یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ماجرای توهین کلامی یکی سلبریتی به قوم لر چند روزی است که بحث‌های پردامنه‌ای در بین هم تباران و هم‌وطنان به راه انداخته است و واکنش‌های مختلفی از طرف نخبگان و فعالان قوم لر و دیگران به همراه داشته است. درباره این واکنش‌ها ذکر چند مطلب را ضروری میدانم ان‌شاءالله که مطمح نظر مخاطبان قرار گیرد.
 
1-قبل از هر چیز این خطای کلامی و البته سخیف سلبریتی مذکور را نکوهش کرده و امیدوارم که من‌بعد شاهد این‌گونه رفتارها نباشیم. همچنین با توجه به عذرخواهی وی، از دید نگارنده، طبعاً موضوع خاتمه یافته تلقی می‌شود. لذا پسندیده است که بیش از این، ماجرا را ادامه پیدا نکند که رضایت خدا در عفو و بخشش خطای دیگران است و طبعاً گذشت موجب آرامش و تألیف قلوب خواهد شد. ذکر این نکته لازم است که عفو و بخشش به معنای بی‌خیالی و بی‌توجهی و عدم حساسیت به این امور نیست. نقل است که الناس علی دین ملوکهم تا زمانی که در سطوح مختلف حاکمیتی به‌ویژه در صداوسیمای ملی اقوام بازیچه فیلم‌ها و سریال‌های بی‌مایه می‌گردد و به حقوق آن‌ها بی‌توجهی می‌شود نباید انتظار پایان بخشیدن به این بی‌حرمتی‌ها را داشت.
 
2- پدیده بسیار مبارکی که در این اتفاق شکل گرفت اجماع کلامی و نظری همه بزرگان و فعالان در حمایت از قوم لر و نکوهش توهین صورت گرفته بود. لذا انتظار می‌رود که فعالان و دردمندان قوم لر این‌گونه حساسیت‌ها را در سایر بزنگاه‌های مهم هم به خرج دهند و در برابر ظلم‌ها و تبعیض‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف از تاراج آب لرستان بدون مابه ازای واقعی، عدم تخصیص بودجه مناسب در لوایح بودجه سالانه، بیکاری و فقر گسترده در لرستان، مشکلات عمیق اقتصادی و ... نیز حساسیت مضاعفی به خرج دهند.
 
3- لرستان در همه ابعاد مخصوصاً اوضاع اقتصادی بنا بر آمارهای موجود که ذکر آن‌ها تکرار مکررات است وضعیت غمباری دارد. بیکاری‌های گسترده، فقر خانمان‌سوز واقعیت امروز لرستان است و جا دارد در این خصوص صدای مطالبه گری از سوی همه دغدغه مندان و نخبگان و فعالان قوم لر مسئولین تصمیم گیر را مجاب به تمهید و اتخاذ تصمیمی راهگشا برای خارج کردن لرستان از دور باطل فقر و فلاکت نماید، لذا نباید اجازه داد تأکید بیش‌ازحد بر بعضی حواشی و امور کم‌اهمیت، مردم را از توجه به مسائل اصلی و سرنوشت‌ساز بازدارد.
 
4- انکارناپذیر است که تحقیر و توهین تنها شکل کلامی ندارد، چه کسی در این موضوع تردید دارد که سرمایه و عمر جوان لرستانی در پی یافتن لقمه نانی در سایر استان‌ها به بدترین شکل ممکن به یغما می‌رود و خانواده‌های آنان در تب فقر دست و پا می‌زنند. آیا این تحقیر نیست؟ کرامت انسانی افراد به دلیل نداشتن شغل مناسب خدشه‌دار شده است. اگر این تحقیر و توهین نیست پس مصداق توهین و تحقیر چیست؟ حضور برخی مدیران ضعیف و ناتوان در رأس مدیریت عالی استان و سایر بخش‌ها که نتیجه‌ای جزء عقب‌ماندگی و کلنگی کردن لرستان در پی نداشته است اگر توهین و تحقیر نیست پس چیست؟
 
5- این‌که لرها را صرفاً در لفظ و کلام، نجیب و پاک و بی‌تکلف قلمداد کنیم ولی در بزنگاه‌های حساس حقوق آن‌ها را نادیده بگیریم و در سایه عافیت‌طلبی و عجز مدیران و برخی نمایندگان آن چنان که باید به فشارهای کمرشکن و خانمان‌برانداز اقتصادی به این خطه مظلوم توجهی نمی‌شود آیا تخفیف و تحقیر کرامت انسانی نیست؟
 
 
محمدرضا کرمی فرد
 


دیدگاه‌ها  

#1 شایان 1399-09-22 08:06
نویسنده کاملا درست گفتن.کاش ما در مورد فقر و بیکاری حاکم بر استان هم اینقدر که در حرف اون خانم ناراحت شدیم و پیگیر بودیم برای رفع مشکلات استان هم پیگیر مسئولین بودیم،تا شاید با بازنشر در شبکه های مجازی مسئولی بفهمه که مردم واقعا پیگیر مشکلاتشون هستن.
نقل قول کردن
#2 علی حسینی 1399-09-22 09:21
از ماست که بر ماست !!!
نقل قول کردن
#3 مهران۰ 1399-09-22 21:02
مسئولان ضعیف و ناپیگیر علت مشکلات لرستان است. مردم گوش به زنگ هستند.
نقل قول کردن
#4 کاوه 1399-09-22 21:11
مجمع نمایندگان لرست ازبهاره رهنمابه دادسرای رسانه شکایت کنید مهم نیست چه حکمی درآخرمیدهندوچقد رممنوع الکارمی شودیا نشود.مهم شکستن وقطع جریان پشت آن است.
نقل قول کردن
#5 دآوود 1399-09-23 00:37
کاش به فکر اشتغال جوانان درس خونده بودین و بجای اینکه پست های مهم اداری دست اشخاصی از سایر استان ها بود دست مردم رنج کشیده و دلسوز لاس بود تا دیگران ما رو تحقیر نکنن
نقل قول کردن
#6 نان و پول 1399-09-24 21:14
همش تقصیر مسئولان است نه مردم.مردم لرستان تشنه موفقیت هستند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا