یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بی‌نظمی در نوبت‌دهی‌ها و به شیوه سنتی رفتار کردن در این باره و مراجعات غیرضروری، باعث شده که در شهر کوچک ما، یک مراجعه ساده به مراکز درمانی ساعت‌ها به طول بیانجامد و برخی مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌ها، مراکز رادیولوژی و سونوگرافی‌ها مدام مملو از جمعیت باشند که این شلوغی در مراکز دولتی به دلیل پایین‌تر بودن تعرفه‌ها بسیار چشمگیرتر است و نارضایتی عمومی را در پی دارد.
 لیلا جلالی متخصص رادیولوژی و سونوگرافی، یکی از دلایل شلوغی مراکز سونوگرافی و عکس‌برداری در خرم‌آباد را مراجعات غیرضروری افراد عنوان می‌کند.
وی به «یافته» می‌گوید: متأسفانه تعداد بالایی از مراجعه‌کنندگان ما را کسانی تشکیل می‌دهند که قصد دارند جنسیت فرزندشان را خودشان تائید کنند. وی می‌افزاید: آن‌ها با انجام سونو متوجه می‌شوند که در چه زمانی امکان پسر شدن فرزندشان وجود دارد و در آن زمان اقدام به بارداری می‌کنند.
این پزشک متخصص ادامه می‌دهد: این شیوه رفتار ناشی از تفکر متحجر برخی افراد است و لازم است که سازمان‌های بیمه پرداخت حق بیمه، این‌گونه سونوگرافی‌ها را متوقف کند.
وی می‌افزاید: هم چنین یک سری مشکلات جسمی هستند که با شیوه‌های دیگری چون ماموگرافی قابل‌تشخیص‌اند و افراد بیمار به دلیل ترس از عوارض عکس‌برداری ترجیح می‌دهند که از سونوگرافی برای تشخیص بیماری‌شان استفاده کنند این در حالی است که روش ماموگرافی هیچ‌گونه آسیبی به جسم بیمار وارد نمی‌کند.
جلالی در خصوص تعیین نرخ تعرفه‌ها می‌گوید: در این زمینه بهتر است از نظر پزشکان متخصص استفاده شود زیرا برخی کارهای غیر کارشناسانه موجب ایجاد مشکل برای مردم می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال، نرخ سونوگرافی بِرست و سونوگرافی رحم در دوران بارداری یکی است این در حالی است که سونوگرافی بِرست بسیار زمان بر است، به همین دلیل به ندرت دیده می‌شود که برخی مراکز سونوگرافی از انجام این نوع سونو خودداری می‌کنند و موجب سرگردانی بیمار می‌شوند؛ هم‌چنین کسانی هم هستند که به‌طور غیرقانونی مبلغی بسیار بیشتر از نرخ مصوب از مریض می‌گیرند و فرد مراجعه‌کننده هم از سر ناچاری به هر قیمتی، راضی است.
 
سیستم نوبت‌دهی در خرم‌آباد افتضاح است
منشی‌های پرادعا تر از پزشکانجلالی می‌گوید: متأسفانه سیستم نوبت‌دهی در اغلب مراکز درمانی استان اصلاً منظم نیست و همین مسئله موجب معطلی چندساعته مراجعه‌کنندگان می‌شود که صورت خوشی ندارد.
وی می‌افزاید: در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا و حتی شهرهای بزرگ کشور دیده می‌شود که گاه نوبت‌دهی برای یک عکس‌برداری ساده حتی بیش از ده روز به طول می‌انجامد اما فرد در روز مراجعه دقیقاً سر ساعت اعلام‌شده، به کارش رسیدگی می‌شود در حال که در مرکز استان ما این‌گونه نیست و چون وقت ویزیت دقیق اعلام نمی‌شود شلوغی مطب‌ها، کلافگی مردم، منشی و پزشک را به دنبال دارد.
وی معتقد است که با تغییر سیستم نوبت‌دهی و منظم ساختن آن، می‌توان از هزینه‌های تحمیل‌شده بر دولت دراین‌باره را تا حد زیادی کاست.
 جلالی می‌گوید: بهره‌برداری درست از پزشک خانواده هم می‌تواند در کاهش مراجعات غیرضروری به کلینیک‌ها و مراکز عکس‌برداری و سونوگرافی تأثیرگذار باشد.
زهرا ناصری یکی از شهروندان خرم‌آبادی هم در خصوص سیستم نوبت‌دهی بیمارستان تأمین اجتماعی خرم‌آباد می‌گوید: همیشه نوبت گرفتن از کلینیک تأمین اجتماعی خیلی زمان‌بر است. او ادامه می‌دهد: هر بار برای گرفتن وقت مراجعه به پزشک از کلینیک تأمین اجتماعی باید کلی زمان صرف کرد. وی ادامه می‌دهد: ناچاریم از صبح زود بارها شماره نوبت‌دهی کلینیک تأمین اجتماعی را بگیریم تا بالاخره ارتباط برقرار شود.
وی ادامه می‌دهد: چند وقت پیش هرچه شماره را می‌گرفتم قطع بود به‌ناچار به کلینیک تأمین اجتماعی واقع در میدان پلیس خرم‌آباد مراجعه کردم و توانستم حضوری وقت بگیرم.
حسن کاشفی یکی دیگر از همشهریانمان که در بیمارستان تخصصی قلب حضور دارد در خصوص نوبت‌دهی این مرکز درمانی می‌گوید: بسیار جالب است که برای مراجعه به متخصص قلب علاوه بر تماس تلفنی لازم است که صبح روز بعد، اول وقت، برای قطعی کردن نوبت در بیمارستان حضور پیدا کرد. وی می‌افزاید: این شیوه نوبت‌دهی واقعاً خنده‌دار است.
در عصر ارتباطات و با وجود شبکه‌های مختلف مجازی، ارتباطات تلفنی این شیوه نوبت‌دهی فقط موجب خستگی و رنج بیمار می‌شود.
 
تفاوت قیمت در داروخانه‌ها
برخی داروخانه‌های مرکز استان، دارو را بسیار بالاتر از قیمت روی جلد آن می‌دهند. برخی دلیل این کار را شبانه‌روزی بودنشان اعلام و برخی دیگر تغییر قیمت دارو در سراسر کشور عنوان می‌کنند.
برخورد نامناسب برخی عوامل داروخانه‌ها و عرضه داروی اشتباهی به دلیل بدخط بودن نسخه نیز از جمله دیگر مشکلات موجود در این باره است.
لیلا زندی متصدی داروخانه به یافته می‌گوید: چنان چه بیماران به‌جای دفترچه بیمه خود، با استفاده از کد بیمه، از دفترچه الکترونیکی خود استفاده کنند، درصدی از فروش آن نسخه به‌حساب پزشک معالج واریز می‌شود. وی ادامه می‌دهد: این مسئله موجب شده که برخی پزشکان بعد از ثبت الکترونیکی نسخه، به بیمار بگویند فقط می‌تواند از داروخانه‌ای که سیستم الکترونیکی‌اش فعال است داروهایش را بگیرد در غیر این صورت، نمی‌تواند از خدمات بیمه‌ای دفترچه‌اش استفاده کند که این نوع رفتار، موجب ایجاد زحمت و هدر رفت وقت بیمار به دلیل بی‌اطلاعی وی می‌شود و کار درستی نیست.
دکتر محسن اسدبیگی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: در چهارماهه نخست سال جاری، 398 مورد بازدید از داروخانه‌های استان انجام شده است. وی می‌افزاید: از این تعداد سه داروخانه به دلیل داشتن دارو و تجهیزات غیرمجاز به تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند.
اسد بیگی می‌گوید: در چهارماهه نخست سال جاری، سه پرونده مربوط به کشف قاچاق دارو در لرستان تشکیل شده است.
 
ویزیت گروهی
ویزیت گروهی از جمله مشکلاتی است که در مطب پزشکان به خصوص آن‌هایی که تعداد مراجعه‌کنندگانشان زیاد است اتفاق می‌افتد. این در حالی است که از گذشته در فرهنگ ما ایرانیان پزشک محرم انسان‌ها به شمار می‌رفته است نه جمیع افراد حاضر در مطب!
این شیوه برخورد با کسانی که حق ویزیت پرداخت کرده‌اند و مدت‌زمانی را به انتظار گذرانده‌اند بسیار نادرست است و موجب آزار مراجعه‌کنندگان می‌شود.
متأسفانه شیوه برخورد برخی مراکز درمانی دولتی و خصوصی با مردم و سیاست‌گذاری‌های اشتباه آنان در خصوص تکریم ارباب‌رجوع و بی‌برنامگی سیستم نوبت‌دهی به همراه بی‌اطلاعی مردم در خصوص حق‌وحقوقشان، موجب شده یک بی‌عدالتی اجتماعی در این باره شکل بگیرد و همان ناآگاهی‌شان، این وضع را در چشمانشان عادی جلوه دهد و تا وقتی‌که تفکر مردم ما هنوز معطل پسردار شدن است و جوان‌ها هم به تبعیت از بزرگانشان، در تلاش برای کشف راه علمی پسردار شدن، نمی‌توان انتظار چندانی از این‌چنین جامعه‌ای داشت.
لذا از مسئولان امر انتظار می‌رود برای افزایش سطح فرهنگ و آگاهی‌شان، برنامه‌های منظم و مدونی را طراحی کنند و اجازه ندهند مادران این سرزمین، هم چنان قربانیان تفکر قدیمی مردمان این دیار شوند.
هم‌چنین تجدیدنظر در سیستم نوبت‌دهی، استفاده از شبکه‌های اینترنتی و بهره بردن از پزشک خانواده، نظارت دقیق بر عملکرد داروخانه‌ها و مراکز درمانی، می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های درمانی را برای دولت کاهش دهد و این مبلغ صرفه‌جویی، می‌تواند صرف فرهنگ‌سازی، بالا بردن سطح بهداشت خانواده‌ها و از بین بردن سنت‌های غلط در بین مردم شود.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 فرهنگی 1399-05-28 12:38
برای یه نوبت باید حتما مراجعه حضوری باشه الکی شماره میدن نه پاسخگو هسن واگرم پاسخ بدن میگن باید حضوری بیان فکرکن یکی ازشهرستان باید برای نوبت حضوری بیاد! خواهشا رسیدگی شود
نقل قول کردن
#2 منصوری 1399-05-29 08:30
برای گرفتن نوبت به یکی از مطب ها مرجعه کردم خانم نوبت ده میگوید نوبت نداریم ،میگویم کی بیایم میگوید معلوم نیست باور بفرمایید گفتم برای سه ماه بعد نوبت بزنید و با کمال وقاحت قبول نکرد شما بفرمایید چکار کنیم
نقل قول کردن
#3 رضا-س 1399-05-29 11:15
این موارد ناشی از ضعف مدیریت و ضعف زیرساختها می باشد.که مسئولین باید توجه ویژه داشته باشند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا