یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آرش کاظمی: اگر باور داریم که بنای این کشور بر ستون‌های محکم و استوار اقوام مختلف از ترک و لر و کرد و بلوچ و گیلکی و عرب و ... در عین تکثر و تنوع فرهنگی بنا نهاده شده است و اجحاف و ستم در حق هر کدام از اقوام منجر به تضعیف و سست شدن پایه‌های این تمدن کهن و به خطر افتادن کیان و همبستگی ایران‌زمین می‌گردد لازم است همه ما به تاریخ و جغرافیای قومی این سرزمین احترام بگذاریم و در راستای حفظ کرامت انسانی از نژادپرستی و قومیت‌گرایی و اجحاف در حق اعضای این پیکر خاتمه دهیم.
 



سؤال اینجاست که قوم لر در کجای تاریخ ایران در دفاع از تمامیت ارضی کشور و حضور در عرصه‌های خطیر و صحنه‌های سرنوشت‌ساز تاریخ این کهن دیار کم گذاشته‌اند که می‌بایست امروز چنین مورد بی‌مهری قرار گیرند، چرا این قوم سرافراز که مرزهای جغرافیایی و عزت و غرور و تمامیت ارضی این کشور مدیون رشادت‌ها و جان‌فشانی و وطن‌پرستی آن‌هاست باید این‌چنین مورد بی‌مهری قرار گیرد و با فقر و محرومیت بی‌حد و حصر دست‌به‌گریبان باشند چرا باید منابع و ثروت‌های خدادادی آن‌ها مورد گزند و دست‌درازی حاصل از تعصبات نژادپرستانه و منفعت طلبانه دیگران قرار گیرد؟
« يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (این‌ها ملاک امتیاز نیست)، گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!
 
اگر امروز این قوم همیشه سربلند دچار محرومیت است اگر امروز نرخ رشد بیکاری در استان‌های لرنشین از میانگین کشوری بالاتر است اگر جوانان لر برای کسب روزی حلال می‌بایست ترک شهر و دیار سرسبز خود کرده و راهی بادیه و کویر شوند و یا به مشاغل کاذب و پر ریسک رو بیاورند عاملش تنها سیاست‌های نامتوازن توسعه‌ای در دهه‌های گذشته و سال‌های متمادی می‌باشد.
 
مگر جز این است که مسئولیت‌ها امانت همین مردم است برای برقراری عدالت و توزیع عادلانه منابع و امکانات در سطح کل جامعه؟
آیا تریبون‌ها برای ترویج فرهنگ دوستی و برادری و ایجاد وفاق و همدلی است یا دامن زدن به اختلاف طبقاتی و کینه‌ورزی و تفاخر و عقده‌گشایی و نفرت افکنی بین اقوام مختلف؟
 در رواج بداخلاقی‌ها و شکاف‌های قومی، قبیله‌ای و فخرفروشی جغرافیایی چه کسی سود خواهد برد؟
 
عدالت اجتماعی روابط میان مردم و برخورداری آنان از مواهب و رفاه موجود در جامعه را تعیین می‌کند. توازن اجتماعی از جمله قواعدی است که قابلیت کاربرد در تنظیم عادلانه مناسبات اقتصادی را دارد، توازن دارای دو محور اساسی است اول؛ از انباشت ثروت و تمرکز آن در دست عده و یا طبقه و قومی خاص در جامعه جلوگیری شده و تلاش شود فرصت‌های شغلی و تولیدی برای همه افراد جامعه فراهم آید. دوم؛ امکان دستیابی به حداقلی از سطح رفاه و آسایش برای همه افراد جامعه فراهم شود. اگر در طی سال‌های گذشته توسعه متوازن ملاک برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری می‌بود سهم لرها از صنایع بزرگی چون فولاد و ذوب‌آهن و، پالایشگاه و پتروشیمی و صدها کارخانه کوچک و بزرگ دیگر در سیاست‌گذاری و برنامه‌های چشم‌انداز دیده می‌شد.
 
وقتی مردم مناطق لرنشین حق آبه خود را طلب می‌کنند و سهمشان از رودخانه و منابع آبی که به صورت خدادادی در این مناطق به ودیعه گذاشته شده است را فریاد می‌زنند دولتمردان از تقسیم عادلانه آب و سیاست‌های کلان و سند توسعه آبی دم می‌زنند ولی چگونه است که این مردم در طول دهه‌های گذشته سهم مشخص و معینی از اشتغال و منافع هنگفت حاصل از کارخانجات و صنایع آب بری که کاملاً منفعت طلبانه در مناطق کم آب و کویرنشین احداث‌شده‌اند نداشته است؟ چرا درصدی از سود حاصل از تولیدات این صنایع ملی برای رشد و توسعه مناطق محرومی چون لرستان و دیگر مناطق کمتر برخوردار تعلق نگرفته است؟ یقیناً اگر عدالت در توزیع منابع وجود داشت امروز مردمان این دیار برای اشتغال که حق قانونی و شرعی تمام ساکنان این سرزمین است آواره دیار غربت نمی‌شدند.
این است معنای توزیع عادلانه منابع؟
توزیع عادلانه بدین معنی است که در آگهی‌های استخدامی قید شود «لر نباشد»
 
تعادل و توازن منطقه‌ای یعنی، توزیع عادلانه امکانات و امور رفاهی پیشرفت همه مناطق و توانمندسازی مناطق محروم، توزیع اعتبارات به صورت قانونی و متوازن که در آن افزایش سطح برخورداری شهرستان‌های زیر میانگین کشوری در شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی مدنظر قرار گرفته شود.



توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 د
هرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – شهر ارومیه – شهر سرو – شهر سیلوانه – شهر قوشچی – شهر نوشین – شهر سیمینه – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین
 

دیدگاه‌ها  

#1 بسیح فعال 1400-05-08 14:34
بسم الله الرحمن الرحیم

مقصر خودمان هستیم
والسلام و علیکم و رحمه الله و برکاته....
نقل قول کردن
#2 سپهر 1400-05-08 22:06
در جنگ حلوا تقسیم نمی کنند.اینو هنوز مردم لرستان درک نکرده اند.هر دوره ای جنگ مخصوص خودش را دارد...جنگ تفنگ-جنگ آب-جنگ زمین-جنگ تحقیر-جنگ رسانه-جنگ پول-جنگ موجودیت و....
نقل قول کردن
#3 حاتمی 1400-05-09 08:30
وقتی گفتیم چرا صنعت نداریم گفتند لرستان پتانسیل گزدشگری و کشاورزی دارد بعد گفتم پس چرا هتل نمی زنید چرا دهکده گردشگری نمیزنید چرا سد نمیزنید گفتند پایین دست آب ندارد! بالاخره تکلیف مردم مظلوم لرستان چیست؟
نقل قول کردن
#4 بی تعارف 1400-05-09 09:21
قوم لر چیزی کم نذاشته اما بخاطر خود کم بینی و یکسری رفتارهای بدور از فرهنگ جامعه ، به عقب رانده شدیم و مقصر خودمان هستیم و هرگز مورد توجه قرار نمیگیرم مگر تغییر رفتارهای زشتمون از جمله خشونت رفتاری و گفتاری
نقل قول کردن
#5 سپیده 1400-05-14 12:10
بی تعارف جان ، هنگامی که منطقه ای به لحاظ فرهنگی اقتصادی و سیاسی در حاشیه قرار می گیرد مانند لرستان ، خوزستان یا سیستان ، درصد بزهکاری اجتماعی در آن منطقه افزایش می یابد جالب است بدانی بی تعارف جان آمار سال 96 از لحاظ امنیت لرستان وضعیت بهتری نسبت به اصفهان سمنان البرز دارد که اگر در مسیر توسعه قرار بگیرد و کل امکانات کشور به سمت کویر سرازیر نشود بهتر می شود ، همه جا بد و خوب دارد دلیل نمی شود بلکه شرایط و محیط تاثیر بالایی دارد ، شما فکر کن منطقه ای آب نداشته باشد دعوا برای دریافت آب پیش می آید ، در واقع شرایط و سیاست ها در مرحله اول تاثیر بسزایی دارد و بعد فرهنگسازی مهم است.
نقل قول کردن
#6 شهروند 1402-10-25 11:10
حاکمیت و دولت و مجلس بیایند به تمام ایران نگاه یکسانی داشته باشند و تمام صنایع و امکانات ایران فقط در چند استان خاص نباشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا