یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

✍️ شهرام شرفی/ یافته:چند روزی است یک فیلم از بدرفتاری و سالمندآزاری در یکی از مراکز غیردولتی نگهداری از سالمندان شهرستان بروجرد در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و حتی در برخی فضاهای مجازی خارج از کشور هم بازتاب یافته است.
دادستان شهرستان بروجرد و روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان لرستان اعلام کرده‌اند رویداد رخ داده در این فیلم یعنی سالمندآزاری و کتک‌زدن یک سالمند متعلق به سال 99 بوده است و به دنبال این حادثه دردناک و غیرانسانی، ضداخلاقی و غیرقانونی، چند نفر از کار برکنار و اخراج شده‌اند و یک نفر هم مستحق دریافت مجازات قضایی شده است.
 
در این رابطه نکاتی را عرض می‌کنم:
 
1_ بهتر آن است که مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان تحت نظارت شدیدتر حاکمیتی، حکومتی و دولتی باشند تا همه دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی سازمان بهزیستی کشور در آن‌ها رعایت شود.
 
2_ اگر قرار است و قانون هم اجازه داده است برخی مراکز نگهداری سالمندان یا معلولان یا نگهداری از نوزادان و کودکان بدون سرپرست به بخش خصوصی واگذار شوند می‌بایست شاخص‌های واگذاری‌ها ارتقا یابد و تقویت شود و روش واگذاری‌ها به گونه‌ای باشند که صلاحیت و توانمندی و تخصص افراد متقاضی، بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد و مدیریت مراکز غیردولتی و بخش خصوصی به افرادی واگذار شود که از هر نظر بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و فنی لازم را داشته باشند تا بتوانند از همه ابعاد، مرکز نگهداری را مدیریت، اداره و مراقبت کنند.
 
3_ نیروهایی که در مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان به ویژه مراکز خصوصی و غیردولتی، به‌کارگیری می‌شوند می‌بایست از فیلتر گزینش‌های عمومی، اخلاقی و تخصصی و فنی سازمان بهزیستی با موفقیت عبور کنند و این‌گونه نشود که بخش خصوصی یا همان پیمانکار مربوطه، هر نیرویی را که خودش تشخیص داد به‌کارگیری کند؛ زیرا موضوع نگهداری از سالمندان و معلولان، یک موضوع دارای حساسیت اجتماعی، روانی و فرهنگی است و به کارگیری نیروهای انسانی در مراکز مربوطه بایستی بر اساس دارا بودن صلاحیت‌های شخصی اخلاقی و صلاحیت‌های تخصصی فنی و دانشگاهی باشد.
 
4_ ساز و کارهای نظارت‌های مستمر میدانی از مراکز، پایش‌های تصویری و آنلاین از مراکز و بازرسی‌ها و ارزیابی‌ عملکرد مدیران مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان را می‌بایست تقویت کرد و ارتقاء داد به گونه‌ای که امکان تکرار حوادث تلخ سالمندآزاری یا معلول‌آزاری به سطح صفر، برسد و در آینده تکرار نشود؛ چرا که همواره گفته‌اند: پیشگیری، بهتر از درمان است.
 
5_ ساختمان و مکانی که سالمندان، معلولان یا نوزادان و کودکان بدون سرپرست در آن‌ها نگهداری می‌شوند می‌بایست از نظر شاخص‌های کالبدی و محیطی، به گونه‌ای باشد که فضای کافی و استاندارد را برای تحرک، نشاط، جامعه‌پذیری افراد، رشد شخصیت اجتماعی و سرزندگی افرادی که قرار است به صورت شبانه‌روزی در آنجا زندگی کنند داشته باشد.

دیدگاه‌ها  

#1 عبدالله 1400-07-25 12:52
بسم الله الرحمن الرحیم
اول اینکه صحنه اینقدر درد ناک و شرم آور بود که دیدن آن روزها و حتی ماه ها حال آدم رو خراب می کند
دوم اینکه به نظر می رسد فرد ضارب نیازی به گزینش ندارد چون فعل صادره از این اشخاص نشان می دهد که حداقل صلاحیت ها رو ندارند و یک فرد مبتدی نیز قابل تشخیص می باشد.
سوم اینکه برخورد با این افراد بدیهی است ولی مهمتر از ایشان تنبیه کارفرما و فرد صاحب امتیاز است و حتی محرومیت از حقوق اجتماعی ،چون فقط حبس و شلاق نمی تواند اثر بخش باشد
چهارم اینکه نظارت مستمر براین مراکز توسط دستگاه ذذیربط که بخشی از وظایف خود را برون سپاری نموده اند . صد البته برون سپاری با هدف ارتقا کیفیت ،تسهیل در دسترسی و.... باید در برنامه قارا به گیرد
در هر صورت این رفتار هشداری بس تکاندهنده برای احاد جامعه و مسئولین می باشد که ......
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا