یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

✍️ شهرام شرفی/ یافته:  ما امروزه در شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز استان لرستان به‌صورت روزانه با معضل ترافیک سنگین خودرویی در اکثر خیابان‌های اصلی شهر به‌ویژه در ساعات عصر روبه‌رو هستیم.
همچنین، عصر پنجشنبه‌ها، معضل ترافیک سنگین خودرویی حریم میدان اصلی نزدیک به آرامستان اصلی شهر خرم‌آباد به قوت خود باقی است و هنوز این مشکل توسط شورای ترافیک، رفع نشده است.
 



در این رابطه نکاتی را به قلم می‌سپارم:
1ـ در راستای ارتقای زیرساخت‌های پیاده‌روی و ترویج هرچه بیشتر فرهنگ پیاده‌روی در مسیرهایی که مبدا و مقصد آنها نزدیک به همدیگر است چه اقداماتی انجام شده است؟
برای مثال، اگر ما به عنوان شهروند در عصر روزهای پنجشنبه‌ بخواهیم از مسیر پل خیرآباد تا میدان آرامستان اصلی شهر خرم‌آباد را با پای پیاده طی کنیم آیا بین مبداء و مقصد که نزدیک به همدیگر هستند، یک لاین مناسب پیاده‌راه، وجود دارد؟!
آیا اگر بخواهیم برای مثال از مسیر دوازده‌برجی تا میدان سبزه‌‌میدان(مبداء و مقصد نزدیک به همدیگر) را با پای پیاده طی کنیم فضای مناسب پیاده‌روی بدون تصرف دستفروشان و بدون سدمعبر، وجود دارد؟!
حتی بخشی از خیابان‌ها همچون خیابان دره‌گرم یا خیابان شریعتی نیز به تصرف کامل خودروها و سه‌چرخ‌های میوه‌فروش درآمده‌اند که خودشان از عوامل اصلی ترافیک سنگین خودرویی هستند.
آیا خیابان، جزء حقوق عمومی است یا جزء حقوق شخصی و خصوصی؟ 
 
2ـ شورای ترافیک در راستای توسعه حمل و نقل عمومی ارزان، سریع و کارآمد، چه اقداماتی انجام داده است؟  بدیهی است وقتی از شهروندان دعوت می‌شود کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند بایستی راهکار جایگزین مبنی بر گسترش حمل و نقل عمومی کارآمد و ارزان، گسترش زیرساخت‌ها و فرهنگ دوچرخه‌سواری و گسترش زیرساخت‌ها و فرهنگ پیاده‌روی، ارائه و اجرا شود.
 
3ـ در خیابان‌های مرکزی و پرتردد خودرویی شهر، کدام محدودیت‌ها و تمهیدات ترافیکی اجرا شده است؟  مثلاً در ساعات عصر در خیابان‌های انقلاب، دوازده‌برجی، شهدای شرقی، مطهری، چهارراه بانک، سبزه‌میدان، میدان شهدا، چهار راه فرهنگ، خیابان حافظ، 24 متری حکیم، علوی، کدام محدودیت‌های ترددی، تصویب و اجرا شده است؟
 
برای نمونه، از ساعت 17 تا 19 آیا تهمیدات خاص ترافیکی از نوع محدودیت مبنی بر اینکه کدام خودروها در این ساعات از حد فاصل بین دوازده برجی تا میدان شهدا، محدودیت یا منع تردد دارند اعمال شده است؟! یا برعکس، تردد حداکثری هر نوع خودرو با هر نوع پلاکی، کاملاً در این ساعات آزاد است؟
 
4ـ راهکار رفع ترافیک سنگین خودرویی در شهر خرم‌آباد، تعریض خیابان‌ها نیست؛ به عنوان مثال، خیابان شریعتی یک خیابان پهن است ولی همیشه ترافیک سنگین خودرویی دارد.
 
وجود تعمیرگاه‌های مختلف در خیابان شریعتی و تصرف دو لاین کامل خودرو در این خیابان، خودش از عوامل همیشگی ترافیک سنگین خودرویی در این خیابان پهن است. توقف دوبله در این خیابان به یک رویه عادی و روزانه تبدیل شده است. 
یک مثال دیگر، نابسامانی ابتدای خیابان 24 متری حکیم، روبه‌روی پادگان امام حسین (ع) است.  اگر عصرها (به استثای روزهای جمعه) به ابتدای این خیابان بروید می‌بینید که انواع و اقسام مسافربرهای شخصی به صورت دوبله، توقف می‌کنند و همین دوبله توقف کردن، عامل ترافیک سنگین خودرویی شده است.  
 
5ـ  ما باید تکلیف خودمان با موضوع حمل و نقل شهری از جمله جابجایی مسافر را مشخص کنیم؛ اگر مبنای کار، نظم شهری، انضباط شهری، حقوق عمومی و انضباط اجتماعی است و تاکسیرانی یا اتوبوس‌رانی درون شهری، یک شغل و یک حرفه است افرادی که می‌خواهند مسافربری کنند بایستی تحت نظر تاکسیرانی خرم‌آباد باشند و خودروی آنها نیز به رنگ تاکسیرانی (رنگ زرد) باشد و به صورت شفاف، قانونمند و نظام‌مند، مسافربری انجام شود.
 
ناگفته پیداست سیستم‌های اسنپ و آژانس‌های مسافربری هم نظام‌مند و تحت نظارت قانون هستند. 
اگر هم قرار است هر شهروندی به تشخیص خودش با خودروی شخصی‌اش، آزادانه، مسافربری کند (مسافربری کاملاً آزاد شخصی)، بهتر است شورای ترافیک شهرستان خرم‌آباد و شورای ترافیک استان لرستان، فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر، به صورت رسمی و رسانه‌ای به مردم اعلام کنند هر شهروندی به تشخیص خودش و هرگونه که تمایل داشت در هر مسیری که صلاح دانست با هر نوع وسیله نقلیه که باز هم خودش تشخیص می‌دهد می‌تواند اقدام به مسافربری کند!



توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

اروميه – اشنويه – بوکان – پلدشت – پيرانشهر – تکاب – چالدران – چايپاره – خوي – سر دشت – سلماس – شاهين دژ – شوط – ماکو – مهاباد – مياندوآب – نقده – بانه – بيجار – دهگلان – ديواندره – سروآباد – سقز – سنندج – قروه – کامياران – مريوان – سردشت – استان آذربایجان غربی – استان کردستان – استان ایلام – استان کرمانشاه – اسلام آباد غرب – پاوه – ثلاث باباجانی – جوانرود – دالاهو – روانسر – سر پل ذهاب – سنقر – شهرستان صحنه – قصر شیرین – کرمانشاه – کنگاور – گیلانغرب – هرسین – شهرستان آبدانان – ایلام – شهرستان ایوان – شهرستان بدره – شهرستان چرداول – شهرستان دره شهر – شهرستان دهلران – شهرستان سیروان – شهرستان ملکشاهی – شهرستان مهران – استان تهران – شهر خلیفان – شهر سیلوانه – شهر سیمینه – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان –  استان کرمان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین – شهر شویشه – استان کهگیلویه و بویراحمد – مشهد – کرج – شیراز – تبریز – اهواز – رشت – زاهدان – ساری – دزفول – اراک – گرگان – بابل – آمل – بروجرد – آبادان – بجنورد – دلبران – شهرستان میانه – شهرستان سراب – مرند – بستان آباد – بناب – جلفا – شهرستان میانه – ورزقان – هشترود – ملکان – مراغه – عجب شیر – شبستر – آذرشهر – اسکو – محمد یار – چهاربرج – کاشان – نیشابور
 

نوشتن دیدگاه

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1400-11-08 13:42
بسیار مطلب درست و بجایی بود. واقعیت این است که این شهر به حال خودش رها شده است وهیچ کسی خود را پاسخگوی این وضعیت نمی داند .چرا پیاده رو ها در تصرف مغازه دارها و دستفروش هاست چرا خیابان در تصرف وانتی و سه چرخه هاست . چرا بر مسافرکش های شخصی هیچ نظارتی نیست که اینها به خود اجازه مزاحمت ترافیکی و اخلاقی می دهند.چرا یک مکان معین برای دستفروش و سه چرخی در نظر نمی گیرید تا انها را به انجا منتقل کنید تا هم مشکل معیشت انه حل شود و هم مشکل سد معبر حل شودچرا برای یک شهروند قانونمند باید هزار و یک مزاحمت ایجاد شود. اقایان مسئول حقوق شما از محل مالیات پرداخت شهروندان است ایا پاسخگوی این شهروندان هستید.
نقل قول کردن
#2 علی 1400-11-08 13:48
عدم تعریض خیابانهای شهر خرم اباد بحران جدی در
مرکز شهر به وجود اورده است. خرم اباد تنها مرکز استان بدون بزرگراه در ایران است. ترافیک اول خیابان جلال رو میشود با 3 متر عقب نشینی حیاط بیمارستان
عشایر رفع کرد. کمی به فکر اینده باشید. یا علی.
علی پیرداده بیرانوند.
نقل قول کردن
#3 علی 1400-11-08 13:50
اگر شهری مثل تهران محدودیت ترافیک وطرح ترافیک
دارد جناب شرفی بهترین اتوبوس های حمل ونقل عمومی ومترو در اختیار مردم اون منطقه تهران است.
نقل قول کردن
#4 احمد 1400-11-08 13:57
ترافیک شهر خرم آباد خیابون های داخلی و بیرونی شهر دو دلیلی داره .۱ وجود دستفروشها.۲.عدم وجود پارکینگ مناسب داخل شهر
نقل قول کردن
#5 منصوری 1400-11-09 08:16
با بند 3 و 4 شما بدلایل ذیل موافق نیستم-بدلیل طولی بودن شهر و عدم امکان خروج از مسیر های دیگر با اعمال محدودیت ترددی گره ترافیکی را به سایر نقاط که در نهایت تاثیر ان به همه شهر برمیگردد منتقل میکنیم
ضمنا تعریض خیابان در همه جا مشگل گشا است اینکه میبینید در بزرگراه شریعتی ترافیک وجود دارد بدلیل تقاطع و دور برگردانهای کوی فلسطین- 24 متری است که باید روگذر در ان محل اجرا شود-از طرفی به ناهمواری خیابانها ی اصلی و وجود پلهای بر روی جداول بخصوص در گوشه های ان و همچنین نظارت بیشتر پلیس در هدایت نقاط کور اشاره نفرمودید
نقل قول کردن
#6 افلاک 1400-11-09 09:55
ترافیک این روزهای شهر خرم آباد دست فروش ها هستند نمونه اش خیابان شریعتی دور برگردان به سمت کوی فلسطین وقاضی آباد شهرداری و نیرو انتظامی نیمتونند برخورد کنند
نقل قول کردن
#7 رضا-س 1400-11-09 10:14
چند راهکار:
1- ساماندهی مسافر برها
2- ساماندهی و مترکز کردن میوه فروش های وانتی در مکانهای خاص
3- ایجاد پارکینگ های طبقاتی در مرکز شهر
4- انتقال مطب های پزشکان و مراکز خدماتی به سایر نقاط شهر
5- حضور فعالتر پلیس جهت تسهیل ترافیک
نقل قول کردن
#8 محبی 1400-11-10 11:06
بسیارمطلب خوبیست..متاسفان ه شهر در تصرف عده ایست ودیگرهیچ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا