✍️ شهرام شرفی/ یافته: ما امروزه در شهر خرمآباد به عنوان مرکز استان لرستان بهصورت روزانه با معضل ترافیک سنگین خودرویی در اکثر خیابانهای اصلی شهر بهویژه در ساعات عصر روبهرو هستیم.
همچنین، عصر پنجشنبهها، معضل ترافیک سنگین خودرویی حریم میدان اصلی نزدیک به آرامستان اصلی شهر خرمآباد به قوت خود باقی است و هنوز این مشکل توسط شورای ترافیک، رفع نشده است.
در این رابطه نکاتی را به قلم میسپارم:
1ـ در راستای ارتقای زیرساختهای پیادهروی و ترویج هرچه بیشتر فرهنگ پیادهروی در مسیرهایی که مبدا و مقصد آنها نزدیک به همدیگر است چه اقداماتی انجام شده است؟
برای مثال، اگر ما به عنوان شهروند در عصر روزهای پنجشنبه بخواهیم از مسیر پل خیرآباد تا میدان آرامستان اصلی شهر خرمآباد را با پای پیاده طی کنیم آیا بین مبداء و مقصد که نزدیک به همدیگر هستند، یک لاین مناسب پیادهراه، وجود دارد؟!
آیا اگر بخواهیم برای مثال از مسیر دوازدهبرجی تا میدان سبزهمیدان(مبداء و مقصد نزدیک به همدیگر) را با پای پیاده طی کنیم فضای مناسب پیادهروی بدون تصرف دستفروشان و بدون سدمعبر، وجود دارد؟!
حتی بخشی از خیابانها همچون خیابان درهگرم یا خیابان شریعتی نیز به تصرف کامل خودروها و سهچرخهای میوهفروش درآمدهاند که خودشان از عوامل اصلی ترافیک سنگین خودرویی هستند.
آیا خیابان، جزء حقوق عمومی است یا جزء حقوق شخصی و خصوصی؟
2ـ شورای ترافیک در راستای توسعه حمل و نقل عمومی ارزان، سریع و کارآمد، چه اقداماتی انجام داده است؟ بدیهی است وقتی از شهروندان دعوت میشود کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند بایستی راهکار جایگزین مبنی بر گسترش حمل و نقل عمومی کارآمد و ارزان، گسترش زیرساختها و فرهنگ دوچرخهسواری و گسترش زیرساختها و فرهنگ پیادهروی، ارائه و اجرا شود.
3ـ در خیابانهای مرکزی و پرتردد خودرویی شهر، کدام محدودیتها و تمهیدات ترافیکی اجرا شده است؟ مثلاً در ساعات عصر در خیابانهای انقلاب، دوازدهبرجی، شهدای شرقی، مطهری، چهارراه بانک، سبزهمیدان، میدان شهدا، چهار راه فرهنگ، خیابان حافظ، 24 متری حکیم، علوی، کدام محدودیتهای ترددی، تصویب و اجرا شده است؟
برای نمونه، از ساعت 17 تا 19 آیا تهمیدات خاص ترافیکی از نوع محدودیت مبنی بر اینکه کدام خودروها در این ساعات از حد فاصل بین دوازده برجی تا میدان شهدا، محدودیت یا منع تردد دارند اعمال شده است؟! یا برعکس، تردد حداکثری هر نوع خودرو با هر نوع پلاکی، کاملاً در این ساعات آزاد است؟
4ـ راهکار رفع ترافیک سنگین خودرویی در شهر خرمآباد، تعریض خیابانها نیست؛ به عنوان مثال، خیابان شریعتی یک خیابان پهن است ولی همیشه ترافیک سنگین خودرویی دارد.
وجود تعمیرگاههای مختلف در خیابان شریعتی و تصرف دو لاین کامل خودرو در این خیابان، خودش از عوامل همیشگی ترافیک سنگین خودرویی در این خیابان پهن است. توقف دوبله در این خیابان به یک رویه عادی و روزانه تبدیل شده است.
یک مثال دیگر، نابسامانی ابتدای خیابان 24 متری حکیم، روبهروی پادگان امام حسین (ع) است. اگر عصرها (به استثای روزهای جمعه) به ابتدای این خیابان بروید میبینید که انواع و اقسام مسافربرهای شخصی به صورت دوبله، توقف میکنند و همین دوبله توقف کردن، عامل ترافیک سنگین خودرویی شده است.
5ـ ما باید تکلیف خودمان با موضوع حمل و نقل شهری از جمله جابجایی مسافر را مشخص کنیم؛ اگر مبنای کار، نظم شهری، انضباط شهری، حقوق عمومی و انضباط اجتماعی است و تاکسیرانی یا اتوبوسرانی درون شهری، یک شغل و یک حرفه است افرادی که میخواهند مسافربری کنند بایستی تحت نظر تاکسیرانی خرمآباد باشند و خودروی آنها نیز به رنگ تاکسیرانی (رنگ زرد) باشد و به صورت شفاف، قانونمند و نظاممند، مسافربری انجام شود.
ناگفته پیداست سیستمهای اسنپ و آژانسهای مسافربری هم نظاممند و تحت نظارت قانون هستند.
اگر هم قرار است هر شهروندی به تشخیص خودش با خودروی شخصیاش، آزادانه، مسافربری کند (مسافربری کاملاً آزاد شخصی)، بهتر است شورای ترافیک شهرستان خرمآباد و شورای ترافیک استان لرستان، فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر، به صورت رسمی و رسانهای به مردم اعلام کنند هر شهروندی به تشخیص خودش و هرگونه که تمایل داشت در هر مسیری که صلاح دانست با هر نوع وسیله نقلیه که باز هم خودش تشخیص میدهد میتواند اقدام به مسافربری کند!
توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانهی احترام شما به تلاش آنها است.
مرکز شهر به وجود اورده است. خرم اباد تنها مرکز استان بدون بزرگراه در ایران است. ترافیک اول خیابان جلال رو میشود با 3 متر عقب نشینی حیاط بیمارستان
عشایر رفع کرد. کمی به فکر اینده باشید. یا علی.
علی پیرداده بیرانوند.
دارد جناب شرفی بهترین اتوبوس های حمل ونقل عمومی ومترو در اختیار مردم اون منطقه تهران است.
ضمنا تعریض خیابان در همه جا مشگل گشا است اینکه میبینید در بزرگراه شریعتی ترافیک وجود دارد بدلیل تقاطع و دور برگردانهای کوی فلسطین- 24 متری است که باید روگذر در ان محل اجرا شود-از طرفی به ناهمواری خیابانها ی اصلی و وجود پلهای بر روی جداول بخصوص در گوشه های ان و همچنین نظارت بیشتر پلیس در هدایت نقاط کور اشاره نفرمودید
1- ساماندهی مسافر برها
2- ساماندهی و مترکز کردن میوه فروش های وانتی در مکانهای خاص
3- ایجاد پارکینگ های طبقاتی در مرکز شهر
4- انتقال مطب های پزشکان و مراکز خدماتی به سایر نقاط شهر
5- حضور فعالتر پلیس جهت تسهیل ترافیک