یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ما به ماهی‌هایی می‌مانیم که در اقیانوس مشکلات گم شده‌اند. وسعت و عمق این اقیانوس به قدری است که فقط نگاه‌ تیزبین معدودی از نخبگان می‌تواند همه یا بخشی از ابعاد آن را ببیند، باقی ماهی‌ها در هجوم امواج مسائل و مشکلات، به هر سو کشیده می‌شوند؛ بی‌آنکه بدانند راه نجات از چنین موقعیتی چه می‌تواند باشد.
واقعیت این است انباشت مشکلات کشور که خصلت هم‌افزا بودنشان باعث شده است سخت‌تر و پیچیده‌تر باشند، ارتباط و بستگی‌های چندوجهی مسائل با یکدیگر، آمیختگی مشکلات جامعه با حوزه‌ی فرهنگ و مقوله‌ی سبک زندگی و بسیاری دیگر از عوامل و شرایط، سبب می‌شود نتوانیم به آسانی برای هیچ کدام از مشکلاتی که با آن مواجهیم، راه‌حل پیشنهاد دهیم.
در چنین شرایطی افکار عمومی، تحت تأثیر نگاهِ به شدت سطحی رسانه‌ها، چنان حجمی از عوام‌زدگی را تقویت می‌کنند، که هرگونه تعمق و دورنگری را در نطفه خفه کرده و به گوشه انزوا می‌کشانند. صدا و سیما در مصاحبه‌هایش از مردم می‌خواهد انتظاراتشان را از مسئولان کشور بیان نمایند و آنان نیز مردمی بودن و پاک‌دستی و تلاش‌گر بودن را به عنوان انتظارات خود برمی‌شمرند. غافل از آنکه چنین صفاتی، حداقل‌های مسئولیت در سطح اول کشور هستند و علاوه بر این‌ها، احاطه علمی بر مسائل و اولویت‌های کشور است که می‌تواند راه‌گشا باشد.
مسئله این نیست که مسئولان کشور ما می‌خواهند یا نمی‌خواهند مشکلات جامعه را حل کنند؛ مسئله این است که این حجم از پیچیدگی در مسائل، از آستانه‌ی فهم و هوش بسیاری از مسئولان کشور فراتر است و همین عامل سبب شده است که بسیاری از آنان موضوعات عمده و چالش‌های بنیادین کشور را رها نموده و خود را به مسائل کوچکی که گمان می‌کنند توان حل آن‌ها را دارند مشغول نمایند.
برخلاف نظام سیاسی کشور، حوزه درمان برای این مشکل راه‌حلی دارد که می‌تواند بسیار موثر باشد. معمولاً در اورژانس بیمارستان‌ها واحدی به نام تریاژ وجود دارد که معاینه‌های اولیه را انجام داده و بیماران را از نظر فوریت نیاز به رسیدگی دسته‌بندی می‌کند. تریاژ واحدی است که خدمات ارائه شده را مدیریت می‌کند تا اولویت‌های درمانی در انبوه دردها و ناله‌ها گم نشوند و پزشکان و پرستاران به اشتباه به بخیه زخمی سطحی نپردازند در حالی که چند تحت آن‌طرف‌تر از آن‌ها کسی بر اثر خونریزی داخلی در آستانه‌ی مرگ است.
به نظر می‌رسد نظام مدیریتی کشور تریاژ ندارد و یا اگر هم داشته باشد در تراکم و تعدد نهادهای تصمیم‌گیر کاری از پیش نمی‌برد. اینکه بدانیم کدام یک از مشکلات کشور بنیادی‌تر است و روی بقیه مسائل تأثیر بیشتر دارد، اینکه فساد اداری مهم‌تر است یا مسئله نقدینگی، اینکه بدانیم محیط زیست اولویت اول کشور است یا دفاع، اینکه در سال موسوم به کرونا، نظام بهداشت و درمان کشور نیاز به رسیدگی فوری دارد یا به اتمام رساندن طرح‌های عمرانی کشور، اینکه اجاره خانه مشکل جدی‌تری است یا رومینا و بسیاری دیگر، سوالاتی است که اگر به درستی به آن‌ها پاسخ داده شود و انرژی و توان مسئولان و متخصصان را به خود جلب خواهد نمود. صد البته که همه این مسائل به صورت هم‌زمان نیاز به مدیریت و رسیدگی و برنامه‌ریزی دارند، اما آنچه مهم است احاطه کلی و عمیق نسبت به مسائل و تخصیص منابع و توان مدیریتی و مالی کشور برای حل مشکلاتی است که در اولویت هستند.
 
اسفند کرم‌الهی


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 منصوری 1399-06-10 08:42
نکات بسیار مهم و با مغزی بیان فرمودید - مثال گم شدن مردم در اقیانوس مشکلات-خصلت هم افزا بودن مشکلات-نگاه سطحی رسانه ها-حد اقل های مسئولان -و عدم اولویت بندی بر اثر عدم احاطه علمی مسئولان - اما این فرمایش شما در کش و قوسهای باند بازی های سیاسی در کشور هیچ موقع به سرانجام نمی رسد هر چند در موارد بسیار نادر و بصورت تصادفی مدیرانی اگاه به مسائل بخواهند کار بکنند که متاسفانه بر اثر جو سازی و .....همان نان به نرخ روز خور های چاپلوس سریع کله پا شده و به گوشه ای رانده میشوند
نقل قول کردن
#2 ابراهیم موسوی 1399-06-10 09:42
جناب کرم الهی، مشکلات را بدرستی بیان نمودید. راه حل اول از همه گوش کردن به صاحبان مملکت است که هیچکاره هستند، در انتخابات شرکت می‌کنند اما نتیجه بد تر از قبلی. به عده ای درانتخابات رای ندادند الان رئیس دو قوه مهم مملکت هستند ما انقلاب کردیم که باصطلاح معنویت پیدا کنیم و هزار فامیل از مصادر کاره و سود جوئی کنار بروند تا اینکه با انتخابات آزاد، قول داده شده، مردم نماینده خود را آزادانه انتخاب کنند. متاسفانه هزار فامیل قبلی کنار گذاشته شدند، حال پانصد فامیل جدید جای آنها را گرفتند و در واقع مملکت را ملک شخصی خود کردند. شوربختانه با اینکه همگی پیر شدند باز هم، حاضر نیستند مانند نخست وزیر ژاپن استعفا بدهند و جا را باز کنند برای دیگران و عده ای از آنها ابول مشاغل و ابول درآمد هستند. ضمنا مجلسی که قرار بود در راس قرار بگیرد هیچکاره است. مراکز تصمیم گیری، یکی و دو تا نیست، منتخبین مردم با قول هائیکه در انتخابات می‌دهند، هیچکدام انجام نمی‌شود. در،غ متاع سیاستمداران مملکت است و از همه مهمتر تا روابط خارجی مانند ۹۹% کشورهای دنیا، اصلاح نگردد، وضع از اینهم بد ترخواهد شد. متاسفم
نقل قول کردن
#3 علی 1399-06-10 11:30
سیاست شکوفا اقتصاد شکوفا رو درپی خواهد داشت
لازمه بهبود اوضاع اقتصادی بهبود اوضاع سیاسی
است.
اقتصاد متکی به نفت وصد البته صفر شدن
تولید وصادرات در بخش غیر نفتی نوید شرایطبسیار سختی را در ماه‌ها وسالها آینده می‌دهد.
نقل قول کردن
#4 ن.ل 1399-06-11 02:13
نویسنده عجب عکسی داره
نقل قول کردن
#5 سیدنادر صورتیان 1399-06-11 09:15
وقتی مجلس دانشمندی با دکترای ریاضی کاربردی وکاربلدهمچون پروفسور عادل اذر را از پست مهم دیوان محاسبات برمیدارند و فوق لیسانس دانشگاه فرمایشی ...... به نام بذر پاش را جایگزین میکنند باید فاتحه کار علمی را در این مجلس را خواند چطور انتظار دارید مسیر رشد وتوسعه روی ریل اصلی خود بیوفتد....
نقل قول کردن
#6 هومشهری 1399-06-11 12:10
به نقل از ابراهیم موسوی:
و از همه مهمتر تا روابط خارجی مانند ۹۹% کشورهای دنیا، اصلاح نگردد، وضع از اینهم بد ترخواهد شد. متاسفم

سیاست خارجی هیچ ربطی به وضع داخلی ما نداره. اگر صد تا برجام و توافق امضا کنی یک ارزن هم از مشکلات کم نمی شود .. وقتی شیر نفت باز می شود و بودجه ها سرازیر , حدر رفت و پرتی آن ها از بین که نمیرود ، فقط در انبوه درآمد نفتی رانت ها و اخلاس ها گم می شود . نه اینکه حل شود .!
اتفاقا وقتی شیر نفت بسته شده تازه دارن سوراخ در رو ها رو متوجه می شویم که کجاست... که هر دو جناح به مدت نیم قرنه که در اون دخیل هستن و مدام گردن هم می اندازند و همچنین مسئولین گردن مردم و مردم گردن مسئولین ...
هر گز فکر نکنید که خارجی ها می آیند و ما مانند ژاپن می شویم ..
بلکه روحیه تلاش و پشتکار و کار با وجدان است که ژاپن را ژاپن کرده است برادر نه توافق و برجام و غیره ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا