یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چند روز پیش، یک گزارش رسانه‌ای منتشر شد درباره‌ی اینکه در شهر نورآباد (شهرستان دلفان، استان لرستان) تعدادی از زنان کارگر خیابانی وجود دارند که در برخی میدان‌ها به صورت روزانه، اجتماع کرده و همچون مردان کارگر خیابانی، در جستجوی کار هستند.
اگر به شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز استان لرستان که جمعیت متغیر آن در ساعات روز به بیش از 500 هزار نفر می‌رسد نگاه کنیم می‌بینیم که در خیابان‌های این شهر نیز زنان مختلفی به عنوان زنان متکدی وجود دارند که روزانه و گاهی شب‌ها، به تکدی‌گری می‌پردازند.
 
این‌گونه زنان حتی کودکانی نیز همراه خویش دارند و از مظلومیت کودکان و نوزادان هم برای جلب‌توجه مردم و برانگیختن احساس است و عواطف عمومی استفاده کرده و در فعالیت تکدی‌گری از کودکان هم بهره‌ می‌برند.
به همین علت نباید این‌گونه پنداشت و تصور کرد که موضوع زنان کارگر خیابانی، فقط در شهر نورآباد وجود دارد؛ زیرا در شهر خرم‌آباد هم شاهد وجود انواع زنان تکدی‌گر هستیم که پیشه‌ی خود را تکدی‌گری (گدایی)، قرار داده‌اند.
 
به این نکته هم بایستی توجه کرد که برخی زنان در شهر نورآباد اگر در خیابان یا میدان شهر، دنبال کار می‌روند نوع کاری که در جستجوی آن هستند احتمال دارد نظافت منازل یا کار در مزارع کشاورزی باشد که پیشه‌هایی کاملاً مشروع و حلال هستند در حالی که تکدی‌گری، از منظر قوانین ایران نیز جرم‌انگاری شده است و جرم محسوب می‌شود.
 
بد نیست نگاهی به محتوای ماده 712 قانون مجازات اسلامی بیندازیم: «هر شخصی که تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند، به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی، مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور، همه اموالی که از طریق تکدی‌گری به دست آورده است، مصادره خواهد شد».
 
بدین روی همان‌گونه که به‌صراحت در ماده 712 تصریح شده است تکدی‌گری و کلاشی، جرم است.
به همین علت، برمبنای اولویت‌بندی کاری، باید ابتدا تکدی‌گری زنان در سطح خیابان‌ها و میدان‌های شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز استان لرستان برچیده شود و سپس، برنامه‌های بازتوانی و توانمندسازی اقتصادی زنان کارگر خیابانی، با جدیت، اجرا شود.
برای اثرگذاری اقدامات هم ضرورت دارد مدیریت از نوع فرابخشی با محوریت استانداری و فرمانداری‌ها باشد و البته ادارات، سازمان‌ها، نهادها و شهرداری‌ها نیز عضو کارگروه تشکیل شده با موضوعیت آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی باشند.


دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1400-08-23 09:58
دورود بر شما
نقل قول کردن
#2 جلال 1400-08-23 18:54
دست طمع چو پیش کسان می کنی دراز

پل بسته ای که بگذری از آبروی خویش
نقل قول کردن
#3 نجوا 1400-08-23 18:56
با تشکر از نگارنده.
«گیلمور» جامعه شناس معاصر غربی معتقد است: «گدایی » یک فعالیت سازمان یافته است که در آن فرد، «گدایی » را به «کارکردن » ترجیح می دهد.
نقل قول کردن
#4 احمد 1400-08-23 18:58
شاید همه ما فکر کنیم کودکان سر چهارراه‌ها که مشاغل کاذب دارند، کودکان کار هستند، اما در واقع اغلب کودکان کار دیده نمی‌شوند، چراکه آنها در کارگاه‌های زیرزمینی و قاچاق مانند کارگاه‌های صابون‌سازی، ریخته‌گری و غیره مشغول به کار هستند.
یافته هم به درستی اشاره کرده که باید تفکیک قایل شد بی اینها
نقل قول کردن
#5 ساقی 1400-08-23 18:59
هرچند موضوع اصلی یادداشت بیکاری نیست اما متاسفانه این روزها کودکانی که دو برابر وزن خود بار می کشند، چند برابر سن خود کار می کنند و ده ها برابر کودکان دیگر باید تحمل و استقامت داشته باشند، بیشتر در سطح شهر مشاهده می شوند. کودکانی که سن واقعی آنان مشخص نیست و برخی از آنها نیز شناسنامه ندارند.
نقل قول کردن
#6 بادیه 1400-08-23 19:02
با وجود فضای مجازی، تهدیدات منفی همه فرزندان ما را در بر می‌گیرد و هیچ کس در حاشیه قرار ندارد، همه در خطر هستند، سونامی اعتیاد و انحرافات جنسی همه مردم را مورد هجوم قرار می‌دهد، بازپروری و مرمت کودکان خیابانی منجر به تحقق امنیت اجتماعی برای همگان می‌شود .
نقل قول کردن
#7 زن کار 1400-08-23 19:47
متأسفانه ارزش‏ها و هنجارهای دینی در بسیاری از تئوری‏های رضایتمندی از کار برای بانوان محاسبه نشده است.
نقل قول کردن
#8 شهریار 1400-08-23 23:45
از قدیم گفتن سواره از پیاده خبر ندارد اکثر زنانی که تکدی‌گری می‌کنند در فقر مطلق هستند بعضا"دارای فرزندانی هستند که احتیاج به مایحتاج روزانه دارند در این روزگار سخت که نه شغلی پیدا می شود وروزگار همه به سختی می گذرد راهی برایشان مانده نگارنده انگار تو این دنیا سیر نمی کند وقتی از منظر علمی باید به پدیده تکدی‌گری نگاه کرد که شرایط اقتصادی ایده آلی در جامعه حکمفرما باشد آنموقع این موضوع جای بحث دارد می‌توان به این قشر تن پرور وهزاران صفت دیگر اطلاق کرد اما در این روزگار سخت برای همه ما حق نداریم در جهت نکوهش آنان حتی یک کلام بر زبان جاری کنیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا