یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در رابطه با سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به لرستان، این پرسش را مطرح کرده بودم که آیا این سفر دستاوردی داشت؟ پاسخ من این است: «بله؛ یک دستاورد بزرگ» اما با چه استدلالی؟
 
تجربه‌ی سفرهای پیشین ثابت کرده سفرهای استانی مقامات، خصوصاً اگر پیش از انتخابات و توام با شائبه تبلیغاتی باشند، به‌طور معمول نتیجه‌ی ملموسی نداشته‌اند. بنا به همین سابقه، تصور دستاورد برای سفر اخیر آقای رئیسی نیز دور از ذهن است.
 
قصدم از تعبیر دستاورد، سخنان ایشان در رابطه با کارخانه‌های تعطیل لرستان و تعیین ضرب العجل برای راه‌اندازی آن‌ها نیست. آقای رئیسی در ضمن این سفر جمله‌ای را بر زبان آورد که بیان صریح آن جمله از منظر بنده تنها دستاورد این سفر برای مردم لرستان است که می‌تواند برای آینده‌ی لرستان راهگشا باشد. رئیس قوه قضاییه ضمن این سفر گفت:
"مردمی که در مجاورت منابع آبی زندگی می‌کنند نباید در دسترسی به این منابع با محدودیت روبرو باشند."
 
این‌ یک جمله‌ی ساده نیست. یک حکم مبتنی بر فقه امامیه از یک مجتهد است که از قضا رئیس قوه قضائیه نیز هست. این یک حکم در مقابل مافیای آب است.
 
ما و نمایندگانمان سال‌هاست داریم فریاد می‌زنیم سهم ما را از آب جغرافیای خودمان بدهید! اما مافیای آب که دستش از آستین "شورای عالی آب" بیرون آمده اجازه نمی‌دهد سدی به معنای واقعی با حجم مناسب در لرستان احداث شود تا آب مورد نیاز کشاورزی و صنعت نحیف لرستان تامین شود. سد معشوره سند این مدعاست. بدون تردید حضور لرستان در صدر فهرست فلاکت، حاصل همان دستان پلید مافیای آب و محدود کردن مجاوران منابع آبی لرستان از منابع آبی‌شان است.
 
خاستگاه اصلی قانون مدنی ما فقه امامیه است و حالا که رئیس قوه قضائیه به‌عنوان یک مجتهد، چنین حکمی را علنا و صراحتا بیان کرده است، بر همه‌ی ما اعم از مسوولان استانی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، دانشگاهیان، خبرنگاران، فعالان فرهنگی و اجتماعی، چهره‌های سرشناس لرستانی و ... واجب است که این حکم مبتنی بر فقه امامیه را همه جا مورد تبلیغ و استناد قرار دهیم و حقابه لرستان را از سرچشمه‌های زاگرس ایفاد کنیم.
 
ما برای اینکه این حکم را به یک دستاورد واقعی تبدیل کنیم ضرورت دارد که:
 
۱. عین جمله جناب رئیسی را همه‌جا بر در و دیوار، بر سربرگ نامه‌های اداری، بر دیوار اتاق مدیران، بر روی یک تندیس مخصوص و ... بنویسیم تا روزی زیر قول و حکم خودش نزند.
 
۲. بر کارشناسان مربوطه، آینده‌پژوهان و حقوقدانان ماست که با هدف تبیین آثار این حکم و استخراج راهکارهای بهره‌برداری هرچه بیشتر از آن، این حکم را موردبحث و چالش قرار دهند.
 
۳. بر نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی است که در نطق‌هایشان در صحن مجلس و مذاکراتشان در کمیسیون‌ها و نامه‌نگاری‌هایشان به این حکم استناد کرده و حقابه لرستان را بدون محدودیت مطالبه نمایند.
 
۴. بر مدیران استان خصوصاً مدیران حوزه‌ی آب استان است که نیاز واقعی استان به آب را به بالادستشان گزارش کنند و مراقب باشند که آلت دست مافیای آب نشوند.
 
اگر با سهل‌انگاری از این فرصت استفاده نکنیم و این حکم را به یک دستاورد واقعی تبدیل نکنیم، دور نخواهد بود که بخش اعظمی از جمعیت استان به خاطر بیکاری و تشنگی زمین‌هایشان ناچار به مهاجرت به استان‌هایی شوند که با آب زاگرس آباد شده‌اند.
خداوند همه‌ی ما را از هرگونه شائبه نفسانی مصون بدارد. انشاالله
 
علی زیودار
15فروردین 1400



 

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – شهر ارومیه – شهر سرو – شهر سیلوانه – شهر قوشچی – شهر نوشین – شهر سیمینه – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1400-01-15 13:41
خب به نظر شما مخاطب این دستور چه کسانی هستن؟دولت فعلی یا بعدی؟
نقل قول کردن
#2 منصوری 1400-01-15 18:28
"مردمی که در مجاورت منابع آبی زندگی می‌کنند نباید در دسترسی به این منابع با محدودیت روبرو باشند."
الله اکبر جمله مذکور را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم، بسم الله......
نقل قول کردن
#3 کار 1400-01-16 20:18
دستاورد دارد. اجرایی نمی شود!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا