یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پيامك قوميتي ممنوع - يافتهبه نظر مي‌رسد شرايط اجتماعي مردم لر طي سال‌هاي نه چندان دور به گونه‌اي بوده كه استعدادهاي انساني و دارايي‌هاي خدادادي و اقتصادي اين قوم معروف به "لر بزرگ"(بختياري) و "لر كوچك"(لرستان) به يغما رفته است.

نه اين كه از توانمندي‌هاي مردم نجيب اين سرزمين تقديري صورت نپذيرفته بلكه در گذر زمان تحت عناوين مختلف با توهين‌هايي مواجه شده‌ايم‌.

البته تا حدودي خودمان نيز در اين زمينه مقصر هستيم‌، وقتي با رد و بدل كردن پيامك‌هاي تمسخرآميز خودمان را بازيچه‌ي قهقه‌هاي ديگران قرار مي‌دهيم نبايد انتظاري فراتر از اين داشت و يا اين كه وقتي با يك ورزشكار لر كه افتخار مردم ديارش بوده در جعبه‌ي جادويي تلويزيون چشم در چشم مردم سرزمين مادري‌اش‌ مصاحبه مي‌كنند و شخص ورزشكار با انكار هويتش، خود را لر نمي‌داند ديگر چه انتظاري از ديگران داريم‌؟!

حامد لك، احسان روزبهاني، آرش ميراسماعيلي و ... نمونه‌هايي اين چنيني فراوان يافت مي‌شود. لرها از نظر قدمت‌، فرهنگ، تمدن و غيرت هميشه در تاريخ اين مرز و بوم  زبان‌زد خاص و عام بوده‌اند‌. لرهاي بزرگ، مردم شريفي همچون بختياري‌ها، بويراحمدي‌ها، ممسني‌ها و ... مثل يك خانواده هميشه در كنار لرستاني‌ها بوده‌اند‌. سكونت‌گاه مردم لر منطقه‌اي است در جنوب غربي ايران كه از غرب به مناطقي از عراق و از شمال به نهاوند و هرسين و از شرق به رودخانه سزار و از جنوب به خوزستان محدود شده گسترده‌ي سكونت‌گاه لرستان پيش از حكومت صفويان محل اسكان لرهاي بختياري و لرهاي كهكيلويه و بويراحمد را در بر مي‌گرفته است.

تا قبل از سده‌هاي 3 و 4 هجري سرزمين لر به وسعت تمامي مناطق لرنشين بود و در اين سال‌‌ها به دو سرزمين لر كوچك و لر بزرگ تقسيم شد كه تا مدت‌ها بعد اتابكان لر بزرگ به سرزمين لربزرگ (بختياري) و اتابكان لر كوچك بر ديار لر حكومت كردند‌. لازم به ذكر است كه عنوان لر بزرگ و كوچك صرفاً به دليل وسعت اين دو منطقه بوده است‌.

بختيار در واژه به معناي كسي است كه بخت و اقبال با او يار و همراه است‌. از بزرگان اين قوم پرجمعيت مي‌توان به‌: علي‌مردان‌خان بختياري‌، حسين‌قلي‌خان ايلخاني و علي‌قلي‌خان چهارلنگ اشاره كرد. مادر علي‌قلي‌خان، بي‌بي مريم دختر حسين‌قلي‌خان بختياري بود‌. بي‌بي مريم در جنگ جهاني اول و در شرايطي كه بخش‌هايي از ايران زير نفوذ و سيطره‌ي روس و انگليس قرار داشت، بر عليه اشغالگران كشورمان دست به قيام زد‌.

از ديگر بزرگان ايل بختياري مي توان جعفرخان سردار بهادر‌، لطف‌علي‌خان اميرمفخم، سردار اسعد و محمدخان بختياري اشاره كرد. به جرات مي‌توان گفت قدمت قوم لر و لرستان بيش از 14 هزار سال مي‌رسد. حال اين قدمت كهن و مردم فرهيخته طي سال‌هاي گذشته مورد آماج حملات سازندگان سريال‌، فيلم‌هاي تلويزيوني قرار گرفته‌اند و بعضاً عده‌اي با تحريف تاريخ در صدد تخريب چهره‌ي مردم وطن‌پرست‌ و فداكار اين قوم برآمده‌اند.

در يكي از سريال‌هايي كه به تازگي از شبكه 3 سيما در حال پخش است(سرزمين كهن) طي چند ديالوگ بيان شده درآن، ضمن برانگيختن احساسات صادقانه و پاك مردم بختياري، موجي از آزرده‌خاطري تمامي لرزبانان سراسر كشور پيش آمد. اين امر در حالي اتفاق افتاد كه بارها و بارها مسوولان عالي‌رتبه‌ي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به‌خصوص مقام معظم رهبري به حفظ وحدت‌، همدلي و يك‌پارچگي تمامي اقوام كشورمان تاكيد داشته‌اند‌.

بي‌گمان جان‌فشاني‌ لرهاي بختياري و لرستاني‌ها طي 8 سال جنگ تحميلي هنوز از حافظه‌ي تاريخي ما ايرانيان پاك نشده و نخواهد شد‌.

اميد آن مي‌رود كه ديگر شاهد ساخت اين‌چنين سريال‌هاي موهني نباشيم و مسوولان صداوسيما نيز با وسواس بيش‌تري مجوز روي آنتن رفتن اين قبيل فيلم و يا سريال‌هاي مرتبط با قوميت‌ها را صادر نمايد.

سيف‌الدين آشتياني

عضو شوراي اسلامي شهر خرم‌آباد و معاونت امور فرهنگي شوراي اسلامي شهر

 

دیدگاه‌ها  

#1 فرزانه علیخانی 1392-11-30 11:32
ممنون از حمایت شما....
نقل قول کردن
#2 مصطفی 1392-11-30 20:11
انشاء الله کارتان در شورای شهر هم مثل گزارش تان کامل و مفید باشد
نقل قول کردن
#3 فاطی 1392-11-30 21:07
;-) بسیار زیباست . درود بر شیر مرد لر ;-)
نقل قول کردن
#4 رضا 1392-12-01 19:02
اقای اشتیانی انتظار هم میرفت که چنین حرکت زیبایی از شما که مرد هنر و متعصبی هستیت به قومیت لر وفادار باشید .تشکر از شما
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا