یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در حالی هنوز لایروبی رودخانه خرم‌رود در مرکز استان انجام نشده است و دیوار سازی این رودخانه نیمه‌کاره رها شده است که فرصت زیادی باقی نمانده و با نزدیک شدن به فصل بارندگی، احتمال وقع مشکلات سال‌های گذشته از جمله طغیان رودخانه در هنگام بارندگی و ورود آب به منازل مردم وجود دارد.
هفدهمین جلسه رسمی و عادی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با حضور مدیر کل آب و فاضلاب شهرستان خرم‌آباد و با غیبت مدیر کل آب منطقه‌ای استان امروز یکشنبه 25 مهرماه سال جاری در ساختمان شورا برگزار شد. در این جلسه مشکلات موجود در خصوص لایروبی رودخانه‌های سطح شهر و دیواره‌سازی رودخانه و مشکلات موجود در سطح شهر که مربوط به شهرداری و آب منطقه‌ای و آبفای استان بود مورد بررسی قرار گرفت.
مجید دریکوند رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در این جلسه گفت: لایروبی رودخانه از وظایف آب منطقه‌ای است و از آن جا که سیل قابل پیش‌بینی نیست بهتر است هرچه زودتر در این باره اقدام شود چرا که اگر در این باره اتفاقی بیفتد شما مسئولید.
وی افزود: باید هر چه زودتر تکلیف کوچه‌های منطقه ماسور را مشخص شود اگر واقعاً شهر است کار ساماندهی فاضلاب را انجام دهید تا شهرداری هم بتواند آن‌جا ها را آسفالت کند.
وی در خصوص توقف پروژه شهربازی خرم‌آباد گفت: لوله آب جهادگران از وسط شهربازی عبور می‌کند و همین مسئله موجب توقف پروژه شهرداری شده است که حل این مشکل در دست آبفا است.
 



خرم رود تهدیدی برای شهر
یونس امرایی عضو دیگر شورای شهر گفت: منابع آبی در خرم‌آباد زیاد است و یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر موجود در شهر، همین خرم‌رود است که در حال حاضر به یک تهدید برای شهر تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر خرم رود رها شده است و اقدام خاصی در آن دیده نمی‌شود. او گفت: چند روز پیش که وزیر کشور قرار بود وارد شهر شود استاندار از شهردار خواست قدری وضعیت را بهبود ببخشد که اقدامات سطحی در این باره انجام شد.
او افزود: این رودخانه از نظر زیست محیطی شرایط بدی را برای شهر ایجاد کرده است و همسایگان این رودخانه ناچارند شرایط بد و بوی تعفن این رودخانه را تحمل کنند.
امرایی اظهار کرد: ریختن زباله در رودخانه کاری عادی است.
 
رها شدن فاضلاب در رودخانه
حجت‌اله احمدی پور یکی از اعضای شورای شهر خرم‌آباد گفت: در بعضی قسمت‌ها دیده می‌شود که فاضلاب رها شده و به رودخانه ریخته می‌شود و لازم است که این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.
او ادامه داد: دیوارهای حفاظتی خرم‌رود در بعضی جاها در حال تخریب هستند دوستان در آب منطقه این مسئله را مدنظر داشته باشند.
وی افزود: استاندارد نبودن دریچه‌های فاضلاب که گنبدی شکل هستند، آبیاری فضای سبز با آب شرب، بلااستفاده ماندن چشمه‌های آب موجود در سطح شهر از جمله سراب "شه وا" از دیگر مشکلات شهر ماست.
احمدی‌پور اظهار کرد: هر روز به علت انشعابات فرسوده در سطح شهر حفاری داریم که متاسفانه بعد از حفاری، پیمانکار بعد از حل مشکل لوله آب، آن قسمت را به حال خودش رها می‌کند.
حمیدرضا صفری منشی شورای شهر خرم‌آباد گفت: باید بهسازی و نوسازی دیواره رودخانه‌ها و لایروبی رودخانه قبل از بارندگی انجام شود. وی اظهار کرد: ایمن‌سازی سازه‌های غیر مجاز و جلوگیری از زمین خواری در حریم رودخانه نیز باید در دستور کار ارگان‌های مربوط قرار گیرد.
 




مشکل اساسی ماسور و ده‌محسن آب آشامیدنی است
کرم نعمتی از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد گفت: مشکل اساسی ماسور و ده‌محسن آب آشامیدنی است به طوری که در طول شبانه روز سه تا چهار ساعت آشامیدنی دارند
وی ادامه داد: مجوز حفر چند حلقه چاه به فضای سبز داده شده است که قرار است برای آبیاری فضای سبز استفاده شود که امید می‌رود تعداد چاه‌ها افزایش یابد.
او افزود: آبیاری منطقه کمربند سبز و بام خاطره‌ها در پشت بازار هم با تانکر سخت است لازم است که از چاه استفاده شود.
 
جلوی فاجعه انسانی گرفته شود
سعید فتوحی شهردار خرم‌آباد در این جلسه گفت: در محله قاضی ‌آباد خیابان دوم یک ساختمان 6 طبقه است که 12 خانوار آن‌جا زندگی می‌کنند، آبی از کف طبقه همکف بیرون می‌آید و جریان دارد به طوری‌که هر لحظه ممکن است که این ساختمان فرو ریزد به همین دلیل از آبفا، مدیریت بحران و آب منطقه‌ای خواهش می‌کنیم که به این موضوع ورود پیدا کنند.
 
 
کاهش میزان بارندگی بی‌سابقه بود
فرج قاسمی مدیر آبفا شهرستان خرم‌آباد گفت: همه تصور داریم که خرم‌آباد روی آب قرار دارد که این گونه نیست در سال اخیر کاهش میزان بارندگی بی‌سابقه بوده است و اگر تلاش شبانه‌روزی همکاران ما نبود نمی‌توانستیم از بحران تابستان امسال عبور کنیم.
وی افزود: طول شبکه شرب خرم‌آباد 1000 کیلومتر است که 400 کیلومتر آن فرسوده است.
وی اظهار کرد: مشکل عمده ما نبود منبع پایدار در شهر است. او ادامه داد: تنها مرکز استانی که از منبع پایدار آب استفاده نمی‌کند خرم‌آباد است. قاسمی گفت:60 درصد تامین آب شهرستان از چشمه 40 درصد از چاه است.
او ادامه داد: میزان مخازن ما برای ذخیره آب در فصل بارش محدود است و اضافه آن باید پشت سدها ذخیره شود.
 
هم‌سطح سازی منهول ‌ها
قاسمی گفت: در سال جاری پیمانکار وظیفه دارد که جدیدترین نوع هم‌سطح سازی را خرم‌آباد انجام دهد و خیابان طیب، ناصرخسرو پشته حسین‌آباد در حال انجام است.
وی افزود: قطعاً به کل شهر نمی‌رسیم چرا که 10 هزار منهول در سطح شهر وجود دارد و هزینه هم سطح‌سازی هر منهول 4 میلیون تومان است.
وی قول داد که در سال جاری لااقل وضعیت منهول مناطق پرتردد اصلاح شود.
 او اظهار کرد: اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب 9/99 درصد انجام شده است. وی گفت: شبکه‌های فاضلاب فقط پذیرنده فاضلاب است نه آب‌های باران هم‌چنین خیلی از کوچه‌ها جدول ندارند و همین مسائل باعث ورود آب‌های سطحی به چاه‌های فاضلاب و سرریز شدن از آن‌ها می‌شود.
 

برداشت‌های شخصی از قانون جایز نیست

مهرداد محمدی مدیر عامل آب منطقه‌ای شهرستان خرم‌آباد گفت: شهرداری مشکل دارد اما نباید مشکلات را گردن سایر دستگاه‌ها بیندازد و برداشت‌های شخصی از قوانین داشته باشد. او اظهار کرد: تنها شهری در ایران که لایروبی و آزادسازی حریم رودخانه را بر عهده آب منطقه‌ای گذاشته فقط خرم‌آباد است و موضوع قانونی نیست.
وی ادامه داد: وزارت نیرو در این باره شکایت را نزد معاون اول رییس جمهور برده است از طرفی تأمین بودجه این طرح امکان ندارد.
وی افزود: تا زمانی که نهایی شود بر اساس رأی شورای حل اختلاف لایروبی و آزادسازی وظیفه ما اعلام شده است و نظافت کار شهرداری است.

خیابان ساحلی در مسیر سیلاب است
محمدی گفت:12 تا 13 کیلومتر طول رودخانه خرم‌آباد و کرگانه است نظافت این رودخانه و تأسیسات حاشیه آن از 50 سال پیش توسط شهرداری انجام شده است. او ادامه داد: زمانی که ساخت و سازها انجام شده هیچ‌گونه استعلامی از شهرداری گرفته نشده است به همین دلیل است که خیابان‌های ساحلی در بستر سیلابی قرار دارند
وی اظهار کرد: دیواره سازی‌ها قدیمی هستند در بعضی نقاط ریزش دارند بعد از 40 سال این دیواره‌ها را به ما تحویل داده‌اند. او ادامه داد: برای انجام این کارها باید تامین اعتبار شود این در حالی است که 4 میلیارد و 600 میلیون اعتبار ما در سال جاری بوده است.
او گفت: در حال حاضر در کرگانه و نگارستان در حال دیوار سازی هستیم.
وی درخصوص آبیاری فضای سبز با آب شرب توسط شهرداری گفت: شهرداری حق ندارد منابع آبی ما را نابود کند او ادامه داد: در حال حاضر شهرداری 13 حلقه چاه دارد.

آب منطقه‌ای زیان ده است
بهروز رباطی معاون پشتیبانی مالی آب منطقه‌ای استان در این جلسه گفت: آب منطقه‌ای بابت هر مترمکعب آب شرب از مصرف کننده حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان دریافت می‌کند این در حالی است که همین مترمکعب برای این شرکت ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان هزینه در بر دارد.
او ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که برای بهبود خدمات نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری هستیم.

فراشی مشاور شهردار در این باره گفت: تنظیف، لایروبی، آزادسازی و احداث دیواره مطابق قانون وظیفه آب منطقه‌ای است و هیچ ارتباطی با رأی شورای حل اختلاف ندارد.
 
 


گزارش/ فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1400-07-26 09:29
لطفا خیابان ساحلی را در امتداد رود خرم اباد تا
پشت ماسور و فرودگاه امتداد دهید خیابان ساحلی
برای حل معضل ترافیک شهر خرم اباد کمک بسیاری
خواهد کرد. ولطفا پل ماسور فراموش نشود. با تشکر
نقل قول کردن
#2 دریکوند 1400-07-26 13:01
لطفا اسامی قدیمی را عوض نکنید خرم رود یعنی چه همان گلال این توهین به زبان برای است
نقل قول کردن
#3 دریکوند 1400-07-27 11:32
اگر طرح ساحلی تا فرودگاه اجرا شود ۴محله به حاشیه شه اضافه میشود ۵۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی از بین میرود ۵۰۰۰ خانوار بیکار میشوند آقایون از جاده اصلی برو فرودگاه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا