یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در خبرها داشتیم در جلسه اخیر هیات دولت مبلغ ۶۴۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه که مبلغ قابل‌توجهی می‌باشد برای کنترل وضعیت اکوسیستم و اثرات منفی که خشک شدن دریاچه ارومیه می‌تواند به همراه داشته باشد اختصاص داده شده است.
 تخصیص این قبیل بودجه‌ها در ظاهر امر ضروری به نظر می‌رسد و البته ما نیز بخیل نیستیم ولی در مقابل می‌توان به اصل توازن منطقه‌ای در ردیف نمودن بودجه‌ها به نسبت مساوی در تمامی مناطق و استان‌های مختلف توجه داشت و شاهد تبعیض‌های مضاعف گونه نبود و در بسیاری از موارد شاهد هستیم که در جذب و یا اختصاص بودجه به موارد و مشکلاتی که در استان وجود داشته اگر حتی یک‌دهم بودجه‌ که به دریاچه ارومیه تعلق‌گرفته به استان داده می‌شد به‌راحتی بسیاری از مشکلات قابل‌حل و کنترل می‌بودند.
 ولی در هیچ‌گونه اعتبار و منابع مالی که بتواند درصدی از مشکلات و مصائب استان را تقلیل و یا حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت حل نماید شاهد این‌گونه اختصاص‌های ویژه نبوده‌ایم.
مثلاً بحث آزادی سازی قلعه که از مطالبات جدی و به‌حق مردم از گذشته تاکنون بوده و با اعتبار ده‌ها میلیاردی می‌توانستیم در سالیان گذشته این معضل و مشکل را که نقش بسیاری در زیباسازی و حتی رونق بخشیدن به بحث توریسم را داشت و حتی آن را نام و نان شهرمان توصیف می‌کنند به‌راحتی قابل‌حل بود و این‌همه مشمول زمان نمی‌شد و یا در مورد راه‌آهن خرم‌آباد که عدم تخصیص بودجه مناسب حتی داد نمایندگان مرکز استان را هم درآورد و یا جنگل‌های بلوط لرستان که سرمایه‌ای عظیم و‌ گران‌سنگ است با چشم‌اندازهای زیبا و بکر که چشم هر ناظر بیرونی را به خود خیره و جلب می‌نماید متأسفانه هیچ‌گاه شاهد اقدامات و جهت‌گیری‌های ویژه و اصولی در جهت حراست و مراقبت از این اکوسیستم بسیار زیبا که نقشی کمتر از دریاچه ارومیه ندارد برای حفاظت و نگاهداشت آن شاهد این‌گونه بودجه‌های سنگین نبوده‌ایم و همه‌سال شاهد آتش‌سوزی‌های فراوان در جنگل‌های استان می‌باشیم و از حداقل‌های امکانات در جهت کنترل و اطفای حریق برخوردار نیستیم.
به‌راستی اختصاص یک یا دو بالگرد و امکانات ضروری دیگر چقدر هزینه زا می‌باشد که لرستان در مقایسه با استان‌ها و مناطق دیگر از بدیهی‌ترین حقوق و امکانات اولیه خویش محروم هست؟
 آیا نباید مسئولین و دست‌اندرکاران امور در استان پاسخ دهند که چرا قادر نسفتند در جهت دفاع از منافع عمومی مردم اقدامات مؤثر و بنیادین انجام دهند که همچون استان‌های دیگر با جذب اعتبارات بسیار بالا در فکر آبادانی و رونق بخشیدن به استان در حوزه‌های مختلف باشند، در حالی که استان ما به لحاظ شاخص‌های مختلف و گوناگون در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و معضلات و مشکلاتی که درگذشته وجود داشته با اعتبارات بسیار کم‌تر از آن چه امروز تصور می‌شد قابل‌رفع و حل شدن بودند و به‌راحتی قادر بودیم از بسیاری از مشکلات موجود در دهه‌های گذشته عبور نماییم.
 حرکت لاک‌پشتی و قطره‌چکانی در بحث اعتبارات و بودجه‌های مختلف با وجود اعلام آمار رسمی سقوط در شاخص‌های گوناگون، سؤال و ابهامی است که چرا در تخصیص بودجه‌ها، اصل عدالت اجتماعی و توسعه متوازن منطقه‌ای که به‌کرات شعار آن را شنیده‌ایم و در بوق کرنا می‌شود، کمتر رعایت می‌شود.
 
بی‌شک مردم این دیار که از اقوام کهن کشور هستند، اما گویا این مردم فراموش‌شده و هر کس از نفوذ و لابی‌گری بیشتر برخوردار باشد از بودجه‌های کلان تحت عنوان طرح‌های ملی برخوردار می‌شوند و ما همچنان اندر غم یک کوچه‌ایم.
شاید مسئولین محلی و نمایندگان ما هنر کلی و رسالتشان در آن است که فقط داد برآورند که ما محروم هستیم. در آتش فقر در حال سوختن! چه‌بسا که اغلب فغان و ناله‌هایشان، عزت سوز هم بوده و در عمل هم هیچ اتفاق و رویداد مهمی در جهت منافع عمومی مردم رخ نمی‌دهد و گویا در یک چرخش و تسلسل باطل قرارگرفته‌ایم و گریزی از آن نیست.
 
بزرگی سراسر به گفتار نیست
چو صد گفتار چو نیم کردار نیست

محسن رستمی

دیدگاه‌ها  

#1 جمشید 1399-06-06 19:52
لرستان هم غیور و قانعی داره
اتحاد و همدلی هم موج میزنه بین مسئولین و نمایندگان و مردم دلسوز لرستان

بودجه چرا بهش بدن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا