یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اینکه از نه چندان قدیم گفته‌اند سواد رسانه‌ای از نان شب واجب‌تر است، حکمت دارد.
شما همین ماجرای توصیه رئیس‌جمهور به مصرف آبزیان را ملاحظه بفرمایید. رئیس دولت با اعوان و انصار نشسته‌اند و فکر‌ها را روی هم ریخته‌اند و کلی کار کارشناسی انجام داده‌اند تا مشکل کمبود پروتئین را با تغییر ذائقه مردم به سمت آبزیان حل کنند، بعد یک عده حسود آمده‌اند و با برش و تقطیع سخنان رئیس‌جمهور، طرح کارشناسی شده دولت را زیر سؤال بردند!
یعنی این روزهای آخر هر کس هنرنمایی دارد در حال ارائه است. از ساخت سریال و برنامه‌های فاخر گرفته تا سانسور سخنان رئیس‌جمهور در خصوص آبزیان و تغییر ذائقه مردم…
علی‌ای‌حال از آنجا که سواد رسانه‌ای ما در حد اکابر قدیم است و به جای نگاه کردن به نیمه پر آفتابه حتی پشت رو و زیر و بم آفتابه را هم نگاه می‌کنیم، چند نکته کاربردی و کلیدی در این خصوص ارائه می‌کنیم:
الف) دخالت مافیا: اینکه افراد جامعه به مصرف گوشت سفید به ویژه گوشت خوش‌خوراک و کم‌چرب آبزیان روی بیاورند عین صواب است و هم در بهبود وضعیت سلامت مردم تأثیر دارد و هم در بهبود اوضاع اقتصادی صنعت ماهیگیری.
فقط خدا کند این داستان تحت تأثیر مافیای آبزیان نباشد. در جریان هستید که در سال‌های اخیر سر مافیای آبزیان بدون کلاه مانده است!
ب) صید ترال: با عنایت به اینکه عزیزان چینی در خلیج‌فارس با هر بار صید ترال تقریباً همه آبزیان موجود از صدر تا ذیل را هورت می‌کشند و از طرفی سهم ما هم در دریای خزر مشخص نیست و ظریف آن را به صورت یک معما برای اوقات فراغت ما مطرح کرده است، می‌ترسیم چند صباح دیگر از آبزیان فقط قورباغه و وزغ و جلبک و پلانکتون و … باقی بمانند که طبق تحقیقات دانشمندان غذایی اگر سرطان‌زا نباشند دستکم چندش آورند.
 
نتیجه اخلاقی: ضمن حفظ احترام برای نظرات همه کارشناس علوم تغذیه آبزیان و استخوان ترکانده‌های علوم ارتباطات و سواد رسانه‌ای، پیشنهاد می‌شود به جای هزینه کرد در جهت بالا بردن سواد رسانه‌ای مردم در خصوص گرایش به سمت مصرف آبزیان بهتر نیست با کمی حمایت از صنعت دام‌پروری و صنایع وابسته و کمی نظارت در زنجیره تولید تا توزیع، هم مشکل تولید و توزیع حل شود و هم زمینه صادرات محصولات این صنعت سود‌آور به خارج از کشور فراهم شود؟!

به قلم حاج سعیدی

دیدگاه‌ها  

#1 ناراحت 1400-03-07 05:10
دمت گرم اما گوش شنوایی نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا