یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان لرستان یکی از معدود استان‌هایی است که به‌واسطه قرار گرفتن در سلسله جبال زاگرس از آب و هوایی متنوع برخوردار است. در بیشتر اوقات فصول سال اختلاف دما در این استان بین شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین قسمت آن (شهرستان دلفان و شهرستان پل‌دختر) به ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. تنوع آب و هوایی در این استان به خاطر وجود منابع آبی و گونه‌های گیاهی و بخصوص وجود گونه گیاهی بلوط در استان است.
قتل یک تالاب در سکوت محیط زیست/۳۰ هزار مترمکعب خاکریزی در یک روزبه‌طور اخص می‌توان وجود تالاب‌ها را در تغییر و تعدیل آب‌وهوا بسیار مؤثر دانست. تالاب‌ها از ارزشمندترین زیستگاه‌های طبیعی هستند که علاوه بر تعدیل آب‌وهوا، در تغذیه آب خوان‌ها، ترسیب آلودگی‌ها، توسعه گردشگری و معیشت جوامع محلی نقش بسزایی دارند.
یکی از این تالاب‌ها در استان لرستان تالاب گری بلمک است که در شهرستان پل‌دختر واقع گردیده است و وسعت آن شش‌صد هکتار می‌باشد.
 این تالاب در حاشیه جاده قدیم خرم‌آباد و اندیمشک واقع شده بود که در فصول بارش و پرباران به علت بالا آمدن آب بخشی از جاده را به زیرِ آب می‌بُرد که مشکلاتی در رفت و آمد ایجاد می‌کرد.
ستاد بحران استان به‌منظور رفع این مشکل مبادرت به ایجاد زهکش در تالاب نمود و بخشی از دیواره تالاب را به خاطر خروج آب در پایین‌دست تخریب کرد که متأسفانه این اقدام غیر کارشناسی باعث خشک شدن تالاب گردید.
 با توجه به کاربری تالاب‌ها و جذب گردشگران و تغییر آب‌وهوا و بسیاری دیگر از مزیت‌های یاد شده از مدیریت استان، محیط زیست استان که مسئول مستقیم تالاب‌ها است و دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند لازم است که با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر اجرایی لازم نسبت به احیاء مجدد این تالاب اقدام نمایند.
در همین راستا از آحاد مردم استان و کلیه دلسوزان به‌ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد که نسبت به مسائل زیست‌محیطی دغدغه مند می‌باشند دعوت می‌شود تلاش‌ها و حساسیت خود را نسبت به این امر خطیر بکار گیرند.

عابد بابک بهاروند/ دکترای محیط زیست

دیدگاه‌ها  

#1 مهردادرحمانی 1399-08-24 14:30
بندباصحبتهای دکترکاملاموافقم امیدوارم مسئولین استان اقدامی بکنن
نقل قول کردن
#2 امیر رضاپناه 1399-08-24 17:12
با سلام و تشکر از جناب آقای دکتر عابد بهاروند بابت انعکاس موضوع احیاء تالاب گری بلمک، بدینوسیله اینجانب آمادگی خود را برای هر گونه تلاش و پیگیری در این خصوص اعلام می دارم.
نقل قول کردن
#3 علی رضا 1399-08-24 21:19
امیدوارم این تالاب زیبا دوباره احیاء شود
نقل قول کردن
#4 فرزاد 1399-08-25 07:40
سلسله جبال نه ، رشته کوه...
نقل قول کردن
#5 صادق علی پناهی 1399-09-03 11:19
تشکر سپاس از جناب آقای دکتربابک بهاروند که دلسوزانه مشکلات زادگاه و استان لرستان رابه گوش مسءولین میرسانندوتلاش میکنند لرستان قطب گردشگری کشور باشد ولی. متآسفانه مسءولین اصلآ در فکر نیستند.چون بومی وتوانمندنیستندب اتشکرازتلاس و پیگیری جناب آقای بهاروند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا