یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان لرستان که همیشه یکی از استان‌های پرباران به شمار می‌آید به دلیل نداشتن سیستم ذخیره‌سازی آب در وضعیت فوق بحرانی قرار دارد.
این استان که بعد از حوضه آبریز خزر دومین حوضه پرباران ایران است، هرساله با مشکل خشک‌سالی و کمبود آب دست‌به‌گریبان است؛ هر ساله میزان قابل‌توجهی از آب‌های سطحی این استان هدر می‌رود.
عدم مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح در کنترل منابع آبی به وقوع خشک‌سالی کمک کرده که در این شرایط اقداماتی در راستای حفر چاه‌های غیرمجاز و افزایش استفاده از منابع آب زیرزمینی انجام می‌شود که استان را با بحران آب روبه‌رو می‌کند.
عدم عدالت در تخصیص حق آبه از روان آب‌های سطحی استان موجب شده کشاورزان آسان‌ترین راه را برای تأمین آب موردنیاز خود یعنی استفاده از چاه‌ها را برگزیده و به دلیل عدم نظارت کافی بیش از پروانه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی استفاده کنند.
برداشت مازاد آب‌های زیرزمینی سبب بروز مشکلاتی همچون کاهش آبدهی چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات، تغییر محل و کف شکنی مکرر چاه‌ها، عوارض منفی ناشی از نشست زمین و کاهش ظرفیت مخزن طبیعی، ایجاد محدودیت در مصارف کشاورزی، صنعت و شرب، افزایش هزینه‌های تأمین انرژی مانند برق، سوخت و افت کیفی منابع آب و شور شدن تدریجی آن‌ها می‌شود.
طی سال‌های اخیر خشک‌سالی‌های استان شدت بیشتری گرفته و این بحران آب در شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان مشهودتر است به‌ طوری که دشت‌های این شهرستان‌ها با بحران جدی آب مواجه‌اند و سطح آب‌ زیرزمینی این مناطق تا ۴۰ متر پایین آمده و دشت ممنوعه اعلام‌ شده‌اند...
همه این‌ها در حالی است که مدیران ارشد استان خوزستان که در پایین‌دست لرستان قرار دارد موفق شده‌اند طرح آبی کردن ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان خوزستان را مصوب و عملیاتی کنند. در حالی که استان لرستان پر آب دارای ۷۸۰ هزار هکتار زمین زراعی می‌باشد که ۱۸۵ هزار هکتار یعنی معادل ۲۳ درصد آن آبی است، متوسط اراضی آبی کشور نسبت به اراضی دیم ۴۵ درصد می‌باشد۔
در سیاستگذاری های کلان نظام و برنامه‌های توسعه‌ای کشور، استان لرستان قطب کشاورزی و دام‌پروری قرار گرفته است که این رویه‌ با سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته است هیچ‌گونه همخوانی ندارد مگر کشاورزی و دام‌پروری بدون تخصیص مناسب آب امکان‌پذیر است؛ اگر تغییری بنیادین در نحوه مدیریت و مصرف آب صورت نگیرد، گرد مرگ بر بخش وسیعی از این سرزمین خواهد نشست. مردم ابن دیار ناگزیر باید از سرزمین مادری کوچ و به‌سوی مقصدی نامعلوم مهاجرت کنند و این یعنی رنج مضاعف؛ در حالی که لرستان در زمره استان‌های با تنش آبی شدید آبی قرار دارد.
در طبقه‌بندی استان‌های کشور بر اساس شاخص پایش منابع آب استان‌های کشور در ۶ دسته مرطوب، نرمال، قابل‌تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه‌بندی شده‌اند.
 بر اساس شاخص پایش منابع آب کشور ۱۳ استان کشور از جمله لرستان در دسته مناطق دارای «تنش آبی شدید» قرار دارند۔
با این تفاصیل انتقال آب از این استان به قم با صرف بودجه عظیم از مسیر طولانی ۲۷۰ کیلومتری و کوهستانی از رودخانه چشمه سراب الیگودرز و حفر ۴۵ کیلومتر تونل که بزرگ‌ترین تونل آبی خاورمیانه است و احداث چند سد به دره دزدان در قم برای انتقال حدود ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب شرب در سال به ۹ شهر قم که در جاهایی به جای مصرف آب شرب جهت آبگیری دریاچه تفریحی آن‌هم در فلات مرکزی و کویر بدون توجیه و غیرقابل‌باور می‌باشد، این طرح‌ و سایر طرح‌های مشابه انتقال سرچشمه‌های آب کارون و دز به فلات مرکزی هزاران معضل و بحران زیست‌محیطی از جمله خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، تخریب زیستگاه‌ها، مهاجرت حیات‌وحش، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی تخریب اراضی، خشک شدن چاه‌ها و قنوات که منبع تأمین آب شرب و کشاورزی مردم بومی منطقه می‌باشند را به دنبال دارد این در حالی است تنها درآمد بسیاری از مردمان لرستان کشاورزی می‌باشد، برای مهار بحران در یک منطقه نباید بحران را به مناطق دیگر منتقل کرد
انتقال آب‌های بین حوضه‌ای موجب شهرنشین شدن روستاییان و بیکاری جوانان می‌گردد، حل مشکل کم‌آبی یزد، کرمان، قم، باغ‌های پسته رفسنجان صنایعی چون ذوب‌آهن، پتروشیمی و نیروگاه اصفهان نباید خود موجب بروز مشکلات بسیاری در لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان گردد. برای مثال در فولاد مبارکه و با سیستم فعلی و عدم هزینه برای بهسازی آن برای هر کیلوگرم فولاد در این کارخانه ۱۱۰۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود؛ و یا مصرف آب کارخانه ذوب‌آهن، شامل کارخانه، فولاد سبا، پالایشگاه قطران و دیگر شرکت‌های واقع در مجموعه، به‌طور متوسط 60 هزار مترمکعب برابر با ۶۰ میلیون لیتر در شبانه‌روز می‌باشد. درحالی‌که می‌شد با تبدیل دستگاه‌های پرمصرف قدیمی به دستگاه‌های کم‌مصرف جدید مقدار زیادی از مصرف آب در این صنایع جلوگیری کرد۔
از طرف دیگر با توجه به بارندگی‌های بی‌سابقه سال‌های اخیر وسیله‌ای ویرانگر بعضی از مناطق کشور از جمله در جنوب لرستان و استان خوزستان که به دلیل بارش‌های فراوان در استان‌های بالادست در سال گذشته موجب خسارات و ویرانی‌های جبران‌ناپذیری در این دو استان گردید به طوری که بعد از پنجاه سال دریچه‌های سد دز باز شد و آب رهاشده از آن معادل کل ظرفیت نهایی پشت سد گاشمار (معشوره) در صورت ساخت بود. حال با توجه به مقوله سیل‌های سهمگین که هرسال موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری به مردم این مناطق می‌گردد؛ اساسی‌ترین و عادلانه‌ترین راه‌حل برون‌رفت از این شرایط تکمیل و ساخت سدهای معشوره و بختیاری است و یا در سیل‌های سنوات گذشته خرم‌آباد اگر سد مخمل‌کوه وجود می‌داشت آیا این‌همه خسارت به شهروندان وارد می‌شد؟
جالب‌ این‌جاست که در اوج بارندگی‌ و بحرانی شدن اوضاع، کارگزاران تازه به فکر لزوم پیگیری بودجه و جذب اعتبار برای سدها و در پایین‌دست برطرف کردن مشکلات فنی سدها می‌افتند۔
"سرچشمه شاید گرفتن به بیل              چو پر شد نشاید گرفتن به پیل"
 
 
 



 
 آرش کاظمی/ پایگاه خبری یافته

تکمیل سدهای معشوره و بختیاری اساسی‌ترین راه‌حل برون‌رفت از بحران آب لرستان


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 آریان 1399-05-04 12:54
اولا،نمایندگان خوزستان و وزارت نیرو اجازه احداث سد درلرستان را نخواهند داد در صورتیکه سدگاوشمار در زمان احداث سد کرخه بعنوان تنظیم کننده سیلاب کرخه در نظر گرفته شده است،دوما:سدمعشو ره نامی بی ربط می باشد برای گمراهی کردن مردم چگنی ،پلدختر و دلفان در حالی که سدخیالی گاوشمار در تنگ گاوشمار مرز چگنی و دلفان برروی کشکان قرار است احداث شود وتاج سد در حوزه چگنی و دریاچه در حوزه دلفان سلسله قرار می گیرد حال کوهدشت کجای داستان می باشد؟سوما:سیاسی ون کوهدشت اگر توان دارند به جای بیراه بردن مردم در عدم استفاده از رودخانه ی خروشان وسدسیمره و انحراف مردم به سمت کشکان بی روح به فکر تامین آب بلند مدت کوهدشت از رودخانه ی پر آب وسدسیمره باشندکه در حوزه ی کوهدشت و رومشکان قرار دارد و کمترین هزینه را برای آنها و بیت المال در پی خواهد داشت.چهارما؛ سد بختیاری هیچ خبری برای لرستان ندارد چون اصفهان با تغییر نقشه ی ایران و تصاحب مناطق آب خیز شرق لرستان غیرقانونی اقدام به تصرف محل احداث سد رودبار و سد بختیاری نموده تا مردم العمر آب شرب و صنعت خود را در کویر تامین کند. پس جناب کاظمی عزیز لطفاً آدرس اشتباه ندهیم.
نقل قول کردن
#2 علی 1399-05-04 14:08
سد بختیاری در پایین دست حوزه آبی لرستان
قرار داره پس هیچ سودی برای لرستان نخواهد داشت
لطفا تمام تلاشتان را بر روی احداث سد معشوره
بگذارید.
احداث وتوسعه طرحهای آبخیزداری باید در اولویت
کاری قرار بگیرد با تشکر.
نقل قول کردن
#3 محمد 1399-05-04 14:16
سلام
مطالب و بیان شماعالی بودولی ذکرچندین نکته الزامی هست
۱-سدگاوشمار هست نه سدمعشوره چون این سد در شهرستان چگنی احداث میشه پایین دست این سد شهرستان چگنی وپلدختر هس
۲-در بحث اراضی کوهدشت و رومشکان باید بیان کرد سد سیمره که در کنار دست این شهرستان هس بهترین حالت برای انتقال اب هس همانطور که در دزفول و ایستگاه سبیلتی انجام دادن
۳-سد بختیاری فقط،و فقط برای خوزستان هس نه برای ما ، پایین دست که زمین انچنانی نداریم و کوهستانی هس حال اصفهان هم تغییر نقشه داده و این ناحیه رو برا خودش برده
۴- در حوزه ابریز خرم رود سد مخملکوه، سدکاکاشرف احداثشون الزامی هس یکی برای تامین اب شرب شهر و دیگری برای کشاورزی زمین های جاده کمربندی
۵-سد ایوشان رو داریم ایا ازش استفاده میشع، سد مروک، سد رودبار و....
اینا رو زدیم برا استفاده کشاورزی نه مهار سیلاب
در کل جهان دارن بحث احداث سد رو جمع میکنن ما تازه به اینجا رسیدم بله احداث سد
باید اعلام کرد کشاورزی نوین شده ، تغییر اقلیم داریم راه مهار سیلاب احداث سد نیس حفظ جنگل و مراتع هس
نقل قول کردن
#4 ایران بانو 1399-05-04 15:19
یعنی خداییش گناهمان چی بود که خرد خوار شد وبی تدبیری ارجمند۰با تشکر از نوشته بسیار خوبتان۰
نقل قول کردن
#5 اکبر-ظ 1399-05-04 18:43
خود شهر خرم اباد و اطرافش نیاز به سد بزرگی دارند با این همه سیلاب و حجم عظیم روان ابها خرم اباد و بخش های تابع ان فاقد هر گونه سد مهمی هستند که روی زندگی مردم تاثیرگذار باشد.الان سد سیمره که در استان ایلام احداث شده چهره شهرهای جنوبی استان ایلام را دگرکون کرده برای کشاورزی و سیراب کردن میلیونها هکتار زمین و همچنین تامین اب شرب چند شهر و ذخیره برق و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم چند هزار نفر در بخشهای کشاورزی و صنعت .
نقل قول کردن
#6 رضا-س 1399-05-05 15:58
مسئولین باید ساخت سدهایی که سودآوری بیشتری برای استان دارند را پیگیری و عملیاتی نمایند.به نظر ندادن حق آبه لرستان یک نوع بی عدالتی است .شما که می گویید کفگیر به ته دیگ خورده و برای لرستان بودجه نداریم حداقل نعمتهای خدادادی را از مردم دریغ نکنید.
نقل قول کردن
#7 علی طولابی 1399-05-07 11:53
با سلام در جواب دوست عزیز آریان
جناب شهر قم چه ربطی به لرستان دارد که باید آب آن را ما تامین کنیم؟حالا به نظر شما فاصله معشور تا کوهدشت نزدیکتر است و یا الیگودرز به قم؟شاید شما از از اینکه بخواهید نامی از قم ببرید بترسید ولی انصاف هم چیز خوبی است.فرموده اید چرا کوهدشت چون کوهدشت در پایین دست است و آب معمولا از بالا به پایین حرکت می کند.اما سد سیمره درست در نقطه پایین دست است و برای انتقال آب آن به کوهدشت دولت باید هزینه زیادی بکند مثلا با پمپاژ آب را به کوهدشت بیاورد.حالا این آب کشکان که به سرعت به خوزستان می رود چه اشکالی دارد که دشتهای تشنه کوهدشت و رومشکان از آن استفاده کنند.شما راضی هستید که برادران ما در خوزستان از آب کشکان استفاده کنند ولی هم استانی های خودت از آن بی بهره باشند و به بنظرم این به دور از اتصاف است.
نقل قول کردن
#8 رشنو 1399-05-07 16:09
به نقل از اکبر-ظ:
خود شهر خرم اباد و اطرافش نیاز به سد بزرگی دارند با این همه سیلاب و حجم عظیم روان ابها خرم اباد و بخش های تابع ان فاقد هر گونه سد مهمی هستند که روی زندگی مردم تاثیرگذار باشد.الان سد سیمره که در استان ایلام احداث شده چهره شهرهای جنوبی استان ایلام را دگرکون کرده برای کشاورزی و سیراب کردن میلیونها هکتار زمین و همچنین تامین اب شرب چند شهر و ذخیره برق و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم چند هزار نفر در بخشهای کشاورزی و صنعت .

هر سال سیلهای بهاره خرم‌آباد و چگنی و پلدختر را نابود میکند بخدا فامیل ما در گلدشت تمام وسایل منزلش در سیل پارسال خسارت دید. خرم‌آباد به سد نیاز دارد متاسفانه نمایندگان گذشته لرستان در مجلس با سکوتشان الان ضربه شو ما داریم می بینیم
نقل قول کردن
#9 احمد سلاحورزی 1399-05-07 16:13
سالی 12 میلیارد مترمکعب آب از لُرستان به خوزستان میرود اکثر زمینهای خوزستان از خاک رُس هستند که آب زیاد مصرف میکنند الان 550 هزار هکتار از زمینهای غرب خوزستان قراره با آب لُرستان برای همیشه آبی بشوند و مردم لُرستان که تنها سرمایه و دارایی شان کشاورزی است نود درصد زمینهایش دیم است!!! باید حقآبه خود را طلب کنیم و سد داشته باشیم ما هر سال از سیل خسارت می بینیم
نقل قول کردن
#10 رسول احمدوند 1399-05-07 16:16
الان در قم مگر کمبود آب ندارند پس چرا با احداث صنایع و شهرکهای شکوهیه و الغدیر و محمودآباد و سلفچگان هر روز دارند زمینه بزرگتر شدنش را فراهم میکنند؟ پروفسور پرویز کردوانی استاد دانشگاه تهران در شبکه خبر گفت: هر شهری را میخواهید بدبختش کنید بهش آب بدهید وقتیکه شهرهای خشک حاشیه کویر صنعتی و بزرگتر شوند آب بیشتری میخواهند و آنوقت قراره دوباره از کجا براشون آب ببرند؟؟؟
نقل قول کردن
#11 میرمقدم 1399-05-07 16:22
به نقل از علی طولابی:
با سلام در جواب دوست عزیز آریان
جناب شهر قم چه ربطی به لرستان دارد که باید آب آن را ما تامین کنیم؟حالا به نظر شما فاصله معشور تا کوهدشت نزدیکتر است و یا الیگودرز به قم؟شاید شما از از اینکه بخواهید نامی از قم ببرید بترسید ولی انصاف هم چیز خوبی است.فرموده اید چرا کوهدشت چون کوهدشت در پایین دست است و آب معمولا از بالا به پایین حرکت می کند.اما سد سیمره درست در نقطه پایین دست است و برای انتقال آب آن به کوهدشت دولت باید هزینه زیادی بکند مثلا با پمپاژ آب را به کوهدشت بیاورد.حالا این آب کشکان که به سرعت به خوزستان می رود چه اشکالی دارد که دشتهای تشنه کوهدشت و رومشکان از آن استفاده کنند.شما راضی هستید که برادران ما در خوزستان از آب کشکان استفاده کنند ولی هم استانی های خودت از آن بی بهره باشند و به بنظرم این به دور از اتصاف است.

آب کشکان رمقی ندارد اگر در بالادست سد بزنند چگنی و پلدختر آبی نخواهند داشت سد تنگ گاوشمار هم در چگنی است کوهدشت باید روی سیمره تمرکز کند نه کشکان که حیات هزاران روستا و کشاورز به آن بسته است
نقل قول کردن
#12 مرادی 1399-05-07 16:23
به نقل از اکبر-ظ:
خود شهر خرم اباد و اطرافش نیاز به سد بزرگی دارند با این همه سیلاب و حجم عظیم روان ابها خرم اباد و بخش های تابع ان فاقد هر گونه سد مهمی هستند که روی زندگی مردم تاثیرگذار باشد.الان سد سیمره که در استان ایلام احداث شده چهره شهرهای جنوبی استان ایلام را دگرکون کرده برای کشاورزی و سیراب کردن میلیونها هکتار زمین و همچنین تامین اب شرب چند شهر و ذخیره برق و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم چند هزار نفر در بخشهای کشاورزی و صنعت .

سد سیمره در مرز لرستان و ایلام است بعد تمام آبش را ایلام میبرد
نقل قول کردن
#13 پاپی 1399-05-07 16:38
سد معشوره اسم اصلیش تنگ گاوشمار است و در چگنی است پایین دستش کلی روستا و کشاورز هستند حالا بیان سد بزنند آب این منطقه رو ببرند برای کوهدشت؟ کشکان آبی نداره چرا روی سیمره که میره ایلام سد نمی‌زنند؟
نقل قول کردن
#14 شرفی 1399-05-07 18:51
کوهدشت باید از آب سیمره استفاده کنه وگرنه سد تنگ گاوشمار در چگنی است بعد سد احداث شود و آب چگنی و پلدختر بره کوهدشت؟ پس صدها روستا و کشاورز این شهرستان که درآمد دیگه ای ندارند چکار کنند؟ سد سیمره در مرز لرستان و ایلام است پس چرا تمام آب سیمره میره برای ایلام؟
نقل قول کردن
#15 امیرسوری 1401-08-23 20:35
دوستان عزیز که نظر دادید گفتید سدمعشوره حق چگنی دلفان پلدختر است کوهدشت بره از رودخانه سیمره،سده بزندچگنی که ۵۰خانوارن ندارن،زمین کجاست که ماندیدم،که بخواد آبی کنه یادلفان یا پلدختر چندهکتارزمین دارند که بخواهد آبی کنند این آب حق زمین‌ها کوهدشت است بعد فاصله کوهدشت تا سدمعشوره ۴۵کیلومتراست چگنی هم۴۰کیلومترفاصل ه داره پس چطورمیگی این سد حق چگنی است فاصله چنگی کوهدشت باسد هم مسافت آند،پلدخترمیدون ی چندکیلومترباسدف اصله داره که میگی حق پلدختر است اکرمیدوستی چند کیلومتر فاصله اش باسده نمگفتی مال پلدختراست
نقل قول کردن
#16 حاجیوند بختیاری 1401-10-28 22:34
به نقل از علی:
سد بختیاری در پایین دست حوزه آبی لرستان
قرار داره پس هیچ سودی برای لرستان نخواهد داشت
لطفا تمام تلاشتان را بر روی احداث سد معشوره
بگذارید.
احداث وتوسعه طرحهای آبخیزداری باید در اولویت
کاری قرار بگیرد با تشکر.
سد بختیاری در شهرستان الیگودرز لرستان و بر روی رودخانه بختیاری لرستان است و بلندترین سد بتنی و دو قوسی جهان است مسئولان لرستان و خصوصا الیگودرز حواستون باشه این سد کلی افتخار و جنبه های گردشگری دارد حواستون را جمع کنید این را هم دزفولی ها نبرند و داستان آبشار شوی و دریاچه تمی تکرار نشود
نقل قول کردن
#17 امرایی 1401-10-28 22:35
به نقل از امیرسوری:
دوستان عزیز که نظر دادید گفتید سدمعشوره حق چگنی دلفان پلدختر است کوهدشت بره از رودخانه سیمره،سده بزندچگنی که ۵۰خانوارن ندارن،زمین کجاست که ماندیدم،که بخواد آبی کنه یادلفان یا پلدختر چندهکتارزمین دارند که بخواهد آبی کنند این آب حق زمین‌ها کوهدشت است بعد فاصله کوهدشت تا سدمعشوره ۴۵کیلومتراست چگنی هم۴۰کیلومترفاصله داره پس چطورمیگی این سد حق چگنی است فاصله چنگی کوهدشت باسد هم مسافت آند،پلدخترمیدونی چندکیلومترباسدفاصله داره که میگی حق پلدختر است اکرمیدوستی چند کیلومتر فاصله اش باسده نمگفتی مال پلدختراست

رود صیمره از لرستان سرچشمه می‌گیرد و سد سیمره هم در مرز لرستان و ایلام و با بودجه عمرانی هر دو استان مشترکاً ساخته شده حالا چرا تمام آبش مستقیم می‌رود برای ایلام و کوهدشت از سیمره استفاده نمیکند؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا