یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خشک شدن برخی درختان مجموعه بام خرم‌آباد که اغلب در ارتفاعات قرار دارند؛ باعث نگرانی بسیاری از شهروندان و فعالان محیط زیست شده است.
در بام خرم‌آباد با مساحت دو هزار هکتار که کلنگ اجرای آن توسط حبیب‌الله دهمرده استاندار لرستان در سال 89 به زمین زده شد تاکنون هفت‌صد و پنجاه هکتار گونه‌های مختلف توسط عوامل و دستگاه‌های مرتبط و به‌خصوص انجمن‌های مردم‌نهاد کاشته شده است.



انجمن‌های زیست‌محیطی با مشارکت مردم، در طی سال‌هایی که این بام زیبا با بی‌مهری مدیران ارشد مواجه شده، بیش از 32 هکتار گونه‌های بومی و در رأس آن بلوط کاشتند.
این بام که به همت همین انجمن‌ها و مردم عادی، منابع طبیعی و برخی مسوولین دلسوز طی سال‌های اخیر جلوه نسبتاً زیبایی ازنظر فضای سبز به خود گرفته بود، متأسفانه این روزها حال‌وروز خوشی ندارد و درختانش از بی‌آبی شدید رنج‌برده و شاهد مرگ برخی درختان به‌خصوص درختانی که با جاده فاصله دارند، هستیم.
بازدیدهای میدانی در هفته‌های میانی اردیبهشت‌ماه حاکی است که برخی درختان بام با مشکل جدی کم‌آبی مواجه و در حال خشک شدن هستند.
سال گذشته و در ایام گرم تابستان موضوع تخصیص آب مطرح شد که مشکل با ورود رسانه‌ها به موضوع و اقدام مدیران مربوطه حل شد؛ اما در سال جاری مشکل اصلی فرسودگی لوله‌ها و شیلنگ‌ها، شیرآلات و سرقت برخی لوازم به‌عنوان چالش اصلی در آب‌رسانی به این درختان مطرح است.
ضمن این که نیروی موجود که مستقیماً وظیفه آب‌رسانی به بام را بر عهده دارد، هم توان خدمت‌رسانی به تمام نقاط بام را ندارد و هم این که نبود تأسیسات در عمل آب‌رسانی را با مشکل مواجه کرده که صد البته نهایی نشدن قرارداد همکاری با پیمانکار جدید بام هم یکی از معضلات موجود است.
مشکل مهم دیگر فرسودگی ماشین‌آلات و تانکرهای آب است. مشاهدات میدانی حاکی است که اغلب تانکرها و به‌خصوص تانکرهایی که وظیفه آب‌رسانی به درختان حاشیه میدان پرچم و میدان سلامت را دارند، نیازمند رسیدگی جدی هستند و تانکرهای سیار آب‌رسان هم متأسفانه مدت‌ها است به علت خرابی و نقص فنی، خدمات‌رسانی بسیار محدودی دارند و از رده خارج شده‌اند.
نقش این مجموعه در توسعه گردشگری استان بر کسی پوشیده نیست، حضور صدها ماشین و مسافر غیربومی در مجموعه بام طی ایام قبل از کرونا که اغلب در این مکان بیتوته می‌کردند، اهمیت توجه به بام را صدچندان می‌کند.
هدف از این نوشتار طرح موضوع بام خرم‌آباد به‌عنوان یکی از ظرفیت‌ها و استعدادهای گردشگری در استان نیست، زیرا در این خصوص موارد متعددی از طرف کارشناسان و دلسوزان مطرح شده است.
اما مدیران و مسؤولین گرامی!
 شاید امروز بحران کرونا، موجب بحران در تصمیم‌گیری‌ها شده، شاید امروز کرونا باعث شده بیشتر نگاه‌ها به سمت‌وسوی مدیریت این بلای مهلک سوق پیدا کرده است؛ اما بی‌شک ایام کرونا نیز پایان خواهد یافت و باز هم مدیران و مسوولان شعارهایشان مبنی بر توسعه گردشگری و تبدیل استان از معبر به مقصد گردشگری را با آب و تاب از سر خواهند گرفت، غافل از آن که امروز باید به فکر حیات درختان مجموعه بام باشیم.
با توجه به خشک‌سالی امسال و وضعیت ویژه تابستان 1400، خطر خشکیدن درختان بام جدی است و همه مدیران و مسؤولین فارغ از این که در مقطع فعلی مراقبت از درختان کار کدام دستگاه و نهاد است، لازم است پای‌کار بیایند و تا دیر نشده تدبیری اتخاذ کنند و در کنار کارکنان محدود و زحمت‌کش بام، انجمن‌ها و مردم، آبیاری منظم درختان را تا پیش از شروع فصل بارش‌ها، انجام دهند.
اختصاص بودجه خاص و ویژه به بام برای رفع کاستی‌های و تأمین لوازم و ماشین‌آلات، نهایی کردن عقد قرارداد با پیمانکار بام، اعلام فراخوان‌های سازمان‌دهی شده و متعدد برای آبیاری درختان در طول ایام هفته، در کنار مشارکت همه دستگاه‌ها برای آبیاری درختان و افزایش نیروها می‌تواند از بروز بحران ناشی از خشکی درختان بام خودداری کند.
 
عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته
 


دیدگاه‌ها  

#1 #حسین 1400-02-25 13:06
تا دیر نشده مقامات شهرستان همت کنند عجله به خرج دهند.حیف است این محیط خشک شود.مگر هزینه آبیاری آن چقدر می شود.شهرداری منابع طبیعی .محیط زیست بشتابید.برای آبیاری درختان تشنه.
نقل قول کردن
#2 علی 1400-02-25 13:08
میتوانستن با احداث یک مخزن اب در بالاترین
نقطه بام و فقط پمپاژ آب بین دو نقطه سطح به
ارتفاع وفقط با فشار جریان اب تمام درختان بام
ومدبه رو در ماههای گرم سال ابیاری کنند.
متاسفانه حتی رعایت اصول زهکشی و عدم اجرای
طرحهای ابخیزداری در مدبه کوه موجب خشکی
خاک این کوه شده اند.
با تشکر ازسایت یافته. علی پیرداده.
نقل قول کردن
#3 سید محمد قاسمی 1400-02-25 13:45
ضمن تقدیر و تشکر از طرح این موضوع بسیار مهم ، به نظر می آید بیشتر مشکل مدیریتی است و عدم جدیت در وظایف سازمانی ..
نقل قول کردن
#4 Armin 1400-02-25 15:25
آقا این چه تیتری می‌زنید؟؟؟
چرا مردم همت کنند؟؟؟؟ وظیفه ی مسئولان هست زیرساخت های آبرسانی قطره ای به بام ایجاد کنن
نقل قول کردن
#5 Armin 1400-02-25 15:26
ما مردم بریم لوله کش بیاریم واسه بام؟! وظیفه ی شهرداری و آبفا هست
نقل قول کردن
#6 محمد 1400-02-25 17:28
بنده به عنوان یک شهروند کوچک در اسفندماه و فصل درخت کاری که همه جو زده شده و اقدام به درختکاری می کنند عرض کردم که اولا این درخت ها جایی کاشته شوند که پیش بینی ابیاری تابستان شده باشد و دوم انکه یک سال بجای درختکاری هزینه و بودجه انرا صرف ابرسانی به همین درختانی که داریم بکنیم.
نقل قول کردن
#7 اکبر-ظ 1400-02-25 18:39
واقعا حیفه خیلی درختاش خشک شدند.مرتب باید ابیاری بشن. از این رودخانه خرم اباد باید نهایت استفاده را برد . در خیلی شهرها با تانکر از فاصله دور اب را برای توسعه فضای سبز میارن اونوقت ما نمیتونیم از امکانات خدادای خودمون هم درست استفاده کنیم.
نقل قول کردن
#8 مرتضی 1400-02-25 22:37
بعد هرس درختای کشت وصنعت خشکی درختای بام جالبه
نقل قول کردن
#9 حبیب 1400-02-25 23:26
متاسفانه دراین استان برنامه ها همه احساسی است نه کارشناسی آخه کوه سنگلاخی چطور می تونه سرسبز بمونه
نقل قول کردن
#10 Armin 1400-02-25 23:26
آقای قاسمی ببین بزرگوار کامنت بنده رو منتشر نمی کنی هیچ مشکلی نیست و برام مهم نیست! اما آیا وظیفه ی ما مردم هست مشکل آب رسانی به بام حل کنیم؟؟؟؟؟ این تیتر توهین به شعور خودمون هست، دستگاه ها یا متولیان این امر آبفا و شهرداری هستن و وظیفه ی مسئولان هست که به وضعیت درختان بام رسیدگی کنن، امثال افشار و پاکدل تا کی دو نفره بار درختان بام به دوش بکشن؟!
نقل قول کردن
#11 نریمانی 1400-02-26 08:36
به نقل از حبیب:
متاسفانه دراین استان برنامه ها همه احساسی است نه کارشناسی آخه کوه سنگلاخی چطور می تونه سرسبز بمونه

احسنت
نقل قول کردن
#12 شهروند 1400-02-26 09:22
انتهای خیابان 12 کوی فلسطین تپه و کوه مشرف به این محله ودامنه رصد خانه ، منابع طبیعی ،شهرداری وشورای شهر .... با نصب جایگاه و بنر و صندلی و گروه نمایش وپذیرای .. ..... مراسم افتتاح وغرص نهال را برگزار کردن ، مردم هم کمک کردن در کاشت نهال .
نتیجه ؟؟؟ بدون برنامه ریزی و پیش بینی آبیاری این درختان ، چند ده هزار درختی که کاشته شد همگی خشک شدن. :sad:
نقل قول کردن
#13 فرزاد 1400-02-26 19:05
تو را به خدا قسم به داد بام شهر برسید...واقعا از مدیریت چندتا درخت عاجز هستید...
؟؟؟؟پس اسم مدیر را از روی خود بردارید...
نقل قول کردن
#14 علی 1400-02-26 19:59
به نقل از نریمانی:
به نقل از حبیب:
متاسفانه دراین استان برنامه ها همه احساسی است نه کارشناسی آخه کوه سنگلاخی چطور می تونه سرسبز بمونه

احسنت

هم استانی عزیز استان اصفهان تمام کوه های اهکی
وخشک رو تبدیل به جنگل کرده اند اما ما در ابیاری
کوه مدبه که درختان خودرو انجیر دارد عاجز هستیم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا