یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فیروز اسماعیلی: به لطف خدا و زحمات کادر درمان، رعایت پروتکل‌های مردمی، اعمال طرح محدودیت‌ها برای کنترل و مقابله با کرونا و اجرای طرح شهید سلیمانی همه‌چیز خوب پیش می‌رفت به طوری که آمار فوتی‌های روزانه کووید ۱۹ از حدود ۵۰۰ نفر به زیر ۱۰۰ رسید؛ و به همین ترتیب وضعیت شهرهای ایران تقریباً مناسب و بعضاً به بی‌خطر نزدیک شده بود. با وجود کاهش قابل توجه تلفات کرونا در کشور با عادی انگاری که جامعه از شرایط جدید قلمداد می‌کرد ورق برگشت و حالا بار دیگر شاهد اوج گرفتن کووید و صعودی شدن آمار مبتلایان و مرگ و میرها هستیم.




بیست و هشتم اسفندماه سال گذشته روزنامه اقتصاد سرآمد آخرین شماره سال 99 خود را به گزارشی تحت عنوان پیچیدگی‌های سفرهای نوروزی اختصاص داد و با طرح پرسشی مبنی بر این که بالاخره سفر ایمن است یا نه از ستاد ملی کرونا خواست تا مردم را از این سر درگمی درآورده و عادی انگاری که از سوی دولت اعلام می‌شود را شفاف‌سازی کند.
 اواخر اسفندماه و با نزدیک شدن به ایام تعطیل نوروز 1400 و صحبتی که از سفرهای نوروزی به میان آمد، با اظهارنظرهای کارشناسان تشخیص رنگ ستاد ملی کرونا! و مسئولان دولتی که شهرها را بهرنگ‌های مختلف درآورده و وضعیت را تا حدودی آرام و عادی جلوه دادند روبرو شدیم. این یعنی همان چراغ سبز دولت به مردم برای روانه شدن به سفرهای نوروزی. ماجرا اما به همین ختم نشد و بایستی به قبل از این برگردیم. اواسط بهمن 99 که در رسانه‌ها خبر پیش‌فروش نوروزی بلیت قطار، هواپیما، اتوبوس و هتل‌های مقصد شهرها از سوی همین دولتی‌ها داده شد. بله کار ازاینجا شروع شد می‌بایست فکر این روزهای شوم کرونایی را بکنند. بلیت‌هایی که چندین میلیون مسافر را روانه شهرهای می‌کرد و همین زمینه‌ساز سایر سفرها با وسایط شخصی شد. آن جا که وزیر بهداشت و درمان از مردم طلب همکاری و مساعدت می‌کرد و قسم جلاله می‌داد که به سفر نروید کافی بود همکاران خودش را در ستاد ملی کرونا که رییس جمهور ریاست آن را بر عهده دارد را متقاعد می‌کرد تا فرش قرمزی که برای مردم پهن کرده بودند را جمع کنند. تا این فاجعه‌ی اسفناک به بار نیاید.
 
پرسش اصلی اینجاست، مقصر این فاجعه‌ی دردناک، فقط مردم‌اند؟
هم‌زمان با سه‌رقمی شدن دوباره آمار مرگ‌و‌میر کرونایی در اسفندماه، ستاد ملی مقابله با کرونا ۲۵۲ شهر را زرد و ۱۵۴ شهر را آبی اعلام کرد؛ موضوعی که با توجه به مجوز سفر به شهرهای زرد و آبی، چراغ سبزی به مسافران نوروزی تلقی می‌شد. این در حالی ست که در همان روزها هشدارها درباره درگیری ایران با موج چهارم کرونا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت روز به روز جدی‌تر می‌شد، ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین گزارش خود از رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، ۲ مرکز استان را به‌عنوان مراکز نارنجی و قرمز و سایر مراکز استان‌ها را در وضعیت زرد اعلام کرد؛ این موضوعی بود که توانست از میزان احتیاط عمومی در این زمینه بکاهد. در همان زمان نیز آن طور که مسوولان ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در شهرها اعلام کرده بودند، آمار فوتی‌های ویروس کرونا در برخی استان‌ها نسبت به قبل از اعمال با محدودیت‌های هوشمند ۷۰ درصد کاهش یافته بود و همین امر وضعیت کرونایی را در این شهرها به رنگ آبی و زردرنگ درآورد و این موضوع موجب رفع محدودیت برخی مشاغل و همچنین بازگشایی سینماها، موزه‌ها و امکان فعالیت رستوران‌ها با ظرفیت ۳۰ درصدی شد.
هم‌زمان با این اقدامات، کنار گذاشتن ماسک از سوی برخی شهروندان، رفت‌وآمدهای غیرضروری، ترافیک و شلوغی خیابان‌ها و افزایش دورهمی ها حاکی از آن بود که باید این بیم و نگرانی را جدی گرفته می‌شد.
آخرین گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا (بیست و پنجم اسفندماه) که علیرضا رئیسی سخنگوی این ستاد، بخش‌هایی از آن را اعلام کرد، در میان مراکز استان‌های کشور، ارومیه در استان آذربایجان غربی در وضعیت نارنجی و اهواز در استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد. همچنین بنابراین گزارش، در مجموع، ۳۱ شهر کشور در وضعیت نارنجی قرار داشتند. شهرهای ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو، نقده در استان آذربایجان غربی، شهرضا در استان اصفهان، باغ‌ملک، حمیدیه، هفتگل، هندیجان، خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان، هویزه در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام، دامغان و شاهرود در استان سمنان، پاسارگاد، گراش، لامرد، خنج و مهر در استان فارس، سیرجان در استان کرمان، کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد، گرگان در استان گلستان، رودبار و رودسر در استان گیلان، آمل، رامسر و ساری در استان مازندران و خمین در استان مرکزی شهرهای ازجمله شهرهای نارنجی کرونایی در ایران هستند.
با اندکی تأمل می‌توان دریافت که این شرایط کرونایی و سفرهای نوروزی در پایان اسفند سال 98 نیز در کشور حاکم بود اما با توجه به این که دولت و سیستم مدیریتی با اشراف بر شرایط پیش رو، حتی‌الامکان مدیریت کرده و فروردین 99 با مسدود کردن برخی مبادی وردی شهرها یا لااقل تست تب سنجی و کنترل توسط نیروهای امداد، هلال‌احمر از افراد و سرنشینان خودروها توانستند تا حدود زیادی کنترل اوضاع را به دست بگیرند. نوروز 1400 اما این اقدام حداقلی در ورودی یا خروجی شهرها صورت نگرفت؛ و تنها به اعلام رنگ‌بندی شهرها و اعلام اندک محدودیت‌هایی آن‌هم بدون کنترل، بسنده شد. کما این‌که اعلام همگانی و رسانه‌ای کردن رنگ‌بندی شهرها و سفرهای بلامانع چراغ سبزی بود برای عادی انگاری اوضاع و نتیجه‌ی اسفباری که امروز می‌بینم شکل‌گیری موج چهارم کرونایی که عده‌ی زیادی از هم‌وطنانمان در جای‌جای کشور اسیر این بیماری منحوس شده‌اند و روزنامه بر آمار مرگ و میر افزود می‌شود.

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1400-01-18 12:16
وقتی که استان خوزستان در وضعیت قرمز بود هیچ محدودیت تردد خوزستان به لرستان اعمال نشد حالا باید مسئولین استان باید پاسخگو باشند که چرا نسبت به ابن مسئله بی تفاوت بودن.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا