یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

امین جعفری: یافته زمانی که بیماری «سل» در اروپا فراگیر شده بود، پزشکان همه‌ی تلاش خود را صرف نجات جان بیماران خود می‌کردند، معمولا روند بیماری به گونه‌ای بود که بیماران به «تب» مبتلا می‌شدند و پزشکان هم بر همین اساس دارو تجویز می‌کردند؛ اما وقتی بیماری به قدری پیشرفت می‌کرد که امیدی به نجات جان بیمار نبود،
سیستم دفاعی بدن تسلیم می‌شد؛ تب فروکش می‌کرد و به ظاهر حال بیمار خوب می‌شد، شاید اطرافیان گمان می‌کردند که اوضاع رو به بهبودی است، اما پزشکان می‌دانستند که سیستم دفاعی بدن نا‌ امید شده و از مبارزه دست کشیده است و  بیمار به زودی خواهد مرد!
 در مورد حوادث و اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد هم این‌چنین است! متخصصان علم جامعه‌شناسی، جامعه را یک موجود زنده می‌دانند و معتقدند تا زمانی که در جامعه نقد و نظر و اعتراض و مطالبه هست؛ یعنی این‌که این جامعه هنوز به زنده ماندن امید دارد و زنده و پویا است، حتی با وجود انبوهی از مسائل و مشکلات مختلف و متعدد!
اما به محض این‌که این مقاومت از بین برود، به زبان ساده تر وقتی مردم و رسانه‌ها به عنوان مطالبه‌گران جامعه نسبت به مسائل روز بی‌تفاوت بشوند و حساس نباشند و به نوعی از اصلاح ناامید شوند و در واقع از نقد و مطالبه گری دست بردارند، شاید به‌ظاهر حال جامعه را بهتر ببینند ولی در واقع این جامعه‌ که با این حجم از بی‌تفاوتی  روبرو می‌شود، نفس‌های آخرش را می‌کشد؛ بی‌انگیزگی و بی‌خیالی رسانه‌ها و کنشگران، نهادهای مدنی و فعالان اجتماعی نشان‌دهنده نوعی بیماری و سرخوردگی است.  مسائل و مشکلات متعددی در نشریات مکتوب وصفحات مجازی بارها تکرار شده‌اند ولی با این اوصاف انگار همه از اصلاح این روند ناامید هستند هرچند باید امیدوار باشیم و مطابه‌گر!
مسئولان ما اما باید این موضوع را زنگ خطری بدانند!
مسئولان و مدیران زمانی‌که رسانه‌ها، کنشگران و مطالبه‌گران خاموش شوند، آن‌ را یک امتیاز قلمداد نکنند که این از نشانه‌های مرگ جامعه است.
این بار روی سخنم با مسئولان است که اجازه ندهید وضع جامعه این چنین باشد، حداقل در این زمانی که مشکلات و مسائل مردم به اوج رسیده است، عنصر پاسخگویی کنشگران و رسانه‌ها را امیدوار نگه دارید که به انتقاد و مطالبه‌گری ادامه دهند!  این روند انتقادی حداقل به جامعه شوک می‌دهد، اجازه نمی‌دهد ناامیدی در آن رخنه کند؛ این‌ها نمایندگان وجدان عمومی جامعه و نمایندگان حوزه عمومی و افکار عمومی هستند، به این قشر بها بدهید و منتقدین را به‌عنوان نعمت و برکت ببینید نه ابزارهای دردسرسازی که باید از شر آنها خلاص شد...
امین جعفری
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه

دیدگاه‌ها  

#1 حیدر علی ندری 1400-11-04 14:20
مطلب ارزنده ای بود . ممنون استاد
نقل قول کردن
#2 محبی 1400-11-04 19:53
خدا وکیلی اگه استاندار برخی یادداشتهای یافته را طی سالهای اخیرمرور میکرد هیج نیازی به مشاوره نداشت
نقل قول کردن
#3 سفیر 1400-11-04 19:55
جامعه‌‌ بی مشارکت، منفعل شده‌ و تبدیل به تماشاچی‌ می‌شود
نقل قول کردن
#4 فاتح 1400-11-04 19:56
شما وقتی جامعه را متعلق به‌ خود ندانید و خود را بخشی از آن احساس نکنید، به آن اعتماد هم نمی‌کنید. ما در دوره جنگ دیدیم وقتی کار در اختیار نیروهای مردمی بود، چطور فداکاری می‌کردند و چطور مردم در سازمان‌ها، متشکل و کنشگر بودند. متاسفانه جامعه‌‌ای که مشارکت را یاد نگرفته‌است، منفعل شده‌ و تبدیل به تماشاچی‌ می‌شود.
نقل قول کردن
#5 حسیی 1400-11-04 22:20
مدیران بدانند که طراحی نظام اداری مطلوب، مستلزم بررسی وضعیت موجود و شناسایی مسائل و مشکلات و چالش های عمده آن است.
و این ممکن نیست مگر دل دادن به نقد کنشگران و فعالان عرصه خبر
نقل قول کردن
#6 مرتضی 1400-11-04 22:22
درود بر یافته و سپاس از نگارنده
نقل قول کردن
#7 نریمانی 1400-11-05 08:47
احسنت

جالب بود
نقل قول کردن
#8 منصوری 1400-11-05 08:54
فاتحه مع الصلوات- سالها از سالگرد میت میگذرد
نقل قول کردن
#9 فرهاد 1400-11-05 09:35
به نقل از محبی:
خدا وکیلی اگه استاندار برخی یادداشتهای یافته را طی سالهای اخیرمرور میکرد هیج نیازی به مشاوره نداشت

دقیقا درست میگید. کنشگران ما اغلب بهترین راهکارها را نشون مدیران دادند. اما متاسفانه گوش شنوایی نیست
نقل قول کردن
#10 فرهاد 1400-11-05 09:43
بزرگی میگفت که اعتماد دولت به مردم: حلقه مفقوده در فرایند مشارکت شهروندی است.
آقای مدیر از مشورت اهل فن استفاده کن
نقل قول کردن
#11 شعیر 1400-11-05 10:11
برخی متاسفانه انقلابی بودن را مترادف با احساسی بودن و احساسی برخورد کردن می‌دانند هر چند که در دوره‌های قبل از پیروزی انقلاب احساسی عمل کردن لازم است اما بعد از پیروزی انقلاب و تثبیت نهادها و ارگان‌های نظام و حکومت، باید عقلانیت و شعور جایگزین شور و احساس دوره پیش از آن و ابراز احساسات را بگیرد و کارها بر روال عقل و تدبیر پیگیری شود.
نقل قول کردن
#12 همتی/ امیر 1400-11-05 10:15
متولیان امر به گوش و به هوش باشند که با کاهش اعتماد عمومی احتمال مشارکت عامه مردم در فرایندهای سیاسی کاهش می یابد و کناره گیری شهروندان از حمایت دولت مشروعیت حاکمیت مردم سالار را با مشکل مواجه می کند.
نقل قول کردن
#13 همتی/ امیر 1400-11-05 10:16
به نقل از منصوری:
فاتحه مع الصلوات- سالها از سالگرد میت میگذرد

دقیقا
نقل قول کردن
#14 همتی/ امیر 1400-11-05 17:06
درود بر یافته و سپاس از چناب جعفری.
اما نکته مهم اینجاست که این مطلب هرگز مد نظر مدیران قرار نمیگیرد.
هرازچندگاهی مدیری بر مسند منشیند و نه کارنامه ای میدهد و نه کسی بازخواست میکند
نقل قول کردن
#15 منیری 1400-11-05 21:27
به نقل از همتی/ امیر:
درود بر یافته و سپاس از چناب جعفری.
اما نکته مهم اینجاست که این مطلب هرگز مد نظر مدیران قرار نمیگیرد.
هرازچندگاهی مدیری بر مسند منشیند و نه کارنامه ای میدهد و نه کسی بازخواست میکند


لایک
نقل قول کردن
#16 شهریار 1400-11-05 21:47
یک جامعه مرده و بی تفاوت دیگه هیچ ارزشی براش اهمیتی ندارد کم‌کم انسانیت جای خودش رو با حیوانیت عوض می کند می شویم درنده خویانی که سعی داریم برای بقا دیگری را با هر ترفند و روشی از میدان بدر کنیم انسانیت جائی در وجودمان نخواد داشت افسوس که خطر پویائی و سر زندگی جامعه را اینجوری بخواد ادامه پیدا کند از دست میدهیم، مردگان متحرکی که دیگر و هیچ کس و چیز برایش مهم نیست درود بر نگارنده گرامی دست روی نکته حساسی گذاشته
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا