اقتصاد و نظام پرداخت‌ها لحظه‌ای درنگ نکنند.
 
۴. بر این مبنا باید حکمرانی و تغییر سیاست‌گذاری در این زمینه به گونه‌ای جامع و مانع باشد که بتوان انتظار بهبود و تغییر سریع وضع موجود در این باره را داشت.
 
در این راستا بهره‌گیری از تجربه دیگر کشور‌ها در تدوین، ساماندهی و اجرای نظام جامع عادلانه و شفاف در پرداخت حقوق و مزایا ضرورتی حتمی است.
 امید است دولت و مجلس سریعاً به موضوع ورود نموده تا بلکه بخشی از مشکلات و تبعیض‌ها در نظام حقوق و دستمزد مرتفع شود.
 
✍ذبیح‌الله نوریان
فعال صنفی رسانه‌ای

دیدگاه‌ها  

#1 دیار او برده 1400-11-14 22:04
راه مشخصه باید سیستم پرداخت در سیستم دولتی از وزارت خانه ها گرفته و بصورت یکپارچه در اختیار سازمان مدیریت باشه اونوقت تمامی پرداختها مشخص میسه
نقل قول کردن
#2 معلم 1400-11-14 23:33
درود بر شما . عادلانه اینه که از بالا تا پایین حتی شرکت های دولتی و بانکها هم توی نظام عادلانه بیان
نقل قول کردن
#3 فرهاد 1400-11-15 00:32
باسلام، نظام پرداخت بسیار منصفانه نیست
نقل قول کردن
#4 متضرر 1400-11-15 11:10
چرا یک فرهنگی با سی سال سابقه در آموزش و پرورش با پست مدیریت حداکثر باید ۹۵۰۰حقوق بگیرد ولی همان فرهنگی وارد علوم پزشکی شود حکمش میشود ۱۶۵۰۰؟چه دلیلی در این تبعیض هست؟
نقل قول کردن
#5 حمیدرضایی 1400-11-15 14:41
دلیل نداره چون سیاست ها غلطه چون ساختارهای نظام حقوق و مزایا خرابه .هیچ دولتی خودش رو درگیر حل این تبعیض نکرده
نقل قول کردن
#6 اکبر-ظ 1400-11-15 18:09
نظام دستمزد و حقوق نیاز به چکش کاری دارد.بازنشستگان وضعیت معیشتی خوبی ندارن همچنین فرهنگیان-کارگرا ن حتی نظامیها.قشر متوسط سقوط کرد . الان در جامعه فقط فقیر و غنی داریم.نظام ما نیاز به تغییرات اساسی در قوانین دارد .
نقل قول کردن
#7 بیرانوند 1400-11-16 19:27
درست گفتن اقای نوریان دوست عزیزمان تا ساختارهای اقتصادی اصلاح نشه امید به رفع تبعیضات نیست لایحه جامع باید از طرف دولت برود مجلس تصویب بشه و بعد بخوبی اجرا بشه
نقل قول کردن
#8 ش چگنی 1400-11-17 18:06
جناب شما خودتان هم متوجه نوشته های خودتان
شده اید ؟؟ حقوق صنفی معلمان چه ربطی به
نجومی بگیران دارد!!! شما قشر معلمین را با
چه کسانی مقایسه میکنید . کلی گویی وسرهم
بندی مطالب هنر که نیست دردی هم دوا نمی کند
نقل قول کردن
#9 فرشاد 1400-11-18 00:28
در چند سال اخیر و در حال حاضر اکثر تجمعات صنفی بازنشستگان و حتی معلمان بخاطر وجود تبعیضات در حقوق و دستمزدهااست .اگر سیستم پرداخت ها در بین کارکنان دولت و شرکتهای تابعه عادلانه باشد نجومی بگیری نباید داشته باشیم چون شفافت نیست
نقل قول کردن
#10 عیرضا 1400-12-11 21:57
درود بر شما . نظام پرداخت بسیار ناعادلانه است
نقل قول کردن
#11 بهاروند 1400-12-14 02:06
تهیه لایحه جامعی که تمام این تبعیضات را برداره یک واجب است که دولت آقای رییسی باید ان را تهیه و اجرا کنه . تبعیض با ظلم مساویه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا