یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرام شرفی/ یافته: رودخانه شهر خرم‌آباد یک ظرفیت گردشگری طبیعی و یک پتانسیل اِکوسیستمی است.

این رودخانه از وسط شهر خرم‌آباد عبور می‌کند و خود به خود از جاذبه‌های گردشگری شهری مرکز استان لرستان است.
 اما حال و روز این رودخانه، خوب نیست؛ تا چشم کار می‌کند چشم‌انداز شما به عنوان یک شهروند و یک گردشگر را انبوه زباله‌هایی تشکیل می‌دهد که در بستر این رودخانه قرار دارند.
 اگر به دقت به داخل رودخانه و آبی که در آن جریان دارد نگاه کنیم خوشبختانه یک اکوسیستم حیات متنوع جانداران و گیاهان در این رودخانه وجود دارد؛ به همین علت اگر بستر رودخانه، به صورت منظم و با برنامه، نظافت شود بدون تردید، وجود این رودخانه یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری و زیست‌محیطی درون شهر خواهد بود.
 یکی دیگر از مشکلات رودخانه‌ی شهر خرم‌آباد، عدم لایروبی کامل و جامع آن است؛ گاهی در این سالیان لایروبی‌هایی محدود و مقطعی صورت گرفته است اما ضرورت دارد یک لایروبی کامل و جامع در همه مسیرهای این رودخانه از شمال تا جنوب شهر، انجام شود.
 همه می‌دانیم فصل پاییز شروع شده است و چه‌بسا در ایام بارندگی پاییز یا زمستان و حتی بهار، دوباره شاهد خروشان بارش‌ها همچون سیل سال 98 باشیم.
پس ضرورت دارد مسیر عبور آب در این رودخانه، یک مسیر روان باشد و کاملاً لایروبی شود تا در هنگام بارندگی‌های احتمالی، دوباره حوادث تلخ سیل سال 98 برای شهروندان ساکن خیابان‌ها و کوچه‌های ساحلی کنار این رودخانه، حادث نشود.
 در جلسه‌ی اخیر شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز که با حضور مدیر شرکت آب منطقه‌‌ای شهرستان خرم‌آباد برگزار شد توسط اعضای شورای شهر و به درستی، مطالبه‌گری شد درباره‌ی اینکه رودخانه‌ی شهر خرم‌آباد بایستی از سوی شرکت آب منطقه‌ای لایروبی شود.
 این یک مطالبه‌ی به‌حق و شایسته است اما ضرورت دارد شهرداری خرم‌آباد و شورای اسلامی شهر هم یک برنامه‌ی جامع گردشگری درون‌شهری و یک برنامه جامع زیست‌محیطی با همکاری و مشارکت سازمان میراث فرهنگی و اداره کل محیط زیست استان و شهرستان برای این رودخانه، تعریف و اجرایی کنند و اگر جاهایی نیاز است بر اساس یک طرح جامع، اداره کل راه و شهرسازی هم پای کار بیاید این مهم، صورت بگیرد.
 به یاد دارم به عنوان یک فعال رسانه‌ای که چند سال پیش هم مدام گفته می‌شد طرح ساماندهی رودخانه شهر خرم‌آباد به تصویب نهایی در تهران رسیده است و قرار است توسط راه و شهرسازی اجرا شود.
 اما در حال حاضر آنچه من به عنوان یک شهروند ساکن شهر خرم‌آباد و به عنوان یک فعال رسانه‌ای می‌بینم رودخانه‌ای است که نه لایروبی شده است و نه نظافت و انبوه زباله‌ها نیز در بستر این رودخانه از شمال تا جنوب این مسیر به حال خود رها شده است.
 در این زمینه، البته ضرورت دارد فرماندار شهرستان خرم‌آباد، آقای جعفر طولابی نیز به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان از شرکت آب منطقه‌ای شهرستان و شهرداری بواهد بر اساس مدیریت پیشابحران (سیل‌های احتمالی در آینده)، نسبت به لایروبی کامل و جامع رودخانه و نظافت کامل این رودخانه اقدام کنند.


دیدگاه‌ها  

#1 سینا 1400-07-28 12:22
فقط وضع رودخانه خرم آباد نابسامان نیست وضعیت شهر خرم‌آباد از بیخ و بن نابسامان است
نقل قول کردن
#2 دریکوند 1400-07-29 18:40
تمام رودخانه پر از گل و شن و ماسه و گیاه و آشغال است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا