یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اوایل دهه 50 خورشیدی را می شود عصر طلایی تولید واشتغال درخرم آباد وبلکه لرستان دانست؛ چرا که بیشتر صنایع و کارخانه های تولیدی درمرکز استان در این برهه راه اندازی شد؛ یعنی زمانی که ابراهیم فرح بخشیان و مرحوم علی محمد ساکی به عنوان استاندارلرستان و شهردارخرم آباد مشغول به کاربودند.
دراین دوره مجتمع بزرگ کشت وصنعت لرستان، یخچال سازی، پارسیلون، چرم وپوست وبعدها کارخانه پوشاک افتتاح و چرخه و زنجیره ای از صنایع دراین منطقه شکل گرفت و تقریبا درمرکزاستان فامیل ویا دودمانی نبود که یک ویا چند نفر از آنها دراین صنایع مشغول به کار ویا صاحب شغلی پایدار نباشد.
با همت این مردان بزرگ تنها درمجتمع کشت وصنعت لرستان به وسعت هزارو 200 هکتار که درسال 1354 در حومه جنوبی خرم آباد تاسیس شد، 250 سوله نگهداری دام وطیوربا ظرفیت هرسوله یک هزارراس دام ایجادشده بود، به طوری که سالانه 250 هزارراس دام وطیور درآن پروارمی شد، 23 سیلوی فلزی 2 هزارتنی، 4 دستگاه انبارفلزی، 4 کارخانه خوراک دام و 66 استخرپرورش ماهی سردابی وگرم آبی هم ازدیگر بخش های جانبی این مجتمع عظیم بود که 900 نفربه صورت مستقیم درآن مشغول بکاربودند.
درایام فعالیت این مجتمع روزانه 45 هزاردانه تخم مرغ، 35 تن گوشت گوسفند، 55 تن گوشت گوساله و 8 تن خوراک دام وسالانه 140 تن ماهی تولید می شد که تا پیش ازسال 1366، تولیدات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس نیزصادرمی شد، هم چنین علاوه برتهیه گوشت قرمزوسفید، چندین کارخانه کالباس وسوسیس دراین مجتمع احداث شد، اما متاسفانه با تعطیلی این واحد مهم تولیدی، این کارخانجات نیزبه جاهای دیگرمنتقل شدند.
مجتمع کشت وصنعت لرستان 100 واحد مسکونی نیزبرای اسکان کارکنان خود داشته است؛ با تمامی این ظرفیت ها، ا ین مجتمع بزرگ ودیگرشرکت های مهم نظیریخچال سازی، پارسیلون، چرم وپوست و...درسال 1383 بنا به تصمیم دولتمردان به بخش خصوصی واگذارشد وشد آن چه که نباید می شد.
بعد ازاین تصمیم گیری، کارگران اخراج، ماشین آلات و وسایل و تجهیزات وموجودی های منقول وغیرمنقول این صنایع هم توسط مالکان خصوصی فروخته شد!
درسال های اخیر مجتمع کشت وصنعت لرستان با کمک سرمایه گذارخارجی البته نه باتمام ظرفیت موجود، شروع به کارکرده که تا رسیدن به نقطه اوج و دوران طلایی این واحد مهم تولیدی هنوزفاصله هست.
با این تفاسیر مسئولان پرشمار این استان دردهه های گذشته نه تنها صنایع درخوری ایجاد نکردند که صنایعی هم که با تلاش و زحمت گذشتگان ایجاد شده بود را نتوانستند توسعه دهند و یا حتی حفظ کنند!
به دنبال این وقایع، جوانان جویای کارلرستانی ناامید ازاصلاح اوضاع استان و از روی ناچاری روبه سوی دیار غربت نهاده و درصنایع استان های برخوردار در شغل های دون مشغول به کارشدند که آن هم حرف وحدیث ها ومشکلاتی فراوانی را برای این قشر به دنبال داشته است.
ماحصل کارِ دولت های مختلف درلرستان، محرومیت مزمن وصدرنشینی این استان درشاخص فلاکت (نرخ تورم وبی کاری) است که هراز چندگاهی ازسوی مراجع صلاحیت دار منتشرمی شود.
سابق براین، لرستان به کارگاه آموزش مدیران مبتدی تبدیل شده بود ومسئولان بالادستی برای تربیت نیروهای سیاسی واقتصادی، چندسالی آنها را به لرستان می فرستادند؛ نکته عبرت آموزماجرا این بود که افراد مزبور پس از آزمون وخطاهای فراوان و کسب تجربه به جای ادامه خدمت دراین منطقه، به استان های برخوردار منتقل می شدند.
چندسال پیش درجلسه ای که صاحب این قلم نیز درآن حضور داشت بحث برسر رفتن یا ماندن یکی ازمسئولان استان بود، برخی به عملکرد او انتقاد داشتند، یکی ازافراد باتجربه ونکته سنج درجلسه مذکوربه مطلب جالبی اشاره کرد، اوگفت: «آرزو نکنید که این یا آن مسئول عزل بشود، بنده درتمام این سال ها دقت کرده ام هرمسئولی رفته نفرجایگزین به مراتب ضعیف تر از قبلی بوده است.»
واقعیت انتصابات درمناصب مهم وراهبردی و حتی کارهای عادی دردستگاه های اجرایی لرستان دردهه های اخیر اغلب به همین منوال بوده وافرادی که روی کارآمده اند عیارشان از پیشینان خود پایین تربوده است.
به قول عضو هیئت رئیسه و بازرس مجمع استانداران کشور، در استان ما بر خلافِ استان های دیگر ظرفیت ها درست شکل نگرفته و اگر همین طور ادامه پیدا کند، وضع بدتر هم می شود!
کرم رضا پیریایی گفته: اگر از جناح های سیاسی در برخی استان ها عملکرد بخواهید کارنامه ای برای گزارش دارند، اما شما از هر دو جناح سیاسی استان لرستان به عنوان جمع و جناح، بپرسید نقش مثبت شان در بهبودِ معیشتِ مردم و عمران و آبادی استان چه بوده و چیست؟
استاندارسابق استان های همدان وقم با بیان این که سیاست و فعالیت های جناح های سیاسی در کرمان، مازندران، اصفهان، خوزستان، قم، همدان، گیلان، خراسان، مرکزی و... به خروجی خدمت و نتیجه مثبت و پیشرفت منجر و منتج می شود، افزود: اما در برخی استان ها و بویژه در لرستان این گونه نبوده متأسفانه!
نماینده سلسله و دلفان درمجلس شورای اسلامی هم هفته گذشته درجلسه کارگروه اشتغال استان با اعلام این که بدترین وضعیت اشتغال کشورمربوط به لرستان است، گفت: متاسفانه وضعیت اسفناکی بر مردم استان حاکم است و در حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری نیز جایگاهی نداریم.
پیش ازاین برخی منتقدان و فعالان سیاسی ورسانه ای مجموعه مدیریتی درلرستان را «مدیریت اتوبوسی» می گفتند ولی حالا مدیریت دراین استان با یک جهش جدید به «مدیریت فولکس واگنی» شبیه ترشده و تمام کسانی که برمقدرات استان حاکم شده و مهره چینی می کنند داخل یک فولوکس واگن جا می شوند!
اغلب این افراد که برخی هم مرکزنشین هستند تمام فکر و ذکرشان گنجاندن مهره‌های کوتوله وابسته به خود در مراکز حساس تصمیم گیر و تصمیم‌ساز استان است؛ به قول یکی از دوستان طناز، این‌ها در این سال‌ها تمام تلاش و حتی اعتبار خود را به کار گرفته و می‌گیرند تا افراد «گِلالی» یا به بیان بهتر "حُینِکی" را در مسئولیت‌های مختلف بگمارند تا کما فی سابق نقطه پایانی بر فلاکت حدود 2 میلیون نفوس لرستانی نباشد!
به برکت حضور این افراد در عرصه‌های مختلف و از صدقه‌سر مدیران ضعیف، لرستان به توسعه دست نیافته که هیچ، از لحاظ ارضی و حتی هویتی نیز مردم این استان مورد هجمه قرارگرفته‌اند.
در تازه‌ترین اجحاف در حق مردم این دیار و به دنبال بی‌تفاوتی مسئولان و نمایندگان استان، قراراست نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی لرستان به همدان منتقل شود!
به گزارش ایرنا، وزارت نیرو از بین سه شهرستان ملایر در استان همدان، بروجرد و دورود در استان لرستان، احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را برای ملایر مصوب کرده است؛ طرحی که به گفته فرماندار ویژه ملایر 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌ وارد این شهرستان خواهد کرد.
این در حالی است که در دهه‌های گذشته در سایه غفلت وبی لیاقتی برخی مسئولان وقتِ استان طرح مهم پتروشیمی لرستان به استان مرکزی منتقل شد؛ حالا انتقال نیروگاه 500 مگاواتی لرستان به همدان خاطره این اجحاف و ظلم تاریخی را دوباره در اذهان مردم این استان زنده می‌کند.
نقل است برخی مردم اراک به نماینده وقت شهرستان که برای راه‌یابی به مجلس چهارم، برای تبلیغ به حوزه انتخابیه رفته بود انتقاد می‌کنند، او هم در جواب منتقدان (نقل به مضمون) می‌گوید: هیچ کاری نکرده باشم، همین‌که توانستم کارخانه عظیم پتروشیمی را از دست لرستانی‌ها خارج کنم، کلی کار است!






مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 وهاب امیری 1399-11-14 08:25
احسنت آقای رباطی حرف دل مردم رو زدزی.دست مریزاد
نقل قول کردن
#2 جمشید 1399-11-14 10:12
کاملا درست حرفتون
ظلم به لرستان شده
که علتش هم بی مسوولیتی برخی مسئولین و نمایندگان لرستان بوده و هست

و البته طایفه بازی
جای تاسف هم داره که استاندار شریف .زحمکش.لایق.دلس وز.مردمی.عادل و...
قبول نداره مطالب بالا رو
و لرستان رو جز استانهای برخوردار میدونه
نقل قول کردن
#3 #1 1399-11-14 12:19
برای پیشرفت استان نیاز به همدلی ودل سوزی مسئولین استان.نمایندگان مجلس .وافرادی که توان مالی دارندودلسوز مردمند.نمایندگا ن با مشارکت درکمیسیون های اقتصادی وبرنامه وبودجه.همه نمایندگان استان ید واحد شوند وصدای مردم استان باشند برای پیشرفت همه جانبه استان.مدیریت اتوبوسی به درد استان نمی خورد.سرمایه گذاری دولتی می تواند نجات بخش استان شود مانند صنایع بزرگ ومتوسط خودرو سازی دولتی پالایشگاه نفت وگاز.نیروگاه برق.خط اهن برای همه استان صنایع بسته بندی محصولات کشاورزی واگن سازی ایجاد خط قطار شهری خرم اباد وبروجرد اتصال شهرهای الشتر نور اباد.کوهدشت الیگودرز خرم اباد پل دختر به خط اهن سراسریو.....
نقل قول کردن
#4 منصوری 1399-11-14 14:18
هوار هه داد بیداد_هنی بو زلف سوخته دت بیا یه باد
نقل قول کردن
#5 اکبر-ظ 1399-11-14 16:53
بله کاملا حق با شماست اکثر کارخانجات مهم خرم اباد مربوط به دهه 1350 بوده و بعد از انقلاب لرستانی که 6000 شهید در راه میهن تقدیم کرد با فروش همان کارخانه ها روبرو شد. واگذار کردن کارخانه ها به اقازاده ها با قیمت یا مفت که اکثرا هم تعطیل شدند خیانتی بزرگ در حق مردم این استان بود.
نقل قول کردن
#6 هادی 1399-11-16 11:54
همه عقب ماندگی ها مربوط به مسئولان نیست اقای رباطی
نقل قول کردن
#7 محمد 1399-11-17 14:57
اینا همه نتیجه انتخاب غلط ماست ، از قدیم گفتن اگر گندم بکاری گندم درو میکنی ، اگه جو بکاری جو درو میکنی ، متاسفانه جوهم درو نمیکنیم . تا زمانی که افراد نالایق وکم تجربه که وام دار دیگران هستند آش همانو کاسه همان .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا