یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

متولد 1343 شهرستان لامرد استان فارس است، یکی از دوستان با گلایه و به‌عنوان مطالبه می‌گوید: چرا ما نباید وزیر لر داشته باشیم؟ پاسخ می‌دهد: من لر هستم و وزیر هم بوده‌ام.
استاد دور زدن تحریم‌هاست به همین دلیل پایگاه اطلاع‌رسانی العربیه از او به عنوان "سردار دور زدن تحریم‌ها" نام برده است؛ برای تحلیل گران و رسانه‌های بین‌المللی چهره‌ای نام‌آشناست، در سال 2012 در فهرست مردان قدرتمند خاورمیانه در رتبه 32 مجله فوربس قرار گرفت.
دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است، خودش می‌گوید تنها وزیر نفت بعد از انقلاب است که هم اسکله ساخته وهم در ساخت چند مرحله (فاز) پارس جنوبی و نیز در خودکفایی کشور در تولید بنزین و گازوئیل نقش داشته است.
دیگر این که نخستین و فعلاً تنها وزیر نفت جمهوری اسلامی است که هم‌زمان با تصدی وزارت نفت، ریاست نهاد تأثیرگذار، مهم و بین‌المللی اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) را نیز عهده‌دار بوده است.
به همراه چند نفر از هم استانی‌ها چند روز پیش دیدار و نشستی صمیمی با ایشان (رستم قاسمی) داشتیم؛ خون گرم، دوست‌داشتنی، لریاتی و اصیل است.
در بخش دفاعی، صنایع دریایی و صنعت موشکی هم صاحب‌نظر است و هم این‌که سال‌ها مسئولیت داشته و کار کرده است، علاوه بر این حوزه روابط بین‌الملل و دیپلماسی را نیز به‌خوبی می‌شناسد.




از دیدار چند سال پیش خود با رئیس‌جمهور کره جنوبی خاطره‌ای نقل کرد و گفت: «در زمان تصدی وزارت نفت، کره‌ای‌ها مدتی نفت ایران را نمی‌خریدند، در سفر به این کشور به دیدار رئیس‌جمهور وقت این کشور رفتم، به او گفتم کشور ما شده بازار اجناس کره‌ای و شما از این بازار هر ساله میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کنید، اگر نفت ما را نخرید ما هم در هیئت دولت کالاهای شما را قاچاق اعلام می‌کنیم و جلوی صادرات شما به ایران را می‌گیریم.«
رئیس اسبق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افزود:"رئیس‌جمهور کره جنوبی با شنیدن این موضوع جا خورد و یک هفته مهلت خواست تا قضیه را بررسی کند؛ بعد از چند هفته واردات نفت ایران را از سر گرفتند."
از سال‌های دفاع مقدس خاطراتی نقل و از سوابق مدیریتی‌اش در قرارگاه دریایی عملیاتی خاتم‌الانبیاء، نیروی دریایی سپاه، قرارگاه سازندگی نوح (ع)، قرارگاه مرکزی سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و تهران، شرکت مهندسی نیروی نفت، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، شرکت کشتی‌سازی خلیج‌فارس (ایزوایکو) و شورای عالی صنایع دریایی کشور به صورت مختصر مطالبی بیان کرد.
نکته جالب صحبت‌های آقای قاسمی جمله"ما می‌توانیم"بود؛ چندین بار در خلال صحبت‌هایش تأکید کرد که ما می‌توانیم و به توان و نبوغ جوان ایرانی باور داشت و می‌گفت: زمانی که شرکت‌های خارجی در پی تحریم‌های ظالمانه سازمان ملل و آمریکا از کشور رفتند و کارها را نیمه‌تمام رها کردند، جوانان کشورمان بهتر از آن‌ها کارها را به سرانجام رساندند.
وزیر نفت دولت دهم با اعلام این‌که با توان بالای متخصصان داخلی، تحریم‌ها نتوانست مانع اجرای طرح مهم و راهبردی پارس جنوبی شود، خط انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر (خط صلح)، خط انتقال گاز از اهواز به ایلام (خط ۶)، خط انتقال فرآورده‌های نفتی از آبادان به ری و چذابه به ری، فازهای 15 و 16 طرح عظیم پارس جنوبی و نیز طرح‌های انبارهای نفت در نکا، خارک و بسیاری از شهرهای کشور را ازجمله طرح‌های مهم و کلیدی برشمرد که در زمان مدیریت او و با همت جوانان این مرزوبوم اجرایی شده است.
سردار قاسمی طرح‌های مهم از جمله راه، سد، راه‌آهن، نوسازی سکوها و تأسیسات نفتی در جزایر سیری، خارک و احداث بنادر بزرگ خدماتی و نفتی در ماهشهر، خارک و ... را از دیگر طرح‌های مهمی ذکر کرد که با تلاش متخصصان ایرانی و در دوره مسئولیت وی و همکارانش به بهره‌برداری رسیده است.
در ادامه این دیدار که 3 شهریور 1399 در دفتر کار سردار قاسمی در تهران برگزار شد هر کدام از حاضران درباره مسائل و مشکلات استان از جمله اوضاع نابسامان لرستان از نظر شاخص فلاکت (بی‌کاری و تورم)، تضییع حق استان در خصوص حق آبه کشاورزی و نیز خصوصی‌سازی‌های بی‌ضابطه که باعث تعطیلی کارخانه‌ها و شرکت‌های مهم تولیدی و اشتغال‌زا در استان شد، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
صاحب این قلم هم در این جلسه در تائید صحبت‌های حاضران گفتم: مشکلات اقتصادی عدیده در این استان، آسیب‌های اجتماعی زیادی در دهه‌های اخیر در پی داشته و اگر رسیدگی نشود در آینده نه‌چندان دور تبعات سیاسی نیز در پی خواهد داشت.
سردار قاسمی که در خلال جلسه عنوان می‌کرد از اوضاع لرستان خبر دارد، در عین حال از شنیدن این سخنان خیلی متأثر شد؛ در یک جمله کوتاه و خودمانی گفتم:"یک زمانی ما سرباز بودیم، دانشجو بودیم افرادی از قومیت‌های دیگر مشتاق بودند با ما دوست بشوند تا یک رفیق لر داشته باشند، ولی حالا برخی جوان لرستانی در تهران و سایر نقاط کشور هویت خود را پنهان می‌کند و رویش نمی‌شود بگوید لر هستم!"
ادامه دادم:"اوضاع آن‌قدر اسفناک است که همین استان‌های مرکزی و کویری کشور که از منابع آبی و ذخایر زیرزمینی و سرزمینی لرستان و زاگرس بهره‌برداری می‌کنند، در صنایع خود کارگریِ ساده را برای جوان تحصیل‌کرده و بی‌کار لرستانی هم روا ندارند و لر نبودن را شرط استخدام قرار داده‌اند!"
رستم قاسمی که در 7 سال گذشته در سپاه قدس و در کنار سردار سلیمانی خدمت کرده به عرفان و سلوک حاج قاسم اشاره کرد و گفت: اگر کار برای رضای خدا باشد ماندگار می‌شود؛ همان‌طور که سردار دل‌ها ماندگار شد؛ به همین دلیل با وجود آن‌که وزیر بودم کار کردن در کنار این شهید بزرگوار را باافتخار پذیرفتم.
سردار قاسمی گریزی هم به وضعیت فعلی کشور زد و گفت: قبول داریم که کشور تحریم است؛ در زمان دولت دهم ما هم تحریم سازمان ملل متحد بودیم و هم تحریم آمریکا ولی الآن تنها تحریم آمریکا هستیم و تحریم‌های سازمان ملل برداشته‌شده، با این حال کارهای مهمی در دولت گذشته انجام شد.
او ادامه داد: "مسکن مهر را مسخره می‌کردند و قبول نداشتند؛ گفتند مسکن اجتماعی می‌سازیم، یک واحد مسکن اجتماعی هم نساختند و به مردم تحویل ندادند، اگر ساخته‌اند نشان بدهند."
مسائل زیادی در این دیدار حدود سه‌ساعته مطرح شد که بیان همه آن‌ها از حوصله این نوشتار خارج است ولی به‌عنوان یک فعال رسانه‌ای و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و با رصد اوضاع چند دهه اخیر استان و کشور به این نتیجه رسیده‌ام که برای برون‌رفت از وضع موجود، کشور نیازمند مدیران جهادی است؛ مدیران تکنوکرات و اتوکشیده در دولت‌های گذشته کارنامه قابل قبولی تاکنون نداشته‌اند؛ در هر جا موفقیتی حاصل‌شده، رد پای جوانان نخبه و وطن‌پرست و مدیران دلسوز و مردمی در آن هویداست.
یقه‌سفیدها در دهه‌های اخیر همواره با ترساندن مردم از این که اگر جناح رقیب روی کار بیاید خیابان‌ها دیوارکشی می‌شود و یا آزادی بیان محدود خواهد شد و از این دست مسائل و موضوعات، آحاد مردم را با خود همراه کردند و بر سر کشور همان آوردند که تاکنون آورده‌اند.
در لرستان، شاخِ طرح‌های دولت، کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد بود که هم چنان بعد از گذشت بیش از 6 سال در حد یک زمین خالی و تابلوی رنگ و رو رفته مانده است.
 
مصطفی رباطی


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.

دیدگاه‌ها  

#1 منصوری 1399-06-08 11:52
اجازه نفس کشیدن به نیروهای مرمی، و جهادی نمیدهند، برادر کجای کارید.
نقل قول کردن
#2 لر کاسیت 1399-06-08 11:58
چیزی که معلوم و مشخص است وضع لرستان بهتر نشد...
نقل قول کردن
#3 مهران 1399-06-08 13:14
ان شاالله اینچنین مصاحبه هایی با اهداف انتخاباتی نباشند تا مخاطب این برداشت رو نکند که با شعورش بازی شده.ممنون
نقل قول کردن
#4 فرهاد 1399-06-08 14:50
در زمان ان دولت چه اتفاقی افتاد
برادر غز خواب خرگوشی لیدار شو لرستان برای این دولت و آن دولت مرده
نقل قول کردن
#5 گلورانی 1399-06-08 16:43
دولت روحانی هیچکاری برای کاهش بیکاری لُرستان انجام نداد
نقل قول کردن
#6 چگنی 1399-06-08 16:51
والا بخدا قسم لُرها همیشه بی‌آلایش، جوانمرد و با گذشت بودند ولی از زمانیکه کارگرانی که اتفاقاً لُر نبودند و رفتند تهران و شهرهای بزرگ طبق خصیصه بدی که داشتند یا جنگ و دعوا کردند یا جذب گروههای خلاف شدند تا حدودی به اعتبار لُرها صدمه زدند و بی توجهی دولتها و بیکاری و عدم سرمایه‌گذاری هم به این دیدگاه آسیب زد
نقل قول کردن
#7 شهروند 1399-06-08 17:04
منظور ما از داشتن وزیر لر یعنی باعث بشوند چندین کارخانه پتروشیمی، فولاد، ذوب آهن و...در لرستان راه اندازی شود تا فقر فلاکت بار لرستان کاهش یابد چون که در چهل سال اخیر نه تنها صاحب کارخانه نشده ایم که کارخانه های قبلی نیز تعطیل شد
نقل قول کردن
#8 حسینی 1399-06-08 18:00
از یافته بعید است اینجوری حمایت از یک مقام که در پرونده زنجانی هم اسمش بود.
قرار نیست هر کسی رفت و دیداری با مقامی داست نمکگیر شود. پرونده دکل که فراموش نشده است.
نقل قول کردن
#9 حسینی 1399-06-08 18:01
آقای یافته این که بنویسی( مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.) مسولیت از شما سلب نمیشه. آخه چرا باید اینجور متنی منتشر شود
نقل قول کردن
#10 افلاکیان 1399-06-09 07:33
ما هرچه میکشیم از کسانی هستند که میگن لرند ولی به همسایه های لر تابعیت دارند...آنها غیر لورند.
نقل قول کردن
#11 محمدی 1399-06-09 16:12
والا نه دولت قبلی برای لرستان کاری کرد نه این دولت و متاسفانه اوضاع اقتصادی لرستان بدتر شد بهتر نشد خواهش میکنم مسئولان یک فکری بحال رنجور لرستان کنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا