یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فاصله‌ای که مردم بین خودشان و مسئولان احساس می‌کنند ریشه در قدرت دارد که در کل دنیا یک مقوله‌ی فرهنگی بشمار می‌رود. فاصله‌ای که در کشورهای جهان سوم و آسیایی به‌خصوص کشور ما بسیار زیاد است.
 تصاویر رئیس‌جمهور اتریش که برای خرید به مغازه رفته است را بارها در فضای مجازی دیده‌ایم یا حضور نخست‌وزیر انگلستان در مترو و در میان مردم؛ این در حالی است که معمولا مسئولان ما از یک فاصله دور و یک موضع بالا به پایین با مردم صحبت می‌‌کنند.
کرونا با تمام بدی‌هایش این خوبی را داشت که حالا برای یکی از معدود دفعات مسوولان احساس می‌کنند که برای حل مشکل و عبور از بحران به مردم نیاز دارند و ناچار می‌شوند بسیار خودمانی‌، دوستانه‌ و نزدیک‌تر با مردم صحبت کنند و تقاضا کنند که برای کاهش تلفات این بیماری و راهکارهای پیشگیری از آن، نیازمند کمک و یاری شما هستیم!
پخش زنده جلسه ستاد مقابله با کرونا استان لرستان که شامگاه شنبه 19 مهرماه از شبکه افلاک پخش شد و سایر رسانه‌های برخط نیز، همگام با مسئولان، بدون کم‌وکاست و با دقت بالا، مردم را نسبت به اوضاع وخیم کشور و استان حساس کردند، بهانه‌ای بود برای پرداخت به موضوع مهم نحوه‌ی ارتباط مستقیم مسئولان با مردم.
 بدون درنظرگرفتن مصوبات این ستاد که هرچند موضوع بحث ما نیست، اما یقیناً هدف حفظ سلامت مردم و عبور از این شرایط ناامیدی و رخوت جامعه است؛ اما بیان کمبودها و امکانات و همچنین اعتراف به ضعف‌های زیرساختی استان و همچنین ارائه آمار‌های نگران‌کننده کرونایی استان که روزبه‌روز در حال افزایش است، آن‌هم با زبان ساده و خودمانی با مردم، علی‌رغم عدم تجهیزات پزشکی کافی نسبت به میانگین کشوری، این نوید را می‌دهد که با تمام انتقادات و گله‌مندی که مردم نسبت به عملکرد دولت‌مردان دارند و مشکلاتی که با آن دست‌و پنجه نرم می‌کنند، حساسیت شرایط موجود را بیش از بیش درک کنند تا با رعایت بهتر شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی و مراقبت از هم نسبت به این موضوع جدی‌تر باشند.
 اگر چه شرایط حاکم بر جامعه بشری که تحت تأثیر انتشار کرونا ویروس به وجود آمده، خاطره تاریخی بسیار تلخی را ثبت می‌کند، ولی جنبه مثبتش این است که برای معدود دفعات، مسئولان استانی، عامه مردم را محرم دانستند؛ بدون واسطه و با زبان خود مردم، شرایط فوق حساس و بسیار خطرناک را تشریح کردند!
 این بار خبر از وعده و وعید نبود؛ چه کردیم، چه می‌کنیم و چه خواهیم کرد! چقدر خوب است که در سایر موارد هم مسئولان ما این روش ارتباطی را در پیش بگیرند؛ با استفاده از قدرت رسانه‌ها و قضاوت مردمی که دیگر نسبت به پیام‌های رسانه‌ای منفعل نیستند، با صداقت و شفاف‌سازی، باوجود همه‌ی کاستی‌ها، سرمایه‌های اجتماعی را در جریان امورات قرار دهند. در مقوله اقتصادی و فرهنگی هم می‌شود همچنین ارتباطی بین خودشان و مردم برقرار کنند و از توهم شعار و مصوبات کاغذی عبور کنند و مستقیم به مردم بگویند که اگر شما نباشید، ما هیچ نبوده، نیستیم و نخواهیم بود!

 
امین جعفری- کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه

پایگاه خبری یافته

کرونا و ارتباط مسئولان با مردم!


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 موسوی 1399-07-21 09:37
درود بر آقای جعفری
نکته جدیدی بود
اما متاسفانه اعتماد عمومی از این مدیران صلب شده. بعیده در مراحل بعد چنین شفاف حرف یزنند
نقل قول کردن
#2 نادی 1399-07-21 09:40
مردم و مسئولان باید نقطه مقابل دشمن که تمام ابزار رسانه ای و فضای مجازی خود را برای ضربه زدن به اعتماد بین مردم و مردم و مسئولین و مسئولان و مردم به خدمت گرفته و هدایت و برنامه ریزی می کند، حرکت کنند و تمام برنامه های خود را به سمت همگرایی، انسجام، پرهیز از تفرقه و نفی یکدیگر سوق دهند.. با این شرایط خود مدیران باید بیشتر حساس باشند
نقل قول کردن
#3 جعفر 1399-07-21 09:41
تجربه نشان داده است با اتکا بر نیروی عظیم مردمی در اداره کشور نتیجه مطلوبی حاصل شده و در مقابل تصمیم های مقطعی و بدون پشتوانه و حمایت مردم در اقتصاد و سیاست و فرهنگ، ناقص و ابتر مانده است.
نقل قول کردن
#4 nader 1399-07-21 13:40
سلام کلیت مطلب عالی است. همه باید تلاش کنیم تا با ایجاد ارتباط دوسویه و نزدیک میان مردم و مسئولین به اهدافمون برسیم
نقل قول کردن
#5 َشهروند 1399-07-21 13:44
از منظر اميرالمؤمنين عليه‌السلام اشاره مي‌شود كه اگر خدمتي براي مردم انجام مي‌گيرد و چيزي به آنان عطا مي‌شود بدون منت و خشونت باشد و اگر مسؤولي نمي‌تواند در چارچوب اختيارات خود، كاري براي مردم انجام بدهد، با روي خوش و در عين حال عذرخواهي از مردم، آنان را از عدم توانايي خود جهت برآورده نمودن خواسته‌هايشان آگاه نمايد، چرا كه رفتار خوش و مؤدبانه با مردم و اعتنا به آنان، ولو اينكه كاري براي آنان انجام نگيرد، رضايتمندي آنان را در پي دارد و اين رضايتمندي موجب تقويت حكومت و مسؤولين آن خواهد شد. اما در مقابل اگر مسؤولي، هم كاري براي مردم انجام ندهد و هم رفتارش طلبكارانه و همراه با خشونت و بداخلاقي اداري باشد به همان اندازه زمينه سست شدن اركان را مهيا مي‌كند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا