یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

موضوع دفن احتمالی پسماندهای صنعتی سایر استان ها در خاک استان لرستان، به بحث و تبادل نظر اعضای محترم گروه تحلیل (واتساپ) گذاشته شد.
مجموع برآیند مباحث، نظرات و دیدگاه های مطرح شده در گروه تحلیل که به صورت عمده متشکل از صاحب نظران مختلف از جمله فعالان متخصص محیط زیست است این بود که مطرح شدن احتمال و گمانه اینکه ممکن است پسماندهای صنعتی در خاک استان لرستان (مثلاً شهرستان خرم آباد) دفن شود یک دغدغه نگران کننده برای فعالان محیط زیست و افکار عمومی شده است.
 نگرانی نیز مربوط به مواردی همچون: خطرات زیست محیطی، ترکیب شدن برخی فلزات سنگین پسماندهای صنعتی با خاک، آلوده شدن احتمالی آب و خاک و تهدید احتمالی سلامت است.
 برای مثال، اگرچه استان قزوین به محل دفن پسماندهای صنعتی کشور تبدیل شده است اما مدتی است در همین استان نیز نگرانی هایی ایجاد شده است.
از جمله اینکه آقای محسن حق شناس، عضو شورای اسلامی شهر قزوین، در آذرماه سال 97 در این باره نگرانی های خود را مطرح کرد.
 برخی فعالان محیط زیست این نگرانی را دارند که در صورت نفوذ فلزات سنگین پسماندهای صنعتی به آبهای زیرزمینی، خود به خود، آب، آلوده شده و خطر شیوع بیماری سرطان گسترش خواهد یافت.
 گفته شده است فلزاتی همچون سرب، نیکل و ... از بین رفتنی نیستند و به همین علت خطرات اجرای احتمالی این پروژه از نوع «پُرریسک» برای محیط زیست و سلامت شهروندان است.
 فلزات سنگین دارای ماندگاری بالا در صورت نفوذ به خاک و ترکیب با آن، می توانند وارد گیاهان و تغذیه حیوانات شده و از این طریق، حتی کشاورزی را تهدید کنند.
 اگرچه روش دفن پسماندهای صنعتی باید کاملاً بهداشتی و اصولی باشد اما تجربه استان قزوین هم نشان می دهد در سالهای اخیر نیز در همین استان هم به رغم اجرای اصولی پروژه، باز هم نگرانی های جدی در این استان ایجاد شده است.
 استان لرستان که خودش یک استان صنعتی هم نیست و یک استان کمتربرخوردار کشاورزی است ضرورتی ندارد به محل دفن پسماندهای صنعتی سایر استان های کشور تبدیل شود.
 در مباحث توسعه پایدار گفته می شود رشد اقتصادی و درآمدزایی، بایستی کاملاً همراه با صیانت از طبیعت، محیط زیست و سلامت زیستی شهروندان در عصر حال و آینده باشد.
بدین روی، اساس توسعه پایدار، توجه به محیط زیست و سلامت زیستی انسان است.
 ضرورت دارد شهرداری ها، منابع طبیعی، فرمانداری ها، ادارات محیط زیست و شوراهای اسلامی شهرها، در این زمینه، بیشتر از گذشته، حساسیت های محیط زیستی خود را تقویت کرده و ارتقاء دهند.
 خوشبختانه، وجود نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خود یک ظرفیت است که می تواند از مجاری و ساز و کارهای قانونی، تدابیر پیشگیرانه، تقویت و تشدید شود.
 
شهرام شرفی

دیدگاه‌ها  

#1 ع 1399-05-27 11:47
جا قحطیه، ببرن کویر لوت دفن شون کنن،
نقل قول کردن
#2 رضا-س 1399-05-27 13:51
اجازه ندهید این اتفاق بیفتد.برای این استان سرمایه گذاری صنعتی که نمی کنید . سهم آب استان را که نمی دهید . کفگیر به ته دیگتان خورده است . حالا می خواهید زباله های صنعتی تان را اینجا دفن کنید؟ محال است مردم اجازه این کار را بدهند.
نقل قول کردن
#3 احمد رحمانی 1399-05-27 16:50
صنعت رو بردن کویر بعد پسماند اونارو قراره تو طبیعت زیبا و سرسبز لُرستان دفن کنند؟ خداوکیلی مخیط زیست و میراث فرهنگی و نمایندگان ما غیرتشون قبول میکنه؟؟؟
نقل قول کردن
#4 چنگایی 1399-05-27 16:51
اون همه بیابان و کویرهای بی طول و عرض تو قم و اصفهان و سمنان و یزد و کرمان است بعد چطوری می‌خواهند پسماند و زباله هارو چندصد کیلومتر بیارن تو زاگرس و در لرستان سرسبز دفن کنند؟ خب ببرند کویر زیر نور خورشید از بین بروند
نقل قول کردن
#5 رشنو 1399-05-27 16:54
این زباله ها و پسماندها دارای مواد خطرناک و سمی هستند که با نفوذ در خاک و آب عامل اصلی سرطان میشوند در شبکه مستند برنامه‌ای پخش شد که زباله‌ها در اثر فشار یک جیوه خطرناک و سمی از خود تولید میکردند و کارشناس برنامه میگفت تا سالها در این منطقه امکان رشد هیچگونه گیاهی وجود ندارد! حالا لرستان رو محل انبار زباله میخواهند بکنند؟ طبق کدام عقل سلیم؟
نقل قول کردن
#6 گیلورانی 1399-05-27 16:56
تمام استانها حتی اونهایی که در حاشیه کویر قرار دارند و هیچگونه شهر و آبادی وجود ندارد بشدت مخالف استقرار این پسماندها و زباله‌ها در شهر و استانشان هستند بعد نمیدونم چطوره چندوقته این بدبختی رو میخان به لرستان حواله کنند تا فردا آمار سرطان و ام اس و انواع بیماری ها در این استان محروم تولید شود
نقل قول کردن
#7 مهرداد 1399-05-28 07:43
هرچی سنگه پیش پای لنگه،بیکاری باعث شده جوونا مهاجرت کنن،حالا به لطف همت شبانه روزی مسئولین عزیز،با عرض پوزش لرستان رو زباله دان که کنن بقیه هم مهاجرت می کنن.از ماااااااااااااا ااااااااااااااا ااااااست که بر ماااااااااااست.
متاسفم برای خودم برای هممون که اینقد بدبخت شدیم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا