یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرام شرفی/ یافته:  در منطقه کمالوند شهر خرم‌آباد و نزدیک به جاده کمربندی و سایت زباله‌سوزی، یک مکان برای نگهداری سگ‌های بدون صاحب ایجاد شده است.
این مکان، مشکلات متعددی دارد که نیاز است شورای اسلامی شهر خرم‌آباد و شهردار خرم‌آباد با همکاری سایر سازمان‌ها و همیاری گرفتن از سازمان‌های تخصصی مردم‌نهاد، این مشکلات را برطرف کنند.




برخی مهم‌ترین مشکلات این مکان براساس مشاهدات میدانی:
1ـ متأسفانه در این مکان، جداسازی توله‌ها از سگ‌های بالغ، دیده نشد.
توله سگ‌ها در کنار سگ‌های بالغ در یک محوطه نگه‌داری می‌شوند و مشاهده شد همین موضوع، باعث آسیب زدن به توله‌ها توسط سگ‌های بالغ شده است.
وقتی توله سگ‌ها زنده‌گیری می‌شوند می‌بایست همراه مادرشان به این مکان منتقل شوند نه اینکه جدا از مادر در میان سگ‌های دیگر که حالت تهاجمی نسبت به توله‌ها دارند، رهاسازی شوند.
2ـ در کنار این مکان، لاشه‌های سگ‌ها و برخی توله‌ها روی زمین دیده شد و انبوهی از انواع پشه‌ها که در محیط پرسه می‌زنند.
نیاز است اداره کل دامپزشکی استان لرستان به این موضوع ورود پیدا کند و یک راهکار علمی باید برای نابودسازی لاشه‌ها، اجرایی شود.
3ـ مشاهده شد انواع سگ‌هایی که در این مکان نگه‌داری می‌شوند بدنشان مبتلا به انواع پشه‌ها و کثیف است. در این مکان بایستی سیستم استاندارد شستشو و ضدعفونی وجود داشته باشد تا سگ‌ها، کثیف یا بیمار نشوند.
4ـ سیستم جداسازی سگ‌های نر و ماده برای کنترل بیماری‌ها و کنترل زاد و ولدها، مشاهده نشد.
5ـ ندیدم یک سیستم آبرسانی از نوع لوله‌کشی ثابت در این مکان وجود داشته باشد.
6ـ بسیاری از لانه‌های سگ‌ها که در این مکان وجود دارند بایستی ضدعفونی و پاکسازی از انواع آلودگی‌ها از نظر بهداشت محیط شوند. متأسفانه یک سیستم ثابت مستقر در این مکان برای این امور از نوع تخصصی ثابت (نه آماتور)، دیده نشد.
7ـ در محیط اطراف این مکان، انواع و اقسام زباله‌ها روی زمین ریخته شده است که خود به اکوسیستم محل، آسیب زده است و در این زمینه نیاز است سازمان محیط زیست استان لرستان، ورود کند.
8ـ سایت زباله‌سوزی در بالای این مکان و روی یک تپه، روزانه فعالیت می‌کند و برخاستن دود ناشی از زباله‌سوزی، خودش ممکن است آلودگی‌های احتمالی برای این محل ایجاد کند.
9ـ مدیریت مکان نگه‌داری سگ‌های بدون صاحب بایستی به انجمن‌ها و سازمان‌های تخصصی مردم نهاد و نهادهای تخصصی واگذار شود.
فقط، داشتن نگهبان برای این مجموعه به معنی مدیریت تخصصی این مکان نیست؛ زیرا نگه‌داری از حیوانات بدون صاحب از جمله سگ‌های بدون صاحب، یک فعالیت تخصصی به‌ویژه در بحث جداسازی، واکسینه کردن، ضدعفونی کردن، درمان بیماری‌ها و ... است.
10ـ اگر سگ‌های این مکان بیمار شوند یک مکان مجهز و استاندارد در همین سایت برای درمان و موضوعات بهداشتی، واکسیناسیون و شستشوی سگ‌ها وجود ندارد؛ از این روست که مکان نگه‌داری سگ‌های بدون صاحب می‌بایست مجهز به تیم و تجهیزات بهداشتی، درمانی و دامپزشکی باشد.
نمی‌شود سگ‌ها را در سطح شهر زنده‌گیری و جمع‌آوری کرد اما در مکان دیگری که استانداردهای لازم تخصصی نگه‌داری از حیوانات بدون صاحب را ندارد رهاسازی کرد.
ناگفته پیداست خرم‌آباد به عنوان مرکز استان، لازم است یک مکان استاندارد و مجهز برای نگهداری از حیوانات بدون صاحب داشته باشد.

دیدگاه‌ها  

#1 مخاطب 1400-06-27 16:43
برادر گرامی آقای شرفی
با تشکر از دغدعه جناب عالی در این خصوص، بند ۹ نیازمند کامنت بنده می باشد:
کلا سیاست ایجاد مکانی برای نگه داری سگهای بدون صاحب در پروتکل های ارائه شده دولتی منتفی است. بدین معنا که هدف از جمع آوری سگ ها نگه داری دائم آنها ذکر نشده است.
سگها پس از جمع آوری سریعا باید تعیین تکلیف شوند:
۱- سگهایی که قابلیت برگشت به طبیعت یا واگذاری دارند عقیم شده و سپس رهاسازی یا واگذار شوند؛
۲- سایر سگها جهت کاهش جمعیت آنان اتونازی شده و به روش مرگ با ترحم کشته شوند؛
۳- این روند به منظور کاهش جمعیت سگها به صورت مدوام (زنده گیری، تعیین تکلیف) انجام شود.

بدین ترتیب ایجاد پناهگاه برای نگه داری سگ های بدون صاحب به لحاظ علمی و عملیاتی قابلیت اجرا ندارد.
با عنایت به اینکه بیش از ده سال است که در این مورد با مدیریت پسماند، اداره محیط زیست و فرمانداری همکاری نزدیک دارم برای اطلاعات و ارائه راهکار در این خصوص میتوانید با بنده تماس حاصل فرمایید.
نقل قول کردن
#2 کلی رضا 1400-06-28 13:07
سلام ضمن تشکراز زحمات و نظرات دلسوزانه عزیزان برای محیط زندگی شهروندان محترم نکته عرض کنم که باید سریعا توسط مسولیین چاره سازی شود....باغ های خضر خرم اباد مرکر تکثیر وزادوولدورها سازی سگ های درسطح شهر هستند انهم توسط باغ بان علاقه مند به سگش...اصلا این باغ ها که هیچ ثمری ندارند وبادرختان فرسوده واصلاح نژادنشده فقط اب کشاورزی را مصرف میکند....بهتر است سریعا ساماندهی وبه پارک تبدیل شوند وازچند درخت گردو قدیمی به عنوان یادگاری ازصده های گذشته نگهداری شوند....
نقل قول کردن
#3 گلادیاتور 1400-06-30 17:52
در زمانهایی که تعداد سگها خیلی زیاد میشوند چاره ایی جز کشتار نیست.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا