یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

درگیری‌ها بین آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ پس از حدود سه دهه دوباره شعله‌ور شده است؛ در این بین عده‌ای تلاش می کنند این درگیری را جنگ بین اسلام و مسیحیت جلوه دهند تا شاید پای ایران هم به این ماجرا باز شود.
تحت تاثیر القائات همین افراد و جریان ها، در برخی شهرهای کشور تعدادی با حضور در خیابان‌ها خواستار کمک ایران به آذربایجان شدند؛ ائمه جمعه چند شهر نیز دراین خصوص بیانیه دادند و یا در خطبه‌های نماز جمعه در حمایت از مردم جمهوری آذربایجان سخن گفتند.
درگیری اخیر نسبت به درگیری بین این دو کشور در سال 1370 قدری پیچیده‌تر شده است؛ در جنگ قبلی با حمایت روسیه از ارمنستان و دست برتر این کشور در مقابل جمهوری آذربایجان از نظر نیروی نظامی و تسلیحاتی، منطقه قره‌باغ به تصرف نیروهای ارمنی درآمد.
این بار با حمایت رژیم صهیونیستی و ترکیه از آذربایجان و گسیل نیروهای تکفیری به منطقه قفقاز، مناقشه قره‌باغ بغرنج‌تر شده و هرگونه موضع‌گیری نسنجیده در این خصوص باعث وخیم‌تر شدن اوضاع خواهد شد و چه‌بسا تبعات سیاسی و امنیتی برای کشورمان در پی داشته باشد.
همین ترکیه که برای مردم آذربایجان دایه مهربان‌تر از مادر شده بارها تبریز را با خاک یکسان کرده است؛ در زمان صفویه، ترکان عثمانی چندین بار این شهر را تصرف کردند و در اثنای همین اشغالگری‌ها هم وطنان آذری‌زبان را قتل عام می‌کردند.
در یکی از جنگ های بین شاه اسماعیل و عثمانی‌ها، ایرانی ها شکست می خورند و تبریز به دست ترک های عثمانی می‌افتد، در خلال این جنگ علاوه بر غارت شهر،«تاجلی» خانم همسر مورد علاقه شاه اسماعیل هم به اسارت ترک ها درمی‌آید و آن‌ها ناجوانمردانه او را به عقد یکی از سرداران خود درمی‌آورند.
شاه اسماعیل خیلی تلاش می کند همسرش را برگرداند که هر بار عثمانی‌ها جواب رد به او می‌دهند، آخرین بار شاه ایران نماینده خود را به دربار عثمانی می‌فرستد تا در این خصوص با مقامات ترک رایزنی کند؛ وقتی ایلچی به ایران برمی‌گردد که چند ماه از فوت شاه رنجور و دل‌نگران ایران گذشته است!
حالا اردوغان و غاصبان قدس شریف، دوست دار مردم شیعه و مسلمان آذربایجان شده بر طبل جنگ در قفقاز می‌کوبند؛ هدف اسرائیل و ترک ها در این ماجرا، فرسایشی کردن مناقشه به منظور فروش سلاح بیشتر به جمهوری آذربایجان و گسیل تکفیری‌ها به قفقاز برای نا امن کردن مرزهای شمالی ایران است؛ البته برخی ناظران سیاسی براین باورند که صهیونیست، ترک ها و آمریکایی‌ها ممکن است برای منصرف کردن روسیه از جبهه سوریه، جبهه قفقاز را علیه این کشور فعال کنند.
بدین ترتیب مسئولان و افراد صاحب تریبون باید ضمن روشن کردن افکار عمومی به منظور کاهش تنش های اجتماعی و بازتاب درگیری قفقاز در داخل کشور، تمام تلاش خود را برای توقف درگیری‌ها بین طرفین به کار گیرند و از تبدیل این درگیری به یک جنگ ایدئولوژیک و مذهبی جلوگیری کنند، همان کاری که دشمنان درصدد القای آن هستند.
دیگر این که ساکنان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در گذشته‌های نه‌چندان دور هم وطن ما بوده اند و نگاه ایران به مردم این دو کشور می‌بایست نگاه برادر بزرگ‌تر به برادرهای کوچک‌تر خود باشد.
رئیس جمهور چهارشنبه 16 مهر 1399 در جلسه هیئت دولت با اعلام این که «برای ما قابل قبول نیست یک عده‌ای، تروریست ها را از سوریه و جاهای دیگر بیاورند و آن‌ها را در نزدیکی مناطق مرزی ما مستقر کنند، گفت: ملاحظات امنیتی جمهوری اسلامی با صراحت به مسئولان دو کشور همسایه گفته شده است.
حجت‌الاسلام روحانی افزود: خیلی باید حواسمان جمع باشد که این جنگ به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود...امیدواریم با تلاش هایی که در حال انجام است از طریق صلح‌آمیز مردم منطقه به حقشان برسند و ثبات را به این منطقه حساس برگردانیم.«(ایرنا)
دکتر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل هم در مصاحبه با روزنامه کیهان گفته:"مناطق اشغالی آذربایجان باید تخلیه شود و راه‌حل مناقشه قره‌باغ نظامی نیست."
از سوی دیگر اردوغان و صهیونیست‌ها بر آتش جنگ قفقاز می‌دمند؛ به گزارش پایگاه خبری پارس تودی رییس جمهور ترکیه در اظهاراتی جنگ طلبانه گفته:"مبارزه جمهوری آذربایجان در برابر ارمنستان تا آزادسازی کامل منطقه قره‌باغ باید ادامه یابد."
 تفکر اردوغان همان تفکر و عقیده داعشی هاست و هدف او نه کمک به مردم آذربایجان که کشورگشایی و احیای امپراتوری عثمانی است؛ عثمانی‌ها در طول تاریخ چند صد ساله خود هر موقع احساس می‌کردند حکومت ایران ضعیف شده، بخشی از خاک کشورمان را اشغال می‌کردند؛ نظام فعلی ترکیه و شخص اردوغان هم میراث دار عثمانی‌ها با همان ایده و آرمان است.
حدود یک سال قبل از درگیری‌ها در سوریه، اردوغان به دمشق رفت و دیداری به‌اصطلاح صمیمی با بشار اسد داشت؛ ولی به محض آغاز درگیری‌ها در سوریه به حمایت از تکفیری‌ها پرداخت؛ اردوغان وقتی دید برنامه هایش از طریق تروریست های اجاره ای پیش نمی رود مستقیم وارد بحران سوریه شد و خسارات زیادی به مردم این کشور وارد کرد.
گفته می‌شود بخش زیادی از تجهیزات واحدهای تولیدی سوریه توسط ترک ها به سرقت رفته و به ترکیه منتقل شده است؛ هم وطنان آذری به‌ویژه افرادی که در ورزشگاه‌ها پرچم ترکیه را روی دست می گیرند و نام جعلی خلیج "ع ر ب ی" را فریاد می زنند، بهتر است این قضایا را بدانند و بیش از پیش هشیار باشند.
دیگر این که با وجود شیعه و مسلمان بودن مردم آذربایجان، حکومت این کشور لائیک است وهم اکنون تعداد زیادی از رهبران دینی این جمهوری در زندان هستند؛ در حالی که از چند دهه گذشته تاکنون مسئولان آذربایجان فضا را برای فعالیت صهیونیست‌ها و گروه های تکفیری مهیا کرده اند و آن‌ها آزادانه اهداف خود را در این کشور دنبال می‌کنند.
تحت تاثیر تبلیغات صهیونیست‌ها و جریانات ضد ایرانی در آذربایجان، برخی از مردم این کشور فکر می‌کنند ایران حامی ارمنستان است در صورتی که در درگیری قبلی، جمهوری اسلامی هم از نظر نیروی انسانی و هم از لحاظ تجهیزات و لجستیک کمک زیادی به آذربایجان کرد.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره سال 1391 در مصاحبه با شبکه بین‌المللی سحر در اردبیل گفته بود:«شخصاً دستور داده بودم تا وضعیت منطقه قره‌باغ مشخص شود و ارتش جمهوری آذربایجان با تجهیزات نظامی مناسب تجهیز شده و آموزش‌های لازم نیز برگزار شود.
فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: تعداد زیادی ایرانی در جنگ قره باغ شرکت کردند که علاوه بر زخمی‌ها که به کشور منتقل شدند، تعداد زیادی از شهدای ایرانی جنگ قره باغ نیز در باکو و جمهوری آذربایجان مدفون هستند.«
یکی از بستگان که در بحبوحه درگیری نخست در منطقه قره‌باغ به منطقه مرزی کشورمان رفته بود، به نگارنده گفت که بیشتر سوخت موردنیاز ادوات زرهی ارتش آذربایجان از سوی کشورمان تامین می‌شد و اذعان کرد بارها شاهد سوخت‌گیری تانک های آذربایجان در نزدیکی مرز ایران بوده است.
با این حال منطقه قره‌باغ جزء خاک جمهوری آذربایجان است و شورای امنیت بارها با صدور قطعنامه‌های مختلف خواستار عقب‌نشینی ارمنستان از این منطقه و اراضی تحت اشغال این کشور شده است؛ اما تاکنون این کشور به خواسته جامعه جهانی تن نداده است.
به نظرمی رسد مسئولان جمهوری اسلامی می‌بایست با موضع‌گیری‌های سنجیده ضمن ترغیب ارمنی‌ها به عقب‌نشینی از اراضی اشغالی و دعوت طرف‌های منازعه به آرامش و توقف جنگ، از القای این موضوع که درگیری قفقاز جنگ بین مسلمانان با مسیحیان است، جلوگیری کنند.

مصطفی رباطی

نگاه ایدئولوژیک به درگیری "قره‌باغ" با منافع ملی ما در تعارض است


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 ابراهیم 1399-07-19 10:43
بسیار ممنون تحلیل بسیار خوبی بود. و این نکته را هم باید اضافه کرد که یکی از اهداف اسرائیل ذر حمایت از آذربایجان اینه که در این منطقه پایگاه بزنه یعنی در نقاط شمالی ایران پایگاه نظامی داشته باشه ... با تشکر
نقل قول کردن
#2 اکبر-ظ 1399-07-19 12:57
مقاله بسیار جالبی نوشتید.در زمان کنونی هر کشوری برای منافع خود و ملتش تلاش میکند متاسفانه نگاه ایدئولوژیک در کشور ما باعث از بین رفتن منافع ملت شده .در موقعیت کنونی همین اذربایجان شیعه طرفدار سرسخت ترکیه شده و کمک های سخاوتمندانه ایران را فراموش کرده .کسانی که پرچم ترکیه را در ورزشگاهها در دست میگیرند مشتی خودفروخته اند که اگر تاریخ را به درستی مطالعه کنند متوجه میشوند همین ترکیه{عثمانی} در مقطعی از تاریخ با حمله به تبریز ضمن اینکه 12 هزار نفر را از دم تیغ گذراندند بلکه به مقدار بیشتری از این تعداد به زنها تجاوز کردند که چه بسا پدر بزرگها و مادر بزرگهای همین ها که پرچم ترکیه را در دست میگیرند از همان قربانیان ان زمان باشند.متاسفانه ضعف اقتصادی کشور ما باعث سو استفاده کشورهای همسایه شده.
نقل قول کردن
#3 امیر هوشنگ 1399-07-19 19:22
منطقه به اصطلاح قره باغ تماما ارمنی نشین است چطور شما و آقای ولایتی می گویید به آذربایجان تعلق دارد تناقض در گفتار شما کاملا مشخص است سیاست ایران در این مواقع منفعلانه است و معلوم نیست چکار می کند ما به اندازه اردغان شهامت نداریم مواضع خود را قاطعانه اعلام کنیم کسانی که از آذربایجان ما بعنوان سرزمین جنوبی خود یاد می کنند نباید در قره باغ مستقر شوند عراق هم اکثریت شیعه بودند ولی همه در رکاب صدام بعثی بودند و دست به جنایت علیه ایرانیان زدند ولی الان چه شد آن همه خسارت جنگ چه شد تازه برعکس شده و ما کلی کمک بلاعوض به عراق می کنیم و کسی هم به فکر غرامت جنگ نیست چونکه ایران ضعیف شده است و معلوم نیست دنبال چه منافع ای این سر در گم است
نقل قول کردن
#4 Armin 1399-07-19 22:50
آن چه عیان است چه حاجت به بیان است!
به قول پاشینیان چه درست خطاب به مقامات اروپایی گفت اگر مقابل زیاده خواهی جمهوری آذربایجان و ترکیه ایستادگی نکنید باید در وین از خود دفاع کنید! اردوغان در پی احیای امپراتوری عثمانی است و در این راه از کشتن ایرانی و ارمنی و کردستانی ها و روس ها هیچ ابایی نداره! اگر فیلم های قتل عام ارامنه رو در youtube تماشا کنید تا چند روز در بهت و حیرت فرو میرید :cry: اوج شوونیسم در جهان نهضت پان ترکیسم هست! امیدوارم روسیه و اروپا برای یکبار قاطعانه و محکم این ترکیه رو ادب کنن
نقل قول کردن
#5 Armin 1399-07-20 16:07
به نقل از امیر هوشنگ:
منطقه به اصطلاح قره باغ تماما ارمنی نشین است چطور شما و آقای ولایتی می گویید به آذربایجان تعلق دارد تناقض در گفتار شما کاملا مشخص است سیاست ایران در این مواقع منفعلانه است و معلوم نیست چکار می کند ما به اندازه اردغان شهامت نداریم مواضع خود را قاطعانه اعلام کنیم کسانی که از آذربایجان ما بعنوان سرزمین جنوبی خود یاد می کنند نباید در قره باغ مستقر شوند عراق هم اکثریت شیعه بودند ولی همه در رکاب صدام بعثی بودند و دست به جنایت علیه ایرانیان زدند ولی الان چه شد آن همه خسارت جنگ چه شد تازه برعکس شده و ما کلی کمک بلاعوض به عراق می کنیم و کسی هم به فکر غرامت جنگ نیست چونکه ایران ضعیف شده است و معلوم نیست دنبال چه منافع ای این سر در گم است

قره باغ متاسفانه مال آذربایجان هست در زمان شوروی روس ها ارامنه رو در قره باغ ساکن کردن و الان در اثر ضعف سیاست خارجی روسیه جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه و رژیم صهیونسیتی به جد دنبال الحاق قره باغ هست! در ثانی فراموش نکن ترک ها در بدنه ی کشور قدرت و لابی بالایی دارن و ولایتی هم جرات حمایت از ارمنستان نداره!
نقل قول کردن
#6 Armin 1399-07-20 16:16
به نقل از اکبر-ظ:
مقاله بسیار جالبی نوشتید.در زمان کنونی هر کشوری برای منافع خود و ملتش تلاش میکند متاسفانه نگاه ایدئولوژیک در کشور ما باعث از بین رفتن منافع ملت شده .در موقعیت کنونی همین اذربایجان شیعه طرفدار سرسخت ترکیه شده و کمک های سخاوتمندانه ایران را فراموش کرده .کسانی که پرچم ترکیه را در ورزشگاهها در دست میگیرند مشتی خودفروخته اند که اگر تاریخ را به درستی مطالعه کنند متوجه میشوند همین ترکیه{عثمانی} در مقطعی از تاریخ با حمله به تبریز ضمن اینکه 12 هزار نفر را از دم تیغ گذراندند بلکه به مقدار بیشتری از این تعداد به زنها تجاوز کردند که چه بسا پدر بزرگها و مادر بزرگهای همین ها که پرچم ترکیه را در دست میگیرند از همان قربانیان ان زمان باشند.متاسفانه ضعف اقتصادی کشور ما باعث سو استفاده کشورهای همسایه شده.

باور کنید تحریم های ایران اگر لغوبشه طی چندین سال با توجه به پتانسیل و نیروی انسانی نخبه ای که داریم اقتصادمون شکوفامیشه، ترکیه سال هاست از تحریم ایران بیشترین سود اقتصادی می کنه،امیدوارم بایدن رای بیاره چون هم تحریم های ایران لغو میشه هم بایدن مخالف سرسخت اردوغان هست
نقل قول کردن
#7 اکبر-ظ 1399-07-21 07:17
به نقل از Armin:
[quote name="اکبر-ظ"]مقاله بسیار جالبی نوشتید.در زمان کنونی هر کشوری برای منافع خود و ملتش تلاش میکند متاسفانه نگاه ایدئولوژیک در کشور ما باعث از بین رفتن منافع ملت شده .در موقعیت کنونی همین اذربایجان شیعه طرفدار سرسخت ترکیه شده و کمک های سخاوتمندانه ایران را فراموش کرده .کسانی که پرچم ترکیه را در ورزشگاهها در دست میگیرند مشتی خودفروخته اند که اگر تاریخ را به درستی مطالعه کنند متوجه میشوند همین ترکیه{عثمانی} در مقطعی از تاریخ با حمله به تبریز ضمن اینکه 12 هزار نفر را از دم تیغ گذراندند بلکه به مقدار بیشتری از این تعداد به زنها تجاوز کردند که چه بسا پدر بزرگها و مادر بزرگهای همین ها که پرچم ترکیه را در دست میگیرند از همان قربانیان ان زمان باشند.متاسفانه ضعف اقتصادی کشور ما باعث سو استفاده کشورهای همسایه شده.

باور کنید تحریم های ایران اگر لغوبشه طی چندین سال با توجه به پتانسیل

اگه تحریمها هم لغو بشن با این همه اقازاده مفت خور و دزد و سیاستهای کشور در خصوص هزینه کردن برای کشورهای خارجی بازم اقتصاد ما شکوفا نمیشه.
نقل قول کردن
#8 کشوری 1399-07-22 07:29
منطقه قره باغ 90 % ساکنانش ارمنی هستند شرق ترکیه هم ارمنی بودند که سال 1915 توسط ترکهای عثمانی قتل‌عام شدند و الانم رفتند تروریست های تکفیری سوریه را آوردند و مرز ایران را ناامن کردند
نقل قول کردن
#9 چگنی 1399-07-22 07:32
جمهوری آذربایجان گویا در کتابهای درسی اش استانهای شمالغربی ایران را هم جزء کشور خیالی آذربایجان نوشته است و بنظرم یک تهدید برای تمامیت ارضی ایران بحساب می آید
نقل قول کردن
#10 اسکینی 1399-07-22 07:33
به نقل از امیر هوشنگ:
منطقه به اصطلاح قره باغ تماما ارمنی نشین است چطور شما و آقای ولایتی می گویید به آذربایجان تعلق دارد تناقض در گفتار شما کاملا مشخص است سیاست ایران در این مواقع منفعلانه است و معلوم نیست چکار می کند ما به اندازه اردغان شهامت نداریم مواضع خود را قاطعانه اعلام کنیم کسانی که از آذربایجان ما بعنوان سرزمین جنوبی خود یاد می کنند نباید در قره باغ مستقر شوند عراق هم اکثریت شیعه بودند ولی همه در رکاب صدام بعثی بودند و دست به جنایت علیه ایرانیان زدند ولی الان چه شد آن همه خسارت جنگ چه شد تازه برعکس شده و ما کلی کمک بلاعوض به عراق می کنیم و کسی هم به فکر غرامت جنگ نیست چونکه ایران ضعیف شده است و معلوم نیست دنبال چه منافع ای این سر در گم است
بله قره باغ نود درصد ارمنی هستند
نقل قول کردن
#11 سیروس بازگیر 1399-07-22 07:36
به نقل از Armin:
آن چه عیان است چه حاجت به بیان است!
به قول پاشینیان چه درست خطاب به مقامات اروپایی گفت اگر مقابل زیاده خواهی جمهوری آذربایجان و ترکیه ایستادگی نکنید باید در وین از خود دفاع کنید! اردوغان در پی احیای امپراتوری عثمانی است و در این راه از کشتن ایرانی و ارمنی و کردستانی ها و روس ها هیچ ابایی نداره! اگر فیلم های قتل عام ارامنه رو در youtube تماشا کنید تا چند روز در بهت و حیرت فرو میرید :cry: اوج شوونیسم در جهان نهضت پان ترکیسم هست! امیدوارم روسیه و اروپا برای یکبار قاطعانه و محکم این ترکیه رو ادب کنن
احسنت اردوغان دنبال احیای عثمانی است و با آوردن تروریست های تکفیری سوریه نشان داد ماهیت اصلی اش چیست و قصد دارند باقیمانده ارامنه را دوباره نسل‌کشی کنند تمامی اسناد و عکسها و فیلمهای نسل‌کشی ارامنه که در شرق ترکیه بودند و توسط عثمانی در سال 1915 قتل عام شدند بیش از 2 میلیون ارمنی را کشتند و الان میخواهند دوباره با آوردن تروریست ها منطقه خاورمیانه را مثل سوریه ناامن و نابود کنند
نقل قول کردن
#12 خادمی 1399-07-22 07:40
مردم جمهوری آذربایجان سالها تحت اداره روسیه بودند و در آخر اسمشان مثل روسها پسوند اُف دارند و درصدی هم روس هستند و اسراییل رابطه بسیار نزدیکی با آذربایجان دارد و حکومت آذربایجان لاییک است و بارها از عنوان جعلی خلیج عربی استفاده کرده و بارها به تحریک تجزیه‌طلبان پرداخته و متاسفانه مردم ما درک درستی از تحولات منطقه ندارند و احساسی تصمیم میگیرند
نقل قول کردن
#13 دانیال طولابی 1399-07-22 07:51
اصلا مردم جمهوری آذربایجان خود را روس معرفی میکنند و اسراییل دوست نزدیکشان است با آوردن تروریستهای سوریه بدنبال جنگ و ناامنی در ایران هستند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا