یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گویا عادت شده است که وقت طلوع خورشید باید منتظر خبر ناگوار مرگ جوانان لرستانی در غربت باشیم که شاید اگر تدبیر و مدیریت کارآمد و صحیح حکم‌فرما بود، هیچ‌وقت سرگذشتی به این تلخی به سراغ آن‌ها نمی‌آمد. بیکاری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات کنونی جامعه ایران و البته استان لرستان بشمار می‌رود و به باور کارشناسان، منشاء اصلی آسیب‌های اجتماعی منجمله اعتیاد، تأخیر در ازدواج، طلاق و ... همانا بیکاری است.
 
بر اثر حادثه‌ای که ظهر ۲۴ آذرماه در کوره ذوب فلزات در شهرک صنعتی سلفچگان رخ داده است، دو کارگر لرستانی جان خود را از دست دادند. هرساله جوانان زیادی از لرستان برای يافتن کار و در جستجوی لقمه نانی حلال، از لرستان به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند و در هنگام كار یا در مسیر جاده، دار فانی را وداع میگویند و به همراه آرزوهايشان به زیرخاک می‌روند.
 
مرگ جوانان لرستانی در جاده‌های جنوب به پایتخت و سلفچگان و ... نماد فقر و بیکاری دیاری است که جوان‌های نخبه، تحصیل‌کرده و مستعدش مجبورند برای امرارمعاش از خانه و آشیانه خود کوچ کنند و کنار میدان‌های کارگری استان‌های برخوردار عمرشان هدر برود. استانی که از هر حیث دارای منابع بالقوه همانند دشت‌های حاصلخیز و زمین کشاورزی، آب‌های روان و خروشان، معادن گچ، سنگ، سیمان و نفت و شاه‌راه ترانزیتی شمال به جنوب و جنوب به غرب، اماکن توریستی، نیروی انسانی و ... می‌باشد اما سال‌هاست دشت‌های وسیع و تشنه‌اش چشم‌به‌راه آب سدهای نساخته‌اش و پمپاژهای افتتاح نشده می‌باشد. مردمانش در انتظار برخاستن دود بلند از کارخانه‌ای اشتغال‌زا اما افسوس که جز کارخانه‌های وعده وعیدها، چیز دیگر افتتاح نشده است و انگار عقربه زمان این استان روی بیکاری خوابیده و خیال حرکت ندارد.
 
مصیبتی که در چند سال گذشته در غم از دست دادن جوانان رشید، بر خانواده‌های لرستانی رفته است، جان مادرانی را می‌سوزاند که غم از دست دادن فرزندانشان که با هزار امید و آرزو بزرگ کرده‌اند را از یاد نبرده‌اند و در فراق آن‌ها زانوی غم در بغل گرفته‌اند و عمق این مصیبت‌ها را می‌توان از چین و چروک صورت پدران و گیس‌های بریده و سپید مادران دریافت. جوانان این خطه نگران‌اند، آنان بر روی نفت نشسته‌اند و روزانه نفت از تلمبه‌خانه‌های این استان به استان‌های دیگر انتقال داده می‌شود اما خود بیکارند و در آتش بیکاری می‌سوزند.
 
مصیبت بزرگ لرستان مرگ این جوانان نیست، بلکه معضلی به نام بیکاری است که جوانان لرستانی را برای پیدا کردن کار به دیگر استان‌ها گسیل می‌کند. مصیبتِ بزرگی که تحصیل‌کردگان بيكار این استان از آن رنج می‌برند آن است که اندک سهمیه‌هایی که گاهاً برای جذب نیرو (شرکتی و پیمانکاری) اختصاص داده می‌شود نیز به دلیل حاکمیت فضاى خویشاوند گرایی، روابط شخصی و لابی، به‌صورت چراغ خاموش و خارج از عرف و ضابطه شامل حال كسانی می‌گردد که فاقد شرایط لازم بوده و تنها امتيازشان داشتن نسبت فاميلی و طایفه‌ای يا قرابت جریانی می‌باشد.
 
مجتبی پسند

دیدگاه‌ها  

#1 بهرامی چگنی 1399-09-27 09:02
ما که بیست سال پیش به همین دلیل نبود شغل خرم اباد رو ترک کردیم ظاهرا هنوز این مشکل وجود دارد با وجود مسئولین بی لیاقت
نقل قول کردن
#2 حسین بهاروند 1399-09-27 09:33
درود برشما، تا الان مسئولین بهانه نداشتن سرمایه گذار داشتن حالا که دکتر عبدی برای خیبر و ورزش یه سرمایه دار و کاربلد وارد شده میبینی چه چوب لای چرخش میذارن... اینا نمی‌خوان این شهر پیشرفت کنه همین
نقل قول کردن
#3 حسین بهاروند 1399-09-27 09:39
همین آقای عبدی خواست یه کمپ مجهز برا خیبر بسازه یعنی چیزی که تو این صد سال نداشتیم ولی از بس سنگ جلو پاش انداختن که آدم.... اگه بخواد بیاد 4 تا کارخونه تولیدی بزنه تو این شهر باز هزارتا تبصره جلو پاش میذارن و برای همیشه فراریش میدن خدا این مسئولینو تو این دنیا و اون دنیا نبخشه و نیامرزه
نقل قول کردن
#4 مهنام 1399-09-27 15:34
بیکاری و فقر و محرومیت لرستان را می‌بلعد. استان لرستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن طوری که شایسته این استان بود، در آن کار نشده است . استان لرستان دارای ظرفیت های بسیار جهت رشد شاخص های اقتصادی است . در لرستان و حاشیه شهر خرم‌آباد مناطق محروم فراوان داریم و محرومیت در این مناطق بیداد می‌کند مسئولان باید به نقاط محروم این استان و به مردم حاشیه شهر توجه کنند. لرستان محروم از راه آهن است .امکانات اورژانسی و بهداشتی و درمانی استان لرستان ضعیف است .
نقل قول کردن
#5 نیما 1399-09-27 15:39
متأسفانه یکی از اشکالات دولت‌ها این است که فکر می‌کنند اگر به استانی بودجه بیشتری بدهند، مشکلات اجتماعی-اقتصادی ‌اش حل می‌شود. درحالیکه دولت گاه ضعیف‌ترین آدم‌ها را به عنوان مسئولان استانی و به ویژه برای استان‌های کوچکتر انتخاب می‌کند. این را در نظر نمی‌گیرد که عوامل متعدد اجتماعی و فرهنگی در استان‌های کوچکتر بیشتر است بنابراین باید مسئولان امور، خود افرادی متخصص و بسیار باتجربه باشند. ممکن است در برخی استان‌ها بودجه‌های خوبی داده شود اما چون مسئولانش توانمند نیستند، نمی‌توانند از بودجه به خوبی استفاده کنند.
نقل قول کردن
#6 نااميد 1399-10-02 01:20
من هم از 11 سال پيش بخاطر بيكاري به خوزستان مهاجرت كردم متاسفانه استان ما از استاندار تا ساير مسوولين غير بومي هستند و اگر هم بومي بياد فقط از اقوام خودشون مي يارن و همين باعث ميشه هر كسي به جايي وصل نيست براي بقا چاره اي جز مهاجرت نداره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا