امین جعفری: یافته زمانی که بیماری «سل» در اروپا فراگیر شده بود، پزشکان همهی تلاش خود را صرف نجات جان بیماران خود میکردند، معمولا روند بیماری به گونهای بود که بیماران به «تب» مبتلا میشدند و پزشکان هم بر همین اساس دارو تجویز میکردند؛ اما وقتی بیماری به قدری پیشرفت میکرد که امیدی به نجات جان بیمار نبود،
سیستم دفاعی بدن تسلیم میشد؛ تب فروکش میکرد و به ظاهر حال بیمار خوب میشد، شاید اطرافیان گمان میکردند که اوضاع رو به بهبودی است، اما پزشکان میدانستند که سیستم دفاعی بدن نا امید شده و از مبارزه دست کشیده است و بیمار به زودی خواهد مرد!
در مورد حوادث و اتفاقاتی که در جامعه میافتد هم اینچنین است! متخصصان علم جامعهشناسی، جامعه را یک موجود زنده میدانند و معتقدند تا زمانی که در جامعه نقد و نظر و اعتراض و مطالبه هست؛ یعنی اینکه این جامعه هنوز به زنده ماندن امید دارد و زنده و پویا است، حتی با وجود انبوهی از مسائل و مشکلات مختلف و متعدد!
اما به محض اینکه این مقاومت از بین برود، به زبان ساده تر وقتی مردم و رسانهها به عنوان مطالبهگران جامعه نسبت به مسائل روز بیتفاوت بشوند و حساس نباشند و به نوعی از اصلاح ناامید شوند و در واقع از نقد و مطالبه گری دست بردارند، شاید بهظاهر حال جامعه را بهتر ببینند ولی در واقع این جامعه که با این حجم از بیتفاوتی روبرو میشود، نفسهای آخرش را میکشد؛ بیانگیزگی و بیخیالی رسانهها و کنشگران، نهادهای مدنی و فعالان اجتماعی نشاندهنده نوعی بیماری و سرخوردگی است. مسائل و مشکلات متعددی در نشریات مکتوب وصفحات مجازی بارها تکرار شدهاند ولی با این اوصاف انگار همه از اصلاح این روند ناامید هستند هرچند باید امیدوار باشیم و مطابهگر!
مسئولان ما اما باید این موضوع را زنگ خطری بدانند!
مسئولان و مدیران زمانیکه رسانهها، کنشگران و مطالبهگران خاموش شوند، آن را یک امتیاز قلمداد نکنند که این از نشانههای مرگ جامعه است.
این بار روی سخنم با مسئولان است که اجازه ندهید وضع جامعه این چنین باشد، حداقل در این زمانی که مشکلات و مسائل مردم به اوج رسیده است، عنصر پاسخگویی کنشگران و رسانهها را امیدوار نگه دارید که به انتقاد و مطالبهگری ادامه دهند! این روند انتقادی حداقل به جامعه شوک میدهد، اجازه نمیدهد ناامیدی در آن رخنه کند؛ اینها نمایندگان وجدان عمومی جامعه و نمایندگان حوزه عمومی و افکار عمومی هستند، به این قشر بها بدهید و منتقدین را بهعنوان نعمت و برکت ببینید نه ابزارهای دردسرسازی که باید از شر آنها خلاص شد...
امین جعفری
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه
دیدگاهها
و این ممکن نیست مگر دل دادن به نقد کنشگران و فعالان عرصه خبر
جالب بود
دقیقا درست میگید. کنشگران ما اغلب بهترین راهکارها را نشون مدیران دادند. اما متاسفانه گوش شنوایی نیست
آقای مدیر از مشورت اهل فن استفاده کن
دقیقا
اما نکته مهم اینجاست که این مطلب هرگز مد نظر مدیران قرار نمیگیرد.
هرازچندگاهی مدیری بر مسند منشیند و نه کارنامه ای میدهد و نه کسی بازخواست میکند
لایک