یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حجت‌الاسلام دکتر علوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در گفتگوی تلویزیونی خود در شب بیستم بهمن‌ماه با شبکه دو گفت؛ مقام معظم رهبری فتوا داده‌اند که سلاح هسته‌ای حرام است اما اگر "گربه" را در گوشه‌ای گیر بیندازند ممکن است رفتارش با وقتی‌که گربه آزاد است فرق کند. اگر ایران را به آن سمت هل بدهند دیگر تقصیر ایران نیست.
 در ۴۲ سال گذشته این اولین بار است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی تهدید به تولید سلاح هسته‌ای می‌کند. با وجود تغییرات سیاسی در امریکا و نرمش احتمالی دولت بایدن در مقابل ایران، چرا چنین تهدیدی توسط یک مقام رسمی علنی می‌شود؟ آیا این تهدید آشکار به تولید سلاح هسته‌ای، با محتوای پیام رهبری برای پوتین که در همین روز توسط رئیس مجلس تحویل رئیس دومای روسیه شد ارتباط دارد؟ چرا جمهوری اسلامی بجای یک مقام نظامی، حجت‌الاسلام دکتر علوی وزیر اطلاعات را برای ارسال این پیام علنی به دنیا انتخاب کرده است؟ در این رابطه گفتنی‌هایی هست؛
 
یک: آقای علوی معمم و به جهت عضویت در مجلس خبرگان یقینا مجتهد مسلم است، بنابراین بر موضوع فتوای "حرمت سلاح هسته‌ای" توسط رهبری اشراف دارد و به‌خوبی می‌داند و این دانسته را منتقل می‌کند که فتوا فرزند زمان خویش است.
 
دو: اینکه ایشان دکترای حقوق بین‌الملل دارد و خود بنده در دانشگاه صداوسیما چهار واحد حقوق ارتباطات بین‌الملل را آن زمان که رییس عقیدتی سیاسی ارتش بود با ایشان گذرانده‌ام؛ بنابراین ایشان از تبعات حقوقی گفته‌هایش به‌خوبی آگاه است و نیز می‌دانیم که ایشان به‌عنوان وزیر اطلاعات علاوه بر رئیس دولت، با رهبری هم هماهنگ است.
 
سه: به نظر می‌رسد که این موضع‌گیری وزیر اطلاعات، رازگشایی از پیام رهبری به پوتین باشد؛ این دولت برجام گرا تمام شد. ایران وارد فاز جدیدی شده است.
 
چهار: اگر یک مقام نظامی چنین سخنانی را بیان می‌کرد تمام دنیا آن را کاملاً جدی و عملیاتی تلقی می‌کرد. اگرچه این سخنان را امثال نتانیاهو در بوق و کرنا می‌کنند، اما نظرات وزرای اطلاعات معمولاً در کوتاه‌مدت "امنیتی" تلقی می‌شود نه "نظامی" و احتمالاً سخنان دکتر علوی معطوف به ترورها و خرابکاری‌ها در صنعت هسته‌ای ایران ست.
 
پنج: به نظر می‌رسد این موضع‌گیری وزیر اطلاعات، با هدف ترساندن اسراییل است تا او را از مزاحمت برای امریکا در بازگشت به برجام منع کنند. اسراییل به‌خوبی می‌داند که برنامه‌ی هسته‌ای ایران در مسیر نظامی نیست با این وجود مستمرا تبلیغ می‌کند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. این سخنان وزیر اطلاعات هشدار مستقیم به اسراییل است که اگر یک قدم دیگر جلو بیایی خواب‌هایت را تعبیر می‌کنیم!
 
شش: این تهدید علنی مصالح لازم را برای امریکا به‌منظور فشار بر ایران فراهم می‌کند و چه‌بسا دولت بایدن را به سمت طرح مجدد بردن ایران ذیل "فصل هفتم منشور ملل متحد" سوق دهد. باید دید پیام ایران به پوتین در همین راستا بوده یا غیر از این است.
 
هفت: آزمایش موشک ماهواره‌بر، پیام رهبری به پوتین، اذعان بایدن به عدم رفع تحریم‌ها و سرانجام تهدید آشکار ایران به تولید سلاح هسته‌ای جملگی ناظر بر این هستند که ایران وارد فاز جدیدی از دیپلماسی و روابط بین‌الملل شده است.

والسلام/ بامداد 21 بهمن 99

علی زیودار

دیدگاه‌ها  

#1 منصوری 1399-11-21 09:16
لا حول ولا قوه الا با الله اعلی العظیم....
نقل قول کردن
#2 محمد 1399-11-21 11:00
حالا فرض کنیم دوتا بمب اتم هم ساختیم بعد کدام مشکل ما حل میشه؟ فردا روزی که ما ساختیم عربستان هم همین کار رو میکنه امارات هم بعد و مصر و بقیه . توی یه منطقه سراسر اشوب همه هسته ای میشن و جز افزودن ناامنی هیچی بدنبال نداره.
ای کاش توانمان را در راه سازندگی بکار می گرفتیم. کارخانه می زدیم نیروگاه خورشیدی و بادی می زدیم پترشیمی رو توسعه میدادیم و نهایتا مثل یه کره جنوبی قدرتمند می شدیم نه اینکه یه کره شمالی منزوی فلاکت زده.
نقل قول کردن
#3 یافته ای 1399-11-21 14:34
سلام .
اول: ممنون بابت متن شیوا و توضیحاتتون
دوم: من با نظر آقا محمد موافقم
هیچ ایرانی با هرسلیقه ای و انتقادی که به مسئولین داره نمیخواد ایران وابسته کشوری باشه و قطعا ما می تونیم با کنارگذاشتن دزدی های مسئولان و عدم اعتمادشون به جوانان و همچنین واحد شدنمون قدرتمندتر از قبل باشیم
۴۲ سال از انقلاب گذشت اما واقعا نسبت به خیلی انقلاب ها عقب تریم از لحاظ سازندگی.
سوم: من از وقتی که کوچیک بودم و نقشه ایران رو دیدم برعکس اکثر مردم ایران، نقشه کشور رو به یوزپلنگ تشبیه کردم.
لطفا ازتون میخوام همون یوزپلنگ ایرانی رو نماد نقشه خودمون قرار بدید نه گریه!
یوزپلنگ هم از گربه سانان هست!

حالا اگر گربه در لغات سیاسی و فرهنگ سیاسیون ما خیلی برجسته مهم هستش!! اون دیگه حرف دیگه است
نقل قول کردن
#4 واقعیت 1399-11-21 18:00
خاورمیانه از جنگ کلاشینکف به جنگ اتم تغییر می کند و نه از ایران چیزی باقی می ماند ونه از عربستان.البته اگر قانون منع سلاح های اتمی در ایران اجرا نشودایران تبدیل به سوریه می شود.
نقل قول کردن
#5 فرزاد 1399-11-22 08:26
با سلام
حالا آقا گیریم که بمب اتم هم به دست آوردیم اگه قرار باشه مثل کره شمالی توو دنیا منزوی بشیم به چه دردی می خوره؟هیچ کسی از پیشرفته شدن کشور ناراحت نمیشه اما توسعه باید متوازن باشه ، در همه قسمت ها به ویژه صادرات و واردات باید برمبنای منافع ملی با همه دنیا تعامل داشته باشیم تا مملکت از این حالت انفعال خارج بشه...
نقل قول کردن
#6 شهروند 1399-11-22 17:12
کشور ما دنبال سلاح هسته ایی نیست.چون اگر منطقه هستی شود فردا بقول بچههای امروزی دخل همدیگر با توپها و بمبهای اغشته به مواد هسته ایی درمیاریم.کشور ما دنبال پیشرفت در حوضه های پتروشیمی فولاد نفت و گذر از پیکان و پراید است انشااله محقق شود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا