یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 ✍️ شهرام شرفی: در روز‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا هستیم.
این انتخابات، ۲۸ خردادماه برگزار خواهد شد و بسیاری از کاندیدا‌های انتخابات شورا‌های شهر‌ها و روستا‌های کشور نیز در حال رقابت با یکدیگر هستند.
اما برای رأی‌آوری، آیا، یک کاندیدا باید از هر رفتاری و از هر روشی استفاده کند تا برنده شود؟ آیا باید پدیده‌ی انتخاباتی منفی (از نوع تمسخر) شد تا در رقابت پیروز شد؟
مسئولیت ما برای صیانت از فرهنگ محلی، موسیقی محلی و قومیت سرزمینی، چه می‌شود؟
آیا اگر در روش تبلیغات انتخاباتی، به گونه‌ای رفتار کنیم که رقص محلی و موسیقی محلی به تمسخر گرفته شود نشانه‌ی پدیده شدن مثبت است یا نشانه‌ی پدیده‌شدن منفی و تمسخر قومیتی و تمسخر موسیقی و هنر تاریخ‌دار محلی؟!
ما هرکدام چه کاندیدا باشیم و چه نباشیم مسئولیت و تعهدپذیری اجتماعی در برابر داشته‌های فرهنگ بومی، تمدن سرزمینی، زبان مادری، موسیقی محلی و امثالهم داریم و باید خودمان در هر جایگاهی که هستیم مدافع هویت فرهنگی خویش باشیم و خودمان با دست خودمان، خودمان را ابزار جوک‌پردازی، تمسخر و تحقیر قومیتی دیگران نکنیم.
آیا اگر یک کاندیدا از موسیقی محلی به شیوه‌ای تمسخرآمیز برای جلب توجه کردن انتخاباتی استفاده کند و کلیپ آن نیز در بیرون از استان، منتشر بشود و بازتاب تمسخر قومیتی برای ما ساکنان سرزمین مفرغ و بلوط در بیرون از استان داشته باشد پدیده‌شدن انتخاباتی است یا صرفاً مورد تمسخر و تحقیر گرفتن قومیتی توسط دیگران و خندیدن دیگران به این‌چنین رفتار‌هایی یا شناسنامه و هویت قومیتی؟ آیا اینگونه رفتار‌ها به نفع ماست یا در مسیر تمسخر قومیتی است؟!
آیا به این نکته فکر کرده‌ایم که بازتاب این‌گونه رفتار‌ها و حرکات در فضای مجازی بیرون از استان چگونه است؟ و چه نوع نگاهی نسبت به کلیت قومیت ما را در بیرون از استان، شکل خواهد داد؟
یکی از ابزار‌های مهم مردم‌شناختی و میراث فرهنگی سرزمین لرستان، موسیقی اصیل محلی است.
آیا اگر از این مزیت سرزمینی، کلیپ‌های تمسخرآمیز تهیه کنیم در فضای مجازی بیرون از استان لرستان، چه بازتابی نزد دیگر قومیت‌ها خواهد داشت؟
بازتاب مثبت و آموزنده و معرفی‌گر موسیقی اصیل محلی لرستان یا بازتاب همراه خنده و تمسخر به قومیت ما؟ کدامیک؟!
اگر نام خانوادگی یک شهروند، چه کاندیدا باشد چه نباشد همراه با نام یک طایفه یا یک ایل‌گره خورده باشد مسئولیت او در صیانت از رفتار‌هایش، بسیار سنگین‌تر خواهد شد و باید مراقبت بیشتری کند؛ زیرا شخصیت او فقط متعلق به خودش نیست و متعلق به یک هویت جمعی قومیتی است.
پدیده‌شدن انتخاباتی به چه بهایی؟ به بهای بازتاب تمسخرآمیز کلیپ‌های تبلیغاتی در بیرون از استان و خندیدن دیگران به قومیت ما؟
به بهای تمسخر موسیقی اصیل محلی؟
به بهای خندیدن دیگران و تمسخر داشته‌های فرهنگی و قومیتی ما؟!

 

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – شهر ارومیه – شهر سرو – شهر سیلوانه – شهر قوشچی – شهر نوشین – شهر سیمینه – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین

دیدگاه‌ها  

#1 طولابی 1400-03-17 10:40
شاید مقصر خودمون هستیم که در بعضی مواقع کارهای جدی را به نوعی به حالت طنز و شوخی میگیریم.و اگه توجه کرده باشید در تولید برنامه های صدا و سیما در کل کشور جز رتبه های بالای تولید سکانسهای طنز را داریم و در هنگام پخش مجموعه های طنز شبکه افلاک جز پربیننده ترین شبکه های استانی هست و مسئولین تلوزیون هم بخوبی فهمیده اند که مردم ما فقط به دنبال خندیدن موقتی و شوخیهای عامیانه هستند.و این کاندید شورا هم کاملا متوجه این قضیه شدن که باید کاری انجام داد که مردم بخندند و در روز رای گیری هم مسلما باز مردم فقط برای شوخی و خنده که نگاه فلان کاندید ک اینکارها را میکرد داره رای میاره به ایشون رای میدن و در کل شاید این به شوخی گرفتن بیشتر کارها باعث شده که ما هنوز نتونیم استانی پیشرفته باشیم(همه ما در محل کار با همکارانی مواجه شدیم که برای انجام کار با ادا و شوخی در حال انجام وظیفه هستند که شاید هم کارآیی خودشون کم بشه هم دیگران)و به قول یکی از دوستان شهرستانی که میگفت برای اینکه بتونی ذهن شما را از یه مسئله جدی منحرف کنی فقط کافیه یه آهنگ ساز و دهل با صدای بلند را روشن کنی.
نقل قول کردن
#2 ناراحت 1400-03-17 11:57
فراموش نکنید که دور قبل هم سر شوخی با خروس هم پدیده ای داشتیم و حتی اون سر دنیا هم به خرم آباد می خندیدند و دیدید که این ۴ سال یه تغییر ساده هم در سطح شهر انجام نشد شما را به خدا برای اعتلای شهر و فضا و مبلان شهری رای بدهید نه شوخی و خنده چون اثرات آن تا ۴ سال بعد می ماند اصفهان و تهران و شیراز و حتی کوچکترین شهرهای اطراف را ببینید بعد به انتخابات شورای خودمان بیندیشیم که فقط تمسخر و تحقیر شهر است و لاغیر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا