یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در اردیبهشت‌ماه 1400 تعداد 264 بیمار مبتلا به کووید-19 در لرستان فوت کردند تا تعداد جان‌باختگان این بیماری در استان مجموعاً به یک هزار و 817 نفر برسد.
به گزارش یافته، در مجموع یک‌ماهه اردیبهشت‌ماه (آمار بر اساس روزِ اعلام)، 264 نفر در استان فوت شدند که این آمار نسبت به ماه قبل 77 نفر افزایش داشت. در فروردین‌ماه مجموعه 187 بیمار در استان فوت کرده بود.

افزایش 40 درصدی و فوت 264 بیمار مبتلا به ویروس کرونا طی اردیبهشت‌ماه در لرستان

بر همین اساس مجموعاً آمار متوفیان «بیماری کووید ۱۹» در لرستان تا پایان اردیبهشت‌ماه به یک هزار و 817 نفر رسید.
بر اساس این گزارش از ابتدا شیوع «بیماری کووید ۱۹» پایان سال 1399 و در مجموع 13 ماه (اول اسفند 98 تا پایان اسفند 99) آمار متوفیان لرستان 1366 نفر بود. این آمار نشان می‌دهد تا پایان اسفند 1399 به‌طور متوسط در لرستان روزانه 3.4 نفر فوت کرده بودند. این در حالی است که میانگین روزانه فوت‌شدگان ناشی از «بیماری کووید 19» در یک‌ماهه فروردین 1400 تعداد 6.3 بیمار بود و در اردیبهشت‌ماه با 40 درصد افزایش به میانگین روزانه 8.5 نفر رسید و در مجموع و از ابتدا شیوع «بیماری کووید ۱۹» تاکنون میانگین روزانه فوت‌شدگان در لرستان 4 نفر می‌باشد.
 در اردیبهشت‌ماه، هیچ روز بدون فوتی نداشتیم، اما در یکم اردیبهشت‌ماه با فوت 16 نفر بیشترین فوتی در ماه اردیبهشت ثبت شد. این در حالی است که 29 فروردین‌ماه با آمار فوت 17 نفر در استان، بیشترین تعداد فوتی روزانه استان طی ایام شروع بیماری تاکنون به ثبت رسیده است.
 


کاهش 7 هزار و 220 نفری در تعداد مبتلایان نسبت به ماه قبل
شایان ذکر است در یک‌ماهه اردیبهشت‌ماه مجموعاً 17 هزار و 752 در استان به این بیماری مبتلا شدند، این آمار در مدت مشابه فروردین‌ماه 24 هزار و 972 نفر در استان بود که شاهد کاهش 7 هزار و 220 نفری در تعداد مبتلایان بودیم. شایان ذکر است مجموعاً آمار مبتلایان از شروع اپیدمی تا پایان اردیبهشت‌ماه 1400 در لرستان به 114 هزار و 270 نفر رسیده است.
بر اساس این گزارش تا پایان سال 1399 و در مجموع 13 ماه (اول اسفند 98 تا پایان اسفند 99) آمار مبتلایان لرستان 71 هزار و 746 نفر و میانگین روزانه 182 نفر بود. این در حالی است که میانگین مبتلایان «بیماری کووید 19» در یک‌ماهه فروردین به تعداد 800 نفر و در اردیبهشت‌ماه هم میانگین روزانه مبتلایان «بیماری کووید 19» تعداد 572 نفر بود.
آمار فوق نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه 1400، اوضاع لرستان از مرزهای خطر و قرمز هم گذشته و وضعیت بیماری کووید ۱۹ در لرستان به مرحله بسیار خطرناکی رسیده بود که در اردیبهشت‌ماه به‌رغم افزایش تعداد فوت‌شدگان، شاهد کاهش تعداد بیماران روزانه بودیم.
در فروردین‌ماه تمام شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار داشت، اما هم‌اکنون و با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، شهر‌های رومشگان و چگنی در وضعیت زرد و سایر شهر‌های استان در وضعیت نارنجی به لحاظ ویروس کرونا قرار دارند.



 
سایر آمارهای اعلامی تا 31 اردیبهشت‌ماه 1400
🔺نمونه‌های ارسالی: 353946
🔺کل جواب داده‌شده: 350392
🔺جمع تجمعی مثبت: 114270
🔺تعداد کل منفی: 236122
🔺 جمع تجمعی فوتی مثبت: 1817
🔺 بستری مثبت و مشکوک:638
 
بستری بودن بیش از یک 638 بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان در آخرین روز اردیبهشت، نشان از این است که لرستان هنوز به طور کامل از موج چهارم عبور نکرده و احتمال خیز موج پنجم کرونا دور از ذهن نیست.
بی‌شک برای مبارزه با این ویروس همه ما وظیفه‌داریم چه در بُعد فردی و چه در بُعد اجتماعی به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنیم. کادر درمانی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با ایثار در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند، به مشارکت مردمی برای شکست این ویروس نیاز دارند. ما در هر سطحی که تأثیرگذار هستیم باید رعایت پروتکل‌ها را در اولویت قرار دهیم.
یکی از درس‌هایی که ویروس کرونا به مردم دنیا داد این بود که سیاستمداران و دولتمردان توان رویارویی با بحران‌ها را به‌تنهایی ندارند و مردم برای ساختن جهانی سالم‌تر، پاک‌تر و ایمن‌تر باید مسئولیت‌های خود را در قبال محیط زندگی بپذیرند، لذا جلوگیری از تجمع در فضاهای سرپوشیده بخصوص رستوران‌ها، جلسات انتخاباتی و مراسم عروسی و سوگواری در سراسر استان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک تنها راه‌حل موجود است.
دولت نیز وظیفه دارد تا تلاشش را برای واکسیناسیون عمومی تسریع بخشیده و با سیاست‌گذاری‌های صحیح بستر مناسب برای تأمین نیازهای درمانی و معیشتی مردم و ایفای نقش شهروندان در مقابله با این ویروس را فراهم نموده و شرایط را به‌گونه‌ای نظارت و مدیریت کند که مردم احساس مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشند.
فراموش نکنیم برای غلبه بر کرونا که سلامت، جان و معیشت اقشار مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار داده است راهی جز پذیرفتن مسئولیت توسط دولت و مردم در قبال جامعه وجود ندارد.
 
عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته
31 اردیبهشت‌ماه 1400


 

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – شهر ارومیه – شهر سرو – شهر سیلوانه – شهر قوشچی – شهر نوشین – شهر سیمینه – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین

دیدگاه‌ها  

#1 فرهنگی 1400-02-31 23:40
جلوی عروسیها بگیرید دوباره براه شدن. انتخابات هم اضافه شده تالارهاباز نکنید؟
نقل قول کردن
#2 محمدی پور 1400-03-01 05:14
با سلام وادب ضمن تشکر مشکل اجاره در لرستان وبویزه خرم آباد گریبانگیر جمعیت بالایی از استان است چرا بصورت یک مساله که اهمیت بالایی هم دارد از مسولین بازرسی استان آقای رازانی. تعزیرات. که توسط برخی بنگاه‌ها وسایت دیوار برای ملت ایجاد می‌کنند کاری نمی‌کنید. اخبار روتین کرونایی باور کنید برای ما عادی شده گره گشایی کنید ويک گره از ملت رو باز کنید رسانه خوبی دارین چند جانبه وارد این مسیر بشین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا