یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 فضای سبز شهرمان  در برخی مناطق رو به نابودی است و به فضای زرد تبدیل شده است. شهروندان نیز از این موضوع گلایه دارند و هر روز با ارسال تصاویر مأیوس‌کننده از وضعیت پارک‌ها خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.
علاوه بر کمبود فضای سبز و از بین رفتن چمن‌های بلوارها و پارک‌ها، تغییر کاربری برخی پارک‌های محله‌ای به زمین مسکونی و خشک شدن درختان برخی از فضاهای سبز سطح شهر موجب شده بیش از پیش با نرم استاندارد سرانه فضای سبز در کشور فاصله بگیریم. این در حالی است که سرانه فضای سبز اجتماعی در شهری با خاک حاصلخیز و بارندگی‌های مناسب و روان آب‌های فراوان به ازای هر نفر 4 مترمربع است و برای رسیدن به نرم کشوری باید به ازای هر نفر 6 مترمربع اضافه شود.
فراموش نکنیم که فضای سبز بخش زنده و پویای شهر است که نقش بسزایی در حفظ شادابی محیط شهری و نشاط شهروندان دارد، لذا حفظ و توسعه فضای سبز و درختکاری باید یکی از برنامه‌های اولویت‌دار شهرداری باشد که به نظر می‌رسد .
 
هیچ پیمانکار قوی با شهرداری کار نمی‌کند
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداري خرم‌آباد در این باره به " یافته" می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه تغییر کاربری فضای سبز در سطح شهر اتفاق نیفتاده است.
رسول جلالوند در خصوص دلیل زرد شدن چمن برخی پارک‌ها و بلوارهای سطح شهر اظهار می‌کند: مشکلات زیادی از جمله کمبود آب، خراب شدن موتورهای پمپاژ آب و مشکلات سیستم برق‌رسانی، کمبود نیروی انسانی موجب شد در برخی قسمت‌ها، چمن‌های بلوارها و پارک‌ها از بین بروند.
 
رسول جلالوند مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداري خرم‌آبادوی می‌افزاید: به دلیل مشکلات مالی موجود در شهرداری، هیچ پیمانکار قوی با این سازمان وارد کار نمی‌شود و ما ناچاریم با پیمانکاران غیرمتخصص و با بنیه مالی ضعیف، قرارداد ببندیم.
او ادامه می‌دهد: در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی موجود، پیمانکار نمی‌تواند حقوق کارگران را به‌موقع پرداخت کند و این افراد هم، بعد از چند ماه کار بدون حقوق از ادامه کار سرباز می‌زنند.
او اظهار می‌کند: هر منطقه را به سه ناحیه تقسیم شده است، سه ناحیه منطقه 1 را به یک پیمانکار سپرده‌ایم که تا حدودی از کارش راضی هستیم.
او می‌افزاید: اما سه ناحیه منطقه 2 و یک ناحیه از منطقه 3 را به یک پیمانکار داده‌ایم که عملکردش بسیار ضعیف است.
وی می‌گوید: این فرد فقط توانایی مدیریت فضای سبز در یک ناحیه را دارد اما ما به‌ناچار چهار ناحیه را به او سپرده‌ایم.
جلالوند می‌گوید: وقتی هیچ پیمانکاری پای‌کار نمی‌آید و دوست ندارد که با شهرداری کار کند ما هم مجبوریم با پیمانکارانی با سطح کاری پایین و غیرحرفه‌ای و بنیه مالی ضعیف وارد قرارداد شویم.
 


مشکل زیرساختی داریم
جلالوند می‌گوید: به دلیل مشکلات زیرساختی، کافی است چمن‌ها دو روز آب نخورند بلافاصله تغییر رنگ می‌دهند.
او می‌گوید: باید چمن را در خاک رس کاشت تا چنانچه چند روزی به هر دلیلی بی‌آب ماندند تغییر رنگ ندهند و از بین نروند اما متأسفانه چمن‌های فضای سبز شهری ما ریشه در شن دارند به همین دلیل با کوچک‌ترین تأخیر در آبیاری دچار مشکل می‌شوند.
او معتقد است که تغییر خاک پایه چمن‌ها کاری بسیار هزینه‌بر است و امکان این جابه‌جایی لااقل برای شهرداری خرم‌آباد وجود ندارد.
وی می‌گوید: ترمیم و واکاوی فضای سبز شهری را به پیمانکار سپرده‌ایم و قرار است با نظر کارشناسان مربوطه، اصلاح فضای سبز صورت گیرد.
 



چمن‌ها زبر و خشن شده‌اند
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: بهترین بذر چمن، اسپرت هلند است که از چهار تخم تشکیل شده است. وی می‌افزاید: بذر اسپرت هلندی شامل یک بذر از چمن مقاوم به سایه، یک بذر از چمن مقاوم به پاخوری و دو نوع بذر هم برای تأمین ظرافت و زیبایی چمن است.
او می‌گوید: در حال حاضر در چمن‌های فضای سبز شهری خرم‌آباد دو نوع بذری که ظرافت و زیبای چمن را تأمین می‌کند از بین رفته‌اند به همین دلیل چمن‌ها قدری زبر و خشن شده‌اند.
 جلالوند اظهار می‌کند: اصلاح این مشکل هم بسیار هزینه‌بر است و در دستور کار قرار دارد.
 
مشکل پارک کاسیت
او می‌گوید: خاک زیرساخت‌های خیابان 60 متری، بستر مناسبی برای کاشت چمن نیست و با کوچک‌ترین تنش، فضای سبز این ناحیه دچار آسیب می‌شود.
این مقام مسئول اظهار می‌کند: در نظر داریم در سال جاری 40 تا 50 درصد از زیرساخت‌های این پارک را اصلاح کنیم.
 
حتی‌المقدور سم‌پاشی نمی‌کنیم
جلالوند می‌گوید: تا جایی که ممکن است از سم‌پاشی در فضاهای سبز اجتناب می‌کنیم مگر این که با آفاتی چون شته، سوسک‌های چوب‌خوار و... مواجه شویم.
او اظهار می‌کند: دستور سم‌پاشی سالی یک تا دو بار صادر می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز خرم‌آباد از گل‌کاری بلوارهای خاکی و اصلاح چمن‌ها تا اوایل اسفندماه خبر می‌دهد و می‌گوید: ما برای حل این مشکل به دنبال مدیریت روان آب‌های سطح شهر و اصلاح زیرساخت‌ها هستیم. وی ادامه می‌دهد: تا پایان سال هم بر فضای سبز شهر افزوده می‌شود و هم مشکلات زیرساختی تا حدی اصلاح می‌شوند.
 


بی‌شک بر اساس قانون کاشت، حفاظت و آبیاری درختان و فضاهای سبز معابر، میادین، بزرگراه و بوستان‌های عمومی واقع در داخل محدوده شهرها از وظایف شهرداری است.
به‌جاست که شهرداری خرم‌آباد برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی، به فکر درآمدزایی و حل مشکلات اقتصادی این سازمان باشد تا به خاطر مشکلات مالی ناچار نشود که سرمایه‌های شهرمان را در اختیار افراد غیرمتخصص قرار دهد.
در کنار به کار گمردن پیمانکاران متخصص، عواملی چون توسعه فرهنگ شهروندی، فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر مناسب در راستای نگهداری از محوطه فضای سبز، تعیین مجازات برای مخربان فضای سبزی شهری، کاشت منظم نهال متناسب با شرایط جوی استان، غرس درختان، غنی‌سازی خاک بوستان‌ها، انتخاب گل و گیاهانی که با آب‌وهوای شهر منطبق باشد، بروز آوری شناسنامه درختان شهر، شناسایی بیماری و آفت درختان و چمن‌ها و درمان آن‌ها، حفظ باغات قدیمی و تکمیلی بوستان‌های نیمه‌کاره شهر، "مشروط کردن صدور جواز ساختمان و ارائه پایان کار، ساختمان منازل، ادارات، مدارس و…به لزوم رعایت و اجرای درصدی تعیین شده برای فضای سبز"، احیای چشمه‌ها، قنوات، چاه‌های شهر و استفاده از آب گلال، توزیع و توسعه مناسب فضای سبز در سطح شهر و ده‌ها کار دیگر می‌تواند اوضاع نابسامان فضای سبز شهری را سامان دهد.
 
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

وجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 


دیدگاه‌ها  

#1 ناشناس 1399-08-01 10:36
دورود برشماو ممنون بابت این مطلب تون.
از اینکه شهر و استان ما به خاطر بی کفایتی برخی دچار بیکاری و مشکلات خاص شده شکی نیست،
اما جدا از بحث بیکاری و مشکلات اقتصادی مردم،

واقعا وقتی توی شهر قدم می زنی حس بی روح بودن از در و دیوار می باره
هرشهری با فضای سبز و مبلمان شهری و ظواهرش به چشم میاد و همین ها باعث شادابی مردم هرچند کم میشه

لطفا دوستان متولی همه چی رو ارتباط به بودجه های سنگین ندید!
میشه با هزینه های کم هم شهر رو تا می تونیم زیبا کنیم

کسی منکر تلاش های متولیان نمیشه اما انصافا خیلی کمه این تلاش ها و شهر واقعا بی روح شده..
نقل قول کردن
#2 دیار او برده 1399-08-01 11:32
درامد شهرداری از جرایم ماده صد فقط در یک منطقه در یکماه بالغ بر ده ملیارد شده است. متاسفانه استخدام های بی ضابطه قرار گرفتن افراد امتحان شده بی کیفیت باعث شده تمام درامد شهرداری فقط مختص به حقوق های بالای این افراد ناکارمد شود . در هر منطقه حدقل 500 نفر کارمند وجود دارد به طوری که صندلی برای نشستن همه وجود ندارد.طبیعی است وقتی شهرداری تمام درامدش را فقط برای خودش خرج کرده و هیچ پرداختی به پیمانکار ندارد هیچ پیمانکاری حاضر به همکاری نیست.
نقل قول کردن
#3 ع 1399-08-01 11:44
تنها راه نجات فضای سبز حذف پیمانکار است و اینکه خود شهرداری و سازمان فضای سبز، کلیه امور فضای سبز شهر را مانند گذشته بدست بگیرند
نقل قول کردن
#4 ع 1399-08-01 11:46
مهندس جلالوند از نیروهای پاک ، فعال و متخصص شهرداری و فصضای سبز می باشد.
نقل قول کردن
#5 تنها 1399-08-01 12:11
جناب قاسمی به خدا که باور کنید خودم گله گوسفند تو پارک ورودی شهر از سمت کمالوند چندین بار دیدم
یه تدبیری بیندیشید که دیگه گله گوسفند اونجا نره
به دو دلیل
اول اینکه فضای سبز کاملا آسیب میبینه
دوم اینکه آبروی یه شهر جلوی غریبه ها به خاطر یه آدم بی عقل میره
آقا جریمه کنید اینا رو
شماره تماس بذارید که شهروندها به محض دیدن اطلاع رسانی کنند
در ضمن دسشویی عمومی هم تو ورودی ها و خروجی های شهر و پارک ها بذارید.
تو قرن ۲۱ ما داریم تذکرات دو قرن پیش تر رو میدیم
یعنی مدیران ما اینقد عقب هستن ؟
نقل قول کردن
#6 سروش 1399-08-01 13:04
شهردار محترم یک روزبعنوان اضافه کارسری به سطح شهر بزنند پارک شهر خرم آباد تبدیل به ویرانه شده مگر چقدر هزینه براست که آبنماهایش لجن زدایی شود هرثانیه چن مترمکعب آب ازهمین پارک خارج میشود پارک گرداب سنگی همچنین میدان امام چراآبنمایش لجن زدایی نمی شود چراکم کاری خودشان را به حساب کمبود بودجه می گذارند چراحس مسولیت دروجود شهردارخرم آباد نیست چرا میدان شهدا گونی پهن کرده اند و تره بار می فروشند آیا مشکل بیکاری بابی نظمی حل می شود
نقل قول کردن
#7 #2 حسین 1399-08-01 13:57
ابیاری در هنگام ظهر در فصل گرما توسط کارگران ناشی.هدر دادن میلیون ها لیتر اب شرب.عدم کاشت درخت در پارکهای استان مخصوصا پارک کیو وپارک شاهپوری.وداخل هر چمن قدم به قدم شیر اب گذاشته اند.که شده کارواش مفت ورایگان.استفاده از باغبانان ماهر وکاری میتواندبه بهبود کار کمک کند.کاشت چمن مخصوص کشورهای پر اب است.
نقل قول کردن
#8 آریاوند 1399-08-01 14:26
پس اینهمه نیرو درشهرداری بابت چه مسایلی بکارگماشته اند؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا