یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بی‌شک برای هر گونه برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، تعیین اهداف و فعالیت‌ها و اقدامات، نیازمند داشتن آمار و اطلاعات دقیق و درست هستیم. داده‌های آماری جزء اساسی برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و... می‌باشد و به‌نوعی اطلاعات و آمار، برنامه‌ریزی و توسعه لازم و ملزوم یکدیگرند.
از جمله فعالیت‌ها و اقدامات دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی، اخذ آمار دقیق از طریق پرسشنامه، نمونه‌گیری و تمام شماری در سطح محلات حاشیه‌ای می‌باشد. هدف از اخذ آمار، گرفتن اطلاعات درست و دقیق نسبت به مسائل و مشکلات ساکنان و پی گیری در جهت رفع مسائل خانوارهاست.
دفتر تسهیلگری پشت بازار و درب دلاکان از جمله دفاتر تسهیلگری در سطح شهر خرم‌آباد می‌باشد که در حال انجام فرآیند تمام شماری در سطح محلات پشت بازار، درب دلاکان و گل‌سفید می‌باشد.
بر اساس تجربیات و بازدیدهای میدانی در زمان تکمیل پرسشنامه‌ها به همراه کارشناسان دفتر و تیم پرسش گری و گفتگو با اهالی نکات زیر جلب‌توجه کرد که در زیر به طور اجمالی به آن‌ها اشاره می‌گردد:
1- با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی، بیکاری و تورم افسارگسیخته، بسیاری از اهالی از دردها و رنج‌ها و مسائل و مشکلات زندگی صحبت کرده و بر این باورند که مسئولین از مشکلات مردم کمتر اطلاع داشته و به فکر مناطق کمتر توسعه‌یافته شهری از جمله محلات درب دلاکان و پشت بازار نیستند و خواهان این مطالبه بودند که مسئولین ارشد استان از جمله استاندار، فرماندار و شهردار از محلات بازدید داشته و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات ساکنین محلات کمتر توسعه یافته قرار گیرند.
2- برخی ساکنین در ابتدا تمایل چندانی به مشارکت در تکمیل پرسشنامه‌ها نداشتند و نسبت به دادن آمار و اطلاعات بی‌تفاوت بوده و درنتیجه شاهد بی‌اعتمادی ساکنین نسبت به پروژه‌های منطقه‌ای و محلی بودیم. خوشبختانه با توجه به اینکه دفتر تسهیلگری درب دلاکان و پشت بازار تیم پرسشگری را از بین خود اهالی محله انتخاب کرده بود و پرسشگران جزء ساکنین همین محلات بودند توانستند با همفکری و همکاری کارشناسان دفتر تسهیلگری و همچنین گفتگو با اهالی این مشکل را حل کنند.
3- آمار قابل‌توجه ای از خانوارها باوجود داشتن فرزندان تحصیل‌کرده از مشکل بیکاری فرزندان رنج می‌بردند و دغدغه بسیاری از والدین، بیکاری فرزندانشان بود. این امر بیش از هر چیز تأکید و ضرورت داشتن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و دانش مرتبط با آن را برای کسب شغل در جامعه می‌رساند، لذا در بحث توانمندسازی و اشتغال افراد در محلات حاشیه‌ای می‌بایست نگاه ویژه‌ای به دوره‌های مهارت‌آموزی برای جوانان این محلات داشت.
4- بسیاری از ساکنین محلات حاشیه‌ای فاقد دفترچه جهت مراجعه به پزشک و ویزیت بیمارستان هستند و از هزینه‌های بالای پزشک و بیمارستان‌ها گلایه داشتند. در بحث ارائه خدمات رفاهی به اهالی، مسئولین محترم در حوزه بهداشت و سلامت می‌بایست این دغدغه و نگرانی اهالی محلات حاشیه‌ای نسبت به داشتن دفترچه را بر طرف کنند. دفتر تسهیلگری درب دلاکان و پشت بازار از طریق پیگیری‌های مددکار دفتر تاکنون موفق شده است که تعداد 60 دفترچه سلامت را به صورت رایگان برای اهالی تأمین کند. با توجه به آمار بالای ساکنین فاقد دفترچه در محلات حاشیه‌ای، جا دارد که مسئولین حوزه سلامت در این زمینه همکاری‌های لازم را با دفاتر تسهیلگری در ارتباط با صدور دفترچه بیمه همگانی رایگان برای ساکنین داشته باشند.
5- در زمان تکمیل پرسشنامه‌ها در خیابان‌ها و معابر و کوچه‌های باج گیران، پشت بازار و درب دلاکان، مشکلات کالبدی و زیست‌محیطی بیشتر نمایان گشت. از جمله مشکلات کالبدی و زیست‌محیطی محلات حاشیه‌ای ازجمله محلات پشت بازار و درب دلاکان وجود مخروبه‌های زیاد، عدم استحکام بناها و مقاوم ناپذیری در برابر زلزله، فرسودگی بافت بناها، سیمای زشت و نامطلوب کوچه‌ها، خیابان‌ها و معابر و انباشت زباله‌ها و عدم جمع‌آوری به‌موقع آن‌ها و... می‌باشد.
رایزنی‌ها و مکاتبات با شهرداری مرکزی و شهرداری منطقه دو و سازمان عمران و بازآفرینی شهری برای حل مسائل و مشکلات ذکرشده از طریق مجموعه دفتر تسهیلگری انجام‌گرفته است، اما برای حل این قبیل مسائل و مشکلات کالبدی و زیست‌محیطی نیازمند نگاه ویژه و تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط می‌باشیم.
 در پایان جا دارد از همیاران و جوانان خوب محلی و تیم پرسشگر، اعضای شورای درب دلاکان و پشت بازار، جناب سرهنگ فتحی و مجموعه همکاران در کلانتری 12 سلمان فارسی و همه اهالی محترم درب دلاکان، گل‌سفید و پشت بازار بایت همکاری‌شان در طرح تمام شماری دفتر تسهیلگری درب دلاکان و پشت بازار تقدیر و تشکر نمایم.
به امید توسعه و پیشرفت و آبادانی محلات کمتر توسعه‌یافته شهر و دیارمان...
 
  
طاهره احمدی (مدیر دفتر تسهیلگری پشت بازار و درب دلاکان)

دفاتر تسهیلگری و طرح تمام شماری خانوارها

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا