یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فقط سنگفرش‌های پیاده‌روهای مرکز شهر هستند که هر چند وقت یک‌بار به یُمن ورود شهردار جدید تعویض می‌شوند و رنگ و لعابی تازه به خیابان‌های شهر می‌دهند و بقیه قسمت‌های شهر، چندان خیری از این آمدن و رفتن‌ها نصیب‌شان نمی‌شود به طوری‌که برخی پیاده روهای شهر خاکی که نه بلکه تلی از خاک هستند و برخی دیگر بعد از گذشت سال‌ها هنوز یک سنگ‌فرش مناسب ندارند.
در واقع استفاده از ظرفیت پیاده‌روها به عنوان مکانی برای افزایش ارتباطات و تعاملات و برخوردهای اجتماعی از یک‌سو و به‌سازی و زیباسازی این مکان برای افزایش زیبایی شهری و استفاده از ظرفیت‌های موجود در هر خیابان برای بازسازی این مکان از سوی دیگر موجب ایجاد فضای زیبای شهری به منظور ایجاد آرامش و شادی در مردم و جذب گردشگر و افزایش میل و رغبت مردم به پیاده‌روی می‌شود.
در لرستان به خصوص خرم‌آباد استفاده از شرایط خاص جغرافیایی در سطح شهر هم چون رودخانه، صخره، درختان تنومند قدیمی و هم‌چنین بافت قدیمی شهری در بازسازی پیاده‌روها و خیابان‌های شهر می‌تواند تا حد زیادی جلوه‌های تازه‌ای از مناظر شهری در استان ایجاد کنند و بر زیبایی آن بیفزایند.
متأسفانه به دلیل نبود کار کارشناسی و بهره نبردن از مهندسان خبره استان در بازسازی مناطق مختلف وعدم توجه به نیازهای شهری؛ بسیاری از پیاده‌روهای شهری مرکز استان نه‌تنها از هیچ زیبایی بهره‌مند نیستند بلکه به مکانی برای انباشتن زباله‌های مغازه‌ها و نخاله‌های ساختمانی و محلی برای کسب‌وکار تبدیل شده‌اند، به طوری که در برخی خیابان‌های خرم‌آباد از جمله خیابان انقلاب، خیابان امام خمینی، شقایق و اسدآبادی و ... اصلاً پیاده‌رویی برای عبور‌و‌مرور باقی نمانده و مردم کنار خیابان را به عبور از پیاده‌روها ترجیح می‌‌دهند.
 



پیاده‌رو استاندارد رکن توسعه پایدار شهری
وجود پیاده‌رو استاندارد از ارکان توسعه پایدار شهری به شمار می‌رود و تضییع این حقوق مصداق کامل بی‌عدالتی در حقوق شهروندی است تا وقتی مردم بسیاری از مناطق مرکز استان هم چون دره گرم، 60 متری، خایدالو، ماسور، گلدشت و ...هر روز صبح که از خانه بیرون می‌آیند باید با یک پیاده‌رو خاکی، تلی خاک و انبوهی زباله در مقابل خانه‌شان مواجه شوند نمی‌توان منتظر تلاش و توقع مردم برای زیباسازی شهری بود چرا که آن‌ چه روزانه منظر چشمان‌مان را پر می‌کند رفته‌رفته سلیقه‌مان می‌شود و شاید همین است که برخی مردم و مسئولان ما به همین داشته‌هایمان از گذشته تاکنون خرسندند و هنوز بعد از گذشت سال‌ها از ساخت محله‌های مختلف شهر، دغدغه ما داشتن یک پیاده‌رو تمیز با سنگ‌فرش مرتب برای عبور و مرورمان است.
پیاده‌روها در صورت وجود فضا، می‌توانند به مکانی برای ساخت پیست دوچرخه‌سواری، پیست اسکیت و...تبدیل شوند و با ایجاد فضای سبز و توسعه پیاده‌روها می‌توانند به بهترین مکان برای پیاده‌روی و گذراندن اوقات فراغت مردم تبدیل شوند اما آن‌چه مبرهن است در شهر ما، با وجود اجتماع دست‌فروشان در پیاده‌روها، سنگفرش‌های از جا کنده شده و سیمانی، شیب نامناسب برخی قسمت‌ها، وجود پستی‌وبلندی‌های بی‌شمار در کف آن‌ها، کشیده شدن بساط مغازه‌دارها تا وسط پیاده‌روها، یک‌دست نبودن سنگفرش آن‌ها، خاکی بودن پیاده‌رو برخی خیابان‌ها و تپه بودن آن‌ها در قسمت‌‌هایی از بلوار ولایت، بلوار 60 متری و... پیاده‌روهای خرم‌آباد، اصلاً معبر مناسبی برای رفت‌وآمد نباشند و کسانی که از ویلچر و عصا برای حرکت استفاده می‌کنند به هیچ عنوان نتوانند به راحتی از این قسمت‌ها عبور کنند.
 
بساط میوه‌فروشان در پیاده‌روها
آن‌چه بیش از هر کدام از نقایص موجود در پیاده‌روهای شهری ما رفت‌و‌آمد را با مشکل مواجه کرده است بساط میوه‌فروشان و کاسبان در پیاده روهاست که با وجود انتقادهای فراوانی که در این باره وجود دارد هنوز هیچ تغییر مثبتی در طول سالیان گذشته تاکنون در این باره دیده نشده است.
معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد در این باره به «یافته» می‌گوید: بهترین راه برای بهبود وضع موجود ساماندهی میوه‌فروشانی است که از چرخ، وانت و موتور سه‌چرخ برای فروش میوه استفاده می‌کنند.
حمید علیرضایی اظهار می‌کند: به همین منظور با تشکیل بازارچه‌هایی سعی کردیم که وضع موجود را سامان بخشیم اما متأسفانه با عدم همکاری میوه‌فروشان مواجه شدیم.
او می‌افزاید: آن‌ها حاضر نیستند که در مکان مشخص شده استقرار یابند و ترجیح می‌دهند در قسمت‌های مختلف خیابان‌های شهر مستقر شوند.
علیرضایی می‌گوید: چون ما قدرت اجرایی نداریم و ضابط قضایی نیستیم نمی‌توانیم در این‌باره به درستی عمل کنیم بنابراین لازم است که تمام ارگان‌های مربوطه از جمله نیروی انتظامی و راهنمایی‌ورانندگی ما را در این قضیه مهم یاری کنند.
او اظهار می‌کند: متاسفانه چون این افراد هویت مشخصی ندارند نه می‌توانیم آن‌ها را جریمه یا پلمپ کنیم و نه می‌توانیم تخلفاتشان را پیگیری کنیم.
 
کاسبان همکاری نمی‌کنند
معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: این مشکل در خصوص سایر دست‌فروشان نیز وجود دارد. او ادامه می‌دهد: از آن جا که شهرداری سال‌هاست که با تشکیل بازارچه‌های هفتگی سعی کرده از حضور آن‌‌ها در خیابان‌های مختلف جلوگیری کند که متاسفانه هنوز این مهم محقق نشده است و کاسبان با ما همکاری لازم را ندارند.
این مقام مسئول می‌گوید: با توجه به مشکل جدی اشتغال و وضعیت اقتصادی مردم، امکان سخت‌گیری در این باره از نظر اخلاقی وجود ندارد. وی می‌افزاید: ما نمی‌توانیم مانع کار نان‌آور یک خانواده شویم.
علیرضایی می‌گوید: وقتی ماموران ما برای اجرای قانون به سروقت دست‌فروشان می‌روند متاسفانه در بیشتر مواقع کار به درگیری می‌انجامد و همیشه این ماموران ما هستند که محکوم می‌شوند.

جریمه و پلمپ هم کارساز نیست
وی در خصوص جلوگیری از بساط مغازه‌داران در پیاده‌روهای شهر می‌گوید: تعداد مغازه‌دارانی که در پیاده‌روها بساط می‌کنند خیلی زیاد است و با وجود جریمه و پلمپ آن‌ها، هنوز نتوانسته‌ایم در این‌باره کاری انجام دهیم.
او اظهار می‌کند: نارضایتی مردم در این‌باره کاملاً به حق است اما حجم کار بسیار بالاست و همکاری مردم در حد بسیار پایینی است.
او معتقد است که شهرداری از تمام توان خود برای حل این مشکلات بهره برده است اما نتیجه در حد مطلوبی نیست.
 
انباشتن زباله در پیاده‌رو
علیرضایی در خصوص انباشته شدن زباله در برخی پیاده‌روها که سطل زباله ندارند می‌گوید: هزینه خرید از کدام از این سطل‌های زباله 2 میلیون و پانصد هزار تومان است. وی می‌افزاید: شهرداری تقریباً تمام خیابان‌های شهر را به این سطل‌های زباله مجهز کرده است منتهی در برخی قسمت‌ها، خود اهالی محله با انتقال سطل زباله به مکانی دیگر و یا با شکستن این سطل‌ها موجب ایجاد مشکلاتی در این مناطق شده‌اند.
 
جمع‌آوری زباله‌‌ها سه مرتبه در روز
وی می‌افزاید: البته خود مردم با بی‌نظمی در نهادن زباله در این سطل‌ها موجب ایجاد مشکلاتی در این باره شده‌اند. او می‌گوید: شهر خرم‌آباد تنها شهری در کشور است که در طول روز سه بار اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها می‌شود.
معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌‌آباد می‌گوید: چنان چه شهروندان در ساعات مشخص زباله‌ها را به سطل‌های زباله انتقال دهند امکان تجمع حیوانات موذی، ایجاد بوی تعفن زباله و آلودگی در مکان سطل‌های زباله و اطراف آن از بین می‌رود.
علیرضایی با انتقاد از برخی رفتارهای مردم در این‌باره ادامه می‌دهد: متاسفانه برخی همشهریان ما با پرتاب زباله از داخل خودرو به سمت سطل‌های زباله و نهادن زباله‌ها بر روی ماشین و حمل‌شان تا کنار سطل زباله و... موجب می‌شوند زباله‌ها در اطراف سطل‌های زباله و گاه در خیابان پراکنده شوند که هم منظره زشتی را در سطح شهر به وجود می‌آورند و هم موجب آلودگی می‌شوند.
لزوم همکاری مردم برای ساختن شهری زیبا حقیقتی غیر قابل انکار است اما در این بین توجه نکردن به نیازهای مردم و وجود یک‌نواختی و شلختگی در سطح شهر موجب تشدید عدم توجه شهروندان به نظم شهری می‌شود. با بهره جستن از کارشناسان متخصص، ایجاد کارگاه‌هایی برای آموزش مردم در خصوص توسعه فرهنگ شهروندی و استفاده از ظرفیت‌های موجود است که می‌توان به داشتن شهری زیبا در خورِ شان مردمان این دیار امیدوار بود.

فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته


 

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – شهر ارومیه – شهر سرو – شهر سیلوانه – شهر قوشچی – شهر نوشین – شهر سیمینه – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین
 
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1400-04-10 11:49
شهر خرم آباد تنها مرکز استانی است که فاقد بزرگراه
و صد البته پیاده رو مناسب است. متاسفانه در سطح
شهر خرم اباد شاهد تصرف ونابودی پیاده رو ها توسط
نهاد های دولتی و مغازه داران هستیم.
صد افسوس یافته عزیز. علی پیرداده.
نقل قول کردن
#2 #حسین 1400-04-10 12:15
خرم آباد پیاده رو ندارد .خیبانهای اصلی شهر برای عقب نشینی نیم متر اما برای نوسازی بافت قدیم 6ت8 متر عقب نشینی پیاده روشده محل بساط ومکان آلوده برای دست فروشی وخلاف کاری ایجاد مزاحمت برای مردم م۶دم مغازه جنب حمام گپ جدید ساخته عقب نشینی نکرده حتی مقداری از پیاده رو اشغال کرده روبروی پمپ بنزین بهشت رضا درست مقابل اتوبان پیاده رو خیلی باریک.شهرداری مقصر است وپارتی بازی میکند طرح تعریض خیابان حافظ چرا نیمه کاره رها شد چون شهردار خوب نداریم .چرا آنسوی پل خیرآباد جز شهر نیست ولی ماسور جز شهر است.عجب شهری داریم.
نقل قول کردن
#3 بی تعارف 1400-04-10 13:27
احمقانه ترین پیاده رویی که توی عمرم دیدم پیاده رو شهدای شرقیه ، خداوکیلی خیابون شهدا که اینقدر کم عرضه روی چه عقل و شعوری اومدید نصفشو پیاده رو کردین ، واقعا شهردار خرم آباد توی کدوم عالم سیر میکنه
نقل قول کردن
#4 محمد 1400-04-10 14:50
تورو خدا مسولین شهر یه فکری بحال سدمعبر به کنید .پیاده رو ها خصوصا از دوازده برجی تا میدان شهدا از هر دوطرف توسط دست فروش ها مسدود شده . زن و بچه امکان تردد در این پیاده رو ها رو ندارن. اخه این چه وضعیه. کلا شهر رها شده و دست فروشها کل پیاده رو ها رو گرفتن.
از یافته در خواست می کنم یه گزارش تصویری بگیرن و به اطلاع مسولین برسونن.
نقل قول کردن
#5 AMIN 1400-04-11 12:43
کلا شهر به حال خودش رها شده
تو را به خدا این شورای شهر جدید یه فردی لایق برای شهرداری خرم آباد انتخاب کنه که توانش رو داشته باشه و بتونه خیلی کارا انجام بده
البته بخشی از مشکلات هم بخاطر مردمکم لطفی مردم خودمون هست چرا باید دست فروشان و میوه فروشان از شقایق تا شهدا بساط پهن کنند باید مسئولین مکانی براشون ایجاد کنه...نیاز مبرم به بازار دست فروشان و بازار میوه و تره بار حس میشه
نقل قول کردن
#6 طولابی 1400-04-12 11:51
شهرداری خرم آباد میتونه بیاد نگاه پیاده رو بلوار ورودی به روستای بدرآبادعلیا(بهر امی) بکنه و از نحوه اجرا که پیاده روش حدودا ۶متر هست و نوع موزاییک و پیاده رو یکدست در حدود ۷۰۰متر الگو برداری کنه و میتونه از آقای مجیدبهاری ک دهیار و ناظر پروژه بودن هم مشورت بگیره.انصافا پیاده رو بدرآباد از کل پیاده روهای شهر خرم آباد بهتر،بزرگتر و شیکتر هست.
نقل قول کردن
#7 احمد 1400-04-13 13:48
خودخیابان جنب(جانبازان)که تنها راه عبور و مرور مردم منطقه میدان تیر و فلک الدین هست فاقد پیاده رو هست.چطور انتظار دارین بقیه نقاط پیاده رو داشته باشن.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا