انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا وارد پروسه تائید صلاحیت داوطلبان در هیاتهای اجرایی شد.
اگر چه در این دوره داوطلبان با احساس تکلیف رکورددار ثبتنام نسبت به ادوار گذشته شدند اما آیا صرفاً داشتن شرایط عمومی میتواند دلیلی بر نفی شرایط اختصاصی و توانایی و کارآمدی افراد باشد؟!
اگر به عملکرد پنج دوره شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور نگاهی گذرا داشته باشیم و میزان رضایت مردم و حتی مسوولان را از خروجی کارکرد این نهاد را قضاوت کنیم، متأسفانه نهتنها نمره قابل قبولی حاصل نخواهد شد، بلکه رصد اخبار زد و بندها و اختلاسها و در نهایت دستگیری اعضای این نهاد و شهرداران و کارمندان شهرداری و ... در برخی شهرها مبین نمره مردودی شوراها از نگاه مردم میباشد و جای تأسف است که در مقایسه ادوار اول تا پنجم بجای اینکه شوراها ضمن بهرهمندی از نقاط ضعف و قوت ادوار گذشته در راستای ارتقا این نهاد به جایگاه واقعی خود تلاش نمایند، هر دوره شاهد افت سطح کیفی شوراها بودهایم و در حقیقت به شورای شهرداری تنزل یافته و بعضاً حتی در انتخاب و یا عزل شهردار بهعنوان اولین وظیفه عاجز و ناتوان و تصمیمات آنها مغفول مانده است.
اگر بخواهیم علت تنزل جایگاه شوراها را بیان نماییم بخش عمده آن به نوع انتخاب مردم باز میگردد که در آینده به آن خواهیم پرداخت، اما یکی دیگر از دلایلی که نقش بسزایی در خسران جایگاه شوراها دارد افرادی هستند که وارد این مجموعه میشوند که به چگونگی تائید صلاحیت داوطلبان باز میگردد که در این مرحله هیاتهای نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا وظیفهای سنگین بر دوش دارند.
هرچند در تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها، همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شورای نگهبان دخالت ندارد و این پروسه به هیات های نظارت که اعضای آن توسط نمایندگان مجلس تعیین میشود واگذارشده و بعضاً نوع نگاهها به تائید صلاحیت داوطلبان متفاوت است.
به این ترتیب که صلاحیت داوطلبان بر اساس پاسخ استعلامهای مراجع چهارگانه در هیاتهای اجرایی رد یا تایید شده و پس از آن نیز در هیاتهای نظارت بر انتخابات شوراها صلاحیت داوطلبان بررسی و نتیجه به فرمانداریها اعلام میشود.
حال با توجه به اینکه بررسی صلاحیت داوطلبان از هفته آینده در هیاتهای نظارت آغاز خواهد شد ، قطعاً اعضای این هیات با آزمونی سخت مواجه هستند .
اگر چنانچه هیاتهای نظارت علاوه بر شرایط عمومی داوطلبان کار آمدی و توانمندی و حسن شهرت و پاک دستی ایشان را نیز مدنظر قرار دهند مردم در انتخاب خود دچار اشتباه نمیشوند و بیگمان اگر حساسیت و دقت نظر کافی وجود نداشته باشد و افرادی ناصالح با بزک چهره واقعی خود موفق به کسب رای مردم شوند و پس از ورود به شورای شهر دچار خطا و کج روی شوند همگان در مقابل عملکرد ناصواب آنها در برابر خدا و مردم مسوول خواهند بود.
کلام آخر؛ این نگاه که در صورت رد صلاحیت افراد ناکارآمد مشارکت عمومی کاهش خواهد یافت به نظر نگاه درستی نیست و یقیناً مردم با مشاهده اقدامات مجریان و ناظران انتخابات بر اساس چارچوب قانون و با رعایت منافع شهر و مردم اعتمادشان به انتخابات افزون خواهد شد.
اگر به عملکرد پنج دوره شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور نگاهی گذرا داشته باشیم و میزان رضایت مردم و حتی مسوولان را از خروجی کارکرد این نهاد را قضاوت کنیم، متأسفانه نهتنها نمره قابل قبولی حاصل نخواهد شد، بلکه رصد اخبار زد و بندها و اختلاسها و در نهایت دستگیری اعضای این نهاد و شهرداران و کارمندان شهرداری و ... در برخی شهرها مبین نمره مردودی شوراها از نگاه مردم میباشد و جای تأسف است که در مقایسه ادوار اول تا پنجم بجای اینکه شوراها ضمن بهرهمندی از نقاط ضعف و قوت ادوار گذشته در راستای ارتقا این نهاد به جایگاه واقعی خود تلاش نمایند، هر دوره شاهد افت سطح کیفی شوراها بودهایم و در حقیقت به شورای شهرداری تنزل یافته و بعضاً حتی در انتخاب و یا عزل شهردار بهعنوان اولین وظیفه عاجز و ناتوان و تصمیمات آنها مغفول مانده است.
اگر بخواهیم علت تنزل جایگاه شوراها را بیان نماییم بخش عمده آن به نوع انتخاب مردم باز میگردد که در آینده به آن خواهیم پرداخت، اما یکی دیگر از دلایلی که نقش بسزایی در خسران جایگاه شوراها دارد افرادی هستند که وارد این مجموعه میشوند که به چگونگی تائید صلاحیت داوطلبان باز میگردد که در این مرحله هیاتهای نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا وظیفهای سنگین بر دوش دارند.
هرچند در تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها، همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شورای نگهبان دخالت ندارد و این پروسه به هیات های نظارت که اعضای آن توسط نمایندگان مجلس تعیین میشود واگذارشده و بعضاً نوع نگاهها به تائید صلاحیت داوطلبان متفاوت است.
به این ترتیب که صلاحیت داوطلبان بر اساس پاسخ استعلامهای مراجع چهارگانه در هیاتهای اجرایی رد یا تایید شده و پس از آن نیز در هیاتهای نظارت بر انتخابات شوراها صلاحیت داوطلبان بررسی و نتیجه به فرمانداریها اعلام میشود.
حال با توجه به اینکه بررسی صلاحیت داوطلبان از هفته آینده در هیاتهای نظارت آغاز خواهد شد ، قطعاً اعضای این هیات با آزمونی سخت مواجه هستند .
اگر چنانچه هیاتهای نظارت علاوه بر شرایط عمومی داوطلبان کار آمدی و توانمندی و حسن شهرت و پاک دستی ایشان را نیز مدنظر قرار دهند مردم در انتخاب خود دچار اشتباه نمیشوند و بیگمان اگر حساسیت و دقت نظر کافی وجود نداشته باشد و افرادی ناصالح با بزک چهره واقعی خود موفق به کسب رای مردم شوند و پس از ورود به شورای شهر دچار خطا و کج روی شوند همگان در مقابل عملکرد ناصواب آنها در برابر خدا و مردم مسوول خواهند بود.
کلام آخر؛ این نگاه که در صورت رد صلاحیت افراد ناکارآمد مشارکت عمومی کاهش خواهد یافت به نظر نگاه درستی نیست و یقیناً مردم با مشاهده اقدامات مجریان و ناظران انتخابات بر اساس چارچوب قانون و با رعایت منافع شهر و مردم اعتمادشان به انتخابات افزون خواهد شد.
عباس شاه علی
دیدگاهها
ثبت نام کنندگان رو به چالش بکشید مناظره بذارید افراد متخصصی بیآن بحث کنند واقعا خرم آباد از لحاظ توسعه و عمران عقب افتاده است افرادی در این ثبت نام کنندگان هستند به عنوان بچه محل می شناسم سیکل هم نداشتند باید خرم اباد نجات پیدا کنه بعنوان یک سایت که ادعای پر بیننده بودن دارید سعی کنید تاثیرگذار باشید مرسی